Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

Spowolnienie gospodarcze w strefie euro potrwa przynajmniej do II kw. 2019

bialek.wojciech

Pół roku temu we wpisie zatytułowanym "Minęliśmy cykliczny szczyt pozytywnego wpływu zagranicy na polską koniunkturę gospodarczą" postawiłem jednoznaczną tezę:

 

"(...) w marcu minęliśmy szczyt pozytywnego wpływu koniunktury w UE na polską gospodarkę a stopniowe osłabienie będzie narastać przynajmniej do września."

 

Oparta była ona na zachowaniu skonstruowanego przeze mnie wskaźnika "szerokości" koniunktury gospodarczej w Unii Europejskiej bazującego na publikowanych przez Komisję Europejską dla wszystkich krajów członkowskich UE wskaźnikach typu Economic Sentiment Indicator (ESI).

Obecnie dostaliśmy potwierdzenie słuszności ówczesnego wniosku: w II kw. roczna dynamika wzrostu gospodarczego w strefie euro spadła do najniższego poziomu od 4 lat (+1,66 proc.)

Przyjrzyjmy się jak mój wskaźnik "szerokości" wzrostu gospodarczego w strefie euro zachowuje się obecnie. 

 

201810311_eurozonePKBszerokoESIwUE

 

Jego wartość spadła w sierpniu do najniższego poziomu od prawie 6 lat (po czym odbiła się we wrześniu i ponownie lekko spadła w październiku). Ponieważ w przeszłości wskaźnik ten wyprzedzał roczną dynamikę PKB w strefie euro o średnio 8 miesięcy, to otrzymujemy w ten sposób sugestię kontynuacji cyklicznego spowolnienia gospodarczego w strefie euro do przynajmniej okolic kwietnia przyszłego roku. 

Równie niskie co w sierpniu wartości mego wskaźnika "szerokości" koniunktury gospodarczej w Unii Europejskiej poprzednio obserwowane były w sierpniu-październiku 2011 oraz październiku 2012. Uwzględniając 8-miesięczne wyprzedzenie ze strony wskaźnika w stosunku do dynamiki wzrostu gospodarczego można te ówczesne niskie odczyty wiązać z recesją w gospodarce strefy euro, która rozegrała się w okresie I kw. 2012-II kw. 2013 i w apogeum której dynamika PKB w tym rejonie świata spadła do -1,27 proc. w I kw. 2013. 

To na razie zbyt słaba przesłanka by wieścić recesję (spadek rocznej dynamiki PKB do wartości ujemnych) w strefie euro od II kw. 2019, ale niewątpliwie wystarczająca by zakładać, że do II kw. przyszłego roku gospodarka strefy euro nie wejdzie w fazę wzrostową kolejnego cyklicznego ożywienia. 

Podsumowanie: zachowanie wskaźnika "szerokości" koniunktury gospodarczej w UE opartego na publikowanych przez KE wskaźnikach ESI sugeruje, że rozpoczęte w III kw. 2017 cykliczne spowolnienie gospodarcze w strefie euro będzie kontynuowane przynajmniej do okolic kwietnia 2019. 

 

Komentarze (96)

Dodaj komentarz
  • andrzej_stefaniak

    Gra na W zaczyna się na poważniej:

    acemarketu.com/?p=317005

  • bialek.wojciech

    @mac-erson:
    ""cykl Kuznetsa (cykl inwestycji infrastrukturalnych głównie tych związanych z wydobyciem surowców). Długość 16-17 lat"
    Kolejna cegiełka do mojej koncepcji, że jesteśmy jesienią 2002r. ;)"

    Ja ostatnio byłem dopiero w IV kw. 2000:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Zaplanujmy-przyszlosc-DAX-a.html

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/SP-500-jak-w-pazdzierniku-2000.html

  • bartalsi

    @WB

    Taka ciekawostka:

    dobrapogoda24.pl/uploads/assets/1094/full_Minimum_Aktywno%C5%9Bci_S%C5%82onecznej_Cykl_11-letni.png

    Zbliżamy się do okresu zmniejszonej aktywności słonecznej. Nie wiem jaki jest czas reakcji ziemii, ale to wkróce powinno mieć jakiś tam wpływ na atmosferę, może będzie troszkę chłodniej - większe zapotrzebowanie na energię, czyli na surowce. Ciekawe jak to koreluje z cyklem surowcowym?

  • bialek.wojciech

    @lawtor:
    "panie Wojtku jak prognozowany dołek 20tyg DAX'A w listopadzie ma się do szczytu 40tyg który również wypada w listopadzie?"

    Rozumiem, że nawiązuje Pan do wniosków postawionych tu:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/07/Wzrostowa-fala-B-cyklicznej-bessy.html

    Myślę, że - realistycznie patrząc - w obecnym cyklu 40-tygodniowym rozpoczętym pod koniec czerwca trudno będzie już uzyskać ceny wyższe niż te z sierpnia. Na WIG-u 20 nie jest to niewyobrażalne, ale na DAX-ach chyba raczej nie. Zakładam, że USA też już minęły szczyt w obecnym cyklu 40-tygodniowym:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Na-SP-500-zaczela-sie-fala-C-cyklicznej-bessy.html

    Myślę więc, że szczyt obecnego cyklu 20-tygodniowego był już w sierpniu (szczyty "pływają" w czasie bardziej niż dołki).

    Szczyt na przełomie roku wyższy niż sierpniowy na WIG-u 20 nie jest niemożliwy (od czerwca mielibyśmy nieregularną płaską ze wzrostem fali A do sierpnia, obecnym spadkiem fali B i hipotetycznym silnym wzrostem fali C w okresie od (października)/listopada do listopada-stycznia, ale do trochę zbyt śmiała koncepcja może. Już bardziej realistycznie można by próbować od końca czerwca rysować falę pędzącą, z brakującą wzrostową falą C, które jednak zdechłaby poniżej sierpniowych wzrostów.

    Teraz istotną kwestią wydaje się wyznaczenie dołka obecnego cyklu 20-tygodniowego i przebieg późniejszej fazy wzrostowej następnego cyklu tej klasy (ostatniego w tym Kitchinie?)

    Jak widać z obrazka dla DAX-a tu:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Cykl-20-tygodniowy-na-DAX-ie.html

    ... obecna faza cyklu Kitchina jest odpowiednikiem sierpnia-września 2015 z poprzedniego cyklu.

    Jeśli przyjrzymy się temu co robił WIG-20 od września 2015, to zobaczymy dołek cyklu 20-tygodniowego 24 sierpnia i szczyt już 17 września (i wtórny szczyt 9 października).

    Na DAX-ie to było bardziej dynamiczne (dołek 24 sierpnia 2015 i "nieregularna płaska" do 30 listopada).

  • bialek.wojciech

    @animetal_slave:
    "Czy dla SP500 również jest Pan w stanie oznaczyć taki przebieg cykli? Dziękuję."

    Cykle są globalne, wiec to mniej więcej to samo. Wybrałem DAX-a, bo na nim je ładnie widać.

  • sowarynkowa

    Panie Wojtku,

    bessa bez podwyżek stóp procentowych? Czy to się kiedyś wydarzyło? Jak Pan widzi projekcję inflacji w UE i PL oraz co za tym idzie projekcję stóp procentowych?

    Patrząc na ceny paliw, energii, rekordowo niskie bezrobocie, rekordowo wysoką presję płacową, ceny zbóż i wiele innych czynników powiązanych to pojawia się pytanie: gdzie jest ta inflacja?

  • bialek.wojciech

    @bartalsi:
    "Ma Pan może coś ciekawego nt krajowego rynku nieruchomości?
    Wyż demograficzny z lat 80 zdążył powiększyć rodzinę, szukają teraz większych mieszkań/domów. Myślę że czeka nas boom cenowy taki jak jak wtedy gdy zakładali rodziny."

    Liczba budowanych w PRL mieszkań osiągnęła szczyt w 1978 roku:

    upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Budownictwo_mieszkaniowe_w_Polsce.png

    pl.wikipedia.org/wiki/Gospodarka_mieszkaniowa_w_PRL

    ... czyli 23 lata po powojennym szczycie urodzeń z 1955 roku.

    Szczyt na rynku nieruchomości z 2008 wypadł w 25 lat po szczycie urodzeń z 1983 roku.

    Następnego szczytu urodzeń już nie było:

    www.michalstopka.pl/wp-content/uploads/2017/04/prognoza-urodze%C5%84-GUS-2002-2007-2014.png

    www.michalstopka.pl/urodzenia-i-zgony-w-polsce-20162017/

    ... więc raczej był nie szalał z wizjami boomów na rynku nieruchomości.

    No chyba, że to byłyby mieszkania dla imigrantów:

    www.bankier.pl/wiadomosc/Eurostat-Polska-przyjmuje-najwiecej-imigrantow-w-UE-7622719.html

    No ale Ukraińcy od stycznia powinni zacząć się przenosić do Niemiec:

    businessinsider.com.pl/wiadomosci/niemcy-chca-otworzyc-rynek-pracy-ukraincy-wyjada-z-polski/hr3068p

    ... więc nie bardzo wiadomo, czy jak to z tym będzie.


    Mogę sobie wyobrazić może jakiś trend przenosin z mieszkać do domów może.


    Jak się trzymam prostej koncepcji osiągnięcia przez Polską w 2024 roku takiego punktu rozwoju jak Grecja/Portugalia/Hiszpania w 2007:

    wojciechbialek.blox.pl/2013/07/WIG-w-drugiej-Grecji.html

    ... co sugeruje, że wtedy właśnie mniej więcej ceny nieruchomości w Polsce powinny osiągnąć ważny szczyt.

  • red.007

    @WB
    "Szczyt na przełomie roku wyższy niż sierpniowy na WIG-u 20 nie jest niemożliwy (od czerwca mielibyśmy nieregularną płaską ze wzrostem fali A do sierpnia, obecnym spadkiem fali B i hipotetycznym silnym wzrostem fali C w okresie od (października)/listopada do listopada-stycznia, ale do trochę zbyt śmiała koncepcja może. "

    Koncepcja jak najbardziej poprawna.
    Jedyną wątpliwością dla mnie jest czy już się obecnie wybijamy,czy jest to czwórka spadków od drugiej połowy października i jeszcze jeden mały dołek kończący B.
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=1m&t=l&a=ln&b=1

  • bialek.wojciech

    @sowarynkowa:
    "bessa bez podwyżek stóp procentowych? Czy to się kiedyś wydarzyło?"

    Raz. W ostatnim cyklu w latach 2014-2016:

    stooq.pl/q/?s=inrtpl.m&d=20181003&c=5y&t=l&a=lg&b=1&r=wig20

  • bialek.wojciech

    @mac-erson:
    "btw. co się dzieje z sir Guyfawkesem ?"

    Udawał, że oszalał cytują Apokalipsę św. Jana itd., licząc, że się zlituję i go zablokuję. Zlitowałem się.

  • bialek.wojciech

    Przy okazji trochę tekstów o ruskich agentach:

    www.teologiapolityczna.pl/grupa-putina-tpct-134-1

  • bialek.wojciech

    Ciekawy atak Witolda Jurasza na naszych geopolityków w onecie:

    wiadomosci.onet.pl/swiat/geopolityka-czyli-przekaz-rodem-z-kremla-opinia/9t92dsw

    Sam zresztą niedawno podzieliłem się podobną opinią: Rosjanie kochają geopolitykę, bo jedna z najpopularniejszych koncepcji geopolitycznych przypisuje im kluczową rolę:

    pl.wikipedia.org/wiki/Heartland_(geografia)

    Ale przecież to nie jest jedyne ujęcie geopolityki ani nawet najważniejsze czy najbardziej owocne.

  • bartalsi

    To że generalnie ostatnio tam się niezła jaja robi, to każdy wie. Ale co to za cycki od lipca?

    stooq.pl/q/?s=lwb&c=1y&t=c&a=ln&b=1

  • red.007

    Z resztą podobny układ jest na SP500
    Albo wybicie,albo czwórka,tak czy siak jesteśmy w okolicach,w najgorszym razie,bliskich ustanowieniu dołka.
    stooq.pl/q/?s=^spx&c=1m&t=l&a=ln&b=1
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=1m&t=l&a=ln&b=1

  • bartalsi

    @bialek.wojciech
    "Ciekawy atak Witolda Jurasza na naszych geopolityków w onecie:

    wiadomosci.onet.pl/swiat/geopolityka-czyli-przekaz-rodem-z-kremla-opinia/9t92dsw

    Sam zresztą niedawno podzieliłem się podobną opinią: Rosjanie kochają geopolitykę, bo jedna z najpopularniejszych koncepcji geopolitycznych przypisuje im kluczową rolę:

    pl.wikipedia.org/wiki/Heartland_(geografia)

    Ale przecież to nie jest jedyne ujęcie geopolityki ani nawet najważniejsze czy najbardziej owocne. "

    Może nie wszystkie wizje geopolityczne są realne, jednak coś w tym jest.

    Ostatnio myślałem o sytuacji w Europie. Dla Zachodu bodajże najważniejszym szlakiem handlowym jest ten przez kanał Sueski. Co akurat Polskę stawia na poboczu, bo jesteśmy tego szlaku alternatywą lądową. Kanału Sueskiego pilnuje Izrael. Wniosek? Musimy się skumać z jakimiś muzułmanami, by wygonić Żydów z Izraela :D. Akurat o takim sojuszu już Pan coś wspominał.

  • konsultant121

    Ciekawe czy jutro odbedzie się atak na PLN kończący tą sekwencję wzrostową w związku z dniem wolnym.

  • ewiggin

    @wb
    Uważam zalinkowany przez Pana tekst Jurasza za, po pierwsze - nazbyt emocjonalny, po drugie - w wielu miejscach mijający się z prawdą, po trzecie - ogólnie dziwny. jest to oczywiście atak na Bartosiaka
    , co jest zaskakujące, bo kilka razy oglądalem programy z udzialem tych dwóch Panów, gdzie sobie z dzióbków spijali.
    Zarzuty do Bartosiaka ma Jurasz dziwaczne i trudno się właściwie do nich odnieść. Skąd wiadomo na przykład, że po słuchaniu wykładów Bartosiaka ludzie odwracają się w stronę Kremla? To jest absurdalne tym bardziej, że Bartosiak na każdym wykładzie trąbi, że Rosja to nasz największy wróg na wschodzie i najpoważniejszy rywal na pomoście baltycko-czarnomorskim. Jeśli słuchacz po takim stwierdzeniu skłania się ku Kremlowi to jest idiotą - a za to już żaden geopolityk winy nie ponosi. A że Bartosiak przestrzega przed nadmierną wiarą w pomoc Zachodu? To jest przecież realizm, w dodatku poparty przykładami z historii. I tutaj znowu wniosek - powinniśmy w większym stopniu dbać o własne bezpieczenstwo. czy w tym stwierdzeniu jest coś kontrowersyjnego??? chyba nie.
    Podsumowując, jeśli Jurasz szuka na siłę ruskich agentów, to po napisaniu tego tekstu, powinien raczej spojrzeć w lustro. Ale będąc dla niego litościwym, wolę wierzyć, że chwilową moc nad jego rozumem przejęła jakaś hm..."piątkowa noc".

  • skol777

    @animetal_slave

    Ok, teraz to brzmi dużo lepiej :-) Mimo wszytko polecam samodzielną analizę, dla mnie to całkiem niezła zabawa (i nauka).

  • bialek.wojciech

    @bartalsi:
    "Ostatnio myślałem o sytuacji w Europie. Dla Zachodu bodajże najważniejszym szlakiem handlowym jest ten przez kanał Sueski. Co akurat Polskę stawia na poboczu, bo jesteśmy tego szlaku alternatywą lądową."

    Kanał Sueski jest ważny ze względu na ropę płynącą do Europy z Bliskiego Wschodu. gdyby kanał został zablokowany to ropa by podrożała, bo trzeba by ją wozić dookoła Afryki. My nie mamy ropy. Rosja ma ropę. My stracilibyśmy, a Rosja by zyskała.

    "Kanału Sueskiego pilnuje Izrael. Wniosek? Musimy się skumać z jakimiś muzułmanami, by wygonić Żydów z Izraela :D.

    A gdzie by Pan te biedaczyny chciał przepędzić? Z powrotem do Polski?

    Poza tym jakie dla nas ma znaczenie, kto pilnuje dla Europy Kanału Sueskiego Żydzi czy Arabowie?

    "Akurat o takim sojuszu już Pan coś wspominał."

    Muzułmanie to rzeczywiście nasz naturalny sojusznik, bo z nimi nie graniczymy i nie mamy dużej mniejszości muzułmańskiej. Ale nie widzę dla nas jakiejkolwiek korzyści z blokowania Kanału Sueskiego (no chyba, że ktoś się stęsknił za Żadami w Polsce).

    To wasze ruskie gadanie robi się strasznie nudne.

  • konsultant121

    Odblokować guyfawkes`a :) Dać się wypowiedzieć wszystkim!

  • bialek.wojciech

    @ewiggin:
    "Uważam zalinkowany przez Pana tekst Jurasza za, po pierwsze - nazbyt emocjonalny, po drugie - w wielu miejscach mijający się z prawdą, po trzecie - ogólnie dziwny. jest to oczywiście atak na Bartosiaka
    , co jest zaskakujące, bo kilka razy oglądalem programy z udzialem tych dwóch Panów, gdzie sobie z dzióbków spijali. "

    Dlatego mnie to zaciekawiło.

    "Zarzuty do Bartosiaka ma Jurasz dziwaczne i trudno się właściwie do nich odnieść. Skąd wiadomo na przykład, że po słuchaniu wykładów Bartosiaka ludzie odwracają się w stronę Kremla? To jest absurdalne tym bardziej, że Bartosiak na każdym wykładzie trąbi, że Rosja to nasz największy wróg na wschodzie i najpoważniejszy rywal na pomoście baltycko-czarnomorskim. Jeśli słuchacz po takim stwierdzeniu skłania się ku Kremlowi to jest idiotą - a za to już żaden geopolityk winy nie ponosi. A że Bartosiak przestrzega przed nadmierną wiarą w pomoc Zachodu? To jest przecież realizm, w dodatku poparty przykładami z historii. I tutaj znowu wniosek - powinniśmy w większym stopniu dbać o własne bezpieczenstwo. czy w tym stwierdzeniu jest coś kontrowersyjnego??? chyba nie.
    Podsumowując, jeśli Jurasz szuka na siłę ruskich agentów, to po napisaniu tego tekstu, powinien raczej spojrzeć w lustro. Ale będąc dla niego litościwym, wolę wierzyć, że chwilową moc nad jego rozumem przejęła jakaś hm..."piątkowa noc"."

    Jasna, jasne, ale coś w tym jednak jest. Niech Pan sobie przypomni jak się pan fawkes ekscytował geopolityczną "nieuchronnością" antychińskiego sojuszu mocarstwa morskiego i Heartlandu (czyli Rosji). Nie chodzi mi tu o poprawność czy niepoprawność przewidywań, a jedynie o ujawniające intencje emocje im towarzyszące.

  • bialek.wojciech

    @sowarynkowa:
    "Jak Pan widzi projekcję inflacji w UE i PL oraz co za tym idzie projekcję stóp procentowych?"

    U mnie gdzieś w okolicach listopada zaczyna się faza obligacyjna obecnego cyklu (gotówkowa zaczęła się w styczniu/lutym, gdy dolar zaczął drożeć), wiec zakładam, że rynkowe stopy od okolic listopada nie będą rosnąć. Co by sugerowało, że w pierwszym półroczu 2019 wydarzy się coś, co spowoduje, że perspektywy podwyżek stóp odsuną się w czasie.

    "Patrząc na ceny paliw, energii, rekordowo niskie bezrobocie, rekordowo wysoką presję płacową, ceny zbóż i wiele innych czynników powiązanych to pojawia się pytanie: gdzie jest ta inflacja?"

    No jakoś tam urosła w USA do najwyższego poziomu od 7 lat:

    stooq.pl/q/?s=cpiyus.m

    ... co wywołało obecny cykliczny problem na giełdach.

    Myślę, że spadające temp wzrostu w Chinach jest jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za brak bardzo wysokiego tempa inflacji:

    www.icis.com/resources/news/2018/10/19/10267206/china-q3-economic-growth-slows-to-6-5-lowest-since-2009/

    ... jest po części odpowiedzialne.

  • bialek.wojciech

    @konsultant121:
    "Odblokować guyfawkes`a :) Dać się wypowiedzieć wszystkim!"

    Wypowiadać się może każdy. Zalewać blog poligramotą już niekoniecznie.

  • skol777

    @bialek.wojciech

    Mam pytanie o cykl Juglara. Wg. Fiedlity (www.fidelity.com/bin-public/060_www_fidelity_com/images/Viewpoints/MEI/sept_BCU_2018_chart.jpg) cykl się trochę rozjechał w różnych częściach świata.

    Gdzie umiejscowiłby Pan Polskę? Wg. mnie jesteśmy w tym samym miejscu co Niemcy, tzn. przy maksimum tempa cyklicznej inflacji (dalej mam na myśli cykl Juglara). Więc teraz lecimy w stronę dezinflacyjnej fazy spowolnienia.

  • ewiggin

    @wb

    Jasna, jasne, ale coś w tym jednak jest. Niech Pan sobie przypomni jak się pan fawkes ekscytował geopolityczną "nieuchronnością" antychińskiego sojuszu mocarstwa morskiego i Heartlandu (czyli Rosji). Nie chodzi mi tu o poprawność czy niepoprawność przewidywań, a jedynie o ujawniające intencje emocje im towarzyszące."

    - @guyfawkes swoje intencje ujawniał już wielokrotnie, nie pozostawiając żadnych wątpliwości. Ale nie widziałem, żeby podniecał się tym Bartosiak - on raczej przestrzegał przed pewną możliwością, która miała już miejsce w historii - nie widzę w tym nic antypolskiego. Wręcz przeciwnie, myślę, że Bartosiak uczy nas realizmu w miejsce idealizmu, który zazwyczaj kończyl się dla nas tragicznie.
    Pisze Pan, że coś jest na rzeczy - dla mnie nie ma. Uważam, że Bartosiak robi świetną robotę i jest dla mnie symbolem intelektualnego odradzania się Polski jako suwerennego kraju po latach niewoli. to jest chlopak z mojego pokolenia - tych, którzy młodość przeżyli już w wolnym kraju i nie boją się myśleć jak wolni, świadomi obowiązków i odpowiedzialności ludzie.

  • bialek.wojciech

    @damiano3811:
    "Obejrzyj Pan wszystkie poniższe filmiki o szczepionkach, przestanie Pan wypisywać bzdury a stanie się Pan prawdziwym ekspertem, warto poświęcić trochę czasu bo temat ważny

    jerzyzieba.com/szczepienia/ "

    Nie mam ambicji zostania prawdziwym ani nawet nieprawdziwym ekspertem od szczepione i niestety nie mam czasu oglądać rekomendowanych przez Pana filmów.

    Jednak pobieżny rzut oka na teksty na stronie, do której odnośnik Pan podał, zasugerował mi, że są one wszystkie o szkodliwości szczepionek. W ogóle mnie to nie rusza, bo - jak rozumiem istotę szczepień - ochrona przed epidemiami, które zabijają procenty populacji, dopuszcza ryzyko powikłań dotykające promile.

    Straszenie szkodliwością szczepionek ma równie dużo sensu jak straszenie ryzykiem śmierci związanym z transportem samochodowym. To wszystko prawda, ale korzyści przeważają wielokrotnie nad stratami.

    Można dyskutować, które szczepionki są ważne, a które sobie można już odpuścić, bo choroba zakaźna, przez którą zabezpieczają już przestała stanowić realne zagrożenie. Można dyskutować, która szczepionka na daną groźną chorobę jest najlepsza (najtańsza, najskuteczniejsza, najbezpieczniejsza).

    Ten temat poruszył jeden z komentujących i odruchowo nań odpowiedziałem, ale nie czuję się komfortowo dyskutując na ten temat, bo nie jestem lekarzem specjalistą od szczepień, więc z konieczności musi istnieć duże ryzyko, że nie bardzo wiem, o czym mówię.

    Równocześnie wiem, że temat budzi niemal religijne emocje u niektórych.

    Mamy więc sytuację w której ignorant (ja) dyskutuje z fanatykami (przeciwnicy szczepień). Jestem przekonany, że z rozmów ignorantów z fanatykami nie może wyniknąć nic dobrego. Będę wiec się starał od tego tematu trzymać z daleka i wszystkich do tego zachęcam.

  • skol777

    @bialek.wojciech

    Dodam, do wcześniejszego wpisu, że stop bezrobocia wskazuje na zaawansowanie cyklu Juglara, wykres się wypłaszcza co by świadczyło o końcu cyklu w ciągu kilku(nastu?) miesięcy.

  • bialek.wojciech

    @karolew518:
    "A na kiedy widzi Pan koniec cyklicznej bessy w USA, czy tak jak w Polsce i Niemczech w III kw. 2019?"

    @sentinexxxxx:
    "Pozwolę sobie odpowiedzieć
    Tak Karolew, no ale wiesz, to może być w 1, 2, albo 3 kwartale."

    Generalnie się zgadzam się. :)

    Ale jak Pan chce precyzyjnej odpowiedzi, to wczoraj na DAX-ie wyszedł mi 12 kwietnia:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Cykl-20-tygodniowy-na-DAX-ie.html

    :)

  • skol777

    @damiano3811:

    "Obejrzyj Pan wszystkie poniższe filmiki o szczepionkach, przestanie Pan wypisywać bzdury a stanie się Pan prawdziwym ekspertem, warto poświęcić trochę czasu bo temat ważny

    jerzyzieba.com/szczepienia/ "

    Chyba żartujesz, przecież to totalny oszołom robiący pieniądze na ludzkiej naiwności i głupocie.

  • mac-erson

    @red007
    Też się zastanawiałem czy będzie jeszcze jedna nóżka w dół i na razie zakładam, że tak. Wówczas strefa 2150 powinna zatrzymać razu byków i w kolejnym tygodniu ostatnie strzepniecie z dołkiem pomiędzy 8-15.11

  • bialek.wojciech

    "Mamy więc sytuację w której ignorant (ja) dyskutuje z fanatykami (przeciwnicy szczepień). Jestem przekonany, że z rozmów ignorantów z fanatykami nie może wyniknąć nic dobrego. Będę wiec się starał od tego tematu trzymać z daleka i wszystkich do tego zachęcam."

    Dodam na koniec tylko, że temat mnie interesuje jedynie w aspekcie długich cykli. W ramach cyklu Modelskiego (powiedzmy 4-pokoleniowego) sekwencja jest taka: globalizacja handlu->wojna hegeminiczna->pandemia.

    Otóż według mnie:

    wojciechbialek.blox.pl/2015/06/Belle-poque.html

    ... ale nie tylko:

    www.bloomberg.com/opinion/articles/2018-02-07/it-s-beginning-to-look-a-lot-like-the-gilded-age

    ... mamy na świecie obecnie sytuację przypominającą koniec XIX wiku. W tym ujęciu następny konflikt hegemoniczny rozpoczął by się w okolicach 2044 roku (odpowiednik 1914), a związana z nim następna pandemia (odpowiednik grypy hiszpanki):

    "Podawane są różne szacunki śmiertelności na całym świecie: od 2125 mln[1] do 50100 mln[6]. Była pierwszą pandemią od czasów czarnej śmierci (13471350) o tak wysokiej śmiertelności[1]. Zachorowało na nią ok. 500 mln ludzi, co stanowiło wówczas 1/3 populacji świata[7][8]."

    pl.wikipedia.org/wiki/Pandemia_grypy_w_latach_1918%E2%80%931919

    ... lokuje się gdzieś w okolicach 2048/49 roku.

    Dobrze by było być na coś takiego gotowym, a anty-szczepionkowa histeria ewentualnym przygotowaniom raczej nie sprzyja.

  • bialek.wojciech

    @skol777:
    "Mam pytanie o cykl Juglara. Wg. Fiedlity (www.fidelity.com/bin-public/060_www_fidelity_com/images/Viewpoints/MEI/sept_BCU_2018_chart.jpg) cykl się trochę rozjechał w różnych częściach świata.

    Gdzie umiejscowiłby Pan Polskę?"

    3 lata temu, gdy próbowałem oszacować termin dołka stopy bezrobocia u nas wyszedł mi październik 2017:

    wojciechbialek.blox.pl/2015/10/Projekcja-wysokosci-stopy-bezrobocia.html

    Jak widać obecny cykl jest dłuższy niż sądziłem na podstawie doświadczeń z dwu poprzednich.

    "Wg. mnie jesteśmy w tym samym miejscu co Niemcy, tzn. przy maksimum tempa cyklicznej inflacji (dalej mam na myśli cykl Juglara). Więc teraz lecimy w stronę dezinflacyjnej fazy spowolnienia."

    Nie ma tu jakichś interesujących przemyśleń. Ale analogie z końcem 2000 roku, które tu ostatnio lansowałem:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Zaplanujmy-przyszlosc-DAX-a.html

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/SP-500-jak-w-pazdzierniku-2000.html

    ... zgadzają się generalnie z Pańskim wnioskiem.

  • dociekliwy54

    @skol777
    "Chyba żartujesz, przecież to totalny oszołom robiący pieniądze na ludzkiej naiwności i głupocie."
    Albo oszołom, albo robiący pieniądze.
    On w zasadzie nie przedstawia swoich poglądów, tylko powołuje się na prace naukowe. Linki do nich zajmują prawie1/4 objętości "Ukrytych terapii". Obecnie organizuje środowisko niezależnych lekarzy. Na ten czas ponad 100. Rozumiem, że to oszołomy i pewnie zgłupieli przez ciężkie studia. Głupota musi być poważna, bo naraża ich na ryzyko odebrania prawa wykonywania zawodu przez wydział dyscyplinarny izby lekarskiej.

  • bialek.wojciech

    @wojm:
    "Panie Wojciechu, może warto odświeżyć wpis o cyklu prezydenckim w USA. Warto zwrócić uwagę ile razy cykl zaczynał się w momencie przebywania S&P500 na historycznych szczytach ( tak jak w obecnym cyklu ) oraz kiedy najczęściej ustawiany był dołek każdego cyklu poprzedzający jego ( czy nie był to październik ? )."

    Dziękuję za przypomnienie!

    Po słabych doświadczeniach ostatnich 3 cykli:

    "(...) po raz trzeci z rzędu strategia oparta na cyklu prezydenckim raczej zawodzi - 4 lat temu zysk wyniósł +10,2 proc. a 8 lat temu +9,9 proc., a więc też nie był zbyt wysoki. Do wyborów w 2004 roku średnia z 18 poprzednich transakcji tego typu wynosiła +27,1 proc. a mediana +32,5 proc.

    Czy ten trzeci z rzędu słaby wynik strategii opartej o cykl prezydencki, to rezultat pojawiającej się z kilkudziesięcioletnim opóźnieniem "efektywności rynku"? A może z jakichś względów przedwyborcza stymulacja gospodarki w USA jest w ostatnim okresie słabsza? A może po prostu stopniowo przestaje działać? Niestety nie znam odpowiedzi na te pytania."

    wojciechbialek.blox.pl/2016/02/Co-oznacza-slaby-cykl-prezydencki.html

    ... trochę zacząłem cykl prezydencki lekceważyć. Ale nie wypada o nim czegoś napisać w najbliższych dniach.

  • bartalsi

    @ bialek.wojciech

    "Kanał Sueski jest ważny ze względu na ropę płynącą do Europy z Bliskiego Wschodu. gdyby kanał został zablokowany to ropa by podrożała, bo trzeba by ją wozić dookoła Afryki. My nie mamy ropy. Rosja ma ropę. My stracilibyśmy, a Rosja by zyskała."

    Nie.
    Można zrobić ropociąg przez Turcję i Polskę.

    "A gdzie by Pan te biedaczyny chciał przepędzić? Z powrotem do Polski? "

    Dla tylu uchodźców trzeba by zrobić jakiś obóz. Oh wait...

    "Poza tym jakie dla nas ma znaczenie, kto pilnuje dla Europy Kanału Sueskiego Żydzi czy Arabowie? "

    Chodzi o to żeby zablokować kanał Szyitom. Wtedy ropociąg przez Polskę i Turcję:

    www.bankfotek.pl/view/2127327

    "Muzułmanie to rzeczywiście nasz naturalny sojusznik, bo z nimi nie graniczymy i nie mamy dużej mniejszości muzułmańskiej. Ale nie widzę dla nas jakiejkolwiek korzyści z blokowania Kanału Sueskiego (no chyba, że ktoś się stęsknił za Żadami w Polsce). "

    No własnie, ciekawe czy w okresie najlepszym dla RP i jedwabnego szlaku, zachodnia Europa kontrolowała szlak Sueski?

    "To wasze ruskie gadanie robi się strasznie nudne. "

    Oj z tym przezywaniem. Jak nie homofob to faszysta albo ruski.

  • red.007

    @mac-erson
    Nie ma się czym martwić,bo słowo klucz,to"jedna nóżka w dół".
    Ja oprócz formacji czasami zerkam na układ falowy.Czwórki są po prostu wredne i męczące,bo przeciągają się w czasie jako rozbudowane fale płaskie.
    Jeśli spojrzeć dogmatycznie,to jeśli obecny wzrost chcemy traktować tylko jako czwórkę,to nie powinien on wyjść wyżej jak dołek przed 22 października czyli koniec fali 1.
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=1m&t=c&a=ln&b=1

    Mam pokuszenie na sprzedaż KGH i odkupienie na dołku ale nie wiem czy trzeba tym sobie głowę zawracać,ostatecznie to tylko akcje a wzrost po końcowej nóżce i tak będzie.
    stooq.pl/q/?s=kgh&c=3m&t=l&a=ln&b=1
    A może jest już to co ma być?
    www.bankfotek.pl/view/2127081
    Trudno na razie o jednoznaczną odpowiedź.

  • bialek.wojciech

    @ml.36:
    "U mnie zabawa kreskami wygląda tak:
    invst.ly/8-hxv
    Annuszka wykluczyła kampanię typu 1 (podobno nie zna się na
    indeksach:)), pionowa przerywana - środek Pana okienka czasowego.
    Na razie korygujemy hossę od 2016.
    Niebieski łamaniec to fantazje na temat.
    Zbyt nachalne?"

    Mnie intuicja podpowiada podobny schemat, tyle że z początkiem odbicia prawego ramienia z poziomu dołków z lutego i marca i szczytem prawego ramienia na szczycie październikowej korekty na S&P 500 (2800).

  • bialek.wojciech

    "(....) trochę zacząłem cykl prezydencki lekceważyć. Ale nie wypada o nim czegoś napisać w najbliższych dniach."

    Miało być "nie napisać" oczywiście.

  • skol777

    @dociekliwy54

    Panie Wojtku przepraszam, nie jest to najlepsze miejsce na tego typu dyskusje.

    100 lekarzy? Mamy ich w Polsce 180 tysięcy, czyli jest to 0,055555556%. No to faktycznie, coś w tym musi być skoro taka gwardia walczy ze szczepeniami...

    Nikt nie podważa tego, że szczepionki mogą szkodzić, ale stawianie sobie za autorytet pseudonaukowców pokroju Zięby to przesada i krótka droga do wiary w UFO.

    Ktokolwiek, kiedykolwiek tu trafi odsyłam go na Wikipedię: pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Zi%C4%99ba i nie dajcie się zwariować.

    EOT

  • red.007

    @mac-erson
    No i to zaczyna wyglądać jako tako ale czy jest to już trwałe,to ręki sobie nie dam uciąć.
    bankfotek.pl/view/2126670
    stooq.pl/q/?s=kgh&c=3y&t=l&a=ln&b=1

  • karnakufo

    Moje szersze spojrzenie na WIG20:
    www.bankfotek.pl/view/2127328
    I w zbliżeniu obecna chwila:
    www.bankfotek.pl/view/2127329

  • karnakufo

    Średnioterminowe L na KGHM widziałbym po pokonaniu oporu kanaiowego jak na malunku:
    www.bankfotek.pl/view/2127330

  • konsultant121

    Wygląda na przewóz... chociaż może się okazać fałszywką.
    stooq.pl/q/?s=pln_i&c=1y&t=c&a=lg&b=0

  • karnakufo

    S&P L po wyjściu górą nad pokazany opór:
    www.bankfotek.pl/view/2127331

  • versus_one

    @skol777

    W trybie off topic.

    Proszę raczej przejrzeć, kto jest kto (who`s who) w Wikipedii po stronie edycji dla strony Jerzy Zięba. Eksperci.

    Dopóki człowiek sam nie przejdzie osobistej drogi od zdrowia do choroby i vice versa, dopóty ma słomę w butach i siano w głowie.

    Mam dwie części "Ukrytych terapii" i rzeczywiście spora część objętości książek to odnośniki do różnych źródeł, więc nie jest to wysysanie wiedzy z palca. Nawet dla zabronionej w Polsce terapii wstrzykiwania wit. C w krwiobieg jest sporo pozytywnych cytowań naukowych na korzyść tej terapii. Jeśli Polska Iza Lekarska o tym nie wie, że istnieją repozytoria wiedzy w tym zakresie to znaczy, że Ministerstwo Choroby, a nie Zdrowia jest 100 lat za murzynami w kwestii nowoczesnych metod leczenia. I w tym kontekście felczer byłby bardziej światłym specjalistą od leczenia zwierząt hodowlanych, niż indoktrynowany lekarz leczący ludzi.

    Proszę ze mną nie wchodzić w dyskusję, jeśli nie masz argumentów, zresztą to nie ten blog.

  • red.007

    Teoria podpowiada,że przebicie linii klina zwyżkującego oznacza zakończenie formacji,zatem wzrosty powinny się kończyć.
    stooq.pl/q/?s=usdpln&c=1m&t=c&a=ln&b=1

  • konsultant121

    @red
    Bylo blisko 2,85 ale z dwojki zrobila sie trojka.

  • bialek.wojciech

    "Wypowiadać się może każdy. Zalewać blog poligramotą już niekoniecznie."

    Chodziło mi oczywiście o politgramotę.

  • konsultant121

    W duchu analytyków mówię: Spadaj mój dolar bo w tanie akcje nie chcę obkupić się (po kryzysie Ojro 2018/21) :))

  • dociekliwy54

    @versus_one
    @skol777
    Dawno minęły czasy, gdy można było wierzyć ogólnie dostępnej wiedzy.
    Dziś trzeba wybierać, analizować, sięgać do pamięci starszych ludzi, do starych książek i źródeł. Wikipedia ze swej natury jako źródło interaktywne, zależne od pojedynczych osób, nie może być nośnikiem pewnej wiedzy. Radzę korzystać z tego, że są jeszcze stare podręczniki, żyją starsze osoby obok nas i jest część prawdziwych treści w sieci. Obawiam się, że stopniowo to zaniknie. PubMed jest cenzurowany, ale i tam jest jeszcze trochę prawdy. Ziemba ułatwia to zadanie, bo pokazuje bezpośrednie linki do źródeł, czyli wyników badań. Są tu również dane z PubMed'u i publikacje najlepszych uczelni i czasopism medycznych (np.The Lancet).
    Korzystajmy z okazji zwłaszcza, gdy przyjdzie choroba. Wtedy naturalny staje się trudny do opanowania lęk, który jest często wykorzystywany przez lekarzy, bynajmniej nie dla naszego dobra.

  • versus_one

    @dociekliwy54

    Dokładnie, masz rację.

  • ml.36

    @WB
    500-ka z hukiem wyszła dzisiaj z klina rozszerzającego się (ostatnio uwielbianą
    formację) który można określić jako 5 w impulsie i zaczęła jakąś strukturę
    korekcyjną. 2820 faktycznie stanowi mocny poziom oporu ale, dystrybucja
    rządzi się swoimi prawami).
    Zakładam że cykl ( jak go zwał, tak go zwał) miał dołek 26.10.
    Wracając do DAX-sa, proszę zwrócić uwagę z jakim impetem rynek
    odszedł od dołka 26.03.2018. co mówi, IMO o jego dużej wadze.
    invst.ly/91lo9
    invst.ly/91lrj

  • bartalsi

    To dlatego źródła wszechwiedzy są często ślepymi staruchami. Nie mogą czytać propagandy, za to doświadczeni na własnej skórze.

    www.joy.pl/u/ic/T7/u/g/16/11/5824341b.jpeg

  • bialek.wojciech

    @ml.36:
    "Zakładam że cykl ( jak go zwał, tak go zwał) miał dołek 26.10."

    Być może, ale chciałbym też zobaczyć dywergencje pomiędzy indeksami: niektóre z nowymi dołkami, inne - już bez. Przykładem - luty-marzec 2018, czy sierpień-wrzesień 2015. Ostatni dołek postrzegam jako odpowiednik dołka z 25 sierpnia 2015 (dokładnie 40 miesięcy temu!):

    wojciechbialek.blox.pl/2018/10/Cykl-20-tygodniowy-na-DAX-ie.html

  • bialek.wojciech

    @ewiggin:
    "to jest chlopak z mojego pokolenia - tych, którzy młodość przeżyli już w wolnym kraju i nie boją się myśleć jak wolni, świadomi obowiązków i odpowiedzialności ludzie."

    Ciekawe jest natomiast to, że atak na rodzimych geopolityków ujazał się w niemieckim onecie. Co ciekawe Niemcy w przeszłości nie pokochali geopolityki z powodu jej determinizmu:

    "Haushofer's influence within the Nazi Party has recently been challenged,[41] given that Haushofer failed to incorporate the Nazis' racial ideology into his work. Popular views of the role of geopolitics in the Nazi Third Reich suggest a fundamental significance on the part of the geo-politicians in the ideological orientation of the Nazi state. Bassin (1987) reveals that these popular views are in important ways misleading and incorrect.

    Despite the numerous similarities and affinities between the two doctrines, geopolitics was always held suspect by the National Socialist ideologists. This was understandable, for the underlying philosophical orientation of geopolitics did not comply with that of National Socialism. Geopolitics shared Ratzel's scientific materialism and geographic determinism, and held that human society was determined by external influencesin the face of which qualities held innately by individuals or groups were of reduced or no significance. National Socialism rejected in principle both materialism and determinism and also elevated innate human qualities, in the form of a hypothesized 'racial character,' to the factor of greatest significance in the constitution of human society. These differences led after 1933 to friction and ultimately to open denunciation of geopolitics by Nazi ideologues."

    en.wikipedia.org/wiki/Geopolitics#The_association_of_German_Geopolitik_with_Nazism

  • bialek.wojciech

    Ciekawostka:

    "ym bardziej, że wynik wyborów w Brazylii i pierwsze deklaracje prezydenta elekta, który chce zacieśniać związki z kolektywnym Zachodem mogą być potencjalnie groźne dla Pekinu. Nie idzie w tym wypadku o przyszłość formuły BRICS, która staje się coraz bardziej niejasna, ale o bezpieczeństwo żywnościowe Państwa Środka. Zarówno Brazylia, jak i Stany Zjednoczone należą do największych światowych eksporterów soi, na której opiera się w sporej części dieta 1,2 mld obywateli Chin. Jakiekolwiek porozumienie obydwu tych państw mogłoby oznaczać konieczność wydatkowania przez chińskie władze gigantycznych środków na zakupy żywności. I może okazać się, że gromadzone latami chińskie rezerwy zaczynają szybko topnieć."

    www.salon24.pl/u/wiescizrosji/906844,rosyjski-kurs-na-chiny-bardziej-zyczenia-kremlowskiej-biurokracji-nizli-trwaly-sojusz

    Na razie rynek się takimi scenariuszami nie przejmuje, bo cena soi siedzi na wsparciach:

    stooq.pl/q/?s=zs.f&c=mx&t=c&a=lg&b=0

  • bialek.wojciech

    Inna ciekawostka z tego tekstu Marka Budisza:

    "Z rosyjskiego punktu widzenia rozwój wydarzeń polegający na zawarciu jakiejś formuły porozumienia między Waszyngtonem a Pekinem nie jest wariantem dobrym, bo marginalizuje pozycję Moskwy. To zresztą już widać w 2013 roku przez Rosję przechodziło 99% chińskiego eksportu lądowego do Europu, w roku 2016 było to tylko 15 %. To bezpośredni efekt intensywnych inwestycji państw Azji Środkowej i Kaukazu Pd. w budowę omijających Rosję połączeń komunikacyjnych."

  • ewiggin

    @wb
    Tak sobie czytam te wpisy antyszczepionkowców, antynaukowców etc. i zastanawiam się skąd się bierze ta nadreprezentacja osobników cierpiących na manię prześladowczą na pańskim blogu? Ma Pan jakieś wyjaśnienie tego fenomenu?

  • ewiggin

    @wb
    A jeśli chodzi o art Jurasza to Niemców bym do tego nie mieszał. Ogromna większość tzw. normalsów nie ma pojęcia kto to jest Bartosiak a tym bardziej Jurasz. Tekst jest w ogóle mocno hermetyczny, niezrozumiały dla Kowalskiego i wygląda na emocjonalne odreagowanie jakiejś sprzeczki czy innej frustracji. a że na Onecie? - Chyba ten niemiecki Cerber nie czyta wszystkiego, co się u niego ukazuje?

  • red.007

    @dociekliwy54
    Proszę Cie o opinię w kwestii pewnej koncepcji.
    Jesteśmy "przyzwyczajeni" do pięciu fal w falach c.
    Czasami zdarza się TUK.
    Wg elementarza falą c wyjątkowo może być podwójny zygzak.
    Zygzaki:
    docplayer.pl/772416-Rodzina-struktur-impulsy-struktura-wewnetrzna.html
    Analizowałem Twój malunek:
    www.bankfotek.pl/view/2127139
    Pomysł jest taki:
    bankfotek.pl/view/2127338
    domniemana fala X jest za mała aby być dwójką a spadki od fali X do dołka są za małe aby być falą 3.
    Jeśli koncepcja podwójnego zygzaka WXY jest poprawna jako c ,to dołek B już był i jesteśmy w wzrostowej dużej C.
    Pytam o Twoją opinię ponieważ razem z Kolegą @mac-erson zastanawiamy się jeszcze nad jedną spadkową nóżką.
    Może zupełnie niepotrzebnie się zastanawiamy.

  • karnakufo

    @red.007
    "... dołek B już był i jesteśmy w wzrostowej dużej C.
    ...zastanawiamy się jeszcze nad jedną spadkową nóżką"

    Mając takie odczucia co do rynku, jak w praktyce zajmiesz pozycję L ?

  • karnakufo

    Obstawiam podwójne dno i odbicie od długoletniego wsparcia na WIG:
    www.bankfotek.pl/view/2127345

  • red.007

    @karnakufo
    Nie gram na L czy S w rozumieniu kontraktów.
    Zakupy zrobione,stop ustawiony i to wystarczy.
    "red.007
    Zakupy KGH po 83,50.
    Stop na 78,98.
    2018/10/11 10:23:40 "

    Nawet jak będzie spadkowa nóżka,to stop broni choć uważam,że do wybicia stopa nie dojdzie.
    Chodzi mi tylko o to czy będzie jeszcze ruch w dół w rozumieniu czytania wykresu.
    Akcje kupiłem na okres 2-3 miesiące po w miarę przyzwoitej cenie i nic nie będę kombinował.

  • karnakufo

    @red.007
    OK.
    Dzięki za odpowiedz.
    Jestem po Twojej stronie.

  • dociekliwy54

    @red.007
    W-01-06
    X-A do 28.08
    X-B do 26.10
    X-C-trwa
    tu a,b,c . c od 1.10.
    ten ostatni c może być dziewiątką już zakończoną. Jest zaburzona, bo był ruch powrotny do szyi RGR.
    Na koniec. To jedynie moje zdanie, ale dla mnie na 90% jesteśmy już w "C".
    Przypominam, że ja nie gram na TFE i nie polecam nikomu.

  • red.007

    @dociekliwy54
    Dzięki.
    Pewnie,że nie na TFE.
    Tylko na formacje.Podobało mi się zagranie np.Kolegi @podczaszy1 po wybiciu z trójkącika gdzie padł sygnał S.Super.
    Ja grałem na formacje ale przed wybiciem więc ryzykownie,bo bez potwierdzenia wybicia.
    bankfotek.pl/view/2126670
    stooq.pl/q/?s=kgh&c=3y&t=l&a=ln&b=1
    www.bankfotek.pl/view/2127081
    stooq.pl/q/?s=kgh&c=3m&t=l&a=ln&b=1

  • mac-erson

    @red.007, dociekliwy54
    Według mnie nie ma sensu wychodzić z KGHM licząc na tańsze odkupienie bo gra nie warta świeczki - możesz ugrać max 4-5% a możesz zostać wywalony z rynku.
    Moja koncepcja na L-ki jest taka, że obejrzę tą falkę wzrostową i będę wchodził w kolejnej fali spadkowej. Cały czas po cichu liczę jeszcze na nowe denko w strefei 2020-2050 bo to by ładnie wyglądało długoterminowo (oRGR).

    A mam do Was takie pytanie, czy nie da się rozpisać całej fali od stycznia 2018r. jako pełna korekta A, B, C.
    Teraz jesteśmy w fali C w czwórce, potem piątka do drugiej połowy listopada i zaczynamy hossę) ?
    Wówczas obecna czwórka (zasada zmienności) powinna być złożona (bo 2-ka wrześniowa była prosta). Odpowiadałoby to podobnemu zachowaniu SP500 jak Kitchin temu czyli koniec sierpnia 2015r.

  • equinox1976

    >>Myślę, że spadające temp wzrostu w Chinach jest jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za brak bardzo wysokiego tempa inflacji: <<

    Wojny handlowe mogą odwrócić ten proces choć dalej jestem sceptyczny co do tego że zobaczymy je w pełnej skali a jeśli już to na krótko.
    Pnie Wojtku - co z tym dolarem? jest szansa na spadki po wyborach a może to już koniec rajdu zielonego i wszystko co najlepsze (co najgorsze dla innych walut właściwie) jest zdyskontowane? Trump najwyraźniej daje do zrozumienia że nie podoba mu się sytuacja w której drogi dolar de facto niweluje jego działania na polu walki z Chińczykami, ale nie wiele może zrobić. Co prawda ma te swoje jakieś środki z ESF, z których Mnuchin mogłby przeprowadzić akcję sprzedaży dolara, ale to kropla w morzu. Fed nie da sie zastraszyć, a chińczycy dewaluują juana w najlepsze. Myślę że podstawowym celem Trumpa jest jak najszybsze urynkowienie juana i zaprzestanie manipulowania jego kursem. To od razu urealniłoby inflację.

  • ml.36

    @WB
    Kolejny kwiatek, mam nadzieję że sprzedający umieją liczyć do 9-iu.
    invst.ly/91y61

  • red.007

    @mac-erson
    Na Blogu toczy się dyskusja o możliwości podejścia w okolice sierpnia i mało kto w to wierzy a Ty o hossie?
    "versus_one
    @dociekliwy54
    @red.007
    www.bankfotek.pl/image/2127142
    2018/10/27 21:31:54"
    Daj spokój,byczość nie jest w modzie.
    To był żarcik tyle,że sensowny.Hossa nie przychodzi gdy wszyscy są przygotowani,mają zajętą pozycję i ogólnie są zadowoleni.Hossa przychodzi wśród zwątpienia i nawet pierwsza fala hossy nie jest uznawana za hossę tylko co najwyżej za korektę ostatnich spadków.Uważam,że będzie mniej więcej jak piszesz.Już zaczęliśmy hossę lub jeśli chcesz jeszcze jedna nóżka w dół i dopiero hossa.Z punktu widzenia hossy jest to obojętne,bo i tak się ona zacznie.Tylko Ty i ja będziemy wiedzieli,że to jest hossa.Dla innych będzie to tylko korekta wzrostowa.Dotrze do sierpnia,powiedzą że wypełniło się to:
    www.bankfotek.pl/view/2127139
    lub moje co na jedno wychodzi:
    www.bankfotek.pl/image/2126189
    Dotrze do stycznia powiedzą,że powstała duża formacja płaska z podwójnym szczytem i spadamy,bo to tylko korekta.Na każdy wzrost-tylko korekta i tak bez końca.Powiedzą-nie,to nie jest hossa.
    Znowu prywatnie do Ciebie,bo ponownie będzie alergia.
    W okolice stycznia bezwzględnie dojdziemy i spadamy.Powiedzą-ufff...ale fest korekta i odetchną z ulgą,ze wracamy do bessy.Niech tak myślą,jest konieczne aby tak myśleli.My obaj będziemy wiedzieli,że to będzie korekta spadkowa pierwszej fali hossy,fala 2.Zejdzie ona głęboko,znosząc 61,8%-78,6% wzrostów.Przy takim spadku utwierdzą się w wierze w dalszy ciąg bessy.My po tej korekcie zaczniemy falę 3 hossy,tą najintensywniejszą.Wówczas pozostali dołączą,bo nie będzie już argumentów za bessą.Mój scenariusz wynika ze spojrzenia na KGH-on będzie kierunkowo rysował W20,może kiedyś o tym napiszę.
    Podsumowanie mojego wpisu-bajki,oby takie podsumowanie było.

  • karnakufo

    Czy te zależności FIBO mogą dać początek bessie (widoczny również potencjalny podwójny wierzchołek)?
    www.bankfotek.pl/view/2127363

  • red.007

    " konsultant121 wczoraj

    Ciekawe czy jutro odbedzie się atak na PLN kończący tą sekwencję wzrostową w związku z dniem wolnym."

    Miałeś rację,pomyliłeś tylko strony pojedynku, bo to PLN atakuje,zgodnie z resztą z tym.
    bankfotek.pl/view/2127234
    stooq.pl/q/?s=usdpln&c=3m&t=l&a=ln&b=1

  • karnakufo

    WIG-ENERG w istotnym miejscu - albo powrót do S, albo średnioterminowe L:
    www.bankfotek.pl/view/2127364

  • karnakufo

    @red.007
    "Miałeś rację,pomyliłeś tylko strony pojedynku"

    Też zwróciłem na to uwagę. :)

  • karnakufo

    EURUSD - większe szanse daję wzrostowi:
    www.bankfotek.pl/view/2127365

  • equinox1976

    >Miałeś rację,pomyliłeś tylko strony pojedynku, bo to PLN atakuje,zgodnie z resztą z tym. <

    Tak mi się to rzuciło w oczy i nijak nie mogę oprzeć się wrażeniu że siła złotego wiąże się z wyłączeniem klawiatur w pewnym dużym banku w którym widzą ciagle 'zrównoważony rozwój' i 'cud niskiej inflacji' przy tym rozwoju. Może ktoś w PL wysypywał złotego przez ostatnie tygodnie a dziś poszedł swieczki palić?

  • major.pyc

    @bialek.wojciech

    "Ciekawy atak Witolda Jurasza na naszych geopolityków w onecie:
    wiadomosci.onet.pl/swiat/geopolityka-czyli-przekaz-rodem-z-kremla-opinia/9t92dsw''

    Naprawdę jest ciekawy ''atak'' Witolda Witoldowicza?
    Może raczej zabawny?
    pl.wikipedia.org/wiki/Witold_Jurasz_(19312004)

    "Wypowiadać się może każdy. Zalewać blog poligramotą już niekoniecznie."

    Lepiej by pan zrobił nie wypowiadając się o geopolityce, bo po co się ośmieszać?
    O jakiej politgramocie pan mówi? Chyba o własnej, nie mogącej się obejść bez cenzury. Zresztą poczynił pan po(d)stępy, Władysław Gomułka zbanował tylko Dziady Adamasa Mickieviciusa, a pan zbanował ostatnio Apokalipsę św. Jana, jako ''gadzi język''. Jak pan na to wpadł, że ''wielka nierządnica'' to alegoria USA? Chyba ma pan o Ameryce bardzo złą opinię. Teorii guyfawkesa13 nie przeciwstawił pan żadnego argumentu, np. natury gospodarczej, coć było to łatwe, a tylko argumenty ad personam typu ''zapluty karzeł reakcji'' czy ''wróg klasowy''. Od kogoś kreującego się na eksperta gospodarczego wypadałoby jednak oczekiwać czegoś więcej niż pobieżna znajomość niektórych ustępów wikipedii.
    Ja mógłbym panu podać sporo argumentów racjonalnych co do lat 30-tych i 40-tych, ale z góry wiem, że to w przypadku ''młodych wykształconych z wielkich miast'' nie ma sensu. ''Gdzie skarb twój tam serce twoje'' (i nie wysilaj sie na intelektualizm).
    Natomiast co do lat najbliższych nie potrzeba żadnych dodatkowych argumentów na rzecz teorii guyfawkesa13, tylko mapa.
    Tak się bardzo boimy Rosji, że 50 km od granicy, w Siedlcach, dyslokujemy dowództwo nowej dywizji. Nie robi się tak, jeśli spodziewamy się Blitzkgiegu 1 Gwardyjskiej Armii Pancernej, bo takie dowództwo byłoby zbombardowane i zlikwidowane desantem w pierwszym kwadransie bitwy.
    Czwarta (18) dywizja złożona poza brygadą pancerną w Wesołej (jako odwodem) obejmie bataliony w Lublinie, Chełmie, Zamościu, Rzeszowie, Przemyślu i Żurawicy, oraz pułk rozpoznawczy w Hrubieszowie. Czyli na kierunku wołyńskim i lwowskim. Dlatego dowództwo tej dywizji jest w Siedlcach - na tyłach frontu ukraińskiego.
    To, co powiedział guyfawkes13 potwierdzają twarde fakty, pan buja w oparach ideologicznego absurdu. Jeżeli ktoś nie rozumie mapy (a pan nie rozumie), to może posłuchać dowódcy 18 Dywizji. Na filmie dziennikarz po 8 minucie zadaje pytanie o uzbrojenie i taktykę nowo tworzonej dywizji, czyli w gruncie rzeczy o to, przeciw komu jest ona szykowana. Generał uzasadnia taktykę i uzbrojenie specyfiką teatru działań ''od Bieszczadów aż po Siedlce''. Ten fragment jest przed 12 minutą nagrania.
    A więc nie chodzi o bramę brzeską i atak ciężkich rosyjskich dywizji, a w każdym razie nie jest to priorytet.
    www.youtube.com/watch?reload=9&time_continue=101&v=dbLdsyFFesk

  • konsultant121

    @red
    Nie zna się pan na cyklach a na walutach tym bardziej. Proszę nie zabierać głosu i nie wprowadzać w błąd nowo przybyłych.

  • red.007

    @konsultant121
    Znafca się znalazł.Do czego Cię te Twoje cykle doprowadziły?Blisko dwa lata kisisz po 3,90 i końca nie widać.
    Miałeś wczoraj okazję oddać z 6-cio groszową stratą.
    Teraz przez następne lata nawet do swoich 3,90 się nie zbliżysz i dalej będziesz zaklinał.
    No ale skoro Twoim mottem jest klasyk z powiedzeniem:
    Nas nie przekonają, że białe jest białe, a czarne jest czarne!
    Do tego jak wierzszysz w takie durnoty:
    "konsultant121
    www.bankfotek.pl/view/2127260
    2018/10/29 23:12:14"
    to wdepnięcie na minę jest pewne.
    P.S.
    Jedyną osobą,która może mi zabronić wpisów jest Właściciel Bloga i się dostosuję jak tak zechce,na pewno nie Ty.

  • karnakufo

    @konsultant121
    "@red
    Nie zna się pan na cyklach a na walutach tym bardziej. Proszę nie zabierać głosu i nie wprowadzać w błąd nowo przybyłych."


    Bez przesady - to jeden z lepszych prognostów na tym blogu w przeciwieństwie do Ciebie.

  • dociekliwy54

    @mac-erson
    "A mam do Was takie pytanie, czy nie da się rozpisać całej fali od stycznia 2018r. jako pełna korekta A, B, C.
    Teraz jesteśmy w fali C w czwórce, potem piątka do drugiej połowy listopada i zaczynamy hossę) ? "
    Pomijając trudności "cykliczne", korekta płaska powinna w "B" znosić co najmniej 61,8%.
    Ta znosiłaby mniej, czyli to raczej ZIG_ZAG. A jeśli tak to pierwsza fala "A" powinna być piątka. Piątką raczej nie jest. Może więc korekta złożona WXY? Jeżeli tak by było, to Y powinien być 3-falowy i nie ma potrzeby szukać jeszcze "jednej nóżki".
    Może jednak czegoś nie zauważyłem.

  • dociekliwy54

    @mac-erson
    No jeszcze można próbować sklejać coś takiego?:
    www.bankfotek.pl/view/2127378

  • wojm

    @WB
    Po słabych doświadczeniach ostatnich 3 cykli:

    "(...) po raz trzeci z rzędu strategia oparta na cyklu prezydenckim raczej zawodzi - 4 lat temu zysk wyniósł +10,2 proc. a 8 lat temu +9,9 proc., a więc też nie był zbyt wysoki. Do wyborów w 2004 roku średnia z 18 poprzednich transakcji tego typu wynosiła +27,1 proc. a mediana +32,5 proc.

    Czy ten trzeci z rzędu słaby wynik strategii opartej o cykl prezydencki, to rezultat pojawiającej się z kilkudziesięcioletnim opóźnieniem "efektywności rynku"? A może z jakichś względów przedwyborcza stymulacja gospodarki w USA jest w ostatnim okresie słabsza? A może po prostu stopniowo przestaje działać? Niestety nie znam odpowiedzi na te pytania."

    wojciechbialek.blox.pl/2016/02/Co-oznacza-slaby-cykl-prezydencki.html

    ... trochę zacząłem cykl prezydencki lekceważyć. Ale nie wypada o nim czegoś napisać w najbliższych dniach.

    Panie Wojciechu, cykl 1998 zaczął się po gwałtownym załamaniu, cykl 2002 ruszał pod koniec bessy, tego brakowało w ostatnich 3 cyklach, dodatkowo obecny cykl ruszył na historycznych szczytach. W większości cykli dołek wypadał w październiku, a szczyty rzadko występowały w grudniu roku następnego. Generalnie zysk między dołkiem a szczytem każdego cyklu przekraczał 15% (wyjątek 1938-39 1946-47, 1978-79 i 2014-15). Wniosek - szukanie L ma sens. Niewykluczone, że 29.10 mieliśmy dołek cyklu.

  • konsultant121

    Ciekawe co z ropą..
    stooq.pl/q/?s=cl.f&c=3y&t=c&a=lg&b=1
    Czy cykl się za nią bierze czy jeszcze nie?
    Abolicja dla Guyfawkesa!!

  • karnakufo

    No to jutro u nas szykuje się luka jak bazuka.
    PS.
    konsultant121 rzeczywiście przerżnął z tym atakiem na złotówkę na dzisiaj.

  • karnakufo

    luka oczywiście do góry.

  • karnakufo

    Cykle to ułuda, jak już wszyscy je rozpoznają to przestają działać. :)

  • arthec_s

    "konsultant121 godzinę temu
    (...)
    Abolicja dla Guyfawkesa!!"

    Ban już się zadział, więc raczej amnestia :-)

  • major.pyc

    @bialek.wojciech

    ''Sam zresztą niedawno podzieliłem się podobną opinią: Rosjanie kochają geopolitykę, bo jedna z najpopularniejszych koncepcji geopolitycznych przypisuje im kluczową rolę:
    pl.wikipedia.org/wiki/Heartland_(geografia) ''

    Ależ pan wypisuje banialuki. Rosję w granicach sprzed Wielkiej Wojny jej ''kluczowa rola'' w ''najpopularniejszej koncepcji geopolitycznej'' kosztowała 50 milionów ludzi, czyli w zasadzie unicestwienie. Rosjan nie ma, bo z powodu ''kluczowej roli'' w jednej z popularnych teorii przeszli holokaust. Na początku XX wieku prognozowano na podstawie trendów przyrostu naturalnego, że Rosja za 100 lat dojdzie do 600 milionów populacji.
    No i w rezultacie popularnej teorii nie ma dziś ani 1/4 tej prognozy, nie mówiąc już o terytoriach.

    '' Niech Pan sobie przypomni jak się pan fawkes ekscytował geopolityczną "nieuchronnością" antychińskiego sojuszu mocarstwa morskiego i Heartlandu (czyli Rosji). Nie chodzi mi tu o poprawność czy niepoprawność przewidywań, a jedynie o ujawniające intencje emocje im towarzyszące.''

    Śmiać się, czy płakać ?
    Nieuchronne to jest zniszczenie Rosji przez Chiny, po jej przystąpieniu do sojuszu z USA.

    Ale jest też dobra wiadomość dla pana. Teoria Chinageddonu może się w końcu spełnić. Tylko nie jest to już pana teoria, bo ona się panu nie spelnia od lat, ma długą brodę, więc jakiś domniemany cykl wcale nie jest cyklem. Po prostu stawia pan w tym przypadku jak hazardzista zawsze na czarne, aż w końcu kiedyś czarne wypadnie. Może być tak, że Ameryka w końcu na początku lat 20-tych doprowadzi do chinageddonu. Kiedy Chiny klękną, Rosja odwróci sojusze. I wtedy po kilku latach (ok. 2030) dojdzie do zniszczenia Rosji przez Chiny i przy okazji do zniszczenia całego świata. No, może prawie całego.
    Chińczycy bedą mieli analogiczna sytuację, jak Niemcy przed Drugą Wojną w kontekście Polski. Zawsze niszczy się najpierw słabszego przeciwnika, który domyka okrążenie. Lekcja 39' u Anglosasów nie poszła w las.

    Co do szczepionek, to nie rozumiem, w czym problem. Pana myślenie (promile zamiast procentów) jest według schematu ''cel uświęca środki'' raczej nie porywa.
    Jezeli ktoś jest zaszczepiony, to chyba jest odporny i nie powinno mieć dla niego znaczenia, czy inni się zaszczepili? No chyba, że szczepienie nic nie daje, a wtedy w ogóle nie miałoby sensu.

    Co do grypy o wdzięcznej nazwie ''Hiszpanka'', to chyba jej się stanowczo nie docenia. Zaczęła się chyba po przystąpieniu USA do wojny w Bostonie, gdzie mają siedzibę szacowne uniwersytety z tymi swoimi laboratoriami. I tak się przypadkowo złożyło, że w odróżnieniu od wszystkich innych gryp atakowała głównie młodych ludzi, jednym słowem poborowych i żołnierzy.
    Nie przesądzam, ale jak dla mnie to chyba za dużo jest przypadkowości i jednocześnie ''nieuchronności'' w tej grypie.
    pl.wikipedia.org/wiki/Broń_biologiczna

  • major.pyc

    Hiszpanka atakowała wszystkich, ale zabijała przede wszystkim ludzi młodych, których zwykle najbardziej wykorzystuje sie w wojnach. Może więc mieć coś wspólnego z tymi ''popularnymi teoriami geopolitycznymi'', ale zapewne nie wynika w jakichś grypich cykli. Jak ktoś jest wystarczająco uparty, to znajdzie cykle we wszystkim.

  • major.pyc

    No tak, dr Indiana Jones musiał mieć z tą hiszpanką coś wspólnego.

  • karnakufo

    U nas luka do góry - kontynuacji.

  • andrzej_stefaniak

    Formacja W z linią szyi na GPW:

    acemarketu.com/?p=317226

  • karnakufo

    Tak wygląda najbliższa strefa oporu wynikająca ze zgrupowania zniesień fibo:
    www.bankfotek.pl/view/2127398

    Zobaczymy, jak rynek sobie z tym poradzi.

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/11/Polska-dogonila-Niemcy-pod-wzgledem-wysokosci.html

  • wojm

    karnakufo
    "Cykle to ułuda, jak już wszyscy je rozpoznają to przestają działać. :)"

    Nie wiem jak jest z innymi cyklami. Cykl prezydencki jest już znany od dawna i póki co działa. Przeanalizuj sobie wszystkie cykle od 1930 roku i na postawie swoich narzędzi spróbuj to rozegrać. Start obecnego cyklu jest taki sam jak większość czyli formowanie dołka w październiku i potem up min 15%. Warto więc na korektach zbierać L, bo szansa że zarobią jest duża. Oczywiście może się okazać że ten cykl będzie pierwszym, który nie zadziała. O tym przekonamy się dopiero 31.12.2019, gdy close będzie niżej niż close z 29.09.2018 ( start obecnego cyklu ).

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci