Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

Gospodarcza niepewność a tempo wzrostu gospodarczego

bialek.wojciech

Grupa trzech amerykańskich ekonomistów oblicza co miesiąc i publikuje dla różnych rejonów świata wskaźnik o nazwie "Economic Policy Uncertainty Index". Wartości głównych wskaźników są wypadkową zachowania składowych (których wartości można sobie swobodnie ściągnąć z ich strony) pogrupowanych w trzech głównych kategoriach. Pierwsza składowa oparta jest na analizie wiadomości gospodarczych zawierających słowa typu "niepewność" czy "niepewne". Druga konstruowana jest na podstawie raportów Biura Budżetu Kongresu USA i zawartych tam informacji na temat tymczasowych rozwiązań podatkowych. Trzeci element mierzy skalę rozbieżności prognoz gospodarczych. 

Wykres głównego wskaźnika gospodarczej niepewności dla USA wygląda tak:

  2019021209 

Jak widać obserwowana w styczniu skala niepewności była niższa jedynie od tej zarejestrowanej w sierpniu 2011 roku (dla przypomnienia dołek ówczesnej bessy na Wall Street wypadł na początku października 2011). 

Procentowa zmiana roczna wartości tego wskaźnika dla USA ma jedną miłą cechę - wyprzedza roczną dynamikę PKB w Stanach Zjednoczonych aż o 9 miesięcy. Oznacza to, że poziom niepewności co do kluczowych parametrów polityki gospodarczej wpływa na aktywności gospodarczą z wynoszącym średnio 3 kwartały opóźnieniem (na poniższym obrazku zmiana roczna wskaźnika jest w odwróconej skali). 

 

2019021210

Niestety kosztem tego duże wyprzedzenia jest jednak raczej niska korelacja pomiędzy zmianami poziomu niepewności a zmianami tempa wzrostu gospodarczego wynosząca w okresie minionych ponad 20 lat jedynie 0,47. 

Wartość tego współczynnika korelacji można jednak zwiększać posługując się kilkumiesięcznymi średnimi Economic Uncertainty Index.  Niestety powoduje to redukcję skali wyprzedzania w stosunku do zachowania gospodarki. Dla 3-miesięcznej średniej korelacja z dynamiką PKB rośnie do 0,55, a wyprzedzenie spada do 7 miesięcy.

 

2019021211

Dla 6-miesięcznej średniej wartość współczynnika korelacji rośnie do 0,62 a wyprzedzenie spada do 6 miesięcy. 

 

2019021212

Dla 9-miesięcznej średniej korelacja rośnie do 0,67 a wyprzedzenie spada do 4 miesięcy. 

 

2019021213

Jak wniosek można wysnuć z ostatniego zachowania zmiany rocznej tego wskaźnika? Z pewnością nie sugeruje ono bliskości ożywienia gospodarczego. Styczniowy skok niepewności w górę będzie negatywnie oddziaływał na gospodarkę USA aż do okolic października b.r. Z drugiej strony skala wzrostu niepewności w stosunku do poziomu sprzed roku nie jest tak duża jak w trakcie gospodarczych recesji w USA w latach 1990-01, 2001 czy 2007-2009. Roczna procentowa zmiana wartości Economic Uncertainty Index dla USA jest obecnie mniejsza niż ta obserwowana w sierpniu 2011, sierpniu 2015 czy listopadzie 2016, co sugeruje spowolnienie dynamiki PKB być może w okolice poziomu np. 1,5 proc. pod koniec tego roku (z 3 proc. w III kw. 2018), ale raczej nie recesję. 

 

Podsumowanie: Economic Policy Uncertainty Index to pożyteczne narzędzie, które można próbować wykorzystywać do prognozowania tempa wzrostu gospodarczego. Ostatnie zachowanie tego wskaźnika dla USA sugeruje spowolnienie gospodarcze utrzymującego się do jesieni, ale raczej nie recesję gospodarczą. 

 

 

 

Komentarze (70)

Dodaj komentarz
  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "Celem Piłsudskiego było unieważnienie podstawy anglosaskiej wielkiej geostrategii w Europie, czyli zwyciężania konfliktów hegemonicznych w oparciu o Heartland."

    Ciekawe, że odbywało się to pod hasłami "walki z faszyzmem" z poparciem socjalistów, masonów i komunistów:

    pl.wikipedia.org/wiki/Przewr%C3%B3t_majowy#Stosunek_si%C5%82_politycznych_do_zamachu

    A także:

    "Na Marszałka liczyły też mniejszości narodowe, szczególnie Niemcy i Żydzi. Mniejszości słowiańskie na wschodzie wierzyły, że piłsudczycy mogą dać im autonomię kulturalną. Obiecywali to im ludzie typu Hołówki"

    Myślałem, że socjaliści, komuniści, masoni, Niemcy, Żydzi i Ukraińcy są źli. Wtedy byli dobrzy?

    Ja to się do analizy polityki zupełnie nie nadaję - jestem na to zbyt prostoduszny.

  • wider_swider

    Czy dziś była ostatnia szansa na shorta w niezłej cenie ?

  • red.007

    dociekliwy54
    Moje zdanie jest znane i nie ma co w kółko powtarzać.
    Powiem więcej,od dołka listopadowego pierwszy wzrost jest zrobiony,nietypowy,bo TUP.Dlatego,że wyrysowało TUP,to po nim nastąpiła silna spadkowa korekta rozpoczęta od szczytu styczniowego jako ABC.Powinniśmy na dniach kończyć jej spadkowe C i jazda w górę dopiero na poważnie się rozpocznie,na giełdzie zresztą też.
    stooq.pl/q/?s=eurusd&c=5m&t=l&a=ln&b=1
    Jest obecnie ponowna szansa aby z dolara wyskoczyć.

  • lastkura

    Znawcy usd - pln------ Ulepimy dziś BAŁWANA ?

  • dociekliwy54

    @red.007
    Zgadzam się, że tak to wygląda. Nie mogę jednak zsynchronizować tego z wojną handlową. Czyżby już się obkupili chińszczyzną?

  • andrzej_stefaniak

    Czyste prawdopodobieństwa, zero lania wody:

    acemarketu.com/?p=331778

  • wider_swider

    Zachód na maxach, my na minimach, czy to już dziś kat wykona swą powinność ?

  • dociekliwy54

    @andrzej_stefaniak
    Jak oni liczą to "czyste prawdopodobieństwo"?
    Chyba nie myślą, że KE bedzie się zabawiać znaczonymi kulkami?

  • guyfawkes13

    @WB

    Niech Pan da spokój z tą walką z faszyszmem, przecież to Piłsudski był faszystą, a co najmniej autorytarnym wrogiem demokracji, któremu osinowe kołki agenturalny socjalizm wbija do dziś, albo wymyśla historyjki że Dzierżyński mieszkał z Piłsudskim, a może Lenin?
    Za mojej edukacji przedstawiało się Piłsudskiego w towarzystwie nazistowskich dygnitarzy. Miałem jeszcze w rękach podręcznik do historii Heleny Michnik o polskiej przedwojennej dyktaturze faszystowskiej Piłsudskiego.

    I poniekąd (tylko poniekąd) to by się nawet zgadzało, jeśli faszyści są co do zasady brytyjscy, a naziści raczej amerykańscy.:)))

    Dajmy też spokój z komunistami.

    Napisałem przecież skromnie, że chodziło o okrojenie (degradację) Heartlandu ''w horyzoncie brytyjskiej hegemonii'' Skoro w interesie brytyjskim, to czemu się Pan dziwi, że brtyjskie agentury to popierają???

    Już wyjaśniam, dlaczego Brytyjczycy zdecydowali się na podważenie podstawy ich odwiecznej geostrategii. Bo Amerykanie byli silniejsi i przejmowali właśnie Heartland - brytyjski argument ostateczny.
    To jest najnormalniejsza rzecz, że jeśli wojsko nie potrafi utrzymać kluczowej reduty, to ją wysadza. Skoro my nie możemy Heartlandem dysponować, to zrobimy tak, żeby jego przejęcie nic przeciwnikowi nie dało.

    Żywioł polski okazał się za silny i miał potencjał pomieszania szyków wielkim globalnym graczom, dlatego ponieśliśmy tak cieżkie, nie do odrobienia straty w czasie WW2 i dziś jesteśmy państwem teoretycznym na krótkiej smyczce.

  • ewiggin

    @red.007
    Dopiero dziś nadrobiłem zaległości i zauważyłem, ze mi chcesz podesłać jakiś wykres.
    Dzięki za dobre chęci ale chyba wolę sobie nie mącić w głowie jeszcze bardziej, bo nadmiar danych powoduje chaos. Poza tym muszę się i tak trzymać własnej metody - czy wygram czy przegram. Jednorazowa transakcja może być oczywiście stratna, jednak liczy się bilans wszystkich zagrań a tu jeszcze jest dobrze. Ale jeszcze raz dzięki.
    A tak z innej beczki - coś ostatnio trochę pychy zauważyłem w Twoich wpisach ;-) a wiadomo przed czym ona kroczy...
    Trzeba mieć też świadomość, że im większa liczba trafień pod rząd, tym większe prawdopodobieństwo porażki w kolejnym zagraniu - czego Ci oczywiście nie życzę, jednak zalecam zwiększyć czujność.


  • guyfawkes13

    @WB

    A gdyby Brytyjczycy przy pomocy Piłsudskiego, Sawinkowa, Petlury, Reilly'ego itp. jednak zdołali Rosję unieważnić, to powstałaby Europa Ojczyzn, w której Polska miałaby ważniejszą pozycję niż Francja. Pozostała by jeszcze do rozwiązania kwestia niemiecka, czyli przywrócenie w środku Europy, pomiędzy jej filarami, amortyzującego drobiazgu kilkudziesięciu niemieckich państewek.

  • red.007

    @ewiggin
    Pycha jest pod innym nickiem,ostatnio zajmuje się bałwanami.
    U mnie to wiedza.
    Wykresem zbytnio się nie przejmuj,kiedyś pytałeś o malunek,stąd moja propozycja.
    Malunek wrzucę na Bloga po wybiciu lutego,on podpowiedział m.in. wczorajsze zakupy.
    Namalowałem go w sobotę i na pytanie Frienda:

    "guyfawkes13
    @007
    Zobaczymy, jak to będzie wyglądało za tydzień.:))
    2019/02/09 19:31:42 "

    Podesłałem mu z komentarzem:
    "Tak będzie wyglądało:"
    xxxxxxxxxxxx
    zatem on już wie.:)))

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "Niech Pan da spokój (...)"

    Raczej nie mam zamiaru.

  • wider_swider

    red.007, jak dla mnie obecna słabość przemawia zdecydowanie za kontynuacją spadków. Jeśli wybijemy szczyt to będę pod wielkim wrażeniem ( kolejny raz :] )

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "Ciekawe, czy to było związane z frankizmem."

    Ciekawa lektura:

    "REMEMBER TO DREAM A HISTORY OF JEWISH RADICALISM" By Robert Wolfe

    www.robert-wolfe.com/wp-content/uploads/2012/11/remember_to_dream.pdf

    robert-wolfe.com/about-robert-wolfe/

    "The real issue in the Frankist controversy among the Polish exiles in Paris was political. Czynski and Krempowiecki were the leaders of a faction among the exiles which argued that the movement for Polish independence had to enlist the support of the Polish masses with a program of democratic reforms, including the breakup of the large feudal estates of the Polish nobility. Krasinskis The Undivine Comedy was a characteristic attempt on the part of the pro-aristocratic faction among the exiles to shift the issue from the question of land tenure to that of Catholicism versus Judaism. Mickiewicz attempted to straddle the controversy by loudly proclaiming his Catholic faith, but in a radical form. Mickiewicz was the main author of a doctrine that eventually became quite popular in Poland known as Polish Messianism. In his writings, Mickiewicz put forward in dramatic style the notion that Poland was the Christ of the nations, destined to suffer from materialism and greed until finally all of Europe would be redeemed by Polands faith in the Messianic future. Redemption was pictured in a Romantic vein: simple virtues would prevail, and there was the implication of sex. Poland would bring forth a Redeemer, a Messianic man of dread, whom Duker, in another of his articles appearing in Damian Wandyczs Studies in Polish Civilization, describes as modeled on the example of Jacob Frank. As time went on, Mickiewicz came to see himself more and more as the Redeemer he had pictured in his writings, and as he did so, he began to come out as a Jew."




    To za kim Pan jest, za Mickiewiczem czy za Krasińskim?

  • guyfawkes13

    @WB

    //To za kim Pan jest, za Mickiewiczem czy za Krasińskim?//

    Nooo myślałem, że takie pytania zadawano w 1 połowie XIX wieku comme on.:))

    Odpowiadając najkrócej: za obu.
    I nie tylko za nimi, ''bo za miliony kocham i cierpię katusze''

  • dociekliwy54

    @ewiggin
    "Trzeba mieć też świadomość, że im większa liczba trafień pod rząd, tym większe prawdopodobieństwo porażki w kolejnym zagraniu - czego Ci oczywiście nie życzę, jednak zalecam zwiększyć czujność. "
    Przepraszam za wcinkę, ale ale np mój system transakcyjny falsyfikuje tę ideę.
    U mnie wszystkie trafienia/ nietrafienia są szumem białym (sprawdzone na Statistica) i jakiekolwiek martyngały/antymartyngały nie mają sensu. U mnie wielkość pozycji jest w związku z tym niezależna od historii zysków. Oczywiście jest możliwe, że są inne sytuacje i inne systemy ale myślę, że bardziej chodzi tu o tzw. złudzenie hazardzisty lub podobną heurystykę.

  • ewiggin

    red.007
    "Wykresem zbytnio się nie przejmuj,kiedyś pytałeś o malunek,stąd moja propozycja. "
    - ???
    Chyba jakaś pomyłka.
    ...a już myślałem, że to tak sam z siebie pomyślałeś o biednym eWigginie, żeby chłopak trochę zarobił... :-(

  • guyfawkes13

    @WB

    //... he began to come out as a Jew.''

    Poza tym powinno się rozwiać dezinformację, że Mickiewicz miał jakoby żydowskie korzenie. ''Zmatki obcej, krew jego dawne bohatery, a imię jego 44''
    ''Z matki obcej'' to był Miłosz, agent Merilla, a wcześniej komunistów.

    Nie ma w tym żadnej sprzeczności, że ... agentura amerykańska w latach 30/50 była stalinowska, a w latach 70-tych - tworzyła opozycję demokratyczną. To tylko zmieniła się mądrość etapu. Wszystko, byleby localsi nie doszli do głosu w swoich krajach.

  • guyfawkes13

    @@@

    // "guyfawkes13
    @007
    Zobaczymy, jak to będzie wyglądało za tydzień.:))
    2019/02/09 19:31:42 "

    Podesłałem mu z komentarzem:
    "Tak będzie wyglądało:"
    xxxxxxxxxxxx //


    That's true.

  • bialek.wojciech

    @guyfawkes13:
    "Poza tym powinno się rozwiać dezinformację, że Mickiewicz miał jakoby żydowskie korzenie."

    Autor jest syjonistą, wiec pewnie ściemnia. Ale chyba Mickieweicz ożenił się z frankistką z Szymanowskich:

    "Małżonka Mickiewicza spotkała się z niechęcią środowiska polskiej emigracji, w tym m.in. Zygmunta Krasińskiego. Zarzucano jej rozrzutność, brak umiejętności gotowania, tendencje do dominacji w związku, niezrównoważenie psychiczne.

    W 1838 roku uznała się za wieszczkę, a także wcielenie Matki Bożej, odkupicielkę Polski, emigracji i Żydów."

    www.sejm-wielki.pl/b/psb.7132.3

  • red.007

    @ewiggin
    Przepraszam,masz rację,myślałem o Koledze @datik a post poszedł do Ciebie.:)

  • guyfawkes13

    @WB

    My tu gadu gadu, a tam hen za górami za lasami, za siedmioma dolinami, ucieka Panu Chinageddon.

    invst.ly/a0kf4
    invst.ly/a0kfe

    @Dociekliwy

    //Przypuszczam, że przesilenie nastąpi w marcu wraz ze skuteczną blokadą handlu USACHRL. Jak na razie, to ta wymiana handlowa wręcz rośnie(i nierównowaga), bo firmy wiedzą, że towar trzeba sprowadzić natychmiast. Dolar jest więc dziś bezcenny. Po zamknięciu okienka czasowego dolar będzie bezwartościowy. //

    www.youtube.com/watch?v=xYw5sVFpA6s

    Myślę że będzie rozejm do początków drugiej kadencji Trumpa (2022).

  • guyfawkes13

    @WB

    //W 1838 roku uznała się za wieszczkę, a także wcielenie Matki Bożej, odkupicielkę Polski, emigracji i Żydów//

    Za mało znam temat, ale nie zdziwiłbym się, gdzyby kombinaca operacyjna miała na celu komprowitację Mickiewicza i tego całego mesjanizmu. W końcu Mickiewicz został wyeliminowanyny przez zarażenie cholerą bodajże

  • wider_swider

    Wycięcie shortów przed spadkami czy nowa fala wzrostowa ? Na co stawiacie ?

  • guyfawkes13

    //Nie ma w tym żadnej sprzeczności, że ... agentura amerykańska w latach 30/50 była stalinowska, a w latach 70-tych - tworzyła opozycję demokratyczną.//

    I jest nie do ruszenia
    wpolityce.pl/swiat/433590-szwedzki-sad-nie-wyrazil-zgody-na-wydanie-stefana-michnika
    A jak będziemy dalej tacy ... dokuczliwi, to odbiorą nam wszystkie dzieci jakie zechcą, i zrobią wariant zamojski 2.0
    wpolityce.pl/polityka/433459-konsul-uznany-persona-non-grata-jest-reakcja-polski

    Herrenvolk.

  • mac-erson

    @red.007, dociekliwy54
    Generalnie srednioterminiwo zgadzam się z Waszym założeniem poza tym, że niebawem liczę jeszcze na jedną solidną obsuwę rynków w kierunku dołka 40tyg.

    Moim zdaniem obecnie kończymy w USA 5tkę w piątce i zacznie się korekta całego impulsu. Nasz rynek jest słabszy tak więc poziom 2390-2400 to chyba max.

  • mac-erson

    Swoją drogą dzisiaj w końcu dobry dzień timingowo zamknąłem pozycję na daxie i zamienilem na L -ki na w20 prawie w dołku. Cały czas L na sp500.

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    //Moim zdaniem obecnie kończymy w USA 5tkę w piątce i zacznie się korekta całego impulsu. //

    Jak już ''piątkę w piątce'', to chyba zaczynamy, a nie kończymy tak czy nie?
    fxpro.ctrader.com/c/nxjPn

    Kiedy to według Ciebie ma być ten dołek 40 tyg.?

  • mac-erson

    @Guyfawkes13
    Ja trochevinaczej rozpisalrm impuls. 3 -ka skończyła się 18.01 czwórka 23.01
    I od 23.01 mamy 5cio falowy impuls gdzie wlasnie od 8 lutego ruszyliśmy z piątka w tym impulsie.
    Jesteśmy już w dosyć zaawansowanej jej fazie w każdym momencie może być koniec. (2740-2800).

  • mac-erson

    A dołek wychodzi planowo w marcu ale tutaj liczę na @Ewiggina, że poda dokładniej za ile tygodni.

  • guyfawkes13

    @Sir Mac Erson

    Może być znaczący dołek w marcu, jak najbardziej. Ale początek dużej fali był w grudniu...

  • wider_swider

    mac-erson, wygląda ładnie tylko co w takiej sytuacji z koncepcją pana Wojciecha o fali C bessy ? 5-falowy impuls rujnuje nam marzenia o tanich zakupach :)

  • guyfawkes13

    @Wider Swider

    //5-falowy impuls rujnuje nam marzenia o tanich zakupach :) //

    No i o to chodzi, nie mogą kupić wszyscy w dłku, zawsze ''ktoś nie śpi aby spać mógł ktoś'':))))))

  • red.007

    @guyfawkes13
    "ktoś nie śpi aby spać mógł ktoś"
    Mam przygotowaną modyfikację powyższej myśli a zamieszczę ją we wpisie po wybiciu 2500 na W20 .
    Brzmi tak:
    "Ktoś wątpi aby zarobić mógł ktoś."

  • lastkura

    Jak zwykle od Biedronia po ślepe kury na giełdzie wszyscy mają postawy roszczeniowe a bałwany mają pracować . Skończy się jak zwykle .

  • podczaszy1

    @ guyfawkes 13

    Waszmość straszy mnie jakimiś euroazjatyckimi idiotyzmami rodem z Kazachstanu/odniesienie do filmiku/, a ja na poważnie ostrzegam Waszmościa przed zgubnymi skutkami cywilizacji żydowskiej.
    Nie idż Waszmość tą drogą, bo szabasgoj to jednak tylko szabasgoj

  • karnakufo

    Stany są wzrostowe - padają opory, a nie wsparcia:
    www.bankfotek.pl/view/2132681

  • mac-erson

    @wider_swider
    A kupić przy dnie fali 2-giej w dobrym timingu przed odpałem w górę to źle ?
    Wcale dobrze kupić nie oznacza kupić w dołku ;)

  • wojm

    Na S&P500 dziś na 0 wyleciało obronne S (50% pozycji L) otwierane 07.02 po 2721. Cały czas w grze L (zostało 30% pozycji) otwierane 26.12.2018 po 2354, stop profitujący przesunięty na 2680. Miś zmarnował swoją szansę w piątek w ostatnich 5 godzinach sesji zamykającej tydzień. Teraz S&P500 jest powyżej dziennej średniej EMA200 i powyżej 61,8 Fibo całego spadku. Najbliższym oporem jest strefa 2790 - 2824. Może tam coś ciekawego uda się złapać na S.
    @mac-erson
    Po ile masz L na S&P500 ?

  • mac-erson

    @karnakufo
    pociągnij tą Twoja kreskę idącą od spodu od lutego 2018r. i zobacz gdzie ona jest aktualnie może tam będzie zasięg tego wzrostu :)

  • mac-erson

    @wojm
    ostatni mój zakup Sp500 po 2706 wczoraj ok. 21-szej.
    Ale teraz sobie trochę wachluję pozycjami, miałem parę dni Copper na S, Daxa zarówno na S jak i L.
    Bawię się traidingowo cały czas oczekując na szczyt impulsu w US i większą korektę.
    Rozpisuję sobie tą ostatnią falkę na Sp500 (5-tkę w 5-ce) i cały czas jeszcze mi brakuje do pełni szczęścia. (wychodzi mi, że w ramach tej fali jesteśmy obecnie w 3-ce w 3-ce).

  • mac-erson

    @ guyfawkes13

    "Może być znaczący dołek w marcu, jak najbardziej. Ale początek dużej fali był w grudniu..."

    Tak to wygląda :):):)

  • karnakufo

    WIG20 traci impet wzrostowy - na niektórych wykresach wsparcia już padły, gdy padną na pozostałych to będzie sygnał S ( na razie podtrzymuje pacjenta kroplówka ze Stanów):
    www.bankfotek.pl/view/2132682
    Cóż trzeba cierpliwie czekać i reagować na to co wybierze rynek.

  • mac-erson

    Zakładając, że szczyt tej pierwszej fali impulsu będzie gdzieś pomiędzy 2750-2800 to 38.2% korekty to jest minimum 170pkt. do wzięcia (a może nawet 50% fali czyli 220-240pkt.).
    Całkiem poważna pula i dobra pozycja startowa do odwrócenia pozycji w marcu/kwietniu. Dlatego też uważam, że powyżej 2750 stosunek ryzyka do potencjalnego zysku staje się bardzo korzystny.

  • animetal_slave

    13.02.2019 to:
    - 13 miesiąc od początku bessy
    - 55 tydzień od początku bessy
    - 21 tydzień od ATH
    - 13 dzień miesiąca

    ATH był 34 tygodnie po początku bessy.

    13, 21, 34, 55 - interpretację tych liczb jak również głębszą analizę pozostawiam do samodzielnej oceny.

    Cały czas mam nadzieję, że luty będzie przełomowym miesiącem dla: USDPLN (wybicie), Miedź (szczyt już był), CDR, Pkobp, KGH, Dax, W20 i SPX.
    Jesteśmy już bardzo blisko rozstrzygnięć. Jeśli dobrze analizuję, będzie bardzo spadkowo.

  • wojm

    @mac-erson
    Tu się z Tobą zgadzam. Wg mnie raczej dojadą w rejon 2790 - 2820 i tam na pewno będę szukał S, ale ze stopem oczywiście. Strefa 2582 - 2612 to dla mnie wsparcie i w ten rejon korekta może zawitać.

  • karnakufo

    Im prościej tym lepiej - rozstrzygnięcie średnioterminowe już blisko:
    www.bankfotek.pl/view/2132683

  • dociekliwy54

    @guyfawkes13
    www.bankfotek.pl/view/2132688

  • arthec_s

    Brave new world!

    Jak bardzo "super" musi byc w Santander jesli decyduja sie zrobic cos takiego w takiej formie?

    www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-12/santander-skips-coco-call-in-nasty-surprise-for-booogle&utm_mnd-investors?utm_source=gedium=bd&cmpId=google

  • arthec_s

    link chyba niepoprawny wkleilem poprzednio:

    www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-12/santander-skips-coco-call-in-nasty-surprise-for-bond-investors?srnd=fixed-income

  • wider_swider

    Panie dociekliwy54, jakie jest obecnie pańskie nastawienie do wigu 20 ?
    Pozdrawiam

  • wider_swider

    mac-erson, bardzo dobrze ale przywiązałem się mentalnie do predykcji pana Wojciecha, że to jeszcze nie dno bessy i teraz gdy mam L to parzy !!

  • guyfawkes13

    @Podczaszy

    //Nie idż Waszmość tą drogą, bo szabasgoj to jednak tylko szabasgoj.//

    Chyba nie ma człowieka, przynajmniej na tym blogu, który by dotkliwiej wytykał Krainie Bizonów wszelkie możliwe brzydkie sprawki w drodze na szczyt, a tu szabesgoj?:))

    Obecny układ jest, jaki jest, ale zapewnia stabilizację, w ramach której da się zrobić niemało, jak dowodzą wyniki obecnego rządu.

    Bo te wyniki są. Ja nie mówię na czarne - białe, jak mi się nie podoba opcja polityczna. Widać już co prawda krążące sępy, ale jeszcze nic się nie stało. Niech sobie przewracają system Chiny, Rosja i Niemcy, niech sobie łby pourywają nawzajem, a nie wysługują się prokurentami.

    Najpierw trzeba zobaczyć jaki będzie wynik i konsekwencje Air Sea Battle.
    W obecnej sytuacji nic nam nie grozi, bo Rosja weźmie udział w wojnie dopiero na samym końcu. A wcześniej będzie próbowała zrobić deal z Ameryką.
    W tej zaawansowanej fazie konfliktu zmiana nie ma sensu. Nie wolno się ruszać, żeby nie oberwać. W tej fazie zmiana byłaby przystąpieniem do wojny w pierwszej kolejności i toczenie jej na własnym terytorium. Szczyt głupoty. Trzeba czekać do końca, zbroić się i wykorzystać do końca stabilny układ, który jest. Zresztą i tak nie ma innych możliwości. Można tylko nie zapsuć swojej sytuacji, albo dać się popuścić i zepsuć.

    Nie wiem czym gorzej być, szabesgojem, czy głupkiem.





  • wider_swider

    guyfawkes13, prawdziwy ze mnie niedźwiedź. Zapadłem w zimowy sen i przespałem :)

  • guyfawkes13

    @Dociekliwy

    // www.bankfotek.pl/view/2132688 //

    No nieee, nie wymyślajmy dziwnych rzeczy, musimy po prostu przyznać rację Donie Lipskiej nimfomance.:))

    Indeks Ojro szósty tydzień rośnie, co nie grało dotychczas z ojro/dolarem.
    invst.ly/a0nw-
    invst.ly/a0nxn

    Myślę, że nie ma co liczyć na atrakcyjne zakupy (po krachu) i co za tym idzie, wymyślać chimery:)))

  • guyfawkes13

    @Wider Swider

    //bardzo dobrze ale przywiązałem się mentalnie do predykcji pana Wojciecha, że to jeszcze nie dno bessy i teraz gdy mam L to parzy !!//

    //prawdziwy ze mnie niedźwiedź. Zapadłem w zimowy sen i przespałem :)//

    Stąd nauka jest dla żuka, że nie wolno się przywiązywać do projekcji analityków, zwłaszcza wybitnych i zwłaszcza wtedy jak są za dobre. Trzeba sobie wyrobić sceptycyzm metodyczny i dobrze rozumieć na czym te cykle tak naprawdę polegają, oraz po co maluje się znane wszystkim wzorki, co chyba najlepiej wytłumaczył pan Mietek po godzinie i 40 sekundach.
    www.youtube.com/watch?v=kHxGVYTO1XY

  • mac-erson

    @wojm
    "Tu się z Tobą zgadzam. Wg mnie raczej dojadą w rejon 2790 - 2820"

    Moim zdaniem szczyt będzie w obrębie górnej połowy dużej czarnej świecy z dnia 04.12.2018r. czyli w przedziale 2745-2790. Intuicja podpowiada mi przedział 2750-2760 i to już jutro.

  • mac-erson

    Podsumowując z moich analiz wynika mi:
    - szczyt jutro na Sp500 i następnie spadek do przedziału 2550-2600 (również na FW20 ok. 2390) a następnie spadek do dołka 40 tyg. w okolicach połowy marca do poziomu 2170-2200.
    Zobaczymy na ile się sprawdzi w każdym bądź razie na jutro zamówiłem u siebie Odwagę.

  • guyfawkes13

    @Podczaszy

    // Nie wolno się ruszać, żeby nie oberwać.//

    Od wszystkich dookoła. Jesteśmy pierwszym krajem do rozwalenia z chwilą upadku obecnego systemu. Jak zwykle.

  • wider_swider

    mac-erson, poprzednio o odwadze na kolejny dzień wspominałeś idealnie przed luką spadkową po której poszliśmy dalej w dół i od tamtej pory już takich poziomów nie było. To był świetny timing. Ja również się jutro będę czaił na średnioterminową krótką. Powodzenia

  • mac-erson

    @wider_swider
    rozstawiłem własnie kilka zleceń od 2752 do 2770 na najbliższe dwa dni. Longa Sp500 zamknąłem.
    Górki nie znajdę to niech tam sobie wpadają do koszyka :) nawet jako ubezpieczenie moich longów na W20, które na razie jeszcze mam.

  • wider_swider

    Wędka zarzucona. Teraz miesiąc nie kombinować.

  • dociekliwy54

    @wider-swider
    "Panie dociekliwy54, jakie jest obecnie pańskie nastawienie do wigu 20 ?"
    Uważam, że SPX skończył wzrosty. Nasz rynek jest mniej płynny, więc kapitał światowy ewakuował się już wcześniej. IMO wyższej górki na razie nie będzie.

  • andrzej_stefaniak

    Dziś sądny dzień na GPW:

    acemarketu.com/?p=331938

  • wider_swider

    dociekliwy54, mamy podobne spojrzenie na obecną sytyację. Jaki zakłada pan zasięg spadków na wig 20 ?

  • karnakufo

    S po 2386

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2019/02/SP-500-contra-zloto.html

  • dociekliwy54

    @wider_swider
    "dociekliwy54, mamy podobne spojrzenie na obecną sytyację. Jaki zakłada pan zasięg spadków na wig 20 ?"
    Na razie wstrzymam się z odpowiedzią.

  • griot2222

    2ca442f4fb571.png (877×520 skd te różnice w nachyleniu

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci