Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

Polska dogoniła Niemcy pod względem wysokości stopy bezrobocia

bialek.wojciech

Według najnowszych danych Eurostatu wysokość stopy bezrobocia (według metodologii, która jako bezrobotne uznaje jedynie osoby gotowe do podjęcia pracy w ciągu 2 tygodni) w Polsce wyniosła we wrześniu 3,4 proc. czyli tyle samo co w Niemczech. W Unii Europejskiej niższa stopa bezrobocia występuje jedynie w Czechach, gdzie jest taka jak w Japonii (2,3 proc.). W Europie jedynie jeszcze w Islandii (która nie należy do UE) stopa bezrobocia jest niżej (2,6 proc.).

 

201811021stopabezrobocia2
Rzut oka na powyższe zestawienie sugeruje, że:

1) nad Morzem Śródziemnym (Grecja, Hiszpania, Włochy, Cypr, również Francja, a także Turcja) ludzie mają przyjemniejsze rzeczy do roboty niż oficjalna praca;

2) pobyt w strefie euro zdaje się generalnie nie sprzyjać niskiej stopie bezrobocia (chociaż oczywiście Niemcy i Holandia są tu wyjątkiem);

3) Mitteleuropa stronk!

4) stopa bezrobocia w UE jako całości jest wyraźnie wyższa niż w USA i Japonii.

 

Warto też zauważyć, że wysokość stopy bezrobocia w Unii Europejskiej w sierpniu i wrześniu (6,7 proc.) była niższa niż w poprzednim minimum z lutego-kwietnia 2008 (6,8 proc.). 

 

201811022stopabezrobociawUE

 

Co ciekawe w poprzednim cyklu Juglara sygnałem ostrzegającym przed nadchodzącą bessą na rynku akcji było zejście wysokości stopy bezrobocia w UE do poziomu 7,2 proc. w maju 2007, o czym dowiedzieliśmy się miesiąc później, a więc tuż przed pierwszym szczytem hossy na europejskich rynkach akcji z lipca 2007 (drugi był w październiku). Co ciekawe w obecnym cyklu wysokość stopy bezrobocia w UE spadła do poziomu 7,2 proc. w grudniu 2017. Cykliczna bessa zaczęła się miesiąc później. 

Jest dosyć oczywiste, że zbyt dobra sytuacja na rynku pracy z punktu widzenia pracowników (bardzo niska stopa bezrobocia) może nie być korzystna dla przedsiębiorstw, które zmuszone bywają wtedy do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z koniecznością podnoszenia płac. 

 

201811023stoxxistopabezrobocia

 

Nie wydaje mi się, by tę analogię z 2008 roku należało traktować śmiertelnie poważnie. Osobiście uważam, że cykliczna bessa rozpoczęta w styczniu 2018 okaże się ostatecznie łagodniejsza niż ta z lat 2007-2009. Mimo tego można zauważyć, że dekadę temu stopa bezrobocia w UE spadała jeszcze przez 7 miesięcy (do lutego 2008) od początku bessy na rynku akcji (licząc od lipca 2007) i zaczęła rosnąć (od maja 2008) w 10 miesięcy po szczycie hossy. Równocześnie ówczesna bessa na rynku akcji skończyła się (w marcu 2009) dopiero 10 miesięcy po pierwszym miesiącu wzrostu wysokości stopy bezrobocia w UE, gdy jej wysokość sięgnęła 8 proc. (w styczniu 2009, o czym dowiedzieliśmy się miesiąc później). 

Podsumowując: 1) Polska dogoniła Niemcy pod względem wysokości stopy bezrobocia (liczonej według metodologii Eurostatu); 2) równie niskiej co ostatnio wysokości stopy bezrobocia w Unii Europejskiej z lat 2007-2008 towarzyszyła cykliczna bessa na rynku akcji, która skończyła się dopiero w 13 miesięcy po osiągnięciu przez wysokość stopy bezrobocia cyklicznego minimum, w 9 miesięcy po pierwszym miesiącu wzrostu stopy bezrobocia i dopiero gdy jej wysokość wróciła powyżej poziomu 8 proc. (wobec 6,8 proc. w dołku). 

 

 

Komentarze (58)

Dodaj komentarz
  • bialek.wojciech

    @major.pyc:
    "No tak, dr Indiana Jones musiał mieć z tą hiszpanką coś wspólnego."

    Panie fawkes, posadziłem Pana do klozy:

    obcyjezykpolski.pl/siedziec-w-kozie/

    ... i kara się jeszcze nie skończyła.

  • wojm

    karnakufo

    "Cykle to ułuda, jak już wszyscy je rozpoznają to przestają działać. :)"

    Nie wiem jak jest z innymi cyklami. Cykl prezydencki jest już znany od dawna i póki co działa. Przeanalizuj sobie wszystkie cykle od 1930 roku i na postawie swoich narzędzi spróbuj to rozegrać. Start obecnego cyklu jest taki sam jak większość czyli formowanie dołka w październiku i potem up min 15%. Warto więc na korektach zbierać L, bo szansa że zarobią jest duża. Oczywiście może się okazać że ten cykl będzie pierwszym, który nie zadziała. O tym przekonamy się dopiero 31.12.2019, gdy close będzie niżej niż close z 29.09.2018 ( start obecnego cyklu ).

  • dociekliwy54

    @wojm
    @karnakufo

    "Cykle to ułuda, jak już wszyscy je rozpoznają to przestają działać. :)"
    Gdyby to zdanie było prawdziwe, cykle by nie istniały.
    Powodem istnienia cykli jest to, że znaczna może większa część kapitału nie jest w stanie na nich zarabiać. Może je rozpoznać, ale psychologicznie nie jest w stanie tak inwestować. Ja np. nie mógłbym inwestować na 3.3 czy 6,6 lat (nie mówiąc o wyższych cyklach) 20 tygodni też by mi nie leżało. Uznaję, że coś się sprawdza jak co najmniej 50 razy z rzędu się sprawdzało, wtedy robię statystyki i dostosowuję wielkość pozycji. Potem inwestuję przez podobny okres czasu. Na Kitchinie musiałbym mieć dane z 3,3*50=165 lat i choć ze 100 lat inwestować. Jestem cierpliwy, ale bez przesady. Podobnie jest z danymi fundamentalnymi ze spółek. Wiadomo, że np. te mające mniejszy zysk do kapitału (wartość) w długim okresie dają większy zwrot. Mimo to anomalia się utrzymuje właśnie z powodów psychologicznych.

  • karnakufo

    @dociekliwy54
    Odnośnie cykli to chyba coś w tym jest o czym piszesz.
    Dodałbym jeszcze do tego, że cykle mogą mieć różne translacje (lewo, czy prawostronne) i to utrudnia ich prawidłowe rozpoznanie i zarabianie.

  • dino54

    Panie Wojtku
    Przykro mi ale musze to napisac bo na gieldzie jest zasada im mniej ruchow tym lepiej bo czeste rzucanie moneta prowadzi do bankructwa.Podobnie z Pana pisaniem im wiecej Pan przewiduje tym gorzej z trafieniem bo wystarczy ze dwoch przywodcow do siebie zadzwoni i po Pana cyklach?

  • red.007

    Brakuje mi w komentarzach zauważenia zachowania szerokiego rynku.O ile na poprzednich podbitkach W20 pozostałe indeksy mWIG40 i sWIG80 nie wykazywały ożywienia a wręcz czasami spadały,o tyle obecnie można zauważyć przynajmniej pewne zastanowienie.Czas pokaże co z tego wyjdzie ale symptomy szerokiego rynku mogą dobrze rokować.

  • karnakufo

    @red.007

    Wg mnie jesteśmy u nas już w nowym rozdaniu - wzrostowym, a dokąd nas to zaprowadzi to zobaczymy.

  • andrzej_stefaniak

    EURUSD przed danymi z godz. 13.30. Konkret: 28,6 % i 12,3 % prawdopodobieństwa na ruch:

    acemarketu.com/?p=317328

  • 2w3zalamana

    @WB

    "Wyszło mi minimum zamknięcia S&P 500 w przyszły wtorek 30 października w okolicach sesyjnego minimum z 9 lutego (2533 pkt.), oraz minimum wewnątrzsesyjne 4 sesje później czyli we wtorek 6 listopada nieco poniżej poziomów tegorocznych dołków ("straszenie" powiedzmy w okolicach 2500 pkt.). "


    Pierwsza część wyszła prawie perfekcyjnie. Ciekawe jak będzie wyglądał następny tydzień.

  • kuternoga85

    ciekawe, ciekawe...

  • wojm

    dociekliwy54
    Ja traktuję cykle jako pomoc w określeniu kierunku dominującego. Cykl prezydencki mi odpowiada, bo ma ściśle określony początek i koniec oraz zawsze występuje co 4 lata. Obecny cykl ruszył 28.09 i skończy się 31.12.2019. W tym okresie pozycja strategiczna na S&P500 to L. Pozycję L zająłem 30.10 na close. Stop poniżej dołka z 29.10. Podstawą zajęcia pozycji była obrona linii trendu poprowadzonej po dołkach z 11.02 i 09.11.2016, równość korekt 01-02 i 09-10.2018 i wręcz książkowy przebieg ostatniej korekty na wykresie dziennym ( down-up-down ). Jak przebiją high z 17.10 to cała pozycja zostanie przesunięta na break i wówczas się zobaczy gdzie rynek zajedzie. Na oporach oczywiście krótkoterminowe S ze stopem. Dziś pierwszy opór w grze czyli średnia dzienna EMA200.

  • dociekliwy54

    @wojm
    " Podstawą zajęcia pozycji była obrona linii trendu poprowadzonej po dołkach z 11.02 i 09.11.2016,..."
    Jakoś nie mogę zobaczyć tej obrony, mi się wydaje, że ona została jednak złamana. Może czegoś nie rozumiem?

  • wojm

    dociekliwy54
    To zależy jakiej używasz skali. Wstawiając skalę logarytmiczną to linia została przebita, ale na skali normalnej nie.

  • karnakufo

    31.10.2018 na kontraktach była luka startowa, dzisiaj kontynuacji, a w poniedziałek... może być powtórka.

  • red.007

    @karnakufo
    To już tak lukami na północ będziemy szli? :))))

  • podczaszy1

    @WB
    Panie fawkes, posadziłem Pana do klozy i kara się jeszcze nie skończyła".

    Panie Wojtku to może krakowskim targiem: zostawić @ major.pyc na blogu, a fawkes niech siedzi w kozie nadal. :)))

  • podczaszy1

    No i jeszcze jedna uwaga. Nie rozumiem na jakiej podstawie co niektórzy określają tu guyfawkesa 13 jako rosyjskie pudło rezonansowe, a nawet "ruskiego agenta".

  • mac-erson

    @na razie zatrzymaliśmy się dokładnie przed dołkiem z września. Dopóki go nie przebijemy mój scenariusz jest nadal w grze (obecnie jesteśmy w 4ce w fali C). Zobaczymy co pokaże przyszły tydzień...

  • ml.36

    @WB
    500-ka "śmierdzi" 100-punktowym boczniakiem.

  • red.007

    @mac-erson
    Ja Ci życzę jeszcze jednej nóżki.
    Lubię malować a,że trochę się nudzę to szukam argumentów także pro-wzrostowych.Co będę sobie żałował.
    Wyszło mi tak:
    www.bankfotek.pl/image/2127429
    Argument jest taki,że 4 w TUK zachodzi na 2.
    Przy tym wariancie nóżki w dół może nie być i jesteśmy w nowym impulsowym wzroście.
    Pewnie zaraz Kolega @dociekliwy 54 da mi "opieprz" ale nich tam,cenię sobie jego zdanie.

  • karnakufo

    @mac-erson
    "@na razie zatrzymaliśmy się dokładnie przed dołkiem z września. Dopóki go nie przebijemy mój scenariusz jest nadal w grze (obecnie jesteśmy w 4ce w fali C). Zobaczymy co pokaże przyszły tydzień..."


    Według mnie robimy obecnie pierwszą falkę nowego impulsu wzrostowego i raczej tej piątki spadkowej na którą liczysz może już nie być.
    W ogóle to może być dynamiczny ruch do góry, by spóznialskim byczkom nie dać premii wejściowej (uciekający pociąg).
    Ale pożyjemy to zobaczymy.

  • karnakufo

    Pokazywana tu wielokrotnie na blogu wieloletnia linia wsparcia, jak widać zadziałała i zarabianie powinno należeć do L:
    www.bankfotek.pl/view/2127430

  • dociekliwy54

    @ podczaszy1

    "@WB
    Panie fawkes, posadziłem Pana do klozy i kara się jeszcze nie skończyła".

    Panie Wojtku to może krakowskim targiem: zostawić @ major.pyc na blogu, a fawkes niech siedzi w kozie nadal. :)))"
    Dobry pomysł-popieram, co najwyżej Gospodarz może go zdegradować, powiedzmy do kapitana.

  • karnakufo

    PKOBP - wzrostowo:
    www.bankfotek.pl/view/2127431

  • mac-erson

    @karnakufo
    Myślę, że jeśli planowana jest silna hossą od wiosny 2019r. To nie odjedziemy v-ką. Muszą pozbierać papier i dopiero ofertą spoznialskich. Dla mnie kluczowy jest ten poziom 2210 i dopóki go nie przebijemy to wariant piatki w dół jest w grze. Dodatkowo podobnie jak WB czekam na drugie dno w USA. Na razie stawiam na cofkę na rynkach potem drugi raz atak na strefę 2210 i po nieudanym podejściu ostatnie tchnienie niedźwiedzia z kulminacją w drugiej połowie listopada. A potem już zimowy sen misia ;)

  • mac-erson

    @karnakufo
    Myślę, że jeśli planowana jest silna hossą od wiosny 2019r. To nie odjedziemy v-ką. Muszą pozbierać papier i dopiero ofertą spoznialskich. Dla mnie kluczowy jest ten poziom 2210 i dopóki go nie przebijemy to wariant piatki w dół jest w grze. Dodatkowo podobnie jak WB czekam na drugie dno w USA. Na razie stawiam na cofkę na rynkach potem drugi raz atak na strefę 2210 i po nieudanym podejściu ostatnie tchnienie niedźwiedzia z kulminacją w drugiej połowie listopada. A potem już zimowy sen misia ;)

  • equinox1976

    'Według mnie robimy obecnie pierwszą falkę nowego impulsu wzrostowego i raczej tej piątki spadkowej na którą liczysz może już nie być. '

    Przecież POlska ledwo co minęła dopiero szczyt koniunktury. PKB ma spadać jeszcze przez rok. W USA widać że nie tak latwo już o dobre wyniki spółek i hossa dochodzi do ściany. W Bezrobociu prawdopodobnie mamy w końcu dołek. Nie wiem ile się on będzie uklepywał w USA, ale przy zwalniającej gospodarce nieuchronnie wskaźnik będzie rósł a z nim prawdopodobieństwo spowolnienia gosp w USA. Gdzie tu warunki do hossy? Zwłaszcza na Misiach które zaraz dostaną drugi cios od strony kosztów energii. Spadki na GPW nie powinny być już duże, ale do długoterminowej hossy na EM to jeszcze czasu ze ho ho

  • karnakufo

    @equinox1976
    "Przecież POlska ledwo co minęła dopiero szczyt koniunktury. PKB ma spadać jeszcze przez rok. W USA widać że nie tak latwo już o dobre wyniki spółek i hossa dochodzi do ściany. W Bezrobociu prawdopodobnie mamy w końcu dołek. Nie wiem ile się on będzie uklepywał w USA, ale przy zwalniającej gospodarce nieuchronnie wskaźnik będzie rósł a z nim prawdopodobieństwo spowolnienia gosp w USA. Gdzie tu warunki do hossy? Zwłaszcza na Misiach które zaraz dostaną drugi cios od strony kosztów energii. Spadki na GPW nie powinny być już duże, ale do długoterminowej hossy na EM to jeszcze czasu ze ho ho"


    Trudno nie zgodzić się z Twoją argumentacją.
    ===> Na takim rynku ciężko będzie zarobić.
    Ja patrzę na swoje kreski i może coś uciułam.:)

  • red.007

    @mac-erson

    "Myślę, że jeśli planowana jest silna hossą od wiosny 2019r. To nie odjedziemy v-ką."

    Może nam się tylko wydaje,że potrafimy zaplanować hossę. Może jesteśmy zadowoleni,że cyklami,odniesieniami do przeszłości "ogarniamy" temat.Tak jak wspomniałem,nie będziemy wiedzieli czy to hossa,czy nie.Dopiero się to wyjaśni gdy wykres z dużego interwału miesięcznego to wyrysuje czyli korekta wzrostu nie zejdzie poniżej początku wzrostu.To co się dzieje na dziennym jest nie istotne dla hossy a tylko wzbudza różne odczucia i komentarze,choć oczywiście ciekawe.
    Dam Ci przykład jak nieraz zawodne są różne narzędzia,sposoby,koncepcje.

    "mac-erson
    @red.007
    Ja inwestuje w oparciu o cykle 40tyg. i ewidentnie rozpoczęliśmy falę wzrostową cyklu 40tyg. dlatego według mnie bardziej prawdopodobny jest obecnie ruch w górę na KGHM (z podwójnego dna) w strefę ok. 110-115zł...Konkludując na pewno przez najbliższy miesiąc-dwa warto być po byczej stronie...
    2018/07/30 00:24:14"

    Jak zawsze słowo "ewidentnie" wzbudziło moją nieufność.
    Zobacz co wykres zrobił po Twoim wpisie:
    stooq.pl/q/?s=kgh&c=1y&t=c&a=ln&b=1

    Zobacz jaką dałem odpowiedź:

    "red.007
    @ mac-erson
    Z tym docelem na 115 to myślałem,że będzie tylko moja tajemnica. :))))
    Tak,dotrze tam.
    2018/07/30 07:26:53"

    Pomimo takiej odpowiedzi na ówczesnych poziomach nie kupowałem,wiesz już dlaczego.
    Zakupy zrobione 11 października i obecny cel to "ustalony"właśnie w lipcu poziom 115.

    Powyższy wpis nie jest wycieczką personalną,bo Twoja Osoba budzi we mnie pozytywne odczucia(może głupio to zabrzmiało)
    Jest po prostu przykładem jak oczekiwania mogą zawodzić.

  • skol777

    @bialek.wojciech

    Czy mógłby Pan zdradzić cenę za aplikację, której Pan używa do tworzenia analiz (Macrobond)? Szukałem na stronie producenta, ale nie ma tam takiej informacji.

  • mac-erson

    @red007
    Dziękuję Ty również budzisz u mnie same pozytywy.
    Masz rację, że nigdy nie można być pewnym prognoz i ja nie mam z tym problemu, inwestuje jednak zgodnie ze swoimi prognozami i odczuciami odnośnie rynku. Pomyłki są rzecz ludzką i najwiekszy postęp w rozwoju mojej firmy poczynilem gdy przestalem się bać porażek i zacząlem odnosić się do nich we wlasciwy sposób. Najważniejsze to trzymać emocje na wodzy i zachowywać spokój jeśli krótkoterminowo idzie nie tak.
    Moja średnia na KGHM jest 87zl i już byłem kilka razy pod kreską i kilka razy nad. Poczekam na spokojnie może tym razem pojedziemy na to 115 :)

    Jeśli chodzi o giełdę to zakładam, że bycza strona rynku do 2021 jest wlaściwa i to jest mój motyw przewodni. Na kontraktach od 2016r. Jestem ponad 800pkt na plusie a gram tylko L-ki. Ale mój plan na tą hossę to jeszcze minimum 1000 ;)

  • red.007

    @mac-erson
    Dziękuję za wpis,tak trzymać.
    Też miałem firmę i dokładnie tak jest.
    Oby kiedyś do władzy doszli przedsiębiorcy,ci co na własnej skórze doświadczyli porażek i wzlotów,oni mogą dźwignąć ten Kraj.Profesorowie teoretycy tylko utopią nasze finanse,bo nigdy nie mieli doświadczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.Najłatwiej się śmiać np.z Trumpa i wytaczać śledztwa doprowadzające do impeachmentu,to domena profesorów teoretyków.

  • red.007

    @mac-erson
    Rynek lubi zabawę w kotka i myszkę.Tak ma.
    Lubi trzymać w niepewności,broni się przed jednoznaczną interpretacją.
    Były piszący broni na swoim blogu koncepcji spadkowych.Jaka może być obrona?
    Fala 4,która ma się kończyć.
    Rynek długo będzie drwił z nas wszystkich.Może być tak,że od poniedziałku zaczniemy spadki.Dla mnie będzie to korekta spadkowa.Dla innych początek spadkowej nóżki (5). Dla innych spadki ciągle w ramach fali 4 jako struktury płaskiej. I tak w kółko Macieju,w kotka i myszkę. :))))

  • memphisto

    macerson- gdybys nie spanikowal za wczesnie i nie sprzedawal akcji farmy przed premeira gry mialbys 50% do przodu i juz bylbys na plusie ogolnie, spolka jest bardzo wartosciowa. niebawem bedzie nowa mapa plus patch takze jeszcze mozesz cos zyskac

  • mac-erson

    memphisto
    Zgadza się sprzedałem Farma za wcześnie (średnia sprzedaży 33.5) - no ale jak tu nie brać prawie 200% zysków w takich czasach. (Swoją drogą w pewnym momencie miałem chrapkę odkupić go w okolicach 28 - szkoda).
    Drugi raz do tej samej rzeki nie wejdę ale mam inne spółki na oku ;)
    Z drugiej strony sprzedałem Cigames-a powyżej 1.4 i Qumaka po 1.7 a CG teraz wrócił spowrotem do bazy a Qumak poszedł na groszówki, nigdy nie wiadomo co się stanie z takimi nagłymi wyskokami :)
    Co by dużo nie mówić Gamingi uratowały mi ogólny portfel akcyjny.

  • memphisto

    mac-erson, Qumaka tez sledze dlugi czas i powiem Ci, ze wielka nie wiadoma z upadloscia i reztrukturyzacja ale cena jest naprawde atrakcyjna...tauron podobnie, polimex, ciekawe czy jujube tez wyskoczy w kosmos po premierze Kurska za pare dni...okazji na rynku jest sporo ale mozliwosc jakiejs glebszej korekty siedzi tez mi z tylu glowy...

  • szyderca667

    @Podczaszy1
    Do jakiego poziomu widzi Pan mozliwosc odbicia na wig20 i sp500?
    Dziekuje z gory za odpowiedz.

  • karnakufo

    KGHM w istotnym miejscu - wyjście nad pokazany opór da zmianę średnioterminowego sygnału na L:
    www.bankfotek.pl/view/2127536

  • bialek.wojciech

    @skol777:
    "Czy mógłby Pan zdradzić cenę za aplikację, której Pan używa do tworzenia analiz (Macrobond)? Szukałem na stronie producenta, ale nie ma tam takiej informacji."

    Powiem tak: jest droga jak diabli (cena jest liczona w tysiącach złotych miesięcznie) - moim zdaniem chyba to trochę za dużo jak na polski rynek, chociaż z drugiej strony aplikacja warta wiele przez swoje zalety. Jako stały użytkownik dostałem upust, ale i tak koszt Macrobonda powoduje, że moje hobby - ten blog - stało się dosyć kosztowne. Żona się na to krzywo patrzy i w sumie się nie dziwię. :)

  • bialek.wojciech

    Przy okazji drzewno ładnie się słucha:

    "(...) rynek ten znajduje się w bardzo podobnej pozycji jak na przełomie czerwca i lipca 1993 roku. Ćwierć wieku temu taka sytuacja bezpośrednio poprzedziła wzrost cen kontraktów o ponad 100 proc. w przeciągu 6 miesięcy."

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Donal-Trump-jak-puszczyk-plamisty.html
    drzewno


    stooq.pl/q/?s=ls.f&c=3m&t=l&a=lg&b=0

  • bialek.wojciech

    @ml.36:
    "500-ka "śmierdzi" 100-punktowym boczniakiem."

    Nie mam jakiegoś nowego pomysłu na S&P 500. Poprzednio posługiwałem się analogią z lutym, która sugeruje, że ostatni wzrost to odpowiednik tego z lutego, ale już nie mam do tego przekonania. Opór widzę na ok. 2800, wsparcie na ok. 2500, dołka cyklu 20-tygodniowego wyczekuję w okolicach połowy listopada i chciałbym wtedy zobaczyć dywergencje pomiędzy różnymi indeksami.

  • bialek.wojciech

    @podczaszy1:
    "No i jeszcze jedna uwaga. Nie rozumiem na jakiej podstawie co niektórzy określają tu guyfawkesa 13 jako rosyjskie pudło rezonansowe, a nawet "ruskiego agenta"."

    W sumie racja, pan fawkes może być przecież zwykłym "pożytecznym idiotą".

  • karnakufo

    To wiele wyjaśnia dlaczego nasz rynek jest taki, jaki jest:
    www.bogaty.men/aktualna-sytuacja-gospodarcza-polski-pazdziernik-2018/

  • bialek.wojciech

    @2w3zalamana:
    "@WB
    "Wyszło mi minimum zamknięcia S&P 500 w przyszły wtorek 30 października w okolicach sesyjnego minimum z 9 lutego (2533 pkt.), oraz minimum wewnątrzsesyjne 4 sesje później czyli we wtorek 6 listopada nieco poniżej poziomów tegorocznych dołków ("straszenie" powiedzmy w okolicach 2500 pkt.). "


    Pierwsza część wyszła prawie perfekcyjnie. (...)"

    Bardzo liberalnie traktuje Pan termin "perfekcyjnie". :)

  • bialek.wojciech

    @dino54:
    "Przykro mi ale musze to napisac bo na gieldzie jest zasada im mniej ruchow tym lepiej bo czeste rzucanie moneta prowadzi do bankructwa.Podobnie z Pana pisaniem im wiecej Pan przewiduje tym gorzej z trafieniem bo wystarczy ze dwoch przywodcow do siebie zadzwoni i po Pana cyklach?"

    Pozostaje mi mieć nadzieję, że nie będą do siebie zbyt często dzwonić.

  • bialek.wojciech

    @equinox1976:
    "W Bezrobociu prawdopodobnie mamy w końcu dołek"

    Być może - w końcu stopa bezrobocia jest najniżej od 1969 roku.

    Z drugiej strony w październiku ISM Non-Manufacturing Employment Index osiągnął najwyższą wartość w swej sięgającej 1997 roku historii. Poprzednie rekordy wartości tego wskaźnika zatrudnienia w sektorze usług USA ustanawiane były w styczniu tego roku i w sierpniu 2005, lutym 2005 i listopadzie 1997 (wysoki odczyt był też w lipcu 2015). W żadnym z tych przypadków dołka stopy bezrobocia nie było w najbliższej przyszłości.

  • bialek.wojciech

    @ml.36:
    "Kolejny kwiatek, mam nadzieję że sprzedający umieją liczyć do 9-iu.
    invst.ly/91y61"

    Ropa szybkim ruchem zeszła z wieloletniego szczytu na 7-miesięczny dołek w piątek. Dla mnie to ostateczne potwierdzenie zakończenia surowcowej fazy cyklu (gotówkowa zaczęła się u mnie w dołku dolara ze stycznia/lutego, więc zbliżać się powinnyśmy do początku fazy obligacyjnej, na której surowce powinny krachować).

    Przyjmując w miarę liberalnie kryteria można znaleźć w okresie minionego pokolenia 8 takich sygnałów:

    9 stycznia 2014,
    8 sierpnia 2011,
    17 września 2008,
    3 października 2006,
    22 grudnia 2000,
    28 lutego 1997,
    21 lutego 1991,
    10 grudnia 1985.

    Po każdym z tych sygnałów cena WTI była wyższa niż w momencie generowania sygnału (czyli w odpowiedniku sesji piątkowej) na 9-tej i 10-tej sesji po sygnale.

    Ale projekcja uzyskana przez uśrednienie historycznych ścieżek wokół tych 8 sygnałów odbija się w górę co prawda przez 3 sesje o aż +4,9 proc., i pozostaje na plusie w stosunku do momentu wygenerowania sygnału przez miesiąc, ale 3,5 miesiąca po sygnale jest na -14 proc, a rok po sygnale jest na -18 proc.

    Jeśli prawdą jest to:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Zaplanujmy-przyszlosc-DAX-a.html

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/SP-500-jak-w-pazdzierniku-2000.html

    ... to użyteczną analogią jest ta z sygnałem z 22 grudnia 2000.

    Sugeruje ona dołek ropy w okolicach 62 dolarów w trakcie najbliższych 5-7 sesji i odbicie się ceny w górę powyżej 71 w grudniu.

    W tej analogii we wrześniu 2019 ropa byłaby powiedzmy po 42 dolary.

  • skol777

    @bialek.wojciech

    >Powiem tak: jest droga jak diabli (cena jest liczona w tysiącach złotych miesięcznie)

    W takim razie pozostanę przy swoich metodach, nie ta liga :-). Dziękuję.

  • dociekliwy54

    @bialek.wojciech
    A czy sprawdzał Pan program Statistica? Tam są różne odmiany i różne funkcjonalności.
    Program używany na uczelniach. (Pracownicy mają swobodny dostęp w ramach abonamentu).
    Robią szkolenia. Myślę, że za 6-8tys. można to nabyć na stałe, ale dawno się nie interesowałem.

  • bialek.wojciech

    @equinox1976:
    "W Bezrobociu prawdopodobnie mamy w końcu dołek"

    Być może - w końcu stopa bezrobocia jest najniżej od 1969 roku.

    Wrześniowe i październikowe 3,7 proc. na stopie bezrobocia zostało USA osiągnięte we wrześniu 1966. Ostatecznie stopa bezrobocia spadła wtedy do 3,4 proc. w latach 1968-69, ale ciekawe jest to, że S&P 500 zaczął od lutego 1966 rysować 8-letni trójkąt rozbieżny pokoleniowej bessy. W ramach tego trójkąta A-B-C-D-E jeszcze dwukrotnie przewyższał szczyt z 1966 roku robiąc nominalne szczyty w 1968 i 1973.

    Realnie - po uwzględnieniu tempa inflacji, która wtedy zaczęła przyspieszać - ceny akcji od 1966 roku już nie rosły.

    Lata 1966-1974 można by uznać za dobry wzorzec na okres 2018-2026, gdyby nie to, że nie pasuje to do cyklu pokoleniowego. Rok 1974 - podobnie jak późniejszy od 34-35 lat rok 2009 - to były pokoleniowe dołki na S&P 500. Następny pokoleniowy dołek tej klasy zapowiada się na lata 40-te. Rok 1966 - realny szczyt cen akcji w USA - to był pokoleniowy szczyt podobny do szczytów z 1929 i 2000 roku. Obecnie z punktu widzenia cyklu pokoleniowego jesteśmy w 18 lat po pokoleniowym szczycie z 2000 roku, czyli w takiej sytuacji jak powiedzmy w 1947 roku (18 lat po szczycie z 1929 roku; 2 lata później był Chinageddon czyli zwycięstwo komunistów w Chinach) czy 1984 roku (18 lat po pokoleniowym szczycie cen akcji z 1966 roku; reaganowskie "Make America Great Again"). Oczywiście ze względu na regułę zmienności właściwą analogią jest 1947 rok, z które wynika dla USA jakaś ograniczona słabość przez 2 lata (do Chinageddonu), a potem 19 lat reflacyjnej hossy.

    Wiem, że w analogię 2018=1947 trudno uwierzyć, ale nic na to nie poradzę.


  • bialek.wojciech

    @dociekliwy54:
    "A czy sprawdzał Pan program Statistica? Tam są różne odmiany i różne funkcjonalności.
    Program używany na uczelniach. (Pracownicy mają swobodny dostęp w ramach abonamentu).
    Robią szkolenia. Myślę, że za 6-8tys. można to nabyć na stałe, ale dawno się nie interesowałem."

    Tyle, że Statistica nie daje swobodnego dostępu do milionów serii ekonomicznych i finansowych.

    Oczywiście w przypadku większości z tych danych można znaleźć ich darmowe źródła, ale pozostaje kwestia czasu, który zajmuje ich ściąganie, obróbka, uaktualnianie itp.

  • bialek.wojciech

    "Oczywiście ze względu na regułę zmienności właściwą analogią jest 1947 rok, z które wynika dla USA jakaś ograniczona słabość przez 2 lata (do Chinageddonu), a potem 19 lat reflacyjnej hossy."

    Czyli Trum(p)=Trum(an).

    en.wikipedia.org/wiki/Harry_S._Truman

  • mondrian4

    " Dla mnie to ostateczne potwierdzenie zakończenia surowcowej fazy cyklu (gotówkowa zaczęła się u mnie w dołku dolara ze stycznia/lutego, więc zbliżać się powinnyśmy do początku fazy obligacyjnej, na której surowce powinny krachować). "

    No, ale jak w tej sytuacji wyglądać będzie obligacyjna faza w momencie gdy mamy zaawansowaną fazę zacieśniania polityki FED (ona szybko się jeszcze nie skończy), drogie obligacje gdzie spread między polskimi a amerykańskimi to jakieś ułamki (co teoretycznie powinno wywindować rentowność polskiego długu), spowolnienie w eurozonie oraz taniejącą ropę na horyzoncie. Znów mamy jakiś rozjazd na rynkach i kolejny raz modelowy schemat cyklu koniunkturalnego staje się mało czytelny. Wygląda na to że ten cykl obligacyjny (z punktu widzenia inwestora z np. Polski) do momentu pierwszych poważniejszych danych o spowolnieniu w USA będzie premiował dolara a dopiero potem może będzie jakiś spadek rentowności polskich obligacji. Nie wiem czy dobrze myślę, ale tak to na dzień dzisiejszy chyba wygląda. Polskie obligacje przeszły przez cały cykl koniunkturalny praktycznie suchą nogą. Kiedyś musi przyjść korekta zwłaszcza przy pogarszaniu się sytuacji gospodarczej, potrzeb pożyczkowych co chyba wpłynie i na złotego i na rentownosci polskiego długu.

  • bialek.wojciech

    "@podczaszy1:
    "No i jeszcze jedna uwaga. Nie rozumiem na jakiej podstawie co niektórzy określają tu guyfawkesa 13 jako rosyjskie pudło rezonansowe, a nawet "ruskiego agenta"."

    W sumie racja, pan fawkes może być przecież zwykłym "pożytecznym idiotą"."

    Ale pan fawkes by się chyba na taką interpretację obraził.

  • dociekliwy54

    Inny scenariusz -z inflacyjną hossą.
    wykresygieldoweblog.wordpress.com/

  • andrzej_stefaniak

    Znaczenie poziom 2200 pkt na indeksie WIG20:

    acemarketu.com/?p=317558

  • marekolgier

    Super, czyli nasze społeczeństwo nie cofa się w rozwoju ale idzie do przodu, myślałem że coraz więcej jest osób bezrobotnych a tu proszę procenty i wykresy pokazują że jednak nie.
    ________________
    AJB-Finance

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/11/Place-w-USA-rosna-najszybciej-od-9-lat.html

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci