Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

Gospodarcza niepewność na świecie a tempo wzrostu PKB w Polsce

bialek.wojciech

Trzy dni temu omawiałem rodzinę wskaźników o nazwie "Economic Policy Uncertainty" Index i możliwość zastosowania ich do prognozowania tempa wzrostu gospodarczego w USA. Niestety nikt nie oblicza podobnego wskaźnika dla Polski (może ktoś by się tym zajął?), ale postanowiłem sprawdzić, czy zachowanie "Global Economic Uncertainty Index" jakoś koreluje z dynamiką PKB w naszym kraju. 

Wartość współczynnika korelacji rocznej zmiany wartości tego wskaźnika z roczną zmianą PKB w naszym kraju w okresie minionych 20 lat okazała się niska (0,33) przy wyprzedzeniu wynoszącym średnio 7 miesięcy (na poniższym obrazku dynamika wskaźnika w odwróconej skali). 

 

201902151

 

Styczniowa wartość rocznej zmiany globalnego wskaźnika ekonomicznej niepewności była porównywalnie niska co w listopadzie 2016 (wybory prezydenckie w USA), październiku 2008 (miesiąc po upadku Lehman Brothers) i wrześniu 2001 (atak terrorystyczny na USA). W pierwszym i trzecim przypadku natychmiast należało wykorzystać ten skok niepewności do zakupów akcji na GPW. W drugim przypadku należało wstrzymać się jeszcze 4 miesięce (w obecnych realiach to odpowiednik maja b.r.). 

Podobnie jak robiłem to w poprzednim komentarzu na podobny temat można próbować zwiększać korelację za cenę redukcji wyprzedzenia uśredniając wartość wskaźnika. Na poniższych obrazkach widać tą zależność dla kolejno 3-, 6- i 9-miesięcznej średniej wartości wskaźnika. 

 

201902152

201902153

201902154

Jak widać ostatni wzrost niepewności co do kierunku polityki gospodarczej na świecie powinien negatywnie wpływać na tempo wzrostu gospodarczego w naszym kraju do przynajmniej okolic sierpnia. Wpływ ten nie jest jednak zbyt silny, więc być może inne czynniki przeważą. Na razie skala spowolnienia obserwowana w IV kw. (spadek dynamiki PKB do +4,9 proc.) nie jest zbyt poważna, ale oczywiście wiele wskazuje na to, że ulegnie ona pogłębieniu w najbliższych miesiącach. 

 

Podsumowanie: skala rocznego wzrostu globalnego wskaźnika niepewności gospodarczej w styczniu była porównywalna do tej z listopada 2016 (wybory prezydenckie w USA), października 2008 (miesiąc po upadku Lehman Brothers) i września 2001 (atak terrorystyczny na USA). W pierwszym i trzecim przypadku natychmiast należało wykorzystać ten skok niepewności do zakupów akcji na GPW. W drugim przypadku należało wstrzymać się jeszcze 4 miesiące (w obecnych realiach to odpowiednik maja b.r.). Wpływ zachowania niepewności co do polityki gospodarczej na świecie na tempo wzrostu gospodarczego w Polsce nie jest silny, ale można oczekiwać, że ostatni wzrost niepewności będzie negatywnie wpływał na tempo wzrostu PKB w naszym kraju przynajmniej do okolic sierpnia br. 

 

 

 

Komentarze (161)

Dodaj komentarz
  • karnakufo

    U nas padły sygnały S, ale wcale nie będzie łatwo zarobić na krótkich, bo rynek będzie robił podbicia i starał się wysadzić z siodła.

  • ewiggin

    Nuda dzisiaj więc można poczytać o mocarstwowej poltyce PIS-u. Najbardziej lubię te artykuły "niepokornych":
    fakty.interia.pl/opinie/ziemkiewicz

  • mac-erson

    @Ewiggin
    Źle mnie zrozumiałeś nie pisałem o USD a o US (Stanach, SP500). Cały czas możliwy scenariusz, że czeka nas jeszcze jeden impuls wzrostowy 5w5. Dopóki nie spadniemy poniżej 2712 (szczyt 1-ki).

  • guyfawkes13

    @Swb1

    //...a może to wszytko jest znacznie prostsze? I może nie o stalinistów tu chodzi a o trockistów.//

    No właśnie nie jest to proste, bo oba kierynki startują jako amerykańskie agentury geostrategiczne, ale stalinizm ewoluuje w kierunku własnej siły, a trockizm to jest zawsze czysta rozwałka wszystkiego co może stanowić jakąkolwiek przeszkodę dla nowojorskich banków.
    Poza tym stalinizm był inny w Rosji, a inny w satelitach.
    Możliwe, że dziś lepiej jest określić gazownię jako trockizm.
    Ameryka nie jedno ma imię, dziś rolę Trockiego odgrywa Soros. A rolę (późnego) Stalina Putin?:))

  • guyfawkes13

    @Ewiggin

    Nie myśl sobie, że jak krytykuję PIS, to w czymkolwiek poprawia to sytuację minionego reżimu. Nie ma nawet co porównywać.
    Trochę mi ich nawet żal.pl bo nie dość że się skompromitowali tą kapusiową konferencją, nie dość, że im za to ich główni goście nasr@l! na głowę (co się słusznie należy za to świństwo), to teraz z tą kupą na głowie Mateusz będzie musiał podróżować do Izraela, na suwerenny zjazd suwerennej V4.

    Niech już litościwie szybko nastąpi ten koniec świata, bo patrzeć hadko.:))

  • wider_swider

    karnakufo, gdyby było łatwo to byśmy się nudzili. Rynek od 10 lat nas systematycznie uczy, że warto uśredniać stratę bo prędzej czy później zawróci. Ten proces moim zdaniem nie jest przypadkowy i prowadzi docelowo do potężnej hossy bez korekt, gdzie wszyscy nauczeni zostaną bankrutami. Jeśli dobrze pamiętam to pan Wojciech wspominał nawet o poziomie 6000 punktów na WIGu 20. To oczywiście potrwa długie lata, ale po ostatnich 10 trendu bocznego dla wielu byłoby szokiem.

  • ewiggin

    Tak @guyfawkes. Nie ma nawet co porównywać z POprzednią władzą. Ta pierdoła z Żoliborza i jego niedojdy są największą kompromitacją RP w dziejach. Dostają po łbie od każdego i na każdym kroku. A Wy - wyborcy PIS-u jesteście współwinni - zawiniliście swoją głupotą, niedojrzałością i co za tym idzie - podatnością na populizm.A teraz krzyczycie "hańba" jak te zajączki. Żałosne, naprawdę żałosne.

  • mac-erson

    @karnakufo.
    Nie wykluczona i prawdopodobna u nas podbitka do 2360 jeśli istotnie Stany zrobią jeszcze jedną falkę wzrostową.

  • wider_swider

    mac-erson, dokładnie taki scenariusz jaki wczoraj sugerował wojm.
    Kolejny raz bardzo ciekawa interpretacja swoją drogą.

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "(..) stalinizm (...)"

    www.salon24.pl/u/bobry7/934722,pompeo-z-wichita-koch-i-milion-od-stalina-oraz-447-i-zona-alana-greenspana

  • lastkura

    Co wy chcecie od PRAWA i SPRAWIEDLIWOŚCI - oni jedyni pokazują jak sama nazwa wskazuje kim są ich mocodawcy . Konferencja była fundamentalnym sukcesem , na kolejny czekamy na konferencji w Izraelu .

  • karnakufo

    L zamknięte po 2349

  • karnakufo

    Ameryka jest silna i ani myśli spadać, jak prawie wszyscy tego pragną.:)

  • guyfawkes13

    @Ewiggin

    To właśnie pozycja wypracowana, chciałoby się powiedzieć ''rozkradziona'', przez POprzedników była tak mocna, że zrobienie w miarę normalnego budżetu, o ponad 1/3 większego niż 25 letni budżet wolności PRLbis, zajęło 4 lata i kosztowało te wszystkie upokorzenia.
    Bo wcześniej wszyscy byli przyzwyczajeni do kopania was po d... w nagrodę za przynoszenie w zębach tych wszystkich vatów.

    Ze mną nie zaczynaj, bo ja się nie nabieram. Różnica między moim światem a twoim polega na tym m.in. że ja w każdym razie mogę skrytykować moich politków, a ty nie.

  • karnakufo

    S po 2350

  • ewiggin

    @guyfawkes
    No tak myślałem - wina tuska :D

    Jesteś żenujący. Nie chce mi się z Tobą gadać.

  • swb1

    @WB

    "(..) stalinizm (...)"

    www.salon24.pl/u/bobry7/934722,pompeo-z-wichita-koch-i-milion-od-stalina-oraz-447-i-zona-alana-greenspana

    Fajny artykuł. Wiadomo kto będzie nas w kosmos wyprawiał.

  • pokonajrynekpl

    Sygnały sprzedaży, ale na spadających obrotach WIG20. Byki mają jeszcze miejsce na odpowiedź. Nawet z 2320 spokojnie mogą zawrócić w górę i to dzisiaj robią. Nie zmienia to też faktu nadal lekko pozytywnej wymowy naszego indeksu. To może być tylko korekcyjna czwórka.
    pokonajrynek.pl/fw20-strefa-gdzie-byki-moga-sie-pozbierac/

  • swb1

    Wszelkie dyskusje miedzy zwolennikami PO i PiS, którzy lepsi lub gorsi itp. nie mają sensu. PO-PiS to kontredans dwóch frakcji tego samego dziadostwa. Trudno doprawdy rozsądzić, która z tych frakcji bardziej zaszkodziła Polsce za czasów swoich rządów.

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "(...) ja w każdym razie mogę skrytykować moich politków (...)"

    Ma Pan swoich polityków? I słuchają Pana? Zazdroszczę. Też bym tak chciał.

  • red.007

    W związku z wybiciem linii prowadzonej po szczytach 13,14 luty,jako fal 2 i 4 impulsu spadkowego od 6 lutego(z wydłużoną falą 1) w ramach fali C korekty,jest szansa na wyprowadzenie wzrostu powyżej lutego.
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=10d&t=c&a=ln&b=1
    Ja wiem,że będzie to trzęsienie ziemi dla niedźwiedzi ale prędzej czy później taka okoliczność nastąpi.
    Zejście poniżej dzisiejszego minimum zaneguje na pewien czas powyższą tezę.

    wczoraj:

    "red.007
    ...Jak dla mnie korekta spadkowa na W20 powinna się wypełnić.
    2019/02/14 16:30:51 "

  • andrzej_stefaniak

    Już w połowie drogi do hossy:

    acemarketu.com/?p=332492

  • karnakufo

    @red.007
    Jak Stany będą robiły dalej V-kę to ze spadkami u nas faktycznie może być problem, na razie sygnały S u nas nie zanegowane.

  • red.007

    @karnakufo
    Staram się tylko czytać wykres,zawsze partytura może być pisana różnie i wówczas melodia będzie inna.Zatem póki nutki nie zejdą poniżej dzisiejszego minimum,melodia jest na wysokie tony.

  • konsultant121

    Już jesteśmy jedną droga w hossie. Trzeba coś kupić:)
    acemarketu.com/?p=332492

  • guyfawkes13

    @WB
    @Swb1

    Przeczytam to, tylko wieczorem, bo teraz trzeba pracować.
    Stalinizm jest nietrafnym określeniem obecnej grupy piastującej zewnętrzne znamiona władzy. Najbardziej mi odpowiada określenie ''grupa rekonstrukcji historycznej Chjenopiasta'', którą inscenizują nasi słodcy frankiści.

    @Ewiggin
    Twoje idole okradły cię z emerytury, żeby zamaskować bankructwo. Ciebie kojarzę z tymi ... dialektykami, którzy przed egzekucją wołali ''Niech żyje towarzysz Stalin słodszy od malin!'':)))

  • mac-erson

    @red.007
    Myślę, że troszeczkę zbyt optymistycznie patrzysz ostatnio na rynek. Zafiksowałeś się w Twojej koncepcji hossy i pewnie taka nastąpi ale Stanu urosły już dużo i w pewnym momencie nastąpi zdrowa korekta (fala 2-ga). Nasz rynek zachowuje się ostatnio słabo i cały czas dopóki kontrakty nie przebiją poziomu 2365 obowiązuje sygnał S.
    Nie należy też ignorować zbliżającego się na przełomie marca-maja dużego dołka Kitchinowego.

  • red.007

    @mac-erson
    Masz rację,jestem optymistą,może i jest to zafiksowanie,chociaż ja do tego podchodzę przez subiektywną interpretację wykresu od październikowego dołka i tak mi ta interpretacja podpowiada.Czy nie wolno mi tak uważać?
    Musi taka interpretacja być nazwana zafiksowaniem?

  • mac-erson

    Ja ze swojej strony pozamykałem wszelkie S-ki i czekam na wyjaśnienie sytuacji.
    W przypadku wystąpienia teraz tej mojej brakującej 5w5w5 zasięg Sp500 to ok. 2780, NSQ 7100-7130.

    PS. Leczę też kaca po wieczorze/nocy Walentynkowej ;)

  • ewiggin

    @guyfawkes
    "''Niech żyje towarzysz Stalin słodszy od malin!'':)))"

    - :D
    Potrafisz mnie naprawdę rozbawić. To Twój jedyny plus.

  • bartalsi

    Dolar zmobilizował się na finał i kończy z przytupem, czy się dopiero rozpędza?

  • wider_swider

    No cóż. Rażąca słabość względem zachodniego sąsiada nie pozostawia wyboru - czas powrócić do obozu niedźwiedzi. Mus to mus.

  • konsultant121

    Niech spada mój dolar bo jak rośnie to się denerwuję! :)
    Czy Wy też tak macie że w inwestycjach długoterminowych denerwujecie się bardziej gdy rosnie niż gdy spada?:))
    To ciekawa obserwacja psychologiczna;)

  • ewiggin

    ale trzeba przyznać amerykanom, że twarde z nich sukinkoty. Wzrostom nie ma końca.

  • wider_swider

    ewiggin, są konkretni. Potem postawią 3 świeczki i cofną wykres o miesiąc.

  • griot2222

    Wątek geopolityczny.
    m.facebook.com/story.php?story_fbid=332479134015244&id=148905239039302

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    Co się dzieje z naszą sławną bananówką??

    fxpro.ctrader.com/c/0QtPn
    fxpro.ctrader.com/c/TQtPn
    fxpro.ctrader.com/c/gQtPn
    fxpro.ctrader.com/c/pQtPn

    fxpro.ctrader.com/c/6QtPn

  • gordon.gekko.pl

    Panowie,

    widać ewidentnie, ze czyszczą krótkich i niby ma być obsuwa, zapakowałem się za 50 koła w FW i czekam na zamknięcie luki w okolicach 2500

  • mac-erson

    @ewiggin
    "ale trzeba przyznać amerykanom, że twarde z nich sukinkoty."
    No tak można na nich liczyć jak brakuje 5-tki to ją zrobią :):):)
    A nasza bananówka sterowana przez rekinków biznesu....

  • mac-erson

    @red.007
    "Musi taka interpretacja być nazwana zafiksowaniem?"
    Tak myślę, że rozpatrywanie tylko jednego wariantu trochę jest fiksowaniem. Wybacz. ;)
    Ja cały czas szukam górki w US i gdybym się zafiksował w jeden wariant siedziałbym teraz na S patrząc na nowe szczyty a tak obejrzałem wykres godzinowy jako byk i niedźwiedź rozpatrzyłem oba warianty rozpisu fal i byłem przygotowany na obie ewentualności.

  • karnakufo

    Na jakich pozycjach zostajecie u nas na weekend?
    Ja wiadomo.

  • wider_swider

    karnakufo, ja short ale liczyłem na ruch do 2359 i tam oczekiwała znacznie większa pozycja.

  • ewiggin

    @karnak

    A ja na mnicha.

  • karnakufo

    Zostaję bez pozycji, by mieć święty spokój.

  • gordon.gekko.pl

    Ja 3mam 15Longów ze średnią 2344

  • karnakufo

    A tak po prostu wystraszyłem się silnych Stanów.

  • mac-erson

    @Guyfawkes
    Nasza bananówka ma bardzo twardego dużego gracza (to się powtarza co cykl) gdzie my już nie uczestniczymy w ostatnich zwyżkach oraz ostatnich zniżkach.
    W zeszłym roku parę razy przestrzeliłem przez to, że patrzyłem na Stany i tam wychodziła jeszcze jedna falka w trendzie a my już go zmienialiśmy.
    U nas trzeba niestety grać uwzględniając to przesunięcie. ;)
    Dlatego też obecnie coraz bardziej podoba mi się inwestowanie w indeksy US.

  • mac-erson

    A swoją drogą kto mi wytłumaczy czemu NSQ dzisiaj dużo gorzej niż Sp500 (DJ30) ?

  • mac-erson

    A swoją drogą kto mi wytłumaczy czemu NSQ dzisiaj dużo gorzej niż Sp500 (DJ30) ?

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    A mnie się wydaje, że skończyła się (lokalnie?) słabość walut i w przyszłym tygodniu będzie up.
    fxpro.ctrader.com/c/wXtPn
    fxpro.ctrader.com/c/yXtPn
    fxpro.ctrader.com/c/JXtPn
    fxpro.ctrader.com/c/gXtPn

    Takie zakończenie tygodnia jest jeszcze do przyjęcia:
    invst.ly/a1sd5
    Zobacz, jak chodzą banki:
    invst.ly/a1sdj
    invst.ly/a1sdr
    Nooo zobaczymy jak się będzie chciał skończyć miesiąc...

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    Na Nasdaqu mogłaby już być korekta, a na DJu jeszcze nie.
    invst.ly/a1sf5
    invst.ly/a1sfl

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    No ale S&P też już jest wysoko, co by przemawiało za Twoją intuicją...
    fxpro.ctrader.com/c/KXtPn
    fxpro.ctrader.com/c/MXtPn

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    Zwłaszcza, że dłuższy tajmfrejm na ojro się technicznie pogorszył.
    fxpro.ctrader.com/c/SXtPn
    fxpro.ctrader.com/c/WXtPn
    Dlatego zakończenie miesiąca coś powinno pokazać.
    Z indeksem ojro jest dobrze, aczkolwiek nie beznadziejnie you know:))
    invst.ly/a1so8

  • guyfawkes13

    Chodzi chyba o to, czy ojro zrobi niespodziewankę czy niestety nie:))

  • guyfawkes13

    @Konsultant

    Na ojro/dolarze po 13 miesiącach fali wzrostowej mamy 13 miesiąc fali spadkowej, czy to coś znaczy?:))

  • lastkura

    Jak się nie rozumie spraw elementarnych z matematyki to tym bardziej nie rozumie się tych wszystkich teatrzyków politycznych - geopolitycznych za którymi tak wzdychasz . Ale nie jak jak nowo-mowa Orwela .

  • mac-erson

    @guyfawkes
    "invst.ly/a1sd5 "

    W moim założeniu zakładam, że obecny ruch w US jest kończący i zacznie się korekta całego impulsu. W związku z tym zakładam w Polsce ewentualny ruch powrotny na początku tygodnia do strefy 2360 i dopełnienie formacji podwójnego szczytu do poziomu ok 2290. Potem jakieś odbicie itp ale dalej trend spadkowy.
    Docelowo zakładam gdzieś w marcu / kwietniu dojście do tej Twojej linii przerywanej (2170) co byłoby ładnym zakończeniem konsolidacji i ruszamy z właściwą hossą :)

  • karnakufo

    Napiszę tak: patrząc na wsparcia Ameryki nie widzę, jak na razie, obaw co do trendu wzrostowego - V-ka w pełni i tego się trzymam.

  • guyfawkes13

    Czy na giełdzie czy w polityce, taki sam obraz:)))

    www.bankfotek.pl/view/2132853

  • karnakufo

    PKOBP tygodniowy w takiej figurze, a dalszy los w rękach Ameryki:
    www.bankfotek.pl/view/2132854

  • karnakufo

    S&P odbija od pokonanego oporu, który teraz jest wsparciem - można oczekiwać przyspieszenia wzrostów, jak to ma miejsce na Russel2000:
    www.bankfotek.pl/view/2132857

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    No jednak sprawa nie jest przesądzona (przez niezawisłe sądy rynkowe).
    fxpro.ctrader.com/c/XZtPn
    :))

  • karnakufo

    Tu wspomniany Russel2000:
    www.bankfotek.pl/view/2132858

  • konsultant121

    @guy
    Trend is your friend , my Friend:) Na EURUSD również. Zobaczymy jak się zamknie luty. 13+13 to nie brzmi ciekawie matematycznie. Już bardziej 13+21.Ale i liczby Fibo kiedyś się zbuntują i przestaną określać fale na najbardziej płynnej parze walutowej świata..

  • karnakufo

    USDPLN:
    www.bankfotek.pl/view/2132869

  • lastkura

    Ostoja demokracji i konstytucji - Usa ogłosiły stan wyjątkowy . Z tego co wiem co niektóre kury są już na właściwych listach .

  • karnakufo

    EURUSD:
    www.bankfotek.pl/view/2132872

  • guyfawkes13

    @WB

    No tak, Pink Panther warto czytać, bo ona potrafi wyszukać różne ciekawe informacje, jak np. o korzonkach Koch Industries. To bardzo dobrze gra i koliduje z moją historiozofią, że tak powiem.
    Te bolszewickie niby firmy a Ameryce to były ekspozytury służb, utworzone za wiedzą (i planem) służb amerykańskich. Stosunki dyplomatyczne nawiązano dopiero w 1933, więc musiał być taki taki biznesowy pic na wodę fotomontaż.
    W 1929 najlepszą techologię czołgową sprzedano Sowietom, a nie sprzedano nam. Żadnen celnik nawet nie mrugnął, jak zobaczył w papierach że odprawuje maszyny rolnicze, a nie czołgi.

  • karnakufo

    WIG20 dzienny - sygnał to sygnał i już:
    www.bankfotek.pl/view/2132874

  • guyfawkes13

    @WB

    Skoro Ameryka ma z (post)Sowietami sojusz od poczęcia (a nawet wcześniej), to Europa powinna mieć sojusz z Chinami. Ale co to za Ojropa teraz jest? Dziadostwo.

  • podtworca

    @guy
    Wydedukowałeś na tym blogu, że Ameryka przejęła od Brytyjczyków Rosję jako niszczyciela kontynentalnych mocarstw. Pierwsza padła Rzeczpospolita, potem Francja, Niemcy. Gdyby się Ojro zjednoczyło realnie, nastąpi gigantyczny transfer technologii na wschód.

  • mac-erson

    Coraz ciekawiej :)
    Mam nadzieję, że w poniedziałek w nocy Japończycy pociągną USA do strefy docelowej 2780-2800 i wyhaczy się super nocne pozycje :)

  • karnakufo

    Refleksja po zamknięciu w Stanach.
    Cudo - Ameryka pięknie przyspiesza wbrew oczekiwaniom na dwójkę i zjazd - tak trzymać.

  • podtworca

    Co do rynku to jestem w nietypowym stanie. Portfel akcyjny prawie codziennie bije rekord, a ja się ciągle boję zapowiadanej fali spadków. Boję się też hedgowac moje pozycje. A szeroki rynek się wspina po tej ścianie strachu.

  • karnakufo

    PKOBP między młotem i kowadłem - duża zmienność przed wybiciem:
    www.bankfotek.pl/view/2132880

  • red.007

    @karnakufo
    Refleksja świąteczna:
    www.bankfotek.pl/image/2129987
    Wygląda na to,że moje świąteczne zafiksownie na wzrosty było prawidłowe.
    Oczywiście wódzkur wykazywał moją ślepotę,bo matematyka i takie tam nie pozwalają.

  • karnakufo

    @red.007"
    @karnakufo
    Refleksja świąteczna:
    www.bankfotek.pl/image/2129987
    Wygląda na to,że moje świąteczne zafiksownie na wzrosty było prawidłowe.
    Oczywiście wódzkur wykazywał moją ślepotę,bo matematyka i takie tam nie pozwalają."


    Dobrze, że to przypomniałeś, bo jest się czym pochwalić.
    Wielkie graty za tą prognozę. Chylę czoła.

  • karnakufo

    @red.007
    W tym kontekście (Twojej trafnej prognozy dla Stanów) poważnie traktuję Twoje wzrostowe widzenie naszego rynku, choć moje kreski obecnie tego nie widzą, ale gdy padną u mnie opory to Twoja wizja może się sprawdzić, czemu nie. :)

  • mac-erson

    @red.007
    Również dołączam się do gratulacji za prognozę :)
    Warto być tylko czujnym bo kilka udanych typów, transakcji może zgubić tą czujność (wiem to z autopsji).

    Póki co udanego weekendu dla wszystkich i zbieramy siły na kolejny interesujący tydzień ;)

  • guyfawkes13

    @Podtworca

    //Wydedukowałeś na tym blogu, że Ameryka przejęła od Brytyjczyków Rosję jako niszczyciela kontynentalnych mocarstw.//

    Rosję czyli Heartland, potencjał przesądzający.
    Pewnie nie jest tak cały czas, a w decydujących momentach poza agenturą chodzi pewnie o poważną ofertę nie do odrzucenia, którą może przedstawić państwo najsilniejsze gospodarczo.
    Sytuacja się zmienia, dochodzą do głosu localsi, pojawiają się nowe mocarstwa i gra nigdy się nie kończy.

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    Myślę, że mamy na DAXie przynajmniej tydzień wzrostu, jak nie więcej. Różnie jest na indeksach, ale w srednim terminie moim zdaniem up.
    fxpro.ctrader.com/c/VutPn

  • wider_swider

    U nas sytuacja wygląda doś komfortowo moim zdaniem:
    Wykazujemy słabość więc punkt dla S.
    Przebiliśmy wsparcie i zamknęliśmy tydzień pod nim więc punkt dla S.
    Uformowaliśmy i wybiliśmy linię szyi RGRa, a następnie ją przetestowaliśmy od dołu (lub jak kto woli formacja podwójnego szczytu) więc punkt dla S.
    Po wejściu po raz pierwszy w okolice 2430 zeszliśmy na 2360, następnie znów 2430 i spadek pobiżej 2360 więc mamy sekwencję niższych dołków a brak wyższych górek czyli punkt dla S.

    Sytuacja jest jak dla mnie jednoznaczna - mamy trend spadkowy.
    Natomiast SL powinien znajdować się aktualnie około 2370 bo kurs już nie powinien tam dojść.
    Jeśli dojdzie to cały spadek należy rozważyć jako korektę ABC z możliwością utworzebia nowego szczytu.

    Podsumowując:
    Poniżej 2370 tylko S, powyżej 2370 wchodzi sygnał L. Czy wiarygodny nidy nie wiadomo na pewno.

  • karnakufo

    independenttrader.pl/jak-newsy-wplywaja-na-wyniki-inwestorow.html

  • lastkura

    Wraz z wiosną idzie zmiana . Biedroń idzie na premiera [ prezydenta] , czy tylko będzie panią prezydentową ?

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "A gdyby Brytyjczycy przy pomocy Piłsudskiego, Sawinkowa, Petlury, Reilly'ego itp. jednak zdołali Rosję unieważnić, to powstałaby Europa Ojczyzn, w której Polska miałaby ważniejszą pozycję niż Francja. Pozostała by jeszcze do rozwiązania kwestia niemiecka, czyli przywrócenie w środku Europy, pomiędzy jej filarami, amortyzującego drobiazgu kilkudziesięciu niemieckich państewek."

    Zastanawiam się, czy to nie było zbyt wcześnie po upadku caratu. Polacy mogli się bać, że te brytyjskie pomysły na obalenie bolszewików doprowadzą do zaprzepaszczenia wielkiego sukcesu jakim było zniszczenie imperium carów za pomocą rewolucji bolszewickiej.

    PPS-owcy grali w obozie brytyjskim do 1905 roku, ale wtedy Brytyjczykom udało się za pomocą Japonii i rewolucji 1905 roku zmusić Rosję do przejścia na ich stronę:

    pl.wikipedia.org/wiki/Porozumienie_rosyjsko-angielskie

    pl.wikipedia.org/wiki/Ententa

    Rozumiem, że po 1907 roku zmuszony sojuszem brytyjsko-rosyjskim Piłsudski musiał przejść na stronę Niemiec. Czy tak?

  • 20gladiator

    Co się dzieje ???? Dotychczasowy lider hossy w USA- indeks FANG spadł o prawie 0,5% w przeciwieństwie do SP500 który urósł o ponad 1%.

  • 20gladiator

    Podczas obecnej silnej korekty wzrostowej król hossy -FANG nie ma już siły, zniósł tylko 50% spadku. Coś jest nie tak. Chyba wychodzi szydło z worka. Okazuje się, że król jest nagi i trzeba zejść z nieba na ziemię.

  • bialek.wojciech

    @mariuszmariusz:
    "Też podzielam pogląd że ,, na wykresach ,, jesteśmy raczej w latach 80-ych , i raczej spodziewam się dalszego zachowania indeksów analogicznego do tego okresu a nie do tego co działo się po 2000 roku. . Koncepcja ,, cyklu pokoleniowego,, zaczerpnięta zresztą u mnie od Pana WB też by za tym przemawiała. Z tego co pamiętam z jakiegoś wpisu z przed paru lat Pan WB określił długość tego cyklu na około 34 lata. A to by oznaczało że jesteśmy analogicznie gdzieś w połowie lat 80-ych. Sytuacja światowa zresztą zaczyna wyglądać podobnie do tej z tamtego okresu , - nowy wyścig zbrojeń , wtedy rozmieszczano w Europie sławetne już Pershingi i Cruise,y . Dziś właśnie kończy żywot traktat INF. Wtedy na świecie na znaczeniu zyskiwały wszelkie ekstremizmy prawicowe i lewicowe , Teraz wygląda to podobnie. Jedyna zauważalna różnica jest taka że wtedy Polska i parę gospodarek tzw. wschodzących było bankrutami , a teraz żaden China - gedon uparcie nie chce wystąpić. A co do schyłku supremacji gospodarczej USA w świecie i prognozowaniu zachowania amerykańskich aktywów podobnie do aktywów Brytyjskich z końca 19-go wieku to jednak zauważam zasadnicze różnice. Wtedy w drugiej połowie 19-go wieku Wlk. Brytania choć panowała na morzach i oceanach a Funt był tym czym dzisiaj Dolar to jednak najpierw USA a pod koniec 19-go wieku i Niemcy wyprzedziły Imperium brytyjskie pod względem produkcji przemysłowej [ wtedy węgla , stali , samochodów , parowozów ] Mało tego o ile pod koniec 18 -go i w pierwszej połowie 19-go wieku to Brytyjczycy mogli pochwalić się większością wynalazków i najbardziej innowacyjną gospodarką świata , o tyle pod koniec 19-go wieku ten tytuł prymusa nowych technologi przejęło USA i ówczesne cesarstwo niemieckie. Wlk. Brytania przestała być innowacyjna i nowoczesna. Dzisiaj ciągle USA to nr 1 pod względem nowych technologii , wynalazków i innowacyjności. Z Chińskich nowoczesnych technologicznych przedsiębiorstw potrafię na szybko wymienić Huawei,a Z firm amerykańskich mogę szybko wymienić około tuzina przedsiębiorstw ,, robiących ,, i będących potentatami w nowych technologiach. Dlatego uważam że póki co prymat USA w światowej gospodarce jest niezagrożony. To się zmieni gdy USA utracą swoją pozycję naukową i technologiczną . A jak na razie w perspektywie paru , parunastu lat chyba jeszcze Chiny [ innego kandydata nie widzę ] nie odbiorą USA pałeczki pierwszeństwa w tym zakresie."

    Zgadzam się z tym jak najbardziej i dlatego sądzę, że na razie jesteśmy bardziej gdzieś pod koniec lat 80-tych XIX wieku (no góra w 1900 roku), kiedy jeszcze rodząca się siła zjednoczonych Niemiec i USA nie były takie oczywiste i wszyscy nadal postrzegali WB jako niezachwianą potęgę.

  • bialek.wojciech

    @zulus_chacka:
    "Czy slabosc Polskiego rynku nie zapowiada jakis glebszych problemow w nastepnych kwartalach naszej gospodarki . Slobosc ta przypomina mi zachowanie ATH (greckiego rynku) 2009-2010 podczas gdy swiat rosl tam juz spadalo. Oczywiscie nie mam na mysli takiego zalamania gospodarki polskiej jak w grecji, tylko nadchodzacy kryzys w PL"

    Nie sądzę. W 2010 roku względna siła greckiego indeksu spadła do 10-letnich minimów. To była zapowiedź poważnego kryzysu!

    U nas względna siła dolarowego WIG-20 do dolarowego MSCI EM była w grudniu najwyżej od od ponad roku. Od tamtej poty spada, ale jest raptem najniżej od listopada. Od 12 lat ta względna siła rysuje trójkąt symetryczny i na razie brak wybicia w którąkolwiek stronę. Wyjście w dół rzeczywiście zapowiadałoby Grecję, ale biorąc pod uwagę dobrą kondycję polskiej gospodarki myślę, że wyjście z tego trójkąta nastąpi górą.

  • bialek.wojciech

    @dociekliwy54:
    "Dziękuję, ciekawie wyszło.
    Może niepotrzebnie wypatrujemy końca hossy na SPX?
    1a/ 1929-wznowienie wojny hegemonicznej z GB (GB mogła odpalić krach przez niepłacenie pożyczek).
    1b/1942-Midway, obrona Moskwy, "porozumienie o pomocy" dla GB-sprawy idą w dobrym kierunku.
    2a/ 1967-Konfrontacja z Układem Warszawskim i Chinami, załamanie przewagi w peryferyjnej wojnie w Wietnamie.
    2b/1980-odzyskanie przewagi strategicznej nad Układem Warszawskim po załamaniu gospodarczym w Polsce, Karnawale Solidarności (również efekt działania wysokich stóp proc).
    3a/2000-Nie wiem
    3b/2011-Nie wiem. Być może odzyskiwanie sił w konfrontacji z CHRL"

    Jedyne co mi przychodzi do głowy w 2011 roku to Arabska Wioska i śmierć Kaddafiego.

  • bialek.wojciech

    @idmmaximus:
    "Panie Wojtku ostatnia pokoleniowa hossa na surowcach i rynkach wschodzacych i spadek dolara byl w 2002-2007 wtedy s&p / złoto był spadek ....czy jezeli załozymy że jednak s&p / złoto liczymy na kolejne lata wzrostu czy scenariusz z hossa pokoleniowa na rynkach wschodzacych surowcach i spadek dolara sie zisci w najblizszych latach ??"

    Cenna uwaga. Ma Pan rację, że ostatnia nasza super-hossa z poprzedniego cyklu Kuznetsa (1990/92-2009) czyli ta z alt 2001-2007 rozegrała się na spadającej relacji S&P 500/złoto.

    Mnie wyszło mi, że mamy na relacji S&P 500/złoto odpowiednik 1949 i 1987. Jak było z EM po 1949 roku nie wiem, ale po 1987 roku nadal umacniały się względem DM do 1994 roku:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/07/Ostatnia-faza-relatywnej-slabosci-rynkow.html

    Może obowiązuje tu reguła zmienności i relacja EM/DM będzie w relacji S&P 500/złoto nie taka jak w latach 2001-2007, a taka jak w latach 1987-1994?

  • guyfawkes13

    @WB

    //PPS-owcy grali w obozie brytyjskim do 1905 roku, ale wtedy Brytyjczykom udało się za pomocą Japonii i rewolucji 1905 roku zmusić Rosję do przejścia na ich stronę.//

    //Rozumiem, że po 1907 roku zmuszony sojuszem brytyjsko-rosyjskim Piłsudski musiał przejść na stronę Niemiec. Czy tak?//

    Bardzo trafna uwaga, ale chyba nie od razu na stronę Niemiec, poza tym przejście na stronę Niemiec nie mogło być ''na poważnie''. Wywiad austriacki to raczej kolaboracja z USA.
    Japonia jawi się nie pierwszy raz jako strategiczny sojusznik Brytanii i rezultat wojny rozyjsko-japońskiej niejako spycha Rosje w orbitę brytyjską. Odwrócenie Rosji przeciw Niemcom.
    Organizacje socjalistyczne dostają wtedy szlaban na działania rewolucyjne i kończy się hajs. Inaczej po co Piłsudski miałby jechać do Japonii zamiast do Londynu?:))

    //Rewolucja 1905 roku uzmysłowiła Piłsudskiemu, że nie da się przekształcić ruchu rewolucyjnego w powstanie antyrosyjskie[56]. W listopadzie 1906 doszło w Wiedniu do rozłamu w PPS. Piłsudski stanął na czele PPS Frakcji Rewolucyjnej, do której przeszła większość członków Organizacji Bojowej (OB) oraz tzw. starzy[52]. Wkrótce PPS-FR zaczęła borykać się z problemami finansowymi, z których wyjściem były ekspropriacje.//

    Wczoraj natknąłem się na filmik tłumaczący jak doszło do odwrócenia Rosji przeciw Napoleonowi, na podstawie wydanej przez brytyjską autorkę m.in. korespondencji dyplomatycznej z tego okresu. Można to było domniemywać, ale Brytyjczycy już o tym piszą.
    www.youtube.com/watch?v=7fOwwwwaZ4I

    To jest ważne, że Rosja zawsze tak czy inaczej daje się odwrócić, czyli nie jest jednak państwem bardzo poważnym. Państwowość rosyjska jest problematyczna, Rosja jest za krótka na swój heartland, niejako za słaba na swoją siłę.
    Powstaje pytanie, czy zagrożenie rosyjskie zawsze jest realne i czy na pewno zawsze jest to zagrożenie rosyjskie. Jest to golem, z którym należy się liczyć, ale sprawy trzeba widzeć szerzej.

  • guyfawkes13

    @WB

    Piłsudski zawsze stara się budować własną siłę, suwerenną, po każdej ''kolaboracji'' staje się silniejszy i w 1920' może się dzięki temu postawić i obronić Polskę.
    W PPS nastąpił rozłam, bo niektórzy poszli za Piłsudskim, a większość została przy brytyjskiej spódnicy.
    ''Pierwsza Brygada'' oddaje to poczucie osamotnienia i rzucenia swego życia ''na stos''.
    www.tekstowo.pl/piosenka,zolnierska,pierwsza_brygada.html
    My jeszcze nie umiemy docenić tego, czego dokonał Piłsudski, przetrwanie Polski wydaje się nam czymś oczywistym, a wcale tak nie musiało być. Nie miało tak być.
    Przecież widzimy czym jest polityka dziś. Nic od nas nie zależy, nawet nie możemy sobie wybrać grupy rekonstrukcji historycznej, która tłumaczy rozkazy z góry na miejscowe narzecze. To zależy tylko od układu między mocarstwami do czego, jak i kiedy będziemy uzyci.

  • podtworca

    Prorocze słowa Sikorskiego, zawczasu zmanipulowane kiedy instalowano nam agenturę:

    www.wykop.pl/cdn/c3201142/comment_KDxUFs5F1nnub35xojjtNn6sKRBrz5YE.jpg

  • zulus_chacka

    @ W Bialek

    Jakies pomysly co do zachowania rynku amerykanskieg w persoektywie roku?. Czy taka zmiennosc na rynkach USA w ostatnich 15mcach nie zapowiada konca hossy ?

  • guyfawkes13

    No i mamy konsolidację przedwojenną, przygotowującą poprzez etapy (Wenezuela, Iran) do Air Sea Battle około 2022(?).
    fakty.interia.pl/swiat/news-pence-czas-by-europa-stanela-po-stronie-usa-ws-iranu,nId,2839455

    Chinageddon & Matka Wszystkich Kryzysów na horyzoncie.

  • guyfawkes13

    @Zulus Chaka

    Mnie się szczyt DJa z października kojarzy ze szczytem WIGu z końca stycznia 1994, przy zachowaniu pewnych proporcji. Co ciekawe, ostatnia fala na WIGu od września 93' była wtedy siódemką. Została faza dystrybucji do około 21/22.


  • mac-erson

    @Guyfawkse13
    "Myślę, że mamy na DAXie przynajmniej tydzień wzrostu, jak nie więcej. Różnie jest na indeksach, ale w srednim terminie moim zdaniem up.
    fxpro.ctrader.com/c/VutPn "

    Looknij sobie na połowę kwietnia 2016r. to mi przypomina dokładnie tamtą sytuację.
    W tym tygodniu (poniedziałek - sroda) powinien być gdzieś szczyt w okolicach 11500 (gdy SP500 będzie szturmował strefę 2800).

  • bialek.wojciech

    @zulus_chacka:
    "Jakies pomysly co do zachowania rynku amerykanskieg w persoektywie roku?. Czy taka zmiennosc na rynkach USA w ostatnich 15mcach nie zapowiada konca hossy ?"

    Kitchin temy czyli październik 2015:

    stooq.pl/q/?s=^spx

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    To nie to samo, ale jeśli już, to właśnie brakuje dużej świeczki tygodniowej.

  • mac-erson

    @Guyfawkes13
    Biorąc analogię Dax z 2016r. doszedł on wówczas do luki z 4.01.2016r. odpowiednikiem tel luki może być obecnie poziom luki z 4.12.2016. około 11420.
    Wszystko mi się układa w jedną spójną całość (DAX brakuje do tej strefy ok. 1%, Sp500 brakuje do 2800 ok. 1%, DJIA do oporu 26100 ok. 1%, NSDQ do oporu 7100-7130 ok 1%, WIG20 brakuje do powrotu do linii szyi 2360 ok. 1%).

  • lastkura

    Jak spadało to co sesję wymyślało argumenty do góry . Teraz jak rośnie to co sesję wymyśla się argumenty do dołu . Najlepsze jest na końcu na samym minimum- 2 kwietnia 2018 mówi się ,że będzie krach i nie wolno kupować na samym dołku na wiele miesięcy a na samej górce 21 września 2018 [ guru 25 września ] mówi się ,że rozpoczyna się hossa i nie ma zagrożenia na wiele miesięcy . Oczywiście tych ,którzy śmią powiedzieć prawdę w oczy jest- patriotyczne wyjście - kasuje się jako zdrajców jedynego objawienia .

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    Zastanowię się nad tym później.

  • guyfawkes13

    @WB

    Piłsudski jako jedyny polski polityk cieszył się szacunkiem Niemców (nawet Hitlera), chyba od tej kombinacji operacyjnej z symulacją akcji powstańczej 6 sierpnia 14'+, która skomplikowała plan powstania żydowskiego. No jakże to tak, dwa powstania na jednym terenie??? Tego jeszcze nie było.
    Wojsko musiało przejąć pełną inicjatywę, rezygnując z tych ''cywilnych'' komplikacji w ogóle.:))

  • lastkura

    Transformacja Mobiusa jako czysta spektralna forma - porównanie najważniejszych ruchów w historii rynków walutowych i finansowych tylko na moim blogu 17 luty niedziela godz. 20 .00 . Po 5 minutach wszystko zostanie wykasowane .

  • lastkura

    Jutro dzień kota , ale nie światowy --- w usa wiadomo największego kota mają 29 october w cykliczną rocznicę krachu , który w tym roku będzie wyjątkowo hucznie obchodzony .

  • versus_one

    @lastkura

    Dziwnie cudaczny marketing treści prowadzisz na swoim blogu. Publikujesz na 5 minut i kasujesz. Jak ktoś wejdzie na Twój blog za kilka miesięcy i zobaczy tyle wykasowanych Twoich komentarzy to straci ochotę na weryfikację tego, co napisałeś. Nie jest to dobry sposób na sławę w blogosferze. Może lepiej zrobić blog tylko na zaproszenie do treści. Byłoby to całkiem trafne posunięcie.

  • lastkura

    Giełda jest dzięki globalnym przepływom jednym z niewielu miejsc gdzie nie potrzeba układów typu Misiewicz aby osiągnąć realny sukces , tylko realna praca nad sobą + matematyka + informatyka . Dlatego giełda jest stosunkowo mało popularna w naszym kraju , gdyż polityk oszukuje lekarza , lekarz oszukuje nauczyciela i tak wkoło macieja . Ja stawiam na zachłanność pseudo - ekonomistów , notariuszy i innych którzy zrobili pierwotne uwłaszczenie i nie mają najmniejszego pojęcia o globalnym rynku . rynku . Jak to sobie wyobrażasz abym fundamentalne informacje o usd - pln publikował jako free lunch .

  • ml.36

    @WB
    @Guy
    @Mac
    Sytuacja na Dax po piątkowej sesji mocno się skomplikowała IMO. Od ostatniego dołka minęło 7 tygodni więc cykl 10 tyg. ma prawo mieć lewą translację i nie wyznaczyć nowego dołka, sugeruję to wydłużenie cyklu K i tu problemu nie widzę lub skróceniu o parę miesięcy a to już rodzi poważnie interpretacyjne zmiany w postrzeganiu przyszłości, począwszy od 500 skończywszy na W20(dołek w październiku, zakładając istnienie jakiejś korelacji z DAX). Są argumenty za i przeciw,
    jak zwykle. Najmocniejszymi za skróceniem jest złamanie przez 500 oczekiwanej
    struktury korekcyjnej 3-3-5( jak na czwórkę to za mało i za krótko chyba) i wyznaczenie przez DAX dołka 3/40, o który miała miejsce polemika. Argumenty za wydłużeniem też nie bagatelne, rozlegle dyw. 500 w tygodniach i miesiącach(RSI 14, margin debt), odsysanie kasy przez FED no i chociaż by to:
    invst.ly/a1-f6

  • guyfawkes13

    @ML.36

    No jest podobieństwo, muszę jeszcze pomyśleć.
    A jak interpretujemy ten wykres w dużej skali, czy nie tak?
    fxpro.ctrader.com/c/L9tPn
    W Ameryce też miała być czwórka w spadkowej piątce, a zrobiło się coś innego, tak czy nie? Do Ameryki DAX ma teraz sporo do nadrobienia.

  • guyfawkes13

    @ML.36

    // Do Ameryki DAX ma teraz sporo do nadrobienia.//

    I ponadto, jeżeli dwójka była zygzakiem, to czwórka powinna być płaska. A przecież zatrzymaliśmy się prawie na miesięcznej chmurze. Enough is enough.

  • guyfawkes13

    @ML.36

    Fala płaska robi schemat 3-3-5, a-b-c.

    No to trójkę ''a'' już chyba mamy, tak czy nie?
    fxpro.ctrader.com/c/S9tPn

  • versus_one

    @lastkura

    1. Mogę Cię prosić o jedną fundamentalnie prostą i schematyczną do bólu czynność? Jak do mnie piszesz to wywołuj mój nick. W którymś momencie, jak coś do mnie napiszesz bez mojego nicka to mogę ominąć Twoją odpowiedź. Ja nie czytam wszystkiego jak leci, tylko filtruję wpisy skrótem Ctrl+F.

    2. Przecież za free podajesz informacje publicznie na 5 minut. To jest jak zjeść dobry obfity darmowy obiad w 5 minut. ;) Nie przesadzaj z tymi lunchami. Ludzie spekulują nie o darmowe lunche tylko by zarobić. Nie można krytykować czyjejś metody handlu, skoro nie ma się w niej własnego udziału.

    3. Jakiś czas temu pisałem Ci, abyś sprawdził swoją metodę na mniejszych interwałach. Jakoś temat ugrzązł w otchłani matematyki. Stoję na stanowisku, że każda metoda musi działać na każdym interwale. Nawet ciekły kryształ.

    4. Słyszałeś o krysztale czasoprzestrzennym Franka Wilczka?

  • guyfawkes13

    @Podtworca

    Wygląda na to, że wyważamy otwarte drzwi. Zobaczyłem dziś taki filmik:
    www.youtube.com/watch?v=2vHgYuYLy-g

    Nie żebym się jakoś utożsamiał z autorem tego filmiku, ale chodzi o przybliżenie profesora Suttona, którego nazwisko już się zresztą przewijało.
    Chodzi o to, że on to wszystko już opisał, a miał do tego najlepszy warsztat i kompetencje.
    Ja do tego doszedłem przez, niech mi tak będzie wolno powiedzieć, filozoficzne uniesprzecznianie politycznych faktów. Po prostu inaczej to nie ma sensu.
    Bo książek nie czytam od dobrych 20 lat. Zresztą na początku komentowania tutaj i jeszcze całkiem niedawno, miałem inne poglądy.
    Ale jak człowiek widzi swoje myśli zapisane czarno na białym, to się zaczyna dziwić. Ze zdziwienia rodzi się, jak wiadomo, filozofia, no a potem kłopoty:)))

  • mac-erson

    @Guyfawkes
    "No to trójkę ''a'' już chyba mamy, tak czy nie?
    fxpro.ctrader.com/c/S9tPn "

    Obecna korekta od grudnia może być dopiero 4-ką w piątce spadkowej pierwszego impulsu. Tak czy nie? ;)

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    No ale jak może być 5 spadkowa, skoro ma być korekta płaska, czyli 3-3-5 ?

  • lastkura

    Versus One Self -similarity jest dla mnie istotne , ale emergencja jasno pokazuje ,że pewne struktury są dostępne tylko na wyższych poziomach - całościach . Wszelkie teorie ,które nie odnoszą się do doświadczenia wszystkich ludzi [-- np . temperatura homologiczna człowieka] uważam za kompletną bzdurę , która polega na uzyskaniu przewagi pozornej i przypadkowej a ostatecznie jest oszukiwaniem samego siebie . Trzeba wiedzieć za Platonem , że prawdziwa wiedza nie jest modą , ale odwrotnie ponownym odkryciem samego siebie , tego co istotne dla każdego człowieka .

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "Nie żebym się jakoś utożsamiał z autorem tego filmiku, ale chodzi o przybliżenie profesora Suttona, którego nazwisko już się zresztą przewijało."

    Hehe, czytałem Suttona po polsku na przełomie lat 80-tych i 90-tych, a może na początku lat 90-tych.

    Ciekawe, kto to wtedy wydawał?

    A w ogóle, jak można cokolwiek było wiedzieć w czasach przed internetem?!

  • versus_one

    @lastkura

    Trudnością byłoby nie zgodzić się z tym, co piszesz. Self -similarity istnieje na każdym poziomie niezależnie od skali. Wystarczy założyć lub rozpoznać doświadczalnie, co ile pod poziomów mierzonych na skali powtarza się identyczna sekwencja. Nie jest to akurat problemem na giełdowych wykresach posługując się narzędziami prawa nauki.

    Skoro Platon opisał bryły, Kepler je wpisał w układ słoneczny, a fizyka modelu standardowego bazująca na tych bryłach odkrywa bozony, to wcale dziwnym nie jest pełna funkcjonalność i transformacja tej idei na różne skale.

  • guyfawkes13

    @WB

    //Hehe, czytałem Suttona po polsku na przełomie lat 80-tych i 90-tych, a może na początku lat 90-tych.
    Ciekawe, kto to wtedy wydawał? //

    Zawsze chyba Wysokie Strony drukują dysydentów swoich przeciwników.
    Prof. Kornat potwierdza, że Sutton jest wiarygodny, dobrze udokumentowany.
    Miał dostęp do najlepszych dostępnych źródeł.

    Ale jak Pan podejrzewa sowieciarzy, to chyba fałszywy trop. Mnie od razu uderzyło, że Sutton jest świetnie wykształconym poddanym HMQ, który po zdobyciu poważnych kwalifikacji (także w Rzeszy), od razu zostaje umieszczony w najważniejszym archiwum Ameryki(...).
    :)))

    Od jakiegoś czasu nabieram wielkiej ochoty do czytania, a jak czytam, to pasjami, dzień czy noc.
    Trochę mnie deprymuje otwieranie otwartych drzwi, muszę nabrać ogłady:))


  • guyfawkes13

    @WB

    //... muszę nabrać ogłady.//

    Oczywiście zacznę od (ponownej) nauki łaciny of course. Na grekę już chyba jestem za stary.:))

  • guyfawkes13

    @WB

    //Na grekę już chyba jestem za stary.//

    Ale nad chińskim się zastanowię.:))

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    Na razie poprawiłem kreski, czarne i niebieską, bo mi się poprzesuwały. Jutro o tym jeszcze pomyślę.
    fxpro.ctrader.com/c/FGtPn
    fxpro.ctrader.com/c/wGtPn
    fxpro.ctrader.com/c/yGtPn

  • guyfawkes13

    @WB

    Uważam, że nasza geopolityczna ekspozycja na ryzyko jest co do zasady optymalna, bo w toku konfliktu hegemonicznego Rosja będzie odwracana i jak zostanie sojusznikiem naszych sojuszników, to znaleźlibyśmy się w złej sytuacji, gdybyśmy byli sojusznikiem Chin.
    Jeżeli jednak Rosja miałaby się nie odwrócić, to wejdzie do wojny na końcu, czyli zniszczenie grozi nam dopiero w przyszłości 2030+.
    No i zawsze zostaje więcej czasu na jakieś ewentualne ruchy przetrwaniowe.
    Jeżeli przez najbliższą dekadę uniknęlibyśmy wyportkowania za pomocą żydowskich (u)roszczeń, to możemy na naszych frankistach nie wyjść źle.
    Tylko potrzeba asertywności i unikania bezalternatywności.
    Musimy się do wszystkich odnosić uprzejmie i kulturalnie, robiąc konsekwentnie swoje.

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    No i jest jeszcze jedna kreska brązowa przerywana, czyli potencjalny RGR. Jutro będziemy jeszcze myśleć.
    fxpro.ctrader.com/c/6GtPn

  • guyfawkes13

    @WB

    // Hehe, czytałem Suttona po polsku na przełomie lat 80-tych i 90-tych, a może na początku lat 90-tych.
    Ciekawe, kto to wtedy wydawał? //

    Jak czytałem biogram Suttona, to od razu stanął mi przed oczami duszy mojej ten młody zdolny dziennikarz Gareth Jones, co to Agnieszka Holland nakręciła o nim ostatnio film. Sutton umiał sie znaleźć od razu we najwłaściwszym miejscu, całkiem jak ten Jones.
    Oczywiście nie był zainteresowany archiwami brytyjskimi, bo oni dopiero po 200 latach (z ogonkiem) zaczynają wydawać dokumenty z czasów cara Pawła I Romanowa (1754-1801), więc nic ciekawego by nam Sutton nie napisał, to jasne.

    I pomyślałem też o Pańskiej koncepcji (demograficzno-geopolitycznej) dotyczącej Indii, oraz zasadzie, że gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Starej Anglii nie należy lekceważyć, tam jest pełno hinduskiego biznesu i vice versa. A gdzie jeszcze Commonwealth?

    Skoro Brytania zwsze zderzała najsilniejszego konkurenta na kontynencie z Heartlandem, to dlaczego tego nie zmodyfikować i nie zderzyć hegemona z Chinami?
    W końcu kolonie amerykańskie (po rozpadzie USA) mogłyby też znaleźć należne im miejsce we Wspólnocie tak czy nie?:))

    www.youtube.com/watch?v=eVzBcIXJXTo

  • guyfawkes13

    Wreszcie godne stanowisko premiera:
    wpolityce.pl/polityka/434249-szef-rzadu-sprawa-zwrotu-mienia-jest-calkowicie-uregulowana

    //Jest jedna tylko rzecz w życiu ludzi, narodów i państw, która jest bezcenna. Tą rzeczą jest honor.//

  • guyfawkes13

    @WB

    Ostatnio nawet amerykańscy aborygeni optują z panowaniem Brytanii. Nie znam się na Indianach, ale czy to nie Mohawkowie?
    (M häk Pożeracze ludzi)
    :))))
    www.youtube.com/watch?v=E53mX2SwsG4

  • guyfawkes13

    Nooo, może Inkowie?
    villsethnoatlas.files.wordpress.com/2013/01/inkowie36.jpg?w=960

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "Skoro Brytania zwsze zderzała najsilniejszego konkurenta na kontynencie z Heartlandem, to dlaczego tego nie zmodyfikować i nie zderzyć hegemona z Chinami?"

    Ależ przecież WB zagrała tą kartą:

    "US anger at Britain joining Chinese-led investment bank AIIB"

    www.theguardian.com/us-news/2015/mar/13/white-house-pointedly-asks-uk-to-use-its-voice-as-part-of-chinese-led-bank

    ... a i nas wciągnęła do gry:

    www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1614829,1,polska-wspolzalozycielem-chinskiego-banku-inwestycyjnego.read

    Amerykanie ukarali WB Brexitem:

    www.telegraph.co.uk/content/dam/news/2016/11/13/113550697_Farage_Trump_trans_NvBQzQNjv4Bqeo_i_u9APj8RuoebjoAHt0k9u7HhRJvuo-ZLenGRumA.jpg?imwidth=1400

    ... a nas za karę ciągle straszą strasznie strasznymi Żydami.

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "W końcu kolonie amerykańskie (po rozpadzie USA) mogłyby też znaleźć należne im miejsce we Wspólnocie tak czy nie?:))

    www.youtube.com/watch?v=eVzBcIXJXTo "


    Brytyjczycy kombinują na ten temat od dłuższego czasu:

    "The term Anglosphere was first coined, but not explicitly defined, by the science fiction writer Neal Stephenson in his book The Diamond Age, published in 1995."

    en.wikipedia.org/wiki/Anglosphere#Definitions_and_variable_geometry


    lubimyczytac.pl/ksiazka/53725/diamentowy-wiek


    "The book distinguishes three Great Phyles: the Han (consisting of Han Chinese), the Neo-Victorian New Atlantis (consisting largely of Anglo-Saxons, but also accepting Indians, Africans and other members of the Anglosphere who identify with the culture) and Nippon (consisting of Japanese). The novel raises the question as to whether Hindustan (consisting of Hindu Indians) is a fourth Great Phyle, or a "riotously diverse collection of microtribes sintered together according to some formula we don't get.""

    en.wikipedia.org/wiki/The_Diamond_Age#Phyles



    "The Anglosphere Project"

    ""The English Speaking Union," said John O'Sullivan. "It is the coming idea of the right."

    For the moment, it remains semi-subterranean, new, a little shocking - like the ideas of rolling back the power of trade unions which the Tories were rehearsing in the mid-1970s; or the attack on comprehensive welfare systems which the US policy-thinker Charles Murray was testing out around the same time; or the foretelling of the collapse of the Soviet Union which analysts such as Zbigniew Brzezinski were putting into public debate, to general disbelief, a little later.

    This idea, or rather cluster of ideas, has similar origins - in the Anglo-American intellectual right, a milieu at once self- confident, vengeful, well funded and very sharp. It is based on the belief that the transatlantic right needs some kind of coherent internationalist vision to set against the corporatist European Union."

    www.newstatesman.com/node/193400

  • guyfawkes13

    @WB

    No właśnie, sam Pan widzi, że Sutton nie ma nic wspólnego z sowieciarzami.
    A propos sowieciarzy, Snopek z Grodziska kolejną notkę poświęca fałszowaniu pamięci. Było mi dane poznać Jana Olszewskiego i zapamiętałem, że to był człowiek ''z innej gliny'', przedwojenny. Może utrzymałby się nieco dłużej, ale on się potwornie i z obrzydzeniem męczył tymi osaczającymi go sowieckimi łajdakami. Potrafił to zrozumieć, ale nie potrafił przejść nad tym do porządku. Zdołał jednak wyprowadzić Kraj ze strefy wpływów sowieckich i przyhamować rozkradanie.
    Sowiecki Snopek zaczyna emisję swojego bełkotu od przypomnienia dużej i gniewnej demonstracji po obaleniu rządu. Akurat tam byłem i zapamiętałem m.in. początki kariery operacyjno-medialnej Moniki Olejnik. Przyszła ona do czoła tego pochodu z figurantem o umyśle i wyglądzie debila. Rzuciła uczestnikom parę pytań pro forma, ale długą rozmowę przeprowadziła z tym figurantem-debilem, który wygłaszał wyuczone kwestie. Kamerzysta sfilmował go jak idzie w pochodzie i skanduje groźne okrzyki. No i występ tego debila poszedł w tv jako ilustracja z demonstracji.

    I tak sobie pomyślałem, że Snopek z Grodziska, to jest niszowa wersja Moniki Olejnik w służbie bezpieczeństwa świadomości historycznej. Założyłbym się, że ten fabrykant i ziemianin, którzy mieliby zorganizować lokalny rynek, to mieli być sowieccy oficerowie oficerowie - biznesmeni w spólkach zorganizowanych w tych byłych sowieckich bazach. A niedobrzy polscy socjaliści to storpedowali. No to już wiem, dlaczego nie ma u nas lokalnego rynku.:)))

    Jeszcze jedna rzecz. Zawsze miałem takie wrażenie, że wniesienie przez pana Kleksa projektu uchwały lustracyjnej było prowokacją mającą na celu szybkie obalenie rządu Olszewskiego. Skłócony sejm przyjął projekt pana Kleksa w podskokach.:)))

  • guyfawkes13

    P.S.

    W dniu pogrzebu Olszewskiego odnowiła się (domknęła się) POstKOmunistyczna koalicja Nocnej Zmiany.
    forsal.pl/artykuly/1398227,czarzasty-sld-postanowilo-przystapic-do-koalicji-europejskiej.html

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "Było mi dane poznać Jana Olszewskiego i zapamiętałem, że to był człowiek ''z innej gliny'', przedwojenny."

    Glina była PPS-owska:

    "Jego matka była stryjeczną siostrą Stefana Okrzei, jednego z założycieli Organizacji Bojowej Polskiej Partii Socjalistycznej, straconego przez Rosjan w trakcie rewolucji w 1905."

    ... czyli jak rozumiem brytyjska.

    Po wojnie Olszewski był raczej ze stalinowskiego rozdania (cokolwiek by to w skali globalnej znaczyło):

    "Po ukończeniu studiów pracował w Ministerstwie Sprawiedliwości (do 1954), później w Zakładzie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (do 1956)."

    pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Olszewski

  • guyfawkes13

    @WB

    //... czyli jak rozumiem brytyjska.//

    No nie - piłsudczykowska, niepodległościowa, w ramach dywersji OB PPS. Brytjskich agentów raczej nie tracono.

    26.03.1905 - zamach Okrzei w ramach OB PPS
    27-28.05.1905 - bitwa pod Cuszimą
    21.07.1905 - egzekucja Okrzei
    5.09.1905 - pokój w Portsmouth
    31.08.1907 - Rosja przystepuje do Triple Entente.


  • guyfawkes13

    Triple Entente, niezła nazwa.:))

    upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Triple_Entente.jpg/800px-Triple_Entente.jpg

  • guyfawkes13

    @WB

    //... czyli jak rozumiem brytyjska. //

    Doszliśmy do ważnego punktu.
    Nie możemy mieszać poziomów wielopoziomowej, wielointerwałowej rzeczywistaści, tak jak robi to Braun. Na gruncie filozofii Braun byłby monistą, jeśli już nie jońskim filozofem przyrody.
    Kraj podbity i rozdarty musi się imać globalnych koniunktur, tak jak obecnie imamy się zewnętrznego balancera, bo jesteśmy sami zbyt słabi.
    To co z punktu widzenia Brytanii jest spiskiem czy dywersją, dla nas jest jakąś szansą.
    Inna sprawa, to czy potrafimy ocenić, czy zewnętrzną szansę da się skutecznie wykorzystać, czy nie i powinniśmy podjąć ryzyko uczestnicząc w globalnej koniunkturze politycznej czy nie.

    Zawsze możemy nic nie robić i zdać się na powstanie żydowskie i późniejszą Federację Wschodnioeuropejską.:))

  • guyfawkes13

    @WB

    A demokratyzm (socyjalizm) wynika z lekcji Powstania Styczniowego (i rozwoju przemysłu). W epoce masowych armii sama szlachta jest bezsilna. W epoce poszerzania się narodów o warstwy post chłopskie, naród ziemiański jest i anachronizmem i niemożliwością.
    Utopie ziemiańsko-konserwatywne (agrarno-klerykalne) zawracają ... gitarę.

  • dino54

    @red 007
    Mialbym prosbe moze narysowalby Pan probnoze akyualna na wig20?

  • red.007

    @dino54
    poczta: gemba7479@o2.pl

  • guyfawkes13

    @WB

    //Po wojnie Olszewski był raczej ze stalinowskiego rozdania (cokolwiek by to w skali globalnej znaczyło)//

    Nie. To wygląda na rezultat umowy pomiędzy Stalinem, a Churchillem w Moskwie, w październiku 44'

    //....realizacja proporcji wpływów radzieckiego i brytyjskiego 90/10 w Polsce i 10/90 w Grecji, uzgodniona w 9-10 października 1944 w Moskwie...//
    Przypis 58:
    pl.wikipedia.org/wiki/Historia_Grecji

    Podczas tej konferencji Churchill próbował wytargować jakieś przyczółki w Europie środkowej.
    niezlomni.com/tak-anglicy-i-sowieci-dzielili-sie-europa-srodkowa-i-wschodnia-na-malym-swistku-papieru-churchill-chcial-sie-pozbyc-kompromitujacego-dokumentu-ale-ten-dotrwal-do-dzis/

    I być może Olszewski był jakimś tam ... plenipotentem patrzącym na ręce(?) ze względu na koneksje rodzinne.

    //W latach 19561957 był członkiem zespołu redakcyjnego tygodnika Po prostu. Napisał z Walerym Namiotkiewiczem i Jerzym Ambroziewiczem tekst Na spotkanie ludziom z AK (zamieszczony w tym czasopiśmie w wydaniu z 11 marca 1956), w którym autorzy wzywali do rehabilitacji żołnierzy Armii Krajowej. W swoich artykułach wskazywał nadużycia w sądownictwie i wymiarze sprawiedliwości, opisywał symbiozę aparatu partyjnego ze środowiskiem przestępczym na prowincji.//

    //

    Nie jesteś jednak tak bezwolny,
    A choćbyś był jak kamień polny,
    Lawina bieg od tego zmienia,
    Po jakich toczy się kamieniach.
    I, jak zwykł mawiać już ktoś inny,
    Możesz, więc wpłyń na bieg lawiny.
    Łgodź jej dzikość, okrucieństwo,
    Do tego też potrzebne męstwo.

    //

    Sam Olszewski powiedział w wywiadzie, że pewnych rzeczy w życiu by nie powtórzył.

  • dino54

    test

  • karnakufo

    Moja prognoza.
    Chociaż krótkoterminowo u nas mamy osłabienie to na wielkie spadki bym nie liczył (max do ok 2290-2300 na WIG20), biorąc pod uwagę horyzont długoterminowy, gdzie widzę analogię listopad 2016 = luty 2019, i dalej hossa:
    www.bankfotek.pl/view/2132933
    www.bankfotek.pl/view/2132942

    Tym sposobem jestem po stronie red.007 :)

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "guyfawkes13
    @WB

    //Po wojnie Olszewski był raczej ze stalinowskiego rozdania (cokolwiek by to w skali globalnej znaczyło)//

    Nie. To wygląda na rezultat umowy pomiędzy Stalinem, a Churchillem w Moskwie, w październiku 44'

    //....realizacja proporcji wpływów radzieckiego i brytyjskiego 90/10 w Polsce i 10/90 w Grecji, uzgodniona w 9-10 października 1944 w Moskwie.../"

    "Stalinowskiego rozdania" w sensie tych brytyjskich 10 proc. w Polsce.

  • guyfawkes13

    @WB

    10% byłoby, gdyby utrzymał się Mikołajczyk. Było znacznie mniej, i może nieformalnie, ale jednak coś zachowano z tego i zdarzali się nasi sporadycznie w różnych urzędach. Jeśli dzięki obecności takich ''świadków'' jakaś liczba ludzi nie straciła życia czy zdrowia, to chyba nie będziemy potępiać tego rodzaju ''kolaboracji''.

    Morawiecki postąpił honorowo, on wprowadza do tego Chjenopiasta elementy sanacji:))
    wpolityce.pl/polityka/434310-premier-morawiecki-do-netanjahu-tak-grac-to-nie-bedziemy
    Piłsudczyk

  • animetal_slave

    Wszyscy żyją trade war z Chinami. Moim zdaniem daxa zatopi groźba taryf na EU samochody.
    Kolejny tydzień przyniesie moim zdaniem dalsze powolne osuwanie się wig20, pko, pzu i cdr. Dax i spx czeka nagła śmierć, widać że na starym odgrzewanym kotlecie cisną do maximum. Ale ten tydzień nie skończy się wyżej niż miniony. Zwrot już powinien nastąpić, być może jeszcze przetrzymają wyższe poziomy kilka dni.

  • karnakufo

    PKOBP w różnych interwałach - na razie w konsolidacji, ale wyjście obstawiam górą:
    www.bankfotek.pl/view/2132948
    www.bankfotek.pl/view/2132952
    www.bankfotek.pl/view/2132954
    www.bankfotek.pl/view/2132955

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    No są opory tam, gdzie mówisz, Ameryka jest dość wysoko, W20 słabo, bo nie doszedł do górnej kreski kanału, przebił dolną, wpadł do chmury itd.
    Ale nie założyłbym się, że DAX nie wybije się do góry. Jakoś nie widzę tego, żeby na nim zrobiła się piątka spadkowa.
    Ale do niczego nie namawiam.:)

  • makler2090

    Panie Wojciechu jak Pan widzi perspektywy indeksu swig 80? Ponad półtora roku nikt nie chciał misiów a teraz plus 10% w niecałe 2 miesiace. Czy to już hossa czy tylko odbicie?

  • mac-erson

    @Guyfawkes13

    "Ale nie założyłbym się, że DAX nie wybije się do góry. Jakoś nie widzę tego, żeby na nim zrobiła się piątka spadkowa. "

    Nawet rozpatrując tą Twoją oRGR tam powinien być jeszcze jeden spadek do podstawy (aby było symetrycznie) - czyli po zaliczeniu oporu ok 11400 spadamy do 10800 i dopiero wybijamy tą formację.
    To by korelowało z korektą w US z ok. 2800 do ok. 2600 i u nas ze spadkiem do okolic 2170-2200.

    To co Tworzy się na DAX przypomina mi historycznie i wskaźnikowo (podobieństwo tygodniowy MACD i Stochastic) okresy:
    - 12.2002 (tutaj nowy dołek za 3 miesiące)
    - 01.2009 (tutaj nowy dołek za 2 miesiące)
    - 10.2011 (tu tylko korekta z dołkiem za miesiąc)
    - 04.2016 (tu tylko korekta z dołkiem za 2 miesiące)

    Wniosek: Tak czy owak będzie obsuwa albo na 10800 (wariant optymistyczny) albo 9500-10000 (wariant pesymistyczny). Kluczowy dołek Dax przed rozpoczęciem właściwej hossy powinien nastąpić w przedziale połowa marca - połowa maja.

  • guyfawkes13

    @@

    Nooo, może dziś trochę przesadziłem i z tym Snopkiem i z tym Mateuszem.:))

  • mac-erson

    @Guyfawkes13
    Co ciekawe wszystkie te zwyżki historyczne o których pisałem trwały 8-10tyg.
    Obecna zwyżka trwa 8 tyg. tak więc najbliższy tydzień pasowałby na szczyt.

    Zastanowiłem się też nad rozpisaniem Elliota na Daxie i możliwa i trzymająca się kupy jest taka rozpiska:
    2003-2007 - fala 1
    2007-2009 - fala 2 (zigzag)
    2009-2015 - fala 3
    2015-2019 - fala 4 (korekta pędząca)
    2019-... fala 5

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    //2009-2015 - fala 3
    2015-2019 - fala 4 (korekta pędząca) //

    To należy raczej do dziedziny fantazji.:))

  • mac-erson

    A swoją drogą poniedziałek w US Święto (zapomniałem o tym).

  • idmmaximus

    A ja powtorze moja obserwacje .... na wykresie miesiecznym na swig80 przebicie na RSI lini 30 pkt od dolu zawsze generowalo hosse :)

  • andrzej_stefaniak

    Kluczowa strefa na GPW:

    acemarketu.com/?p=332702

  • wider_swider

    Jak zawsze można na pana Andrzeja liczyć :)

  • lastkura

    Max Born " Wszystko , totalnie wszystko jest subiektywne a to co możemy obiektywizować to język , który tą subiektywność wyraża " . Ponieważ główni historycy analizują czy Lech Wałęsa spał w Koziej Wólce z Kasią czy Basią wszelkie kłótnie co powiedział a co nie powiedział jakiś facet w Izraelu jest religią ślepych kur . Historia jest to zbiór wszystkich ciągów z N [zbiór liczb naturalnych ] w N z izomorfizmem zbioru liczb niewymiernych . Tym izomorfizmem jest koncepcja ułamków łańcuchowych . Wszystko inne jest arbitralną interpretacją lub prawdą nie mającą żadnego znaczenia . Wszyscy historycy zasadniczo nie wiedzą co jest istotne i dlatego historia jako bezpośrednia interpretacja faktów jest bełkotem .

  • lastkura

    Oczywiście prawda - fałsz nie odgrywa kluczowej roli w złożonych układach kolektywnych . Ale o tym mówią nie na kursach folkloru , historii czy niedzielnych kursach na generałów - tu trzeba zrozumieć Godla .

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2019/02/Polska-druga-Kanada.html

  • guyfawkes13

    @Podczaszy

    wpolityce.pl/polityka/434369-premier-morawiecki-czekamy-na-reakcje-izraela

    No widzisz Waść, nie jest źle.
    Mówiłem, że obecny układ jest optymalny w perspektywie wojny hegemonicznej, ale są dwa warunki. Pierwszy, to że nas Żydzi nie wyportkują, a drugi, że Niemcy utrzymają się w NATO, czyli obozie amerykańskim.
    Bez Niemiec (i Turcji) będziemy odcięci i to jest na dłuższą metę pozycja nie do utrzymania.
    A z Żydami jest bardziej skomplikowana sprawa. Amerykanie po odcięciu południowego szlaku Chinom (Iran) i Air Sea Battle, będą chcieli Chinom założyć blokadę na międzymorzu, czyli de facto dokonać wrogiego przejęcia nas i zamienić Mitteleuropę w Federację Wschodnioeuropejską, za którą już będą mogli walczyć, nawet jeśli będą musieli zbombardować i spacyfikować Rzeszę.
    A przecież odwrócenie dualizmu na Łabie to nasza strategiczna szansa, której nie możemy pozwolić sobie ukraść. I stąd non possumus. Za szybko to wszystko zaczęło się kręcić.
    Niemcy teraz będą bronić Iranu i poniekąd nas, i cały atlantycki domek z kart zacznie się rozwalać.

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci