Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

Wall Street robi sobie jojo

bialek.wojciech

W grudniu wartość S&P 500 spadła o 9,2 proc. (w okresie minionego pokolenia większe spadki miały miejsce w październiku 2008 i lutym 2009, lutym 2001 i wrześniu 2002, w sierpniu 1998, sierpniu 1990 oraz w październiku 1987). W styczniu ten sam indeks wzrósł o 7,9 proc. (najwięcej od października 2015 i października 2011). W okresie minionych 50 lat większy niż 7,5 proc. wzrost indeksu w trakcie pełnego miesiąca następujący bezpośrednio po większym niż 7,5 proc. miesięcznym spadku zdarzył się wcześniej 3-krotnie: za każdym razem wyznaczając najlepsze w tym okresie momenty do kupna amerykańskich akcji. 

 

 201902011SP500yoy

 

Uczciwie mówiąc to nie jest rezultat, który pasuje do moich oczekiwań, o których pisałem raptem wczoraj, ale prezentuję powyższą obserwację, bo niewątpliwie jest bardzo intrygująca. 

Gdyby ktoś szukał podobnego jojo w jeszcze wcześniejszej historii, to musiałby się cofnąć do lat 1931-1940, kiedy taki sygnał pojawiał się 5-krotnie. W latach 1871-1930 tego typu sygnałów nie było.   

 

201902012SP500yoy

 

Doświadczenia z czasu Wielkiej Depresji mogą służyć do podważenia optymistycznych dla akcji w USA w długoterminowej perspektywie wniosków wynikających z sygnałów z października 1974, października 2002 oraz marca 2009, ale oczywiście większą wagę należy chyba przypisywać sygnałom sprzed 10-45 lat niż sygnałom sprzed 79-88 lat. 

Tak jak pisałem wczoraj nie sądzę, by sama obietnica złagodzenia QT mogłaby wystarczyć do uruchomienia nowej fali cyklicznej hossy na rynkach akcji, jak to mogłoby sugerować podobieństwo ostatniego zachowania S&P 500 do tego z 1974, 2002 i 2009 roku, no ale starając zachować otwarty umysł wspominam o tym sygnale. 

 

Podsumowanie: grudniowo-styczniowe jojo na S&P 500 to sygnatura, która w okresie minionych 50 lat trzykrotnie (w 1974, 2002 i 2009) wyznaczała minięcie kluczowego dołka cen akcji po największych w tym okresie bessach na Wall Street. Ten sygnał nie miał tak jednoznacznego charakteru w trakcie Wielkiej Depresji. 

 

Komentarze (95)

Dodaj komentarz
  • billy-the-kangoor

    grzegooor1 20 minut temu
    Zwrot na S&P500 miał byc najpierw w okolicach 2600, potem 2700, 2750?
    Ciekawe na jakim poziomie faktycznie nastąpi?
    ,
    Wychodzi z wykresu na 2.795 S&P500, ale nie uczestniczę już w tym rynku, więc to tylko taka moja sugestia. Zapamiętaj jednak tą liczbę.
    Saluto, Billy

  • lastkura

    Najlepiej śmiać się z innych i widzieć dinozaurów u innych . Rysunek 1 pokazuje gwałtowny wzrost po bessach 1973-1974, 2000- 2002, 2007 -2009 , z których najkrótsza trwała 515 dni . Aktualna długość spadku 96 dni od szczytu 21 september 2018 po najdłuższym wzroście w historii . Trzeba wiedzieć co i jak można porównać .

  • datik

    dociekliwy54
    ...że na kraszek jeszcze trochę musimy poczekać (?)

  • datik

    ewiggin
    w co się obkupiłeś, ze tak spokojnie piszesz o spadkach ?:)

  • lastkura

    Zamiast wypisywać bzdury warto znać częściowy porządek i rezonanse 97 . W 2015 - 2016 korekta była według wzorca od 20 maja 2015 -- 97+71+97 . Zasadnicze rezonanse dla 97 w pierścieniu Z[sqrt3] ----35,5 ---41---52---56---71---82 . 265/97 ---1+SQRT3 , CZYLI IDEALNIE BYŁY 3 PUNKTY STAŁE[ Nielsen numbers ] , W KTÓRYCH NALEŻAŁO INWESTOWAĆ ODWROTNIE DO AKTUALNEGO TRENDU .

  • wider_swider

    Może to ten moment gdy już część zaczęła powątpiewać w spadki
    zapodaj.net/ab2b56a8888a7.jpg.html

  • red.007

    @dociekliwy54
    W tajemnicy,w miarę rysowania wykresu coraz bardziej przekonuję się do:
    1.Styczeń-październik trzy falowa fala A.
    gdzie:
    styczeń-czerwiec fala 1
    czerwiec-sierpień fala 2
    sierpień-październik fala 3
    2.Od dołka październikowego robimy falę B,która jest zygzakiem.
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=1y&t=c&a=ln&b=1
    Najciekawsze,że na pierwszy rzut oka nie widać tego zygzaka.
    Otóż jak najbardziej jest.Formacja bardzo zwodnicza.
    Rozkminiam:
    Fala"a" zygzaka powinna być impulsem lub TUP.
    Od dołka październikowego do drugiego szczytu w grudniu wyrysował się TUP.
    Od drugiego szczytu grudniowego do drugiej świeczki stycznia wyrysowało "b" zygzaka:
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=3m&t=c&a=ln&b=1
    Od drugiej świeczki stycznia rysujemy falę "c" zygzaka,które zakończy falę B z pkt.2.
    Ponieważ "a" jest TUP,to fala"c" będzie impulsem,nie może być TUK.
    Od p. stycznia do 24 stycznia wyrysowało pierwszą falę impulsu w "c".
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=1m&t=c&a=ln&b=1
    Po zakończeniu korekty czyli fali 2 w "c",powinna się rozpocząć fala 3 w "c".
    Stąd moja diagnoza pionu.
    Po zakończeniu fali B spadki ,przynajmniej w okolice października,ponieważ cala duża struktura będzie formacją płaską.

  • lastkura

    Można rysować nieskończoną ilość głów z ramionami , rzecz w tym ,że obraz geometryczny tylko sugeruje użycie słowa , ale go nie determinuje . Do tego potrzebna jest algebra a nie tylko intuicja .

  • wider_swider

    lastkura, to prawda. Formacje nie zawsze się realizują, a ten rysunek to jest jedynie hipoteza bo o formacji nie ma mowy dopóki nie zostanie wybita linia szyi.
    Co w takim razie mówi algebra ? Góra czy dół i do jakiego poziomu ?
    Sprawdzimy czy jest skuteczniejsza od intuicji.

  • datik

    wider_swider
    obroty na ff nawet pasują do tej formacji, na kasowym raczej nie bardzo...
    (ale to należałoby sprawdzić na poszcz. spółkach bo na stooq.pl na w20 tylko wolumeny można zobaczyć a to zwodnicze może być)

  • wider_swider

    datik, nie upieram się przy tym natomiast ryzyko jest bardzo małe. Wybicie wczorajszego szczytu przekreśla formację czyli SL to 15 pkt, a do ugrania ponad 80. Jest też SL timingowy - linia szyi powinna zostać przebita w poniedziałek czyli jeśli do końca sesji poniedziałkowej nie zejdziemy poniżej 2350 to również należy zamknąć pozycję.

  • arhplusminus

    Świetny tytuł, taki adekwatny.
    Z tekstu, wynika, że "wiem, że nic nie wiem" a to już coś i również mogę się pod taką konstatacją podpisać. Tym niemniej - może już jutro, jak czas pozwoli i chęci się znajdą - postaram się napisać coś więcej.

  • datik

    red.007
    takie fajne rysunki robisz... zapodaj.pl, please, bo to mało czytelne na stooq :)

  • lastkura

    Sprawa mechanicznych analogii [ 2+SQRT5] ^2 , CZYLI NIECAŁE 18 LAT JAKO FIZYCZNA REALIZACJA ANALOGII 2000 . Szczyt lokalny STANY - NIEMCY 2001 31 STYCZEŃ .

  • equinox1976

    Wig nie ruszy z kopyta dopóki na daxie nie wyklaruje się sytuacja i nie będzie sygnałów przełamania tamtejszej bessy która trwa już od roku. Wystarczy posłuchać co powiedział ostatnio Weidemann z EBC o niemieckiej gospodarce by ni mieć zbyt wiele nadziei - wyniki będa jeszcze gorsze, chyba że Trump dogada się na dniach z Chińczykami to zaraz presja z giełd zaraz zejdzie, co nie oznacza że dane makro natychmiast się poprawią.

  • red.007

    @datik
    Ładnie poprosiłeś ale w imię czego i po co...
    Ja swój temat doprowadzam do końca i znikam.
    adres:
    gemba7479@o2.pl

  • karnakufo

    @podtworca
    "Oczywiście wejście "w okienko" może trwać jeszcze kilka miesięcy i wiązać się z fałszywymi wybiciami w dół, które jednak powinny być kasowane na świecach miesięcznych."


    Zgadzam się z tą opinią - decydujący jest tu interwał miesięczny, a ten kierunkuje średnioterminowe wzrosty.

  • dociekliwy54

    @red.007
    Oj te nasze fale, to trochę sztuka dla sztuki.
    Byłem wczoraj na koncercie miejscowych grajków . Grali Breakout'ów. Niemiłosiernie chrzanili. Gitara solowa była od 2 utworu niedostrojona( najpierw sama do siebie potem do pozostałych) i do tego grała bardzo schematycznie. Wokalista nie jest bluesmanem i pewnie dlatego nadmiernie zawodził, a ponadto w 3 utworach zmienił teks. Jednak solidna sekcja rytmiczna i świetna harmonijka ratowały sprawę. Może więc ten rytm i harmonia są ważne?;). Od stycznia do października piszesz o fali A.
    Ta fala koryguje się w maju o mniej niż 61,8% i dlatego powinien(musi) to być Zig-Zag. Jeżeli tak to powinien mieć strukturę 5/3/5. Moim zdaniem jest trudno tak rozpisać. Ponadto i w sumie najistotniejsze, że fala C w ZIG ZAG nie powinna raczej być
    krótsza od fali A.
    Wg. wskazówek dopuszcza się to następująco:
    " Chociaż Fala C powinna być zawsze pod względem ceny większa od Fali B, w rzadkich przypadkach Fala
    C może być do 10% krótsza niż Fala B."
    Tu jest taka graniczna faza i sądzę, że taki układ jest rzadki.
    Co innego tu:
    www.bankfotek.pl/view/2132242
    Kończylibyśmy C w X we flat.
    Struktura wewnętrzna od stycznia 2018 jest bardziej podobna.
    Od października doszukuję się trójkąta (klina) końcowego (ED).
    Oczywiście ta struktura jest niejasna.



  • red.007

    @dociekliwy54
    Siurr :)

    Czy Twój ED,czy moja B jeden czort.
    Musimy ze wzrostami,że tak powiem,jeszcze trochę się pomęczyć.
    2500 nie będzie czymś nadzwyczajnym a styczeń ub.r. naturalna rzecz.

  • lastkura

    Z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w europie 36 to miasta w Polsce . Nic zatem dziwnego ,że większość koncepcji przypomina raczej sflaczałe mózgi dinozaurów .

  • lastkura

    Dzisiejsza rekomendacja o życiowej szansie i kupnie giełd amerykańskich żywo przypomina rekomendację pana Wojtka z 25 września 2018 o kupnie giełd amerykańskich z uwagi na potwierdzenie szczytu przez Dja i braku jakichkolwiek zagrożeń po 25 września 2018 dla giełd w usa . Tak wygląda rzeczywistość jak argumenty są z kapelusza .

  • konsultant121

    @lastkura
    Zależy jak spojrzeć na te rekomendacje... Gospodarz przewidywał również możliwość drugiego szczytu właśnie w okolicach września i października, w trakcie spadków zimowo-wiosennych 2018r.

    @All
    Czy ktoś mi przypomni nazwę instrumentu odwzorującego zachowanie globalnych obligacji i link do stooq ?

  • lastkura

    Panie konsultant mówimy tu o konkretnych faktach na podwójnym dnie pod koniec marca kategorycznie zalecał czekać i[ nic nie kupować jeśli chodzi o usa] tylko 4 -6 miesięcy z uwagi na ryzyko załamania , oczywiście pisał podając nieskończoną ilość dat wtórnego szczytu jednak konkretnie 25 września odmienił zdanie i stwierdził ,że nie ma najmniejszego ryzyka na podwójnym szczycie . Mówimy tu o konkretnych rekomendacjach a nie o podawaniu co drugi dzień arbitralnych dat i prognoz .

  • tinley

    rynek pracy w USA nadal mocny, przyhamowały płace. na osłabienie dolara jeszcze sobie poczekamy choć złoto nie zareagowało wlaściwie - ze wszystkimi tego skutkami. Wybuch euforii na rynkach wschodzących nie potrwała nawet całych 2 dni.

  • wider_swider

    Scenariusz z RGRem zaczyna być mocno zagrożony. W poniedziałek ostateczne rozstrzygnięcie.

  • red.007

    @artysta_malarz12
    Prognozy mieliśmy ostatnio takie:

    "red.007
    ...Jeśli chodzi o KGH a jestem nim żywo zainteresowany,podpowiem tylko,że wzrost od październikowego dna jest tylko korekcyjny.Kiedyś o tym szerzej napiszę.Tak czy siak nie powinien w obecnym swingu wyjść na trwale nad 105.
    2019/01/13 07:51:36"

    "artysta_malarz123
    @red.007
    kghm zamknął się ponownie pod linia wsparcia, wyżej niż ub. tygodniowe high nie będzie, tzn. w najbliższych tygodniach/miesiącach
    2019/01/13 10:08:51"

    "red.007
    @artysta_malarz12
    KGH robi korektę płaską i we wzroście od styczniowego dołka widzę go przynajmniej na 98.
    Pozostawmy nasze warianty rynkowi.
    2019/01/13 10:47:49"

    "artysta_malarz123
    ostatnie akcenty byka
    kgh, tak jak pisalem, wyzej niz byl w grudniu juz nie bedzie przez najblizszych kilka tygodni a moze i m-cy
    2019/01/23 16:34:11"

    Liczyłem,że zamieści Pan wpis w związku z obecną sytuacją na wykresie...
    Rynek zadecydował tak:
    stooq.pl/q/?s=kgh&c=5m&t=c&a=ln&b=1

    Już po tygodniu kurs pozwolił sobie zignorować Pański zakaz i wybił grudzień.
    W zasadzie,to ostatni wpis rozpoczął wzrost.
    stooq.pl/q/?s=kgh&c=10d&t=c&a=ln&b=1
    Konkluzja: "ostatnie akcenty byka"-zdecydowanie przedwczesna.
    Zobaczymy co wykres zrobi z moimi postulatami cenowymi.

  • mac-erson

    @dociekliwy54
    Jak widzisz koniec tego X-a?
    2420, 2450, wyżej?

  • karnakufo

    WIG20 tygodniowy - jest szansa dla miśka:
    www.bankfotek.pl/view/2132254

  • karnakufo

    WIG20 dzienny:
    www.bankfotek.pl/view/2132255
    www.bankfotek.pl/view/2132256

  • karnakufo

    Chociaż na tym dziennym WIG20 widać byczy sygnał - stąd do sygnału S trzeba czekać aż padnie wsparcie:
    www.bankfotek.pl/view/2132258

  • karnakufo

    Na miesięcznym PKOBP szykuje się dość długi okres konsolidacji, gdzie można grać od bandy do bandy:
    www.bankfotek.pl/view/2132269

  • karnakufo

    PKOBP dzienny:
    www.bankfotek.pl/view/2132272

  • tmoore

    @WB a propos Chinageddonu - jak bylo na blogu to sorry
    nowakonfederacja.pl/nowy-wspanialy-swiat-dwubiegunowy/
    tak w ogóle to polecam jako stronę

  • konsultant121

    Z drużej chmury mały deszcz. PLN zapuścił górny cień:)
    stooq.pl/q/?s=pln_i&c=3y&t=c&a=ln&b=1

  • grzegooor1

    Znowu na końcu sesji powyciągali w USA. Już dawno nie było sesji, gdzie była zwałka na koniec. To tylko świadczy o sile byków!!!

  • artysta_malarz123

    @red.007

    jak mówi stare porzekadło, pycha kroczy przed upadkiem

    ja na swoich zagraniach w styczniu poniosłem dużą stratę - oczywiście mierząc swoją miarą, bo widziałem rynek inaczej niż Pan. Panu gratuluję dodatkowych złotówek z urobku.

    co do samego kgh, z tego co widzę, ponownie zamknął się nad linią wsparcia/oporu dopiero 30 stycznia i oczywiście myliłem się we wcześniejszej ocenie.

    moje nastawienie nadal pozostaje misiowe i uważam, że to kwestia najbliższych dni i nie podzielam Pana zdania na wyjście wig20 do poziomów 2500.

    rynek nie zweryfikuje

  • artysta_malarz123

    *rynek niech zweryfikuje

  • mac-erson

    @artysta_malarz123
    też jestem zdania, że o hossie na razie nie ma mowy. Stany mogą zrobić jeszcze jedną nóżkę w górę a W20 (2420 - 2450) i zaczynamy odwrót.

  • karnakufo

    Respektują jeszcze fiba, czy to już porzucone narzędzie?:)
    www.bankfotek.pl/view/2132277

  • 20gladiator

    Wg dr. Przemysława Kwietnia jesteśmy w okolicach szczytu (w fazie dystrybucji lub początku bessy), bessa zakończy się pomiędzy połową 2020 a połową 2021 r, SP500 winno znaleźć się na poziomie 1750 ( od 23 minuty) independenttrader.pl/w-co-inwestowac-w-2019-roku-zapis-webinaru.html

  • karnakufo

    Ameryka:
    www.bankfotek.pl/view/2132279
    www.bankfotek.pl/view/2132281
    www.bankfotek.pl/view/2132280
    www.bankfotek.pl/view/2132278

  • karnakufo

    Jeszcze taki WIG20 tygodniowy:
    www.bankfotek.pl/view/2132282

  • red.007

    qnews.pl/pl/news/wyceny-ci%C4%85gle-blisko-do%C5%82k%C3%B3w

  • dino54

    Panie Wotku
    W dyskusji w Parkiecie wypowiada Pan zdanie o Budapeszcie w Warszawie chodzi o to ze gielda w Warszawie moze rosnac juz nie patrzac co robi swiat jak bux w 2015r.Jaki procent daje Pan takiemu scenariuszowi?

  • tinley

    scenariusze generalnie mam takie
    1. Teraz robimy falę spadkową i rzeczywiste podwójne dno i potem hossa. Tyle ze ta hossa nie zgadza mi się z tym co obserwujemy w USA a zwłaszcza na zachodzie Europy gdzie widzimy generalnie kierunek ku recesji. Takie oderwanie się WIG od Dax to byłoby coś nieprawdopodobnego i to jeszcze zanim w danych pojawią się oznaki spowolnienia gosp w Polsce. Chyba że Trump zdejmie cła na co się absolutnie nie zanosi w najbliższym czasie (aczkolwiek i na pogorszenie sytuacji się nie zanosi)
    2. Jakimś dziwnym sposobem szybko dokańczamy falę z poprzedniego roku w okolice 2650 i razem z USA spadamy w wieloletniej bessie na wzór tej z 2001r. Scenariusz takich wzrostów mało prawdopodobny bo jesli miało być tak to SP500 nie przekroczy znaczaco nawet MA200 by zaczać ponowne spadki.
    3. To co było w grudniu to były kulminacje spadków. Z błogosławieństwem FED i Trumpa startujemy w następną 4-letnią hossę w USA a w POlsce gdy pojawią się problemy budżetowe rząd zabiera skarbonkę z OFE i powoduje wieloletnia kolejna bessę
    4. Spadamy - robimy falę C wraz z USA i Niemcami. Następuje globalne spowolnienie tudzez recesja po której gdzieś pod koniec tego roku będzie można kupować akcje. (patrz skarbonka OFE - bo bez jej sensownego rozdysponowania trudno będzie raczej o super hossę na GPW)
    5. Scenariusz powolnego gnicia - spływają coraz gorsze dane z gospodarek, Trump zapętla się w wojenkach z Chinami, Fed próbujący ratować rynki - czyli to co politycy i banksteria cenatralna nauczyli się robić przez ostatnia dekadę, ale dominują powolne spadki, marazm. W Polsce może jakiś boczniak a na swiecie powolne spadki przez rok, moze dwa. Zyskuje złoto. CHyba najrealniejszy scenariusz

    Przejrzałem wyniki funduszy i są takie które zrobiły w 3mc zrobiły tyle co przez całą poprzednią hossę . Więc nei zdziwiłbym się gdybyśmy zobaczyli wkrótce jakąś głębszą korektę

  • tinley

    Błąd. niektóre fundy w 3mc zrobiły jakies 20-25% poprzedniej hossy

  • dino54

    Wszyscy bardzo pesymistyczne a wystarczy wejsc na stooq i zobaczyc jakie w ostatnich 1-2miesiace na mniejszych spolkach sa wzrosty 1miejsce ponad 200% wiec moze cos sie zmienilo.

  • karnakufo

    @tinley
    Scenario 5

  • equinox1976

    I tak wszystko pewnie bedzie inaczej. Jeszcze trzeba brać pod uwagę to że FED wcale nie musiał zakończyc podnoszenia stóp co ma w końcu swoje implikacje. Przecież rynek obecnie gra jak mu FED nuty rozpisze. Wystarczy kilka odczytów rosnącej inflacji i bedzie zwała na giełdach

  • 20gladiator

    Z ostatniego komunikatu FED wynika, że balon będzie przebijany powoli, z wielką ostrożnością- tak aby nikomu nie stała się krzywda. To by wskazywało, że operacja będzie rozłożona w czasie i może potrwać kilka lat . Oby zakończyła się przed jesiennymi wyborami w USA w 2020 r.

  • konsultant121

    @20gladiator
    W 2020 szczyt dolara i dołek Emerging Markets?

  • konsultant121

    Zdaje się że obecny cykl nie będzie 40-miesięczny:) To dolar wyznacza cykl
    2009/2012/2017/2020 -3-5-3 Szczyt dolara nie był wcale w początku 2016 roku. To że przesunął się na 2017 rok, oznacza że coś do nas mówi. Ale lemingi już widzą hossę. Dobrze że widzą!
    stooq.pl/q/?s=dx.f&c=20y&t=c&a=ln&b=1

  • 20gladiator

    konsultant121
    W tym momencie taki scenariusz obstawiam jako najbardziej prawdopodobny.

  • mac-erson

    @tinley
    Dla mnie najbliższy scenariusz nr1 (hossa 2 letnia) i dopiero w 2021r. większa bessa.

  • 20gladiator

    konsultant121

    szczyt USD z 2017 r doszedł tylko do 38,2% zniesienia fibo, następny jest szczyt z 2002 roku który będzie 61,8 fibo

  • tinley

    Obawiam się że bedzie scenariusz nr 3. Wbrew wszelkim wieszczom zagłady powtórzymy to samo co w 2011 i 2015. Zapewne rynek wyjdzie po prostu z założenia że FED nie moze i nie dopuścić do zwały. Chinczycy już przymierzają się do druku i skupu akcji. Wielkich pieniędzy bym na to nie postawił ale tylko dlatego że nie jestem pewien że tym razem to w ogóle zadziała.
    Gdyby nie fed i drukarnia to obstawiłbym pozycję druga - czyli robimy jakiś tam mały szczyt i w Polsce i w USA po którym wszystko sie załamuje. No, ale żyjemy w czasach ekonomicznego postmodernizmu gdzie nic nie jest juz takie samo i może szukanie analogii w odległej przeszłości nie ma już większego sensu.
    W każdym bądź razie ja pozostaję ostrożny i jak zgarnę choć 50% z tego co urośnie w hossie to bedę ukontentowany - na razie dalej w bondach . Przegapię coś - trudno.

  • lastkura

    Wiara w FED , Mikołaja jest podstawą krachu . Zwalanie impotencji gospodarczej zachodu na Chiny , Rosję i Iran jest podstawą stabilności gospodarczej i politycznej ślepych kur . Powstanie fedu spowodowało krach w 1929 patrz praca i historia od 1720 --- 209/15 as [2+sqrt3]^2 i 209/56 as 2+sqrt3 [ 1873].

  • lastkura

    Na dzień dzisiejszy nic z prognoz nie zmieniło się od roku , kluczowy dołek 13 luty 2020 , choć możliwy 9 kwiecień 2021 jako pierwiastek ciekłego kryształu i realizacja ideału jako wewnętrznej dynamiki 3+sqrt3 jako kanoniczna reprezentacja 4415/933 [ 9 march 2009 , 21września 2018 , 9 april 2021]. Wtórny szczyt jako analog 19 maj 2008 , 28 kwiecień 2011, 27 kwiecień 2015 jako realizacja 3 punktów stałych NIELSENA 1+SQT3 -- 1+SQRT3 --- 571/209 [WEEKS] . W krótkim okresie obserwujemy rezonans z 97 [21 wrzesień 2018 , 26 grudzień 2016] a wiec 41,56 i 71 . Ciekawie wygląda 71 [początek marca - jako totalny sukces wojny Chiny -USA ]. ZASADNICZYM SUKCESEM JEST BRAK GRY [ CIERPLIWOŚĆ ] A NIE UDAWANIE BULIONERA .

  • lastkura

    Poważny ruch do góry aktualnie jest wykluczony z uwagi na relacje na obligacjach usa i niemieckich . Większość podobnie jak niejaki niezależny przeżywa hossę , która była . On od 2011 wieszczy totalny krach w usa i totalną rurę na złocie . Kabaret nie zna granic .

  • podtworca

    @tinley
    Na 5 scenariuszy żaden nie zakłada, że już jest hossa na GPW i większych spadków nie będzie przez kilka miesięcy :)

  • red.007

    @podtworca
    To bardzo dobrze,że nie zakłada.:)))

  • tinley

    "żaden nie zakłada, że już jest hossa na GPW"
    No to się okaże na dniach prawdopodobnie. Być może, ale jak dla mnie to jeszcze drugie dno na takim mwigu powinno jeszcze się pojawić nie mówiąc już o wiszącym reteście grudniowego dołka na amerykańskich indeksach. zresztą gospodarz już tu zasugerował że kolejne spadki bedą miały jedynie korekcyjny charakter

  • red.007

    @tinley
    "No to się okaże na dniach prawdopodobnie."
    Proszę rozwinąć tą myśl.
    Czy ma Pan na myśli jakiś poziom W20 aby uznać wzrost za hossę?
    Czy inne kryteria?

  • tinley

    Ja patrzę bardziej na USA. jeśli SP500 wyjdzie ponad ma200 , tam się utrzyma i potwierdzi trend to będą dalsze wzrosty. Tylko problem taki że wszyscy o tym wiedzą i to byłoby zbyt proste do rozegrania. W Chinach mamy święto więc z pola walki Trump-Xi nic się prawdopodobnie nie pojawi a do tego nienajlepsze komunikaty z tych negocjacji ostatnio nie robiły na rynkach większego wrażenia.
    Mimo wszystko spodziewam się jakiejś większej korekty ostatnich wzrostów na GPW a i w USA chyba nie pójdzie tak gładko ze wzrostami bo po prostu już widac że zadnego ultymatywnego porozumienia z CHinami nie będzie. Będzie prawdopodobnie przesuniecie rozmów choć trump kilka dni temu wspomniał że 1 marca to właściwie deadline. Nie jestem przesadnym optymista choć widac gołym okiem że coś na GPW dzieje się pozytywnego, ale to zostanie prawdopodobnie przerwane wlaśnie przez wydarzenia z USA.
    A przede wszystkim to ja jestem sceptyczny wobec wizji jakiejś wielkiej hossy na gpw bez rozwiązania sprawy OFE . A poza tym Niemcy - jesli DAX bedzie padał to raczej trudno sobie wyobrazić zeby gpw na dłuższa metę (!) rosła. Odwrotną sytuację jak najbardziej jest możliwa.

  • karnakufo

    By szukać końca trendu wzrostowego trwającego na WIG20 od listopada zeszłego roku należy patrzeć na pojawienie się jego słabości, a nie na opory, które mogą być pokonywane, jeśli trend ma dalej trwać ===> S dopiero po przebiciu wsparcia, jak na pokazanym malunku:
    www.bankfotek.pl/view/2132297

  • karnakufo

    Może będzie dolny knot na świeczce miesięcznej ( w pokazanym trendzie wzrostowym), jak w listopadzie 2016 roku?
    Jeśli Stany robiły by korektę wzrostów, to byłoby to bardzo prawdopodobne:
    www.bankfotek.pl/view/2132299

  • grzegooor1

    Pan Wojtek.
    Pod koniec ub. roku i w czwartek mówił Pan o zagrożeniach dla rynków akcji:
    Fed- już chyba nieaktualne?
    Wojna handlowa-zarówno USA i Chiny po grudniowym krachu w USA będą starały się nie szkodzić rynkom akcji.
    Brexit?

    Jaka wg Pana jest teraz scenariusz na następne tygodnie w USA i w Polsce?

  • karnakufo

    Tu trend wzrostowy na miesięcznym WIG:
    www.bankfotek.pl/view/2132300

  • karnakufo

    mWIG40 i... krok w kierunku powrotu do wzrostów:
    www.bankfotek.pl/view/2132302

  • karnakufo

    A tu miesięczny długoterminowy sWIG80:
    www.bankfotek.pl/view/2132303

  • dociekliwy54

    @mac-erson
    Wydaje mi się, że szczyt już był.

  • podtworca

    Po miesiący wzrostów przeżyłem małe deja vu, dlatego postanowiłem cofnąć się o 10 lat do:
    wojciechbialek.blox.pl/2009/03/Djagrave-vu.html

    Wtedy też oczekiwaliśmy retestu dna przed właściwą hossą, szukaliśmy formacji odpowiedzialnej za spadki a nawet jakiegoś spektakularnego bankructwa, które objawiłoby się w dołku:
    wojciechbialek.blox.pl/2009/04/Pulapka-na-byki.html

  • lastkura

    Jak długo będzie trwała wojna ? 15 lat odpowiedział Szwejk . Ponieważ od wojny- 30 letniej jesteśmy 2 razy mądrzejsi to 30 podzielić przez 2 to 15 odpowiedział dzielmy wojak Szwejk . Jeśli bzdurę przyjmujemy za argumenty po na wyjściu nic oprócz bzdury nic nam nie pozostaje . Osobiście nie posługują się metodą optymalnego stopu Shiraeva z uwagi na opóźnienie , jednak sam sygnał długoterminowy pokazuje analogię na Nasdaqu 13 april 2000= 24 december 2018 .

  • dino54

    Panie Wojtku
    Brak literki przepraszam.

  • tinley

    Co prawda pytanie nie do mnie, ale moim zdaniem Trump musiałby być niespełna rozumu aby w tej chwili rozpętywać pełnoskalową wojnę handlową z Chinami. Chyba że gra idzie o pryncypia dużo bardziej ważne długoterminowo niż aktualnie spokój na rynkach i wskaźniki gospodarcze. Wtedy moze zrobic calkowity reset. A tak będzie 'międlenie' tematu przez kolejne miesiące i przesuwanie terminów. Na ile to międlenie jest groźne dla gospodarki i jak wpłynie na rynki to już pytanie do specjalistów

  • 20gladiator

    Główna lokomotywa hossy: FANG stwarza wrażenie jakby już się wypalił. Zniósł tylko 50% spadku kiedy SP500 zniosło 61,8 % fibo. Ponadto ma przed sobą najdłuższą drogę do MA200. Jeżeli zdaniem niektórych zaczyna się nowa hossa to kto miałby być nowym liderem bo wygląda na to, że dotychczasowy lider opadł już z sił. Coś tu nie gra.

  • mac-erson

    @dociekliwy54
    Dziękuję za Twoją ocenę, ostatnie kilka przypadków gdy miałem wątpliwości twoja ocena był A prawidłowa. Biorę ja poważnie pod uwagę:)

    @20gladiator

    A ciekawe to rzeczywiście pro niedźwiedzi sygnał w US.

    @podtworca

    Coś w tym jest tylko wówczas US było po pełnym cyklu bessy...

  • mac-erson

    Moje spojrzenie na SP500.
    Zakładam, że obecna falka wzrostowa (wybijająca z trójkąta) jest ostatnią w obecnym impulsie. Czerwona lampka zapali mi się, gdy przebijemy linię trendu wzrostowego tej fali (poranna świeczka 30.01 oraz piątkowa świeczka zamykająca dzień).

    Zakres wybicia z trójkąta to 2730 pkt. Jeśli tam dojedziemy zacznę budować pozycje S lub jeśli nie dojedziemy a przebijemy w/w linię trendu.
    38% zniesienia całej fali to 150pkt. Jest o co powalczyć.

  • tinley

    Jeśli ktoś zakłada koniec wzrostów dolara ( jakoś ostrożnie do tego podchodzę), że nie nastąpi jakiś finansowy krach i Trump nie nawywija z Chinczykami to można jeszcze spojrzeć w stronę bondów emerging markets. Patrząc po wynikach nie tylko w akcjach emergingowych byl rajd styczniu ale i te obligacje dały solidny zarobek. No ryzyko walutowe trzeba lubić rzecz jasna. Ale głównie do dolara

  • karnakufo

    @lastkura
    "...jednak sam sygnał długoterminowy pokazuje analogię na Nasdaqu 13 april 2000= 24 december 2018 ."


    Pozwolę sobie nie zgodzić się z tą analogią - impet odbicia po dołku wtedy, a teraz jest nieporównywalny: obecnie na tygodniowym powstał sygnał kupna, a poprzednio takowego nie było - proponuję to szczegółowo sobie prześledzić:
    www.bankfotek.pl/view/2132333

  • lastkura

    SHIRYAEV A. N STRONA 121 " Optimal stopping problems " . Ja osobiście nie stosuję tego modelu ciągłego , tylko indukcję wsteczną , w każdym razie obliczenia jakie dokonałem na tym modelu wskazuje długoterminowy sygnał sprzedaży porównywalny z tym z 13 kwietnia 2000 . On jest tylko jedną ze wskazówek w moich głównych dyskretnych koncepcjach. Gwałtowny wzrost zmienności wskazuje na formację szczytową a nie na żaden sygnał kupna .

  • lastkura

    Reinhard Selten pokazał jak wybrać z dużej liczby możliwych stanów równowagi Nasha wybrać strategię perfekcyjną . Jutro o godz. 20 00 4 luty 2019 pokażę [ na moi blogu ] jak jego teorię aplikować do aktualnej sytuacji .

  • 20gladiator

    SP500 w dniu 31.01.2001 r doszedł idealnie do MA100 i od 2.02 zanurkował w dół 20%. Obecnie jest dokładnie w tym samym położeniu i w tej samej dacie.

  • animetal_slave

    Jest wysyp wskaźników potwierdzających bessę. Ten tydzień wykorzystam do powiększenia shortów: cdr, PKOBP, pzu oraz w20.
    Gladiator - jest sporo analogii 2001 oraz 1929. Ale szukając bliżej, czy ktoś w ogóle nałożył sobie zachowanie WIG20 w 2017 vs 2018? W macrobondzie sobie zrobiłem nałożenie tych dwóch serii i cykl 12 miesięczny pięknie widać - koniec sierpnia szczyt w obu przypadkach oraz 23 styczeń. Kto nie ma profesjonalnych narzędzi może sobie to samo zobaczyć ściągając dane dzienne że stopą i nakładając je w excelu. Polecam.
    Osobiście jeżeli jutro/wtorek zobaczę ucieczkę na północ to wykorzystam to do zajęcia krótkich pozycji.
    W USA obstawiam dołki marzec i wrzesień, a u nas silne spadki od połowy lutego do końca czerwca. We wrześniu już niżej nie spadniemy mimo że USA spadną. Takie czary mary mi wyszły na podstawie analizy dynamiki PKB obu krajów, stóp bezrobocia, cyklu 45 miesięcznego, dyspersji growth vs. Value, cykl 40 mies. Usdpln, zachowanie pod sma200 gdy indeks nastrojów w USA jest pow. 60% byki (teraz).

    Osobiście przestrzegalbym przed przecenianiem roli trade talks czy brexitu. Będzie co ma byc niezależnie od wyniku tych wydarzeń.

    Na WIG20 moim zdaniem dopełniła się już w styczniu korekta 3-3-5 od lipca i wyżej już nie będzie. Tak więc w tym rzadkim wypadku SL powyżej 2430 jest konieczny bo rynek wyżej zajść już nie może zgodnie z moją koncepcją.
    Na koniec dodam, że miedź zakończyła chyba falę B w styczniu i od lutego zacznie marsz na $5000. Dziwi mnie ten entuzjazm na KGHM.

  • konsultant121

    @animetal
    Po ile miedź ma być? :))
    stooq.pl/q/?s=hg.f
    5000 USD? No to obywatel red ma nosa;)Rośnij jego miedź, rośniej jego kejdżiejczem.

  • animetal_slave

    Pisałem o LME gdzie notowania są za tonę. Ty wkleileś dane per Pound. Czyli 230 w tej mierze.

  • podtworca

    A tym razem coś dla misiów: dawno temu napisałem program do szukania korelacji na wykresach. Nakarmiłem go danymi dla SPX za ostatnie 5 lat i wypluł mi 3 daty, które naniosłem na wykres (10.1965, 02.2008, 01.1994) :

    pbs.twimg.com/media/DygKc1fXQAAB5t8.png

  • 20gladiator

    animetal_slave
    Chyba używamy podobnych narzędzi bo mi kolejny ważny punkt zwrotny w USA wychodzi w okolicach połowy marca , następny na przełomie V/VI z sp500 w okolicach 2110 ? Przełom maja-czerwca pokryje się wg. moich wyliczeń z dołkiem EM i WIG (mniej więcej w tym czasie wypada kolejny 44 tygodniowy szczyt USD)

  • konsultant121

    pokonacgielde.blogspot.com/2019/01/pociag-z-napisem-gpw-odjezdza.html
    Hossa !!!

  • lastkura

    Jak myślicie ile zarobił na zwale october ,26 december 2018 największy miś genetyczny nijaki niezależny , który gra na krach od 2011 w usa . Chwali się ,że wyszedł na zero . ŻYCIOWY SUKCES MISIA - NIC NIE OBSTAWIŁ NA NAJWIĘKSZEJ ZWALE , NIC NIE STRACIŁ A CZEKAŁ 8 LAT .

  • pokonajrynekpl

    Sygnał jest, ale widać wyraźnie, że powstał w trochę innych okolicznościach niż poprzednie sygnały. Nie można wykluczyć, że on się sprawdzi, trzeba jednak koniecznie uważać na możliwą pułapkę. Przebicie dna na indeksach amerykańskich może w takim wypadku wywołać powtórkę pierwszego z sygnałów z lat wielkiej depresji.

    Na CD projekcie pojawiło się objęcie bessy. I też nie musi koniecznie wywołać spadków, choć warto sledzić sytuację i zabezpieczać swoje inwestycje.
    pokonajrynek.pl/akcje-cd-projekt/

  • lastkura

    Bulionerom to pękły gumki w majtkach , gdyż zagrali oni na spadek cd projekt przy 110 pln na początku kwietnia 2018 .

  • lastkura

    Na gpw zarabia się najwięcej ze wszystkich instytucji finansowych . Oczywiście zarobki ich mają się nijak do szerokiego spektrum instrumentów finansowych . Nie ma opcji na akcje ...... . Krótko mówiąc pasożyty i darmozjady .

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2019/02/Model-MSCI-Emerging-Markets-Index.html

  • dino54

    @konsultant121
    Chyba ma Pan racje podobnie to widze.

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci