Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

BTC's dead baby, BTC's dead

bialek.wojciech

lutym proponowałem by tąpnięcie na rynku kryptowalut traktować jako sygnał ostrzegający przed rozpoczynającym się spadkiem globalnej płynności i zapowiedź pojawienia się z czasem problemów w bardziej znaczących segmentach rynku. Poprawnie wtedy sugerowałem, że na najbardziej płynnym rynku czyli na Wall Street po tym lutowym wstrząsie ostrzegawczym nadejdzie (po teście dołka, który nastąpił w marcu) kolejna fala wzrostowa, podczas której poniesione straty zostaną odrobione. Zgodnie z przedstawioną wtedy projekcją następna fala słabości na S&P 500 miała rozpocząć się w październiku. 

Obecnie mamy do czynienia z nowym sygnałem osłabienia rynku kryptowalut. Kurs bitcoina względem dolara przełamał w minionym tygodniu poziom wsparcia, którego bronił od końca czerwca i spadł do najniższego poziomu od ponad roku. Ostatni raz z takim sygnałem mieliśmy do czynienia jesienią 2014 roku. 

 

201811191btc

 

Ścieżka BTC/USD od szczytu z grudnia ub.r. (19487 USD) do teraz (5280 USD) jest dosyć podobna do tej z 2014-tego roku. Synchronizując oba epizody w momentach wybić w dół do rocznych minimów otrzymamy poniższy obrazek:

 

201811193btc

 

W tej analogii obecnej sytuacji z październikiem 2004 kurs bitcoina spada do kwietnia przyszłego roku w okolice poziomu 2843 dolarów i stabilizuje się powyżej tego poziomu. 

Ale jeśli ktoś woli, to można sobie oba historyczne epizody zsynchronizować w szczytach poszczególnych fal hossy (grudzień 2013 i grudzień 2017) - co zresztą daje w okresie minionego roku wyższy wskaźnik korelacji (0,85 vs. 0,59) - i uzyskać następującą projekcję zachowania BTC/USD w przyszłości:

 

201811194btc

 

Tu kurs bitcoina spada - po wykonaniu ruchu powrotnego - do poziomu 3017 dolarów w lutym przyszłego roku. 

Tak czy siak przynajmniej na krótką metę nasz domniemany kanarek w kopalni wydaje się być nadal całkiem nieżywy

Obecna bessa na bitcoinie jest już trzecią w jego historii. Podczas pierwszej - z 2011 roku - kurs BTC/USD spadł o 89 proc. Podczas drugiej - z 2014 roku -  kurs spadł o 85 proc. Gdyby obecna bessa była podobna do dwu poprzednich to powinna się skończyć w przedziale 2081-3015 USD. Można to porównać do przedziału 2843-3017 uzyskanego powyżej. 

 

Podsumownie: bitcoin kontynuuje rozpoczętą w grudniu 2017 bessę. Na podstawie analogii z zachowaniem USD/BTC w 2014 roku można sobie wyobrazić po obecnym wyłamaniu w dół do rocznego minimum ruch powrotny do okolic poziomów przełamanych wsparć i późniejsze dokończenie bessy kulminujące w okresie lutym-kwiecień 2019. 

Komentarze (29)

Dodaj komentarz
  • red.007

    red.007

    ""red.007
    "red.007
    ...Na dziennym dojdziemy do dolnej linii flagi(sierpień-wrzesień) i odbijamy do góry.
    stooq.pl/q/?s=eurpln&c=1y&t=c&a=ln&b=1
    To będzie ostatni wzrost pary a zarazem korekta spadkowa na W20.
    Potem para łubu-dubu a W 20 poważniejsza północ.
    2018/11/07 18:03:51"

    Pierwsza część dość przyzwoicie wychodzi.
    2018/11/09 09:35:02""

    Druga część jest w realizacji,strefa 4,35-4,36 jest maksymalnym pułapem gdzie nastąpi mocny odwrót na parze oraz zakończenie korekcyjnego spadku na W20.
    Kurs pary nie musi dotrzeć do w/w poziomów i wówczas cała zabawa skończy się szybciej.Przed nami na dniach mocne wzrosty na W20 oraz umocnienie złotówki.

  • kpdwiejak

    no cóż...:)

  • konsultant121

    Nastąpić może północ i strach w portfelu:)) A tak naprawdę to może być korekta PLN i WIG20 w trendach. 20% korekta na WIG20 to nie bessa. To nie jej koniec.

  • mac-erson

    @konsultant121
    Musimy się chyba umówić w Manufakturze na piwo to spróbuję wytłumaczyć że od 2016r. już jesteśmy w hossie na w20 ;)

  • konsultant121

    @macerson
    Może być korekta nieregularna od stycznia 2018. I równie dobrze puknąć ekstrema z początku owej korekty, zarówno na PLN_I jak i WIG20. Większość twierdzi tak jak Pan. Ja myślę jednak że będzie inaczej przed kuznetsową hossą na EM. By mogło urosnąć, musi postraszyć.

  • konsultant121

    Będzie wielka korekta nieregularna na WIG 20 i PLN_I od stycznia 2018. Najpierw na poziomy 2016 lub niżej potem gdzieś do konca 2021 hossa akcyjna i wybicie ekstermów 2018 , potem bessa do 2022/23 kończaca słabość PLN i WIG. No i szalone lata 20te-30te;) WIG na 200 patyków.

  • dino54

    @Mac-erson
    Jak pogodzic ta teze ze pierwsza fale hossy mielismy od 2016r (ktorej nie wykluczam) teraz jestesmy w 2 z tym ze prawie wszystkie gieldy swiatowe mialy hosse 2009-do stycznia 2018r od tej pory sa w bessie a my mielibysmy byc inaczej moze Pan to jakos wytlumaczyc?

  • ewiggin

    @wb
    Czy sądzi Pan, że dołek cyklu 20-tygodniowy na WIG20 już jest za nami, czy raczej rozegramy go w ciągu najbliższych dwóch tygodni?

  • animetal_slave

    W20 nie jest w hossie. Wzrosty będą od przyszłego tygodnia - warunek to dax musi zrobić podwójny dołek w tym tygodniu, co jest scenariuszem bazowym dla mnie. Wig20 oraz dax mogą wtedy ładnie odbić.
    W okolicach lutego dojdzie do silnych spadków które zakończą bessę - czy to będzie poziom 1800 (kwiecień-czerwiec) czy 2040 (marzec-maj) tego nie wiem.
    Nie rozumiem skąd optymizm hossy na w20 jak global market jest w środku bessy. Jakieś argumenty poza kreskami?

  • podczaszy1

    @WB
    "Wiele wskazuje na to,że BTC/USD wybije się w dół z obecnej konsolidacji"

    To mój wpis z 10.10 2018 roku.

    Zgadzam się z tym co Pan napisał o BTC, ale trochę Pan przesadził pisząc,że po lutowym wstrząsie ostrzegawczym nadejdzie kolejna fala wzrostowa podczas której
    poniesione straty zostaną odrobione. Owszem wzrost był, ale odrobił tylko ok.40 % strat.

    Panie Wojtku jakimi środkami na dzień dzisiejszy dysponuje BFG?

  • konsultant121

    W ogole to zbyt schematycznie podchodzić nie możemy do cyklu Kitchina. 40 m-cy jako średnia. Były okresy że trwał 45 m-cy. Teraz też potrwa dłużej wg mnie, bo ostatnie cykle 2009/2012 i 2012/2016 miały 39 i 44 miesiące. Bywały też cykle 36 i 33-miesięczne i takiego oczekuję w kolejnym Kitchinie po końcu obecnej bessy.

  • mac-erson

    @dino54
    Gospodarz nie raz już pisał, że nasza hossą odbędzie się na fali B w US.
    Drugą sprawa, że wcale nie ma pewności, że hossa w US już się skończyła. Ja stawiam na jej kontynuację do 2021r.

  • dino54

    @mac-erson
    W USA byl 5 falowy wzrost liczac na podstawie 1 fali Elliotta zasieg zostal zrealizowany.Ale Elliott nie musi sie sprawdzic i moze bedzie roslo dalej?

  • bartalsi

    Na GPW żadnej hossy jeszcze nie będzie (na szerokim rynku, co niektóre spółki/segmenty mogą coś poszaleć ewentualnie), co najwyżej małe, korekcyjne odbicia.

  • mac-erson

    Zgodnie z moją krótkoterminową strategią S-ki na oporze 2188

  • bialek.wojciech

    @ewiggin:
    "Czy sądzi Pan, że dołek cyklu 20-tygodniowy na WIG20 już jest za nami, czy raczej rozegramy go w ciągu najbliższych dwóch tygodni?"

    Czas się wypełnił, ale wcześniej coś marudziłem o DAX-ach najpierw testujących swe październikowe dołki:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Cykl-20-tygodniowy-na-DAX-ie.html

    Innymi słowy: nie wiem.

  • bialek.wojciech

    @podczaszy1:
    "Zgadzam się z tym co Pan napisał o BTC, ale trochę Pan przesadził pisząc,że po lutowym wstrząsie ostrzegawczym nadejdzie kolejna fala wzrostowa podczas której
    poniesione straty zostaną odrobione. Owszem wzrost był, ale odrobił tylko ok.40 % strat."

    Akurat ten fragment odnosił się do S&P 500. Powinienem był to może jaśniej zaznaczyć.

  • wojm

    Poniżej dołka z 16.11 weszły ponownie obronne S ( 50% pozycji L ), stop powyżej szczytu z 16.11. Strategiczne L pod cykl prezydencki cały czas w grze.

  • 2w3zalamana

    @WB

    Dzien dobry,
    zakładany scenariusz według Pana dla Nasdaq, a szczególnie FANG, to teraz testowanie dołka z przed paru tyg., do końca roku odbicie a następnie armagedon jak poniższym rysunku po przełamaniu tej czerwonej linii ?:

    kimblechartingsolutions.com/wp-content/uploads/2018/11/nasdaq-composite-testing-9-year-rising-support-nov-19.jpg

  • bialek.wojciech

    @podczaszy1:
    "Panie Wojtku jakimi środkami na dzień dzisiejszy dysponuje BFG?"

    "Łącznie, powyższe źródła tworzą zasób finansowy o wartości 18 mld 624 mln zł."

    www.bfg.pl/2018/07/10/wyplaty-srodkow-gwarantowanych-w-latach-2014-2017-i-stan-funduszy-bfg/

  • bialek.wojciech

    @2w3zalamana:
    "zakładany scenariusz według Pana dla Nasdaq, a szczególnie FANG, to teraz testowanie dołka z przed paru tyg., do końca roku odbicie a następnie armagedon jak poniższym rysunku po przełamaniu tej czerwonej linii ?:

    kimblechartingsolutions.com/wp-content/uploads/2018/11/nasdaq-composite-testing-9-year-rising-support-nov-19.jpg "

    Żeby zachować spójność z tym, co pisałem do tej pory, to od października trwa fala C rozpoczętej w styczniu cyklicznej (kitchinowej) bessy:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Na-SP-500-zaczela-sie-fala-C-cyklicznej-bessy.html

    Takie domniemane fale C powinny być impulsowymi 5-tkami.

    Z październikowego szczytu amerykańskie indeksy spadły 5-kami, więc zakładam, że od końca października robią jakąś korektę tych pierwszych piątek spadkowych (fale 2).

    Obecna sytuacja kojarzy mi się ze spadkami do wtórnych dołków we wrześniu 2015 (38 miesięcy temu).

    Różnica powinna polegać na tym, że teraz kolejny impuls spadkowy po zakończeniu tych 2-jek powinien być dynamiczny, bo w tej interpretacji to będzie 3-cia fala fali C. Czyli jakiś kraszek (na początku roku?). Czyli wybicie w dół z domniemanej głowy z ramionami rysującej się od roku na Nasdaqu.

    Potem korekta (4-ka fali C) i przetestowanie hipotetycznych dołków wytworzonych przez końce tej domniemanej fali 3-ciej (5-ka fali C). I to byłby w tym ujęciu koniec cyklicznej bessy, którą postrzegam jako falę A większej struktury korygującej całą hossę z lat 2009-2018.

    Natomiast nie czuję się w odniesieniu do Nasdaqa jakoś komfortowo z określeniem "armagedon", którego Pan użył. Celem korekty całego impulsu z lat 2009-2018 powinien być "zasięg fali 4-tej niższego rzędu" czyli na Nasdaq Composite przedział 4266-5218 z lat 2015-2016. Zarazem wsparciem jest szczyt z 2000 roku czyli 5048. To spory spadek z obecnego poziomu (>7000), ale jednak nie "armagedon". Tym bardziej, że to powinien być zasięg całej korekty 9-letniego impulsu wzrostowego, ale niekoniecznie zrealizowany już falą A z lat 2018-2019 (wręcz jest to mniej prawdopodobne). Więc obstawiam koniec tej domniemanej fali C na Nasdaqu powyżej poziomu 5000 pkt.

  • bialek.wojciech

    ^Pytanie jak w przypadku materializacji powyższego scenariusza dla Nasdaqa zachowałby się WIG-20. Kilka dni temu opisałem następujący scenariusz dla WIG-u 20:

    "Osobiście spodziewam się w latach 2019-2020/21 ruchu WIG_u 20 w górę analogicznego do tego z lat 2009-2011 lub jeszcze silniejszego.

    Po elliottowsku: 5-falowy wzrost 2009-2010 jest albo falą A zygzaka 5-3-5, albo falą 1 5-falowego impulsu wzrostowego. W pierwszym przypadku po zakończeniu trwającej fali B nastąpi 5-falowy impuls wzrostowy fali C (zapewne podobny co do charakteru do fali A z lat 2009-2011), w drugim po zakończeniu trwającej 2-ki rozpocznie się fala 3-cia (czyli niekończący się wzrost).

    Który z tych wariantów się rozegra nie ma obecnie znaczenia, bo i trwająca od 2011 roku ewentualna fala A i ewentualna fala 2 muszą być trójkami.

    Więc jak zrobić z tego czegoś co jest na WIG-u 20 od 2011 roku 3-kę? Moje rozwiązanie jest kontrowersyjne: otóż to jest zygzak (A-B-C) 5-3-5. 5-ka fali A to spadek w 2011 roku. Od dołka w 2011-tym do stycznia 2018 wyrysowała się WIEEEELKA nieregularna płaska fala B. No i od stycznia mamy falę C.

    Ta fala C kończy 2-kę lub falę B sekwencji rozpoczętej w dołku z 2009 roku.

    Czy będzie niegroźnym klinem kończącym, który kulminować będzie na początku 2019 roku w apogeum lęków Chinageddonicznych, które się nie zmaterializują (Trump się dogada z Chińczykami), a może się rozkręci w pełnoskalowy impuls (Trump uruchamia 25 proc. cła i następuje Chinageddon)? Tego chyba na razie nie wiadomo."

    Jeśli na Nasdaqu trwa od października 5-tka fali C, i gdzieś na początku roku w tej 5-ce zrobi się 3-cia fala (dynamiczny spadek) to WIG-owi 20 trudno będzie w I kw. obronić się klinem nad poziomie 2000. Ale może to jest możliwe, bo przecież 2000 pkt. na WIG-u 20 to jest poziom przedbrexitowego szczytu z marca 2016, a wtedy Nasdaq miał 5000 pkt. Ale może to przesadny optymizm i WIG-20 jednak przy silnym spadku Nasdaqa w tej domniemanej 3-ciej fali fali C podąży w stronę dołków poprzedniej bessy (1700 pkt) a la 2001 rok? Nie mam pojęcia, ale kusi myśl, że aż tak źle nie będzie, bo obecnie nasz rynek pokazuje siłę z godnością reagując na obecną aferę.

  • 2w3zalamana

    @WB
    Niezwykle dziękuję za te rozważania. To nie komentarze a dwie analizy !

  • mac-erson

    Ja nie jestem takim pesymistą jak Gospodarz.
    uważam, że Nasdaq obecnie spadnie do wsparcia 6800pkt potem półtora-dwa miesiące trójka wzrostowa w górę i ponowna 5-tka w dół z niewielkim nadbiciem dołka (może zejście do 6500pkt w marcu-kwietniu).

  • red.007

    @mac-erson
    Anuluję zlecenie sprzedaży.

  • mac-erson

    @red.007
    Ja zamknąłem S-ki. Zysk wzięty a widzę, że mają jeszcze ochotę dzisiaj podjechać w górę :) KGHM sprzedałem wczoraj po 92.20 i zamierzam go odkupić pod koniec tygodnia mam nadzieję, że w strefie 87-88zł

  • mac-erson

    @red.007
    Zauważ że na mikrocyklu KGHM narysował 5tkę spadkową od tego póki na 97 potem trójkę wzrostow ą i teraz mamy gałkę C korekty wczoraj był A jedynka dzisiaj dwójka i brakuje dokończenie 3,4,5 akurat do końca tygodnia.

  • kpdwiejak

    nie udawajmy, że nie było to do przewidzenia ;)

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/11/Jeszcze-raz-o-roznicy-rentownosci-10-latek-rzadow.html

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci