Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

Cykl nadal w obszarze sprzedaży dla akcji

bialek.wojciech

W grudniu ub. r. roku umawiałem sygnał sprzedaży dla polskich akcji wygenerowany przez spekulacyjny system oparty na standardowym schemacie rotacji aktywów w ramach cyklu gospodarczego w polskiej gospodarce ("Inflacyjna faz ożywienia - czas dystrybucji akcji"). 

 

201809211PKBCPISygnayKupnaiSprzeday

Przedstawiona 10 miesięcy temu projekcja wartości WIG-u sugerowała rozpoczęcie się cyklicznej bessy w styczniu br.:

 

6projekcjasysmtepkbCPI

 

Jej uaktualnienie wygląda tak:

 

201809213PKBCPIProjekcja

 

Jak widać rzeczywista wartość WIG-u dosyć dobrze trzyma się projekcji przedstawionej 10 miesięcy temu. Gdyby tam było dalej - co oczywiście nie jest w żaden sposób gwarantowane - to trwająca od stycznia br. cykliczna bessa zakończyłaby się w styczniu i maju 2019 podwójnym dnem, po utworzeniu którego na krajowym rynku akcji zagościłaby nowa cykliczna hossa. 

Powstaje pytanie, czy w ciągu tych 8 miesięcy polska gospodarka zachowa się w sposób, który spowoduje wygenerowanie sygnału kupna średnioterminowego systemu spekulacyjnego na WIG-u, który umawiamy? Chciałbym tą kwestię zilustrować w nowatorski sposób. Zróbmy sobie listę dat, w których WIG ustanawiał ostatnie dołki bessy w ramach cyklu Kitchina (październik 1998, październik 2001, maj 2004, luty 2009, czerwiec 2012 oraz styczeń 2016) oraz miesiące, w których WIG ustanawiał ostatnie ("ortodoksyjne") szczyty hossy w ramach cyklu Kitchina (marzec 2000, kwiecień 2004, lipiec 2007, kwiecień 2011, wrzesień 2014 oraz styczeń 2018). 

 

201809214PKBCPIWIGDOkiGrki

 

Interesować nas będzie kwestia wartości rocznych zmian rocznej dynamiki PKB i wartości rocznych zmian rocznej dynamiki CPI w tych datach. Innymi słowy chcielibyśmy wiedzieć jaka skala spowolnienia rocznej dynamiki PKB i jaka skala spowolnienia rocznej dynamiki CPI (w "dezinflacyjnej fazie spowolnienia gospodarczego", gdy akcje należy akumulować) była obserwowana w dołkach bessy, a jaka skala przyspieszenia dynamiki PKB i przyspieszenia dynamiki CPI (w "inflacyjnej fazie ożywienia gospodarczego", gdy akcje należy dystrybuować) była obserwowana w szczytach hossy. Zilustrujemy to na wykresie PCA (Principal Component Analysis, Analizy Głównych Składowych).

201809215PCA2.png

 

Już tłumaczę, co jest na powyższym obrazku. Każda z czarnych kropek to miesiąc (od kwietnia 1998). Zrezygnowałem z umieszczania przy kropkach dat, bo uczyniłoby to wykres jeszcze mniej czytelnym. 

Do prawego górnego rogu wykresu trafiać będą miesiące, w którym obserwowane było silne przyspieszenie (stosunku do poziomu rok wcześniej) rocznej dynamiki PKB (ożywienie gospodarcze). Do lewego dolnego rogu wykresu trafiać będą miesiące, w którym obserwowane było silne spowolnienie  (stosunku do poziomu rok wcześniej) rocznej dynamiki PKB (spowolnienie gospodarcze).

Do prawego dolnego rogu wykresu trafiać będą miesiące, w którym obserwowane było silne przyspieszenie (stosunku do poziomu rok wcześniej) rocznej dynamiki CPI (faza inflacyjna). Do lewego górnego rogu wykresu trafiać będą miesiące, w którym obserwowane było silne spowolnienie  (stosunku do poziomu rok wcześniej) rocznej dynamiki CPI (faza deflacyjna). 

Zielone kropki to daty dołka cyklicznej bessy na WIG-u. Czerwone kropki to daty szczytów cyklicznej hossy na WIG-u.

Niebieska kropka - mam nadzieję, że ją widać na prawo od środka wykresu - do czerwiec br. (ostatni miesiąc, dla którego dysponujemy danymi o PKB). 

Obszar obejmujący zielone kropki, to obszar, w którym chcielibyśmy zobaczyć dany miesiąc (na podstawie obserwowanych w tym miesiącu rocznych dynamik rocznej zmiany PKB i CPI), by uznać, że polska gospodarka znalazła się w fazie, w której oczekiwać należy końca cyklicznej bessy i początku cyklicznej hossy. 

Obszar obejmujący czerwone kropki, to obszar, w którym chcielibyśmy zobaczyć dany miesiąc (na podstawie obserwowanych w tym miesiącu rocznych dynamik rocznej zmiany PKB i CPI), by uznać, że polska gospodarka znalazła się w fazie, w której oczekiwać należy końca cyklicznej hossy i początku cyklicznej bessy. 

Literka "d" w obrębie zielonego obszaru tu jego "środek" - typowe miejsce, gdzie chcielibyśmy zobaczyć dany miesiąc, by uznać, że pora na koniec bessy i początek hossy na rynku akcji. 

Literka "s" w obrębie czerwonego obszaru tu jego "środek" - typowe miejsce, gdzie chcielibyśmy zobaczyć dany miesiąc, by uznać, że pora na koniec hossy i początek bessy na rynku akcji. 

Przyjrzyjmy się dokładniej, gdzie znajduje się niebieska kropka (czerwiec 2018). Otóż ciągle w czerwonym obszarze obejmujący 6 ostatnich cyklicznych szczytów hossy na WIG-u. Czerwona kropka nad w górę i nieco w prawo od niebieskiej to styczeń 2018, czyli szczyt ostatniej hossy. W ciągu 5 miesięcy pomiędzy styczniem a czerwcem 2018 nastąpiło pewne przesunięcie w dół i w lewo, a więc nieco w stronę obszaru zielonego (obejmującego daty cyklicznych dołków bessy), ale ciągle niebieski punkt nie zdołał przesunąć się nie tylko do obszaru zielonego (gdzie akcje się akumuluje), ale nawet wyjść z obszaru czerwonego (gdzie akcje się dystrybuuje). 

Po danych na temat PKB za III kw., które poznamy w listopadzie można będzie sprawdzić (po uwzględnieniu danych o CPI), czy doszło do przejścia do "zielonej" strefy akumulacji akcji. Wymagałoby to przejścia polskiej gospodarki do dezinflacyjnej fazy spowolnienia gospodarczego, czyli najpierw schłodzenia tempa wzrostu PKB (w porównaniu do 5,1 proc. r/r w II kw. 2018) a następnie spadku dynamiki CPI (z 2 proc. r/r w sierpniu).

Podsumowując: na podstawie ostatnich dostępnych danych na temat PKB w III kw. 2018 i CPI (do sierpnia) można ocenić, że polska gospodarka nie weszła na razie w dezinflacyjną fazę spowolnienia gospodarczego, w której to fazie zwykle sprzyja akumulacji przecenionych akcji przed późniejszą hossą związaną z nadejście fazy ożywienia gospodarczego. Uaktualniona projekcja dla WIG-u sugeruje, że dno cyklicznej bessy powinno zostać osiągnięte w I półroczu 2019. Na przedstawionym wykresie PCA czerwiec nadal pozostawał w obszarze wyznaczonym przez 6 poprzednich szczytów hossy na WIG-u (czyli optymalnych momentów do sprzedaży akcji). Z dostępnych danych GUS za lipiec i sierpień nie wynika, by w tym czasie doszło w gospodarce do jakiejś istotnej zmiany. 

 

Komentarze (78)

Dodaj komentarz
  • red.007

    "red.007
    ...Bedzie zlecenie sprzedaży na poziomie 89,80,oczywiście jeśli kurs zachce tam dotrzeć.
    2018/09/21 09:22:33 "

    Dotarł 6 gr wyżej .
    KGH sprzedany po 89,80.

    "red.007
    Weszło zlecenie kupna na KGH po 82.
    Aktywację stop lossa ustawiłem na 81.
    2018/09/12 17:53:24 "

    Zysk brutto 9,5%.

  • bartalsi

    @red.007

    Gratulacje!

  • red.007

    @bartalsi
    Dziękuję,choć Jak na giełdę to raczej kiepski wynik.
    Z drugiej strony gra była przeciw trendowi,tylko na korekcyjny wzrost więc jako tako.
    Teraz zobaczy się co pokaże Fed.
    Prawdopodobnie będą jeszcze raz zakupy po korekcie spadkowej ostatnich wzrostów.

  • red.007

    @bartalsi
    Odwdzięczam się spojrzeniem na dolara.Moje stanowisko Pan zna-umocnienie złotówki.Natomiast pytał się Pan ostatnio Gospodarza o dolara.Dorzucam swoją wizję.Obecnie toczy się gra o dalsze spadki,bądź powrót do wzrostów.
    Na liniówce wygląda tak:przebita linia prowadzona po dołkach lipiec-sierpień(pomijam czy jest to RGR,czy nie). Trwa obecnie moja ulubiona układanka czyli re-test linii od dołu.Wróci nad linię,to wzrosty albo trend boczny.Odbije się od linii i zacznie spadać,to spadki będą spore.Odbicie się od linii oznacza ni mniej ni więcej jak to,że popyt odpuszcza sobie walkę i uaktywni się na niższych poziomach.
    stooq.pl/q/?s=usdpln&c=5m&t=l&a=ln&b=1

  • andrzej_stefaniak

    Odwrócony RGR:

    acemarketu.com/?p=309508

  • bartalsi

    @red.007

    Na akcjach gra się tylko na wzrosty niestety (wiec tym wieksze gratulacje zwazywszy na sytuacje na rynku), zysk do wlozonego kapitału też jest mniejszy, jednak zaleta jest taka ze trzeba sie bardziej postarac by stracic (w porownaniu do instr pochodnych).

    USDPLN jest wynikiem innych ukladanek, wiec przyczyn wiekszych wachan na tym indexie trzeba szukac gdzie indziej.

  • equinox1976

    A czy przypadkiem nie skonczymy wkrotce ze spowolnieniem PKB i wzrostem inflacji , czyli w scenariuszu stagflacyjnym? O ie mnie pamieć nie myli prognozy NBP zakładają w przyszłym roku i lekkie spowolnienie i dobicie z inflacją trwale do celu

  • konsultant121

    Popyt na USDPLN uaktywni sie przy 2,85 :)) Ktos sie zgodzi ze mna? Prosze!

  • konsultant121

    Na szczytach USDPLN w czerwcu gadali ze idzie dalej w chmury, a teraz widza spadki:)) Ech ta demokracja.

  • skol777

    @equinox1976

    Wg. mnie dopiero wchodzimy w inflacyjną fazę spowolnienia gospodarczego.

    Poza tym radzę uważać z kupnem, gdy FED dokręci kurek, a dokręci to SP500 będzie leciał, a z nim wszystko inne. Przecież jesteśmy na końcu cyklu Juglara, większość lampek ostrzegawczych się już pali, tym razem nie będzie inaczej.

  • equinox1976

    Ja nie gram na giełdzie. Czasem tam jakiś fundusz sobie kupię i to wszystko. natomiast interesuje się rynkami i cyklami z historycznego pkt widzenia. Dlatego mam ten komfort ze nie mam napinki i staram się nie naginać rzeczywistosci do własnych rojeń o zarobieniu milionów na giełdzie.
    Powyższy kropkowykres wykonany przez pana Wojtka - świetna sprawa.

  • skol777

    @bialek.wojciech

    Robi się trochę ciasno, już wrzesień, a Kitchin leci nieubłagalnie.

    Wg. mnie teraz korekta spadkowa wzrostu na dolarze, giełdy do góry, a potem BOOM, jeszcze w tym roku.

    Druga opcja jest taka, że jesteśmy gdzieś w 2006 roku i jeszcze dwa lata do recesji w USA, patrząc na dane marko to można dopuszczać taki scenariusz. Jeśli tak to zapinamy pasy lecimy w kosmos do 2020, recesja w 2021.

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy

    No i co u ciebie słychać...? Chodzisz jeszcze w tym futerku z jenota ?


    Udam, że tego nie było, bo przed weekendem nie wypada się denerwować.
    Tak, mam L na jenocie i czymś tam jeszcze.


    Kangurek zmierza do 0,733.

    Z tamtej części świata wolę opcje wege, czyli kiwi.

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy
    No Katarzyna to 2930 czy 2932? : D

    Masz oba i 8k na Nasdaqu.
    Co dalej to nie wiem, bo się na indeksach nie znam.

  • podczaszy1

    @ carrie
    Looking for the summer.
    Dzisiaj spędziłem wspaniały dzień nad jeziorem. Słońce, brak ludzi, kolory jesieni, wiatr,łabędzie, kaczki, liście, ale do wody już nie wchodziłem. W drodze powrotnej ogarnął mnie olbrzymi smutek. Szkoda, tak mi szkoda lata.

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy
    Polecam Bieszczady. Piękne o tej porze roku.

  • carrie-anne.moss

    @b_53
    czy blog jest już wolny od ruskich agentów ?

    Nie, bo ten co obiecał, że odejdzie, zaraz wróci. Ten typ tak ma. Poza tym posługuje się jeszcze innymi tożsamościami.
    A może to nie agent, tylko bot był?

  • podczaszy1

    Szczerze mówiąc to nie pamiętam tak wielkich obrotów jak dziś.

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy
    Śpieszę z lecytyną :P
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=5m&t=b&a=lg&b=0

  • datik

    @carrie
    Śpieszę z lecytyną :P
    stooq.pl/q/?s=wig20&c=5m&t=b&a=lg&b=0
    -------------------------
    Wolumeny w maju były zaiste podobne - ale wtedy wolumen na TPE był chyba ze cztery razy większy - ale obroty (w PLN) to dziś były zdecydowanie większe

  • datik

    @carrie
    Kilka razy na blogu przewinęło się nazwisko niejakiego Rafała Zaorskiego, aż obejrzałem fragmenty kilku jego wykładów; to geniusz czy szarlatan ?

  • datik

    @Guy
    "guyfawkes13 wczoraj
    dorzeczy.pl/77634/General-Skrzypczak-USA-nie-wygraja-wojny-w-Unia-i-Chinami-Polska-moze-zostac-kompletnie-sama.html"
    ------------------
    Pokusisz się o komentarz do tego ?:)

    lub do tego:
    wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114884,23948700,krs-zawieszona-w-europejskiej-sieci-rad-sadownictwa-zaden.html#s=BoxOpMT
    cyt;
    "Polska jest osamotniona w tej sprawie. (...) Reformy w Polsce nie są zgodne z zasadą praworządności. Tylko oni tak twierdzą (przedstawiciele KRS - red.). Nikt więcej, żaden unijny kraj nie mówi, że Polska postępuje w zgodzie z zasadą praworządności. Nikt, jesteście sami"

  • guyfawkes13

    @Datik

    Tymi banialukami demokratyczno-praworządnościowymi lepiej nie zawracaj sobie głowy. Rzesza przeciwdziała rozmontowywaniu Generalnego Gubernatorstwa i pretekst nie ma znaczenia, jak ktoś chce psa uderzyć to kij znajdzie.

    Co do generała, to wypowiada w formie politpoprawnej, że Fort Trump jako samotna wyspa jest bez sensu. Zresztą to nie jedyny generał o ''gadzim języku''.
    wiadomosci.wp.pl/byly-dowodca-nato-usa-powinny-przedyskutowac-sprawe-baz-w-polsce-z-sojusznikami-6297460341737089a
    Jak widać, wszyscy posługują się rozumem, a tylko my mamy być idiotami.

    Gdyby w Bizonii rządzili ludzie pokroju gen.Pattona, to byłaby inna rozmowa. Ale Trump podpisał Act 447 i ABSOLUTNIE przekreślił tym możliwość bilateralnego sojuszu (czyli uzależnienia) polsko-amerykańskiego. Sojusz jest możliwy tylko jako układ zbiorowego bezpieczeństwa a i to do czasu, jak na to wygląda.

    Nie wiem, po co obecna władza robi takie bezsensowne rzeczy. Nawet zgodziłbym się na takie czasowe ryzyko, żeby ''uciec do przodu'' (Rzeszy) w jakichs sprawach, ale obawiam się, że za kulisami dzieją się rzeczy o potencjalnie katastrofalnych skutkach.
    wpolityce.pl/polityka/413250-dojdzie-do-spotkania-duda-netanjahu

    Nie znaczy to, że obecna władza jest gorsza od minionych reżimów. Jest lepsza pod każdym względem, poza dziwnymi przegięciami polityki zagranicznej.


  • guyfawkes13

    @Datik

    Różne rzeczy można brać pod uwagę, o których nie wiemy, także i to, że Rosja stanie się wkrótce najważniejszym sojusznikiem naszych sojuszników.
    Jeżeli kartagińska flota i lotnictwo mają być gotowe na 2030, to nie zostało zbyt dużo czasu na stały fragment gry hegemonicznej, czyli globalne odwrócenie sojuszy.
    Rosja z pewnością coś kombinuje w związku z nami, widać to choćby po natężeniu cyklicznej i pryncypialnej kampanii obnażającej niegodziwości Piłsudskiego i sanacyjnego ''bękarta traktatu wersalskiego''.

  • slow2006

    "obawiam się, że za kulisami dzieją się rzeczy o potencjalnie katastrofalnych skutkach. "
    jak sie ma to do tego?
    "Nie znaczy to, że obecna władza jest gorsza od minionych reżimów. Jest lepsza pod każdym względem, "

    czyli dzieja sie rzeczy bez nas? czy efekty dzialan obecnej wladzy beda miec pozytywne skutki, pomimo katastrofalnych innych? czy moglbys rozwinac? czy w tej katastrofie bedziemy podmiotem czy pionkiem ?

  • guyfawkes13

    @Slow 2006

    Poprzedni pRezydent (Patruszewa?) polecił nam się przyzwyczaić do myśli, że byliśmy także ''narodem sprawców'', czyli zrobił kolejny krok po Kwaśniewskim.

    Nie mam żadnych złudzeń co do funkcjonariuszy tzw. opozycji, natomiast co do obecnej władzy mam złudzenia, co zresztą opiera się na pewnych podstawach.:))
    Ale też jesteśmy słabym państwem, na którym wiele można wymusić, np. pod pretekstem bezpieczeństwa.

  • aroot

    @konsultant121
    "Popyt na USDPLN uaktywni sie przy 2,85 :)) Ktos sie zgodzi ze mna? Prosze!"
    Jest tutaj paru ignorantów. Pewnie się z Tobą zgodzą.

  • guyfawkes13

    @Datik

    //Ale też jesteśmy słabym państwem, na którym wiele można wymusić, np. pod pretekstem bezpieczeństwa.//

    Dlatego nie możemy znaleźć się w izolacji i egzystencjalnym uzależniu od łaski jednego sojusznika(?), który w dodatku przyjął zlecenie komornicze od takich gości, którzy modlą się o naprawdę gigantyczne sumy. A przy tym zleceniu ''sumy bajońskie'' byłyby czymś mało znaczącym.

    Z wojskowego punktu widzenia osamotniony Fort Trump jest absurdem, więc to nie jest pomysł militarny. Albo bluff albo pułapka. Powinniśmy robić to, co Orban, rozmawiać i współpracować ze wszystkimi. Najwyżej zapłacimy trochę wiecej za gaz, a może wcale nie?:))

  • equinox1976

    Oh no.. he's back :-(

  • equinox1976

    >Robi się trochę ciasno, już wrzesień, a Kitchin leci nieubłagalnie.

    Wg. mnie teraz korekta spadkowa wzrostu na dolarze, giełdy do góry, a potem BOOM, jeszcze w tym roku.<

    Wydarzenia nabierają tempa. Chińczycy właśnie zerwali wszelkie negocjacje handlowe zaplanowane kilka dni temu. Po cłach Trump dołożył sankcje za kupno radzieckiego sprzętu wojskowego. Powiedzmy sobie wprost - Trumpowi nie chodzi o deficyt i import smartfonów. On chce wywrócić gospodarczo Chińczyków (to czy jest na tyle sprytny aby sam taką koncepcję sobie wypracować czy to pomysł jego doradców to już inna sprawa). odmienną kwestią jest również to jak ta cała awantura się skończy.
    43 tygodnie od ostatniego dołka na dołka na dolarze mijają w okolicach 15 listopada. 43 -47tygodni to czas-okres dość regularnie powtarzajacy sie na szczytach dolara. Powinien też zadziałać taki mechanizm i dla dołków jeśli oczywiscie wydarzenia geopolityczne nie zakłócą i nie przyspieszą tego cyklu.

  • red.007

    Każda ingerencja w wolny rynek,niezależnie od jej intencji,sprowadza się do tego,że na końcu rachunek zapłaci konsument.Wzrost inflacji konsumenckiej w USA jest,w mojej opinii nieunikniony.To będzie motorem dla wzrostu dolara a FED tylko się dostosuje do sytuacji z dalszymi podwyżkami. Zatem po ustanowieniu dołka spadków rozpoczętych w sierpniu,powinny rozpocząć się wzrosty,których katalizatorem będzie CPI i na to należy mieć oko śledząc raporty z USA.Oczywiście inną sprawą jest zakres przyszłych wzrostów ale tym będziemy się "martwić" w przyszłości.

  • karnakufo

    USDPLN - może być podobieństwo do grudnia 2014.

  • equinox1976

    po drodze są jeszcze wybory listopadowe, ale to zostanie chyba wliczone w cenę i na dziś prognozy są takie że wynik wyborów będzie dla dolara generalnie neutralny. Chyba że Republikanie jakimś cudem nie bedą posiadać przewagi w Senacie to wtedy potencjał wzrostowy dolara bedzie mocno zredukowany.

  • carrie-anne.moss

    @equinox1976
    Oh no.. he's back :-(

    A nie mówiłam

    po drodze są jeszcze wybory listopadowe, ale to zostanie chyba wliczone w cenę i na dziś prognozy są takie że wynik wyborów będzie dla dolara generalnie neutralny. Chyba że Republikanie jakimś cudem nie bedą posiadać przewagi w Senacie to wtedy potencjał wzrostowy dolara bedzie mocno zredukowany.

    Jak dla mnie to wybory i kolejni współpracownicy DT zawierający ugody z FBI nietykalność albo mały wyrok za sypanie w sprawie kontaktów z Ruskimi i/lub wykorzystywania funduszy wyborczych do płacenia różnym paniom żeby nie odpowiadały o kreskówkach, mogą się złożyć na newsa, który uruchomi falę 3 na edku.

  • guyfawkes13

    @Carrie
    @equinox

    www.hellomagazine.com/imagenes/celebrities/2018012345657/tinky-winky-actor-dies/0-230-201/tinky-winky-actor-dies-t.jpg

  • podczaszy1

    @ carrie
    I to mnie niby potrzebna jest lecytyna?
    Ja mam pamięć jak słonie. Przykład: do dziś pamiętam imiona wszystkich swoich dziewczyn. : D.

    Obroty spowodowane są ponoć tym,że staniemy się od poniedziałku rynkiem rozwiniętym. Niezłe jaja.

  • podczaszy1

    Co do wig-u 20 to wydaje mi się,że dołek był jednak w czerwcu 2018 roku i od tego czasu trwa korekta. Prawdopodobnie nie wyjdzie ona ponad szczyt z sierpnia 2018 roku. Chyba najpierw powinniśmy spaść w okolice 2160, a potem cosika urosnąć i zakończyć ten nierówny pojedynek.

  • red.007

    @podczaszy1
    "... Chyba najpierw powinniśmy spaść w okolice 2160,"

    Owóż słusznie,dlatego napisałem:

    "red.007
    ...Prawdopodobnie będą jeszcze raz zakupy po korekcie spadkowej ostatnich wzrostów.
    2018/09/21 13:08:11"

    Od sierpnia wyrysuje ruch trzy falowy jako b w B
    Wybiorę chyba PKO ponieważ w miarę dobrze koreluje z W20.

  • carrie-anne.moss

    @Anatolij
    Niech zgadnę. Ten w czerwonym to Ty :-P

  • carrie-anne.moss

    @datik
    Kilka razy na blogu przewinęło się nazwisko niejakiego Rafała Zaorskiego, aż obejrzałem fragmenty kilku jego wykładów; to geniusz czy szarlatan ?

    Czemu mnie o to pytasz?

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy
    Ja mam pamięć jak słonie. Przykład: do dziś pamiętam imiona wszystkich swoich dziewczyn. : D.

    Zero czyli null :-D

  • equinox1976

    Szczerze mówiąc to patrząc na otoczenie krótkoterminowo nie widzę pola na dolarze do większych spadków. Wszystko przemawia za wzrostami. Do listopada wprawdzie trochę czasu, ale na razie polityka Trumpa, zapewne nienajgorszy wynik dla republikanów w wyborach, fed i wyniki gospodarcze będą hamowały spadki co by było oczywiście kulą u nogi dla EM. Nie liczyłbym na impeachementy, śledztwa Mullera bo jak historia Clintona pokazała takie historie czynią atakowanego jeszcze silniejszym więc demokraci nawet jak obejmą HoRp to nie zdecydują się na otwarcie procedury, która i tak przepadnie w Senacie. Dlatego możemy mieć do listopada albo już wzrosty albo jakiś trend boczny z wyskokami to w jedną to w drugą stronę.
    Dolar słabnąć to dopiero będzie jak wyjdą skutki cięć podatkowych i dziura w budżecie

  • karnakufo

    www.bankfotek.pl/view/2125617

  • red.007

    Ja również nie widzę krótkoterminowo pola na dolarze do większych spadków.
    Powiem więcej jest przestrzeń do wzrostów lekko powyżej wrześniowego szczytu.
    W październiku zobaczymy natomiast dolara zdecydowanie poniżej 3,65.
    Zatem czekamy.

  • bialek.wojciech

    @equinox1976:
    "A czy przypadkiem nie skonczymy wkrotce ze spowolnieniem PKB i wzrostem inflacji , czyli w scenariuszu stagflacyjnym? O ie mnie pamieć nie myli prognozy NBP zakładają w przyszłym roku i lekkie spowolnienie i dobicie z inflacją trwale do celu"

    W moim bazowym scenariuszu już jesteśmy na początku spowolnienia:

    wojciechbialek.blox.pl/resource/5bazowyscenariuszokb.png

    wojciechbialek.blox.pl/2018/08/Pierwsi-w-Europie.html

  • bialek.wojciech

    @skol777:
    "Robi się trochę ciasno, już wrzesień, a Kitchin leci nieubłagalnie.

    Wg. mnie teraz korekta spadkowa wzrostu na dolarze, giełdy do góry, a potem BOOM, jeszcze w tym roku.

    Druga opcja jest taka, że jesteśmy gdzieś w 2006 roku i jeszcze dwa lata do recesji w USA, patrząc na dane marko to można dopuszczać taki scenariusz. Jeśli tak to zapinamy pasy lecimy w kosmos do 2020, recesja w 2021."

    Standardowy szacunek dołka Kitchina na WIG (luty-maj 2019) jest bliski, a recesja w USA wydaje się odległa. Najkrótszy okres pomiędzy pojawieniem się w USA "znaczącej" inwersji krzywej pomiędzy 10- i 2-latkami (<-0,08 pkt. proc.) a początkiem recesji to 13 miesięcy (lata 2000-2001):

    wojciechbialek.blox.pl/2017/12/Lata-60-te-lata-90-te.html

    ..., więc teoretycznie można by zrobić recesję już od IV 2019, gdyby rynek nagle zdecydował zmniejszyć spread 10-2 z obecnych 0,26 pkt. proc.:

    stooq.pl/t/?i=536

    ... do mniej niż -0,08 pkt. proc. (co wymagałoby giełdowego krachu).

    No ale jakkolwiek dołek bessy zwykle wypada przed końcem recesji, ale nigdy przecież nie wypada przed jej początkiem, więc bardzo trudno jest wiązać ewentualną recesję w USA, którą "najwcześniej" można by zacząć w IV kw. 2019 z kitchinowym dołkiem WIG-u spodziewanym w okolicach lutego-maja 2018.

    Tu też do recesji wydaje się być daleko:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/08/W-tym-cyklu-nie-bedzie-recesji-gospodarczej-w-USA.html


    Nie widzę tu dobrego rozwiązania. Jedną możliwością byłby szybki giełdowy krach a la 1987, który jednak nie poprzedzałby bezpośrednio recesji gospodarczej (ta była dopiero w latach 1990/91 po jeszcze jednej fali hossy). Ale taki szybki krach raczej doprowadziłby do pojawienia się inwersji krzywej rentowności (bo inwestorzy rzuciliby się do kupowania 10-latek, a FED raczej nie zdecydowałby się na szybkie obniżki stóp), co uruchomiłoby odliczanie do początku recesji ("najpóźniej" 22 miesiące po pojawieniu się takiej inwersji). No ale wtedy kitchinowa hossa 2019-20 byłaby raczej słaba, bo odbywająca się w cieniu przygotowań do recesji.

    Może lepszym rozwiązaniem byłbym kryzys na EM (Chinageddon) na przełomie 2018 i 2019, który schłodziłby gospodarkę światową (i wstrzymał podwyżki FED), ale bez recesji w USA. Czyli rozwiązanie a la lata 1997-1998:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/08/Chinczycy-trzymaja-sie-coraz-slabiej.html

    No ale analogie w ramach cyklu Kuznetsa sugerują, że mamy raczej 2000 rok.


  • bialek.wojciech

    @fancykli:
    "Będziemy wśród rozwiniętych rynków, ale Kaczyński rzucił niedawno "klątwę" na prawie całą Europę Zachodnią:
    "Nam chodzi o to, żeby w Polsce było przynajmniej najpierw tak, jak we Włoszech, później tak jak we Francji, a w końcu tak jak w Niemczech. Może później jeszcze jak w Holandii powiedział Jarosław Kaczyński w Radiu Szczecin."
    www.bankier.pl/wiadomosc/Polska-w-gospodarczej-pogoni-za-Wlochami-7615437.html "

    W sumie to już nie tak daleko mamy pod niektórymi względami:

    i.redd.it/emki4kxe3ub01.jpg


    Problem polega na tym, że Europa jako całość relatywnie słabnie:

    preview.redd.it/jy6xtxm0qdn11.png?width=960&crop=smart&s=f0af9b6d954a33e5384ae422c158c36aa3cac960

    ... więc na końcu jak już dogonimy i przegonimy europejskich liderów, to się może okazać, że nadal jesteśmy dziadami, bo reszta świata poszła do przodu w czasie, gdy UE stała w miejscu.

  • bialek.wojciech

    @podczaszy1:
    "@WB
    Główną szansą na uzyskanie przez Polskę niezależności finansowej było OFE....

    Proszę rozwinąć tą myśl, bo to może być ciekawe. : )))"

    W 14 lat w OFE zgromadzono 300 mld zł z tego powiedzmy połowę w obligacjach polskiego rządu. Nie chce mi się szacować ile wyniosłyby aktywa OFE za kolejne kilkanaście lat, ale sądzę, że - uwzględniając wzrost wartości tego, co już w OFE było - mógłby to być bilion. Myślę, że po kolejnych kilkunastu latach obligacyjna część aktywów OFE stałaby się porównywalna do długu publicznego polski, który wynosi obecnie ok. bilion złotych, a tym samym polski rządu przestałby być zależny od zagranicznych pożyczkodawców i mógłby swe potrzeby finansowe zaspokajać pożyczając oszczędności emerytalne Polaków.

  • bialek.wojciech

    @bartalsi:
    "Teraz pytanie czy to nie fałszywe wybicie. Poczekam i zobaczę co zrobi ropa."

    Na moje oko to EUR/USD wygląda bardzo podobnie jak na przełomie grudnia i stycznia:

    stooq.pl/q/?s=eurusd&c=1y&t=c&a=lg&b=1

    To pasuje do cyklu 40-tygodniowego (to 38 tygodni temu).

    Nikkei też się zachowuje jak na początku stycznia:

    stooq.pl/q/?s=^nkx&c=1y&t=c&a=lg&b=1


  • podczaszy1

    @WB
    Panie Wojtku czy orientuje się Pan ile wynoszą oszczędności Polaków w formie tzw. depozytów?Zdaje się,że o wiele więcej niż wynika z tych Pana wyliczeń dot.środków z OFE.

  • karnakufo

    EURUSD do góry:
    www.bankfotek.pl/view/2125675

  • bialek.wojciech

    @podczaszy1:
    "Panie Wojtku czy orientuje się Pan ile wynoszą oszczędności Polaków w formie tzw. depozytów?Zdaje się,że o wiele więcej niż wynika z tych Pana wyliczeń dot.środków z OFE."

    Depozyty osób prywatnych wynosiły w lipcu 726 mld złotych:

    www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/pieniezna_i_bankowa/naleznosci.html

    W jaki sposób wiąże Pan te dwie sprawy?

  • carrie-anne.moss

    next.gazeta.pl/next/7,151003,23948677,ceny-pradu-w-2019-r-musza-pojsc-ostro-w-gore-ale-rzad-boi.html#a=90&c=145&s=BoxBizLink
    Coś dla miłośników energetyki.

  • bartalsi

    @WB

    "Na moje oko to EUR/USD wygląda bardzo podobnie jak na przełomie grudnia i stycznia:

    stooq.pl/q/?s=eurusd&c=1y&t=c&a=lg&b=1"

    Wtedy ropa podrożała z 60 do 70$. Co teraz dawałoby wycenę na poziomie 90-100$ w takim scenariuszu. Czy to jeszcze można wpasować do harmonogramu cykli K&K?

  • equinox1976

    Oil Prices Could Rise To $90/BBL By Christmas And To $100/BBL By New Year's Says Trafigura's Co-Head Of Oil Trading Ben Luckock

  • animetal_slave

    Panie Wojtku, z moich obserwacji możliwe jest teraz połączenie lat 97-98 oraz 2000-2001:
    - Gdzieś po wyborach w USA jasnym stanie się, że będzie dalsze zaostrzenie wojny handlowej. Emerging markets zrobią falę C.
    - w USA eskalacja zrobi korektę z poziomów 3050-3100 na 2750. Będą to głównie FAANGi.
    - W Polsce fala B potrwa do połowy listopada. Być może szczyt fali B będzie w przeciągu 2-3 tygodni
    - W USA rolling correction zakończy się w granicach maja 2019. Na EM od maja do końca roku może być już odwilż/akumulacja/może pierwsza noga hossy
    - USD obecnie zrobi jeszcze korektę spadków, ale po wyborach dokończy 16 letni cykl i zamelduje się na poziomach +4.20 USDPLN
    - Surowce zrobią podwójny dołek (2016-2019). Po tym czasie miedź wzrośnie od $5000 do $12000 w 6 lat.

    Obecnie mass media ładnie rozegrały trade war. Ryzyko było asymetryczne i rynek wyprowadził kontry na miedzi, EM i dolarze. Być może ten optymizm jeszcze potrwa 3-6 tygodni aby potem mieć z czego dokończyć bessę.

    Pozdrawiam i dziękuję za nowe artykuły, zwłaszcza analiza skupień i PCA jest ciekawa.

  • bartalsi

    "Oil Prices Could Rise To $90/BBL By Christmas And To $100/BBL By New Year's Says Trafigura's Co-Head Of Oil Trading Ben Luckock"

    Says who?
    No ale jak to się ma z takim dołkiem na surowcach jak w 2016 już za parę mięsięcy?

  • andrzej_stefaniak

    Zaczynamy grę na "grudniu" ....

    acemarketu.com/?p=309689

  • bartalsi

    Nie siorbnąłem TPE poniżej 1.80, bo koszyk był deczko za nisko ustawiony. Za to wpadło ATT na samym dołku (póki co jest dołek na okolo 30), na razie bardzo ostrożnie - więc niewiele. Cos tam ciekawego się dzieje, mega peak obrotów.

  • bialek.wojciech

    @bartalsi:
    "Wtedy ropa podrożała z 60 do 70$. Co teraz dawałoby wycenę na poziomie 90-100$ w takim scenariuszu. Czy to jeszcze można wpasować do harmonogramu cykli K&K?"

    U mnie surowcowa ćwiartka cyklu zakończyła się w maju:

    stooq.pl/q/?s=^cry

    ... (teraz mamy ćwiartkę gotówkową), co sugeruje, że ewentualne wzrosty cen surowców powinny mieć już jedynie korekcyjny charakter. No ale ropa jest jednym z najmocniejszych surowców ostatnio, więc oczywiście wyjście jakąś falą B na nowy cykliczny szczyt jest możliwe. Ale nie nastawiałbym się na to za bardzo. W domniemanej fazie gotówkowej raczej trzeba szukać okazji na walutach i przyglądać się spadkom cen obligacji szukając optymalnego momentu do sprzedaży walut i kupna obligacji przed początkiem obligacyjnej ćwiartki cyklu.

  • podczaszy1

    @WB
    W jaki sposób wiąże Pan te dwie sprawy?

    300 mld PLN miałoby w przyszłości zapewnić niezależność finansową Polski, a 712 mld w tzw.depozytach nie zapewnia jej teraz ?

  • idmmaximus

    Podczaszy Pan Wojtek pisał ze ze kilkanaście lat byłby bilion a nie 300 mld .... i że wtedy ofe by mogly pożyczac Państwu od indywidualnych ciezko to kase pozyczyc ......

  • equinox1976

    "No ale jak to się ma z takim dołkiem na surowcach jak w 2016 już za parę mięsięcy?"

    Ja to na mój chłopski rozum pojmuje tak: Dopóki rynki EM mają pole do jako takich wzrostów, Trump ciśnie po Iranie a Saudzi z Putinem nie chca zwiększać wydobycia to ropa będzie rosła. W momencie gdy zacznie się jakaś przecena (której wszyscy sie tu spodziewają w formie fali C na gieldach) to słabość gospodarek EM może odbić się na olejowym popycie z tego kierunku. I zacznie się korekta na ropie. Dlatego też Saudzi z Putinami nie chcą tego wydobycia teraz zwiększyć mimo że Trump na nich naciska. Gdyby te dwa nurty się wkrótce spotkały - spadki na EM i zwiększenie wydobycia to ropa rzeczywiście może zaliczyć sporą przecenę. No ale Saudzi już cos wymyślą zeby nie spadło niżej niz 60$ a rozwiązanie jest raczej proste. Użycie kurka w roprurce.

  • podczaszy1

    @idmmaximus

    Depozyty bankowe to nic innego jak pożyczki udzielane bankowi, a więc argument,że ciężko tę kasę pożyczyć od indywidualnych jest chybiony.
    OFE z tego co pamiętam miały jednak wypłacać emerytury, a więc powstałyby w ich przypadku zobowiązania i tej kasy już by nie mogły pożyczać państwu.
    Przyszłe zobowiązania państwa wobec emerytów szacowane są na ok. 5 bilionów złotych.

  • idmmaximus

    Czy ja wiem czy chybiony .... chyba zgodzisz sie ze łatwiej finansowac państwo inwestujac srodki z ofe np w emisje obligacji emitowanych przez panstwo znajac w danym okresie ile potrzeba na suwak niz skorzystac ze srodkow zdeponowanych przez klientow w wielu bankach na depozytach ..... fala odplywu z ofe jest tez bardziej do przewidzenia niz chocby ucieczka ulicy z depo .......

  • datik

    @carrie
    Czemu mnie o to pytasz?
    ------------
    Bo tylko "cinkciarzysz" a i on zdaje się głównie na walutach gra, więc pomyślałem, że jest Ci znany (?)

  • dino54

    To nie lepiej Panowie GETIN kupic bo smiesznie tanio?

  • bialek.wojciech

    @podczaszy1:
    "300 mld PLN miałoby w przyszłości zapewnić niezależność finansową Polski, a 712 mld w tzw.depozytach nie zapewnia jej teraz ?"

    Czyli zakładamy, że to nie OFE ale banki kupują obligacje skarbu państwa. Problem polega na tym, że banki lokują w obligacje SP relatywnie niewielką część aktywów : aktywa - 1830 mld zł, instrumenty dłużne instytucje rządowe szczebla centralnego - 286 mld zł. To daje niecałe 16 proc.:

    www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/pieniezna_i_bankowa/naleznosci.html

  • bialek.wojciech

    @animetal_slave:
    "Panie Wojtku, z moich obserwacji możliwe jest teraz połączenie lat 97-98 oraz 2000-2001:
    - Gdzieś po wyborach w USA jasnym stanie się, że będzie dalsze zaostrzenie wojny handlowej. Emerging markets zrobią falę C.
    - w USA eskalacja zrobi korektę z poziomów 3050-3100 na 2750. Będą to głównie FAANGi.
    - W Polsce fala B potrwa do połowy listopada. Być może szczyt fali B będzie w przeciągu 2-3 tygodni
    - W USA rolling correction zakończy się w granicach maja 2019. Na EM od maja do końca roku może być już odwilż/akumulacja/może pierwsza noga hossy
    - USD obecnie zrobi jeszcze korektę spadków, ale po wyborach dokończy 16 letni cykl i zamelduje się na poziomach +4.20 USDPLN
    - Surowce zrobią podwójny dołek (2016-2019). Po tym czasie miedź wzrośnie od $5000 do $12000 w 6 lat.

    Obecnie mass media ładnie rozegrały trade war. Ryzyko było asymetryczne i rynek wyprowadził kontry na miedzi, EM i dolarze. Być może ten optymizm jeszcze potrwa 3-6 tygodni aby potem mieć z czego dokończyć bessę.

    Pozdrawiam i dziękuję za nowe artykuły, zwłaszcza analiza skupień i PCA jest ciekawa."

    Czyli wszystko jasne, mógłbym się chyba pod powyższym podpisać. Teraz można się zacząć zastanawiać, jakie są zagrożenia dla tego scenariusza. :)

  • podczaszy1

    @WB
    Jeśli rola OFE miałaby się sprowadzać jedynie do kupowania obligacji państwowych to ich istnienie traci sens.Obligacje każdy potrafi sobie kupić sam. No chyba,że to ja zarządzałbym takim interesem i pobierał prowizję z tego tytułu.: D.

    Moja propozycja jest taka,żeby Zus ze składki ubezpieczeniowej za część, którą dotychczas odprowadzał do OFE kupował obligacje państwowe.
    W ten sposób Polska wybije się w myśl tego rozumowania na niezależność finansową za kilkanaście lat. I to dzięki ZUS-owi : D.
    I pomyśleć,że dotychczas uważałem ZUS za największe złodziejstwo XX wieku.

  • podczaszy1

    Na wig-u 20 istnieje możliwość wyrysowania głowy z ramionami. W takim przypadku korekta wzrostowa zostałaby zakończona.

  • podczaszy1

    @ carrie
    "Zero czyli null".
    Być może zero w tej liczbie też występuje. Nie liczyłem, ale na pewno nie na pierwszym miejscu.

  • bialek.wojciech

    @podczaszy1:
    "Jeśli rola OFE miałaby się sprowadzać jedynie do kupowania obligacji państwowych to ich istnienie traci sens.Obligacje każdy potrafi sobie kupić sam. No chyba,że to ja zarządzałbym takim interesem i pobierał prowizję z tego tytułu.: D."

    Każdy sobie potrafi kupić, ale nie każdy kupuje, ale każdy potem będzie chciał "godnej" emerytury. Jak rozumiem program OFE miał służyć wymuszeniu powstania oszczędności emerytalnych zainwestowanych w polskie aktywa (również akcje).

    "Moja propozycja jest taka,żeby Zus ze składki ubezpieczeniowej za część, którą dotychczas odprowadzał do OFE kupował obligacje państwowe.
    W ten sposób Polska wybije się w myśl tego rozumowania na niezależność finansową za kilkanaście lat. I to dzięki ZUS-owi : D.
    I pomyśleć,że dotychczas uważałem ZUS za największe złodziejstwo XX wieku."

    Jak rozumiem powstanie OFE miało zabezpieczyć te oszczędności przed zakusami rządu, czego trzymanie tych oszczędności w ZUS by nie gwarantowało. Jak wiemy to nie wyszło, bo Trybunał Konstytucyjny nie sprostał swojej roli, więc w sumie ma Pan rację, że to na jedno by wyszło.

    Prawdą jest natomiast, że system emerytalny niezależnie od tego czy repartycyjny (ZUS) czy kapitałowy jest piramidą zależną od zdrowej demografii. To, że zapaść demograficzna, w którą wkraczamy spowoduje załamanie systemu repartycyjnego (albo głodowe emerytury w niskim wiekiem emerytalnym, albo relatywnie przyzwoite emerytury z wysokim wiekiem emerytalnym, albo skrajnie wysokie składki ZUS i ucieczka młodych ludzi do krajów ze zdrowszą strukturą demograficzną), to wszyscy wiedzą. Ale system kapitałowy (OFE) też spowodowałby zapewne problemy w warunkach zapaści demograficznej - w którymś momencie wypłaty z systemu większe niż wpłaty.

    Tak czy siak demografia wydaje się kluczem. Stąd pomysły rządu na ułatwianie imigracji z niektórych krajów ZSRR oraz Filipin i Wietnamu.

    Jak się patrzy na mapę realnej siły nabywczej średniej pensji w Europie:

    i.redd.it/sexxosp0zny01.png

    ... to nawet można mieć nadzieję, że jeśli uda nam się utrzymać wzrost gospodarczy jeszcze przez parę lat, to Polska może się stać krajem o dodatnim bilansie imigracji w ramach Europy.

  • dociekliwy54

    @W.B.
    Jak najbardziej zgadzam się z Pana diagnozą o znaczeniu demografii dla przyszłych emerytur(R. Kijosaki). Przez pewien czas możemy ratować się imigracją. Jeżeli PKB jeszcze trochę urośnie, to zjawisko to może rozwinąć się nie tylko ze wchodu. A polonusów jest 20KK.
    W dłuższym czasie zdecyduje demografia dla której IMO najważniejsza jest struktura gospodarki. Wielkie monopole i wysoka redystrybucja nie sprzyja licznemu potomstwu.

  • gamera-11

    Chciwa pejsateria sypie szeklami na moje PZU JSW i PEO.Dobrze.Oddam im na duzo wyższych poziomach!

  • bartalsi

    Postawiłem troche na scenariusz ze spadkami dolara i wzrostach na EM. Ropa idzie do góry.

  • andrzej_stefaniak

    Wyprzedaż niemieckich ważnych papierów, ważny także dla Polski:

    acemarketu.com/?p=310019

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/09/Zaskakujacy-sygnal-teorii-Dowa.html

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci