Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

Czy słaby złoty pomoże giełdowej koniunkturze?

bialek.wojciech

Pół roku temu umieściłem w tym miejscu komentarz zatytułowany "Czy mocny złoty szkodzi koniunkturze giełdowej?". Końcowy wniosek brzmiał:

"rozpoczęta miesiąc temu faza wzrostowa cyklu 20-tygodniowego na WIG-u nie powinna być zbyt silna, gdyż na nasz rynek akcji cały czas negatywnie oddziałuje umocnienie złotego z ostatnich miesięcy. Na podstawie dostępnych danych można oczekiwać, że ten negatywny wpływ aprecjacji złotego na koniunkturę giełdową osiągnie apogeum w okolicach czerwca."

Wspomniana wzrostowa faza cykl 20-tygodniowego zakończyła się niecałe 2 tygodnie później, a okres od końca stycznia do końca czerwca okazał się być na GPW najsłabszy od 2015 roku.

To, czy rzeczywiście silne umocnienie złotego z 2017 roku (związane bezpośrednio z obserwowanym wtedy na światowych rynkach osłabieniem dolara), było główną przyczyną nadejścia tej słabości krajowego rynku akcji, może być oczywiście kwestionowane, ale dla mnie to wyjaśnienie jest dosyć przekonujące (słaby dolar oznacza eksport przez USA deflacji do reszty świata). 

Zgodnie z sugestią sprzed pół roku negatywny wpływ umocnienia złotego na rynek akcji powinien był kulminować w okolicach czerwca. Jeśli traktować tę zależność poważnie, to obecna sytuacja wygląda odwrotnie do tej ze stycznia. Od początku osłabienia złotego minęło już pół roku i obecnie rynek akcji znajdować się już powinien pod pozytywnym wpływem dewaluacji złotego. Zależność pomiędzy 40-tygodniową zmianą kursu złotego w stosunku do koszyka walut surowcowych ("commodity currencies") a 40-tygodniową dynamiką WIG-u została zilustrowana na poniższym obrazku:

 

1zotyaWIG

 

To nie jest bardzo mocna zależność (w okresie ostatniego cyklu Kitchina współczynnik korelacji wynosił 0,61, w okresie minionych 20 lat 0,55), ale z pewnością jest zauważalna. Pół roku temu - na kilkanaście dni przed końcem hossy - teza, że w czerwcu 40-tygodniowa zmiana WIG-u spadnie w okolice -20 proc., mogła się wydawać zupełnie nieprawdopodobna. W rzeczywistości rzeczywiście nie było aż tak źle - 40-tygodniowa zmiana WIG-u spadła jedynie do -14 proc. Podobnie obecnie wynikająca z powyższego obrazka sugestia, że na początku grudnia tego roku WIG będzie kilkanaście procent wyżej niż 40 tygodni wcześniej spotka się zapewne z dużym sceptycyzmem. 40 tygodni to ponad 9 miesięcy, więc kilkunastoprocentowa 40-tygodniowa zmiana WIG-u na początku grudnia oznaczałaby WIG kilkanaście procent powyżej poziomu z lutego, czyli po prostu WIG na nowych historycznych maksimach.

Dwa tygodnie temu saldo INI SII ustanowiło swój historyczny rekord pesymizmu (42 pkt. proc. przewaga pesymistów nad optymistami).  Na poniższym obrazku zielonymi pionowymi liniami zaznaczyłem momenty ustanawiania poprzednich rekordów negatywnego sentymentu wśród krajowych inwestorów indywidualnych. Jest oczywiste, że obecnie absolutna większość uczestników runku uznałaby tezę o wzroście w drugim półroczu 2018 WIG-u do nowego historycznego rekordu za zupełnie absurdalną.

 

2INISIIII2

 

Również ja taki scenariusz uważam za niezbyt prawdopodobny. Równocześnie jednak teza, że oczekiwany w drugim półroczu pozytywny wpływ osłabienia złotego na rynek akcji powinien przełożyć się na znacznie lepszą koniunkturę na rynku akcji niż ta, której świadkami byliśmy w pierwszym półroczu, wydaje mi się dosyć przekonująca. 

Układ krótkoterminowych cykli na WIG-u jest ostatnio dla mnie niezbyt czytelny, ale od momentu, który ostatnio uznawałem za kolejne (po tych ze stycznia 2016 i listopada 2016) minimum cyklu 40-tygodniowego minęło już prawie 11 miesięcy, więc kolejny dołek tego cyklu powinien być gdzieś w pobliżu. Uśrednienie długości 8 ostatnich cyklu 40-tygodniowy daje 19 czerwca jako oczekiwaną datę. Ostatnie minimum WIG-u wypadło 28 czerwca. 

 

 3WIGcykl40tygodniowy2

 

W stosowanym przeze mnie wyidealizowanym podejściu łączącym "teorię" Elliotta z cyklami 8-falowy (1-2-3-4-5-A-B-C) podstawowy elliottowski wzór cyklu hossa-bessa pokrywa się z 8 fazami wzrost/spadek 4 kolejnych cykli 40-tygodniowych składających się na średnio 40-miesięczny cykl Kitchina generujący na rynku akcji to co zwykle nazywamy hossą i bessę. W tej interpretacji oczekiwany w okolicach drugiej połowy czerwca kolejny dołek cyklu 40-tygodniowego powinien wyznaczyć koniec rozpoczętej w styczniu spadkowej fali A cyklicznej bessy i początek wzrostowej korekcyjnej fali B. Oczekiwany w drugim półroczu pozytywny wpływ na rynek akcji dewaluacji złotego z pierwszego półrocza, pasuje do tego scenariusza. 

Przy okazji proponuję przyjąć, że istotną przyczyną występowania na rynku akcji cyklu 40-tygodniowego jest omawiany w tym komentarzu opóźniony wpływ zmian kursu krajowej waluty na koniunkturę w przemyśle i na rynku akcji. 

Podsumowując: gdzieś w pobliżu powinno znajdować się minimum cyklu 40-tygodniowego a zarazem koniec rozpoczętej w styczniu fali A cyklicznej bessy i początek wzrostowej korekcyjnej fali B. Realizacji tego scenariusza sprzyjać powinien opóźniony pozytywny dla rynku akcji wpływ dewaluacji złotego, do której doszło w pierwszym półroczu. 

 

Komentarze (136)

Dodaj komentarz
  • karnakufo

    www.bankfotek.pl/view/2121205

  • carrie-anne.moss

    @pete
    @ml.36
    Ja tam jestem słaba w liczeniu do 40, a co dopiero jakieś podwójne wariacje ;-)

    invst.ly/7zn2u

  • ml.36

    @Annuszka
    Tak to wygląda, zatrzymanie w okolicach 114 i sprawdzenie kreski,
    ale może to ma dla nas tak wyglądać:)
    invst.ly/7zndi
    Popatrz, złamali dzienną półkę na Edku i ....... cisza, WXY?

  • carrie-anne.moss

    @ml.36
    Przecież pullback jest po to żeby można było doładować ;-)

    albo trójkąt na edku? :P

  • ml.36

    @WB
    U mnie DAX skrócił 40 do 30 (może nie umieją policzyć do 40),
    więc powinien wydłużyć ostatnie 40 do 50, a czasu do góry ma
    coraz mniej, max. 8-10 tyg. IMO. Byli byś my w przeciwfazie jak
    nasze orły na chempionatie?

  • carrie-anne.moss

    @WB
    @ml.36
    @ewiggin
    Czy to ma jakiś sens? U mnie słabo z liczeniem do 20 i 40 ;-)
    Pamietam, że Pan Wojtek kiedyś pisał, że na CHeFie ładnie widać cykle PLN.
    invst.ly/7znig
    Wg mojej interpretacji minęliśmy szczyt i będzie się PLN umacniał.



    @seville
    Po godzinach cinkciania, zajmuje się carry trade :P
    Czaję się przy drukarce i czasem mi coś spadnie z podajnika ;-)

  • carrie-anne.moss

    @ml.36
    Byli byś my w przeciwfazie jak
    nasze orły na chempionatie?

    Giełda dyskontuje wszystko, nawet nisko lecącą niemiecką wronę :-D

  • seville1

    carrie-anne.moss 2018/07/12 10:31:56
    @seville
    Na wypadek, gdyby Twoja platforma miała kontrakty na mięso drobiowe.
    www.msn.com/pl-pl/finanse/gospodarka/na-jednej-aferze-zarobili-producenci-jaj-teraz-czas-na-dr%c3%b3b/ar-AAzXrQm?ocid=ientp
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Nie tam, żeby cinkciarz brzydził się zarabiać na kurach, to nie, ale jak przypomnę sobie jak głupio kura wygląda np. na plaży, to mnie się odechciewa. Zresztą nie zarabia się na tym, o czym każdy może przeczytać, zostanę przy kaszance bez kiszki, niemieckiej, mocno wysmażonej :)).

    PS. Kura w futrze jenota, w to bym wszedł:)

  • pinbar

    "Czy słaby złoty pomoże giełdowej koniunkturze?"
    Jedyna nadzieja w zagranicy, trzeba poprosić obrońców demokracji z KOD
    żeby zorganizowali wysłuchanie na WallStreet bo Kowalski postradał zmysły i
    masowo wypłaca pieniądze z funduszy.
    Może dzięki temu coś drgnie.

  • seville1

    @carrie-anne.moss
    @seville
    Po godzinach cinkciania, zajmuje się carry trade :P
    Czaję się przy drukarce i czasem mi coś spadnie z podajnika ;-)
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------
    Ja tam na dzisaj nie zarobiłem nawet złotówy pozamykałem wszystko wczoraj i męczę się strasznie, bo z moim ADHD nieruchome siedzenie po kilka godzin przy monitoringu oznacza powolną skamielinę lub zanik zdolności do wysokich lotów. Żebym chociaż mógł wysiadywać jaja, ale gdzie tam, do tego też się nie nadaje. Los człowieka.

  • pete_of_rocky

    @Carrie
    By the way. Koncepcja z przed ponad roku o jenocie wydaje się nadal w grze.
    www.tradingview.com/chart/USDJPY/GENE45Js-usdjpy/
    tu wersja zaktualizowana
    www.tradingview.com/x/Hw8Gj4Xz/
    To by dawoło szczyt gdzieś w listopadzie max 121.5

  • podczaszy1

    Dla tych co rysowali na blogu różne linie trendu na swig-u 80 mam propozycję.
    Rysujemy kreskę przez szczyty 25.11.2013 i 07.03.2017 roku , a następnie odkładamy równolegle przez dołek 11.08.2014 roku i z 28.06.2018. Kto to zrobił to widzi co jest./skala logarytmiczna/.

  • carrie-anne.moss

    @pete
    To by dawoło szczyt gdzieś w listopadzie max 121.5

    Brzmi zbyt obiecująco, ale nie wiem czy wytrzymam aż tak długo.

  • neo733

    Jestem właśnie w Szanghaju i mój kolega tutejszy businessman powiedział, że całą tę wojnę handlową Chiny-US można z grubsza olać, bo oni nie takie rzeczy przeżyli, kiedy byli biedni, a teraz, kiedy już wszystko produkują, to Trump jest "piece of cake".

  • dociekliwy54

    @podczaszy1
    Ponadto cena na zniesieniu 38.2, 50, 78.6.

  • podczaszy1

    @ dociekliwy 54
    Zgadza się. Jak Pan myśli, w przypadku wybicia dołem będzie przyspieszenie- crash, czy nadal osuwanie się?

  • bialek.wojciech

    @ml.36:
    "U mnie DAX skrócił 40 do 30 (może nie umieją policzyć do 40),
    więc powinien wydłużyć ostatnie 40 do 50, a czasu do góry ma
    coraz mniej, max. 8-10 tyg. IMO. Byli byś my w przeciwfazie jak
    nasze orły na chempionatie?"

    Mam kłopoty z cyklami ostatnio, ale my jesteśmy EM, czyli bardziej jak jakiś Kospi, a ten porusza się ładnymi 20-tkami dosyć regularnie:

    stooq.pl/q/?s=^kospi&c=3y&t=c&a=lg&b=0

    Mamy tam obecnie 22-i tydzień od lutowego dołka cyklu 20-tygodniowego i dyskutować chyba można jedynie o tym, czy dołek cyklu 40-tygodniowego był w poprzednim tygodniu, czy jeszcze będzie w najbliższym czasie.

  • bialek.wojciech

    @carrie-anne.moss: 2018/07/12 14:13:26
    "Czy to ma jakiś sens? U mnie słabo z liczeniem do 20 i 40 ;-)
    Pamietam, że Pan Wojtek kiedyś pisał, że na CHeFie ładnie widać cykle PLN.
    invst.ly/7znig
    Wg mojej interpretacji minęliśmy szczyt i będzie się PLN umacniał."

    Na moje oko proroka CHF/PLN od kwietnia powtarza zębatkę, którą robił w okresie kwiecień 2015-grudzień 2016. Czyli przez 1,5 roku lekko rosnący szeroki trend boczny z dołkami CHF średnio co niecałe pół roku (odpowiedniki szczytów CHF z grudnia 2016, czerwca 2016, stycznia 2016 oraz lipca 2015). W tej interpretacji pora na kilkumiesięczne umocnienie złotego.

  • podczaszy1

    Na mwig-u 40 linia 11.05.2015 i 02.03.2017 oraz linia 24.06.2016 i 09.07.2018 tyż tworzą kanał.
    Na wig-u 20 jesteśmy tuż pod linią trendu spadkowego rysowaną od stycznia 2018 roku i bardzo blisko górnej linii diamentu rysowanego od 15.02.2018 roku/ to subiektywne, bo to moja interpretacja/.
    Wniosek: rynek zamarł bo jest pod ścianą i musi podjąć kluczową decyzję-kraszek czy nie.

  • bialek.wojciech

    @neo733:
    "Jestem właśnie w Szanghaju i mój kolega tutejszy businessman powiedział, że całą tę wojnę handlową Chiny-US można z grubsza olać, bo oni nie takie rzeczy przeżyli, kiedy byli biedni, a teraz, kiedy już wszystko produkują, to Trump jest "piece of cake"."

    A czy to nie działa dokładnie odwrotnie: USA mogły im nagwizdać, gdy nic nie produkowali (poza ryżem, którego Amerykanie im nie mogli wyżreć z misek), a teraz, gdy produkują wszystko, nawet drobne wywołane działaniami USA zakłócenie popytu na chińskie towary może wywołać skutki odczuwalne przez wszystkich (bo wszyscy są w tą produkcję jakoś zaangażowani)?

    Przy okazji warto jednak też zauważyć, że Chinon od 2006 roku spada relacja eksportu do PKB:

    data.worldbank.org/indicator/NE.EXP.GNFS.ZS?end=2017&locations=CN-1W&start=1960&view=chart

    ... więc może nie są aż tak bardzo zależni od zagranicznego popytu, jak by to sobie można było wyobrazić.

    Ten spadek zależność od eksportu można wiązać z rozpoczętym w 2006 roku i trwającym do początku 2014-tego umocnieniem juana względem dolara:

    stooq.pl/q/?s=usdcny&c=mx&t=c&a=lg&b=0

    Ale np. 12-sesyjna zmiana kurs USD/CNY do 2 lipca o 4,2 proc. była najsilniejsza od - uwaga, uwaga! - stycznia 1994 roku. To jednak pokazuje, że jakąś wrażliwość na działania USA Chiny jednak posiadają.

  • podczaszy1

    Właśnie przeczytałem sobie własnoręcznie napisany życiorys sędziego Józefa Iwulskiego, który zdaje się pełni teraz obowiązki I prezesa SN. To co wygadywał ostatnimi czasy o sobie to stek kłamstw, a z życiorysu wynika,że to albo nie lada cwaniak albo prawdziwy człowiek radziecki.

  • podczaszy1

    Przywódca Unii Europejskiej moczymorda Juncker na szczycie NATO schlał się jak świnia.

  • slow2006

    czyli straszenie sie skonczylo, teraz kierunek wzrosty, no to stop moze jednak na s&p na 3300 trzeba ustawic.

  • slow2006

    namarginesie, pomimo cel, iwszystkiego co najgorsze nasdaq zrobil wlasnie nowy szczyt, jeszcze pare opinii saxo banku o najgorszym kwartale w dekadzie i 8000 mozemy spokojnie witac na nasdaq

  • seville1

    @podczaszy1
    Przywódca Unii Europejskiej moczymorda Juncker na szczycie NATO schlał się jak świnia.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Świni jak żyję, pijanej jeszcze nie widziałem, a przywódcę UE owszem, wniosek - nie każda świnia może być przywódcą UE.

  • seville1

    neo733
    Jestem właśnie w Szanghaju i mój kolega tutejszy businessman powiedział, że całą tę wojnę handlową Chiny-US można z grubsza olać, bo oni nie takie rzeczy przeżyli, kiedy byli biedni, a teraz, kiedy już wszystko produkują, to Trump jest "piece of cake".
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Jedzie sobie taki do Chin i później ja w sklepie kupuję, klapki z akumulatorów, gwoździe z blachy falistej, czosnek o smaku wytłoka z buraka ćwikłowego itd. Wracaj człowieku i daj pożyć innym;))

  • podczaszy1

    @seville 1
    W takim razie poprawiam: schlał się jak "ostatnia kura" na wczasach.

  • dociekliwy54

    @ podczaszy1
    "@ dociekliwy 54
    Zgadza się. Jak Pan myśli, w przypadku wybicia dołem będzie przyspieszenie- crash, czy nadal osuwanie się? "
    Nie wiem, piszę co widzę.

  • neo733

    Panie Wojciechu, nie wdam się z Panem w polemikę na tematy makroekonomiczne, bo za cienki Bolek jestem. Ale tak od strony mikro, znam amerykańską i chińską firmę. Firma amerykańska, standardy, SOXy, polityki, nie wiadomo co, trudno się w tym zorientować. A Chińczycy po prostu zarabiają pieniądze, jak Amerykanie w 19. wieku. I jak z nimi konkurować?

  • neo733

    Panie Seville, z dolarem nie wiadomo co, to pojechałem chociaż parę juanów przytulić:-)

  • seville1

    neo733
    Panie Seville, z dolarem nie wiadomo co, to pojechałem chociaż parę juanów przytulić:-)
    ---------------------------------------------------------------------------
    I tak trzymać, rynki zamarły, bo nie wiedzą jaki krawat Donald w Europie założy. Sjesta, bez pozycji.

  • neo733

    Panie Seville, no właśnie, ponieważ ja zasadniczo opieram się na intuicji (czapki z głów dla wszystkich matematyków i posiadaczy szklanych kul), moja intuicja mówi mi, żeby się teraz ukryć w krzakach i czekać na strzał.

  • seville1

    neo733 2018/07/12 19:43:16
    Panie Seville, no właśnie, ponieważ ja zasadniczo opieram się na intuicji (czapki z głów dla wszystkich matematyków i posiadaczy szklanych kul), moja intuicja mówi mi, żeby się teraz ukryć w krzakach i czekać na strzał.
    =================================================
    Widzę dobre zadatki na cinkciarza, Donald wróci do domu, poczekamy na tweeta i gramy. To się nazywa AT fundamentalno - cwaniacka.

  • karnakufo

    Moim okiem na sWIG80 mamy wsparcie całej historii tego indeksu - stąd obstawiam odbicie, chyba, że będzie ogólnoświatowy armagedon to wtedy ostry zjazd: :)
    www.bankfotek.pl/view/2121241
    www.bankfotek.pl/view/2121243
    www.bankfotek.pl/view/2121245

  • seville1

    Czyżby jutro ojro dostało po buzi?

  • bartalsi

    Do ilu spadnie Budimex? Taka okazja trafia się nieczęsto.

  • karnakufo

    www.bankfotek.pl/view/2121265

  • karnakufo

    @bartalsi
    "Do ilu spadnie Budimex? Taka okazja trafia się nieczęsto."


    Może do ok. 104,5 :)

  • carrie-anne.moss

    @ml.36
    co z tym CHeFem?


    Dużo i długo by o tym pisać.
    Zajawka. W okresie 10.2014-10.2015, SNB wyemitowało w fizycznym pieniądzu 6 mld CHF, w tym samym czasie emisja "elektroniczna" wyniosła 100 mld CHF.
    SNB nie wycofał się z pega przez przypadek. Nie był w stanie go utrzymać, gdyż udział EUR w rezerwach walutowych przekroczył 50%. Do tego dochodzi nadwyżka na rachunku bieżącym, która nie pomaga osłabiać franka.
    15.01.2015 kosztował SNB ok. 50 mld CHF. 30+ zaksięgowali jako straty bilansowe, a kilkanaście wydali na interwencje na rynku walutowym. W kolejnych 2 tygodniach na rynek poszło 40 mld. Udział w tym mieli Grecy z ich kryzysem.
    Brexit to było prawie 11 mld.
    Wybory w USA i referendum we Włoszech w listopadzie 2016 - 9 mld.
    Rekordowa nadwyżka handlowa w lutym 2017 - 15 mld.

    Oczywiście, czasem SNB musi sprzedawać.
    W zeszłym tygodniu skrócili pozycję o 0,5 mld. Generalnie w tym roku aktywność jest dość niska. Wg moich obliczeń saldo to niecałe 3 mld w tym roku.

  • carrie-anne.moss

    @seville
    Czyżby jutro ojro dostało po buzi?

    30-50 punktów, to nie aż tak od razu po buzi :P

  • bartalsi

    karnakufo
    @bartalsi
    "Do ilu spadnie Budimex? Taka okazja trafia się nieczęsto."

    Może do ok. 104,5 :)

    Bardzo ciekawie wykres się zmienia gdy zmienimy skalę z logarytmicznej na liniową i odwrotnie.

  • seville1

    @carrie-anne.moss
    @ml.36
    co z tym CHeFem?


    Dużo i długo by o tym pisać.
    Zajawka. W okresie 10.2014-10.2015, SNB wyemitowało w fizycznym pieniądzu 6 mld CHF, w tym samym czasie emisja "elektroniczna" wyniosła 100 mld CHF.
    SNB nie wycofał się z pega przez przypadek. Nie był w stanie go utrzymać, gdyż udział EUR w rezerwach walutowych przekroczył 50%. Do tego dochodzi nadwyżka na rachunku bieżącym, która nie pomaga osłabiać franka.
    15.01.2015 kosztował SNB ok. 50 mld CHF. 30+ zaksięgowali jako straty bilansowe, a kilkanaście wydali na interwencje na rynku walutowym. W kolejnych 2 tygodniach na rynek poszło 40 mld. Udział w tym mieli Grecy z ich kryzysem.
    Brexit to było prawie 11 mld.
    Wybory w USA i referendum we Włoszech w listopadzie 2016 - 9 mld.
    Rekordowa nadwyżka handlowa w lutym 2017 - 15 mld.

    Oczywiście, czasem SNB musi sprzedawać.
    W zeszłym tygodniu skrócili pozycję o 0,5 mld. Generalnie w tym roku aktywność jest dość niska. Wg moich obliczeń saldo to niecałe 3 mld w tym roku.
    --------------------------------------------------------------------
    The use of classified information in the stock market.

  • seville1

    @carrie-anne.moss.
    @seville
    Czyżby jutro ojro dostało po buzi?

    30-50 punktów, to nie aż tak od razu po buzi :P
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Ja to się cieszę z każdego zwycięstwa, jak grubasa położę na łopatki. Nie zazdraszczam nikomu i mnie nie zadraszczać :))

  • ml.36

    @Annuszka
    Trochę skomplikowane, jakie wnioski?

  • carrie-anne.moss

    @ml.36
    Ptaszki ćwierkają, że Putin w tym roku pozbył się połowy US bondów i kupił sobie za to w maju 600K uncji AU :P
    Biorąc pod uwagę, że krawaty Trumpa kosztowały wzrost zadłużenie USA o 6% w prawie 1,5 roku prezydentury, FED wyprzedaje swoje aktywa, to kto kupuje ten dług?

  • bialek.wojciech

    Przy okazji można już chyba podsumować zabawę w typowanie wyników MŚ:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/06/Zabawmy-sie-w-typowanie-przebiegu-MS-w-pilce.html

    Znowu zremisowałem z GS, bo oni mieli wpadkę z prognozą wyjścia z grupy AS a ja podobną z Peru (i ja i GS pomyliliśmy się co do Niemiec i Polski). Później już nie było różnic: i jak i GS nie przewidzieliśmy awansu do ćwierćfinału Urugwaju, Rosji, Chorwacji i Szwecji), awansu do półfinału Belgii, Chorwacji i Anglii i dojścia do finału Chorwacji i Francji.

    Może za dwa lata coś wymyślę.

  • carrie-anne.moss

    @WB
    The use of classified information in the stock market.


    Czy to Pan mi domalował?
    To są publicznie dostępne informacje.

  • carrie-anne.moss

    @ml.36
    Trochę skomplikowane, jakie wnioski?

    W razie kolejnego crashu, EURCHF 0,9, USDCHF 0,75.
    Może ich uratować FED, ale to ponoć zależy od "Anioła", który gdzieś nad nim... :-D

  • dociekliwy54

    @podczaszy1
    Ne jest powiedziane, że musi dalej spadać.
    Pewien układ jest skończony.
    www.bankfotek.pl/view/2121276

  • podczaszy1

    @ dociekliwy 54
    "Nie jest powiedziane,że musi dalej spadać".

    A czy ja coś takiego napisałem? Ja sobie doskonale zdaję sprawę,że na giełdzie nie ma "musi". Zapytałem się tylko czy w przypadku dalszych spadków będzie "crash".

  • carrie-anne.moss

    @ml.36
    Różnica pomiędzy 2 bankami i bankierami?
    www.snb.ch/en/mmr/reference/annrep_2017_kennzahlen/source/annrep_2017_kennzahlen.en.pdf
    www.boj.or.jp/en/about/account/zai1805a.pdf

    Podpowiedź. Sprawdź procentowy udział foreign currency assets w sumie bilansowej obu banków :-)
    Odpowiedz sobie na pytanie co się stanie z rachunkiem zysków i strat obu banków jeżeli ich waluty się gwałtownie umocnią? W końcu obie są bezpiecznymi przystaniami :-)

  • seville1

    @carrie-anne.moss 2018/07/13 11:59:48
    @WB
    The use of classified information in the stock market.


    Czy to Pan mi domalował?
    To są publicznie dostępne informacje.
    --------------------------------------------
    Ja to namalowałem, bo lubię grać czysto :))

  • carrie-anne.moss

    @seville
    Ja to się cieszę z każdego zwycięstwa, jak grubasa położę na łopatki. Nie zazdraszczam nikomu i mnie nie zadraszczać :))

    Ja to Ci zazdroszczę, ba ja jestem ta malutka, że nie śmiem się brać za bary z grubasem :P

  • carrie-anne.moss

    @seville
    Ja to namalowałem, bo lubię grać czysto :))

    Żartowniś na dodatek jesteś :P

  • ml.36

    @Annuszka
    Odnoszę wrażenie, że nikt nie wie co się wydarzy, a tym bardziej
    jakie będą skutki tych wydarzeń.

  • karnakufo

    EURUSD:
    www.bankfotek.pl/view/2121287
    www.bankfotek.pl/view/2121288

  • seville1

    @carrie-anne.moss 2018/07/13 13:08:46
    @seville
    Ja to się cieszę z każdego zwycięstwa, jak grubasa położę na łopatki. Nie zazdraszczam nikomu i mnie nie zadraszczać :))

    Ja to Ci zazdroszczę, ba ja jestem ta malutka, że nie śmiem się brać za bary z grubasem :P
    -----------------------------------------------------------------------------------------
    E tam! Choć do cherlaków nie należę, to grubego zawsze zachodzę od tyłu, łapie znienacka za kostki, wywalam jego cielsko i szybko w długą, zanim się spaślak podniesie i mnie ździeli. Nie wiem, gdzie się uczyłaś rzemiosła cinkciarskiego, ale to ABC, klasyka nowoczesnego cinkciarza.

    PS. Wywal chociaż raz grubasa, zobaczysz jaka to frajda i adrenalinka:)

  • karnakufo

    WIG20:
    www.bankfotek.pl/view/2121289

  • neo733

    Zastanawiam się, czy pisanie na blogu nie znaczy przypadkiem "erotoman-gawędziarz" (to była samokrytyka:-)

  • dociekliwy54

    @podczaszy
    "A czy ja coś takiego napisałem? Ja sobie doskonale zdaję sprawę,że na giełdzie nie ma "musi". Zapytałem się tylko czy w przypadku dalszych spadków będzie "crash". "
    Wydaje mi się, że musiałoby przebić na WIG tę dolną linię, która jest w jakby pochylonym RGR. Wtedy byłoby pewnie przyspieszenie i na s-kach. Jak jednak Pan wie, z moich oznaczeń wynika raczej , że potencjał spadkowy nie jest zbyt wielki. Prędzej może być bardziej rozłożony w czasie. Korekta natomiast może przyjść w każdej chwili i może być spora. Do tego dołóżmy nastroje INI, bazę, w końcu C/WK (ok.1,29).

  • carrie-anne.moss

    @seville
    E tam! Choć do cherlaków nie należę, to grubego zawsze zachodzę od tyłu, łapie znienacka za kostki, wywalam jego cielsko

    My hero

    Nie wiem, gdzie się uczyłaś rzemiosła cinkciarskiego, ale to ABC, klasyka nowoczesnego cinkciarza.

    Ja jestem old school'owa.
    A jak mam być nowoczesna, to nie podoba mi się słowo cinkciarz. Wolę dealer :P

  • carrie-anne.moss

    @seville
    Wywal chociaż raz grubasa, zobaczysz jaka to frajda i adrenalinka:)

    Od tego są rollercastery.
    Ja lubię pracę w spokoju, bez stressu i emocji. Robię 25pkt jak dzisiaj po otwarciu Londynu i mogę pisać na blogu p. Wojtka.

  • podczaszy1

    @ dociekliwy 54
    "Jak jednak Pan wie, z moich oznaczeń wynika raczej,że potencjał spadkowy nie jest zbyt wielki."
    Z tymi oznaczeniami jak Pan wie to ja się całkowicie nie zgadzam. Potencjał spadkowy przy moich założeniach może być duży, a nawet więcej.

    "Korekta może przyjść w każdej chwili i może być spora".
    Tu nie dyskutuję, bo może tak być.

  • podczaszy1

    @ dociekliwy 54
    Dla mnie najważniejsze to nie przegapić ewentualnego dalszego spadku.Wzrosty mnie nie interesują.

  • seville1

    @carrie-anne.moss 2018/07/13 14:46:50
    @seville
    E tam! Choć do cherlaków nie należę, to grubego zawsze zachodzę od tyłu, łapie znienacka za kostki, wywalam jego cielsko

    My hero
    ------------------------------------------------------------------------------------
    :)

    Nie wiem, gdzie się uczyłaś rzemiosła cinkciarskiego, ale to ABC, klasyka nowoczesnego cinkciarza.

    Ja jestem old school'owa.
    A jak mam być nowoczesna, to nie podoba mi się słowo cinkciarz. Wolę dealer :P
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    Mnie dla odmiany dealer kojarzy się z proszkami i kreskami, dawniej z das auto.Takie tam spostrzeżenia.

  • seville1

    @carrie-anne.moss
    @seville
    Wywal chociaż raz grubasa, zobaczysz jaka to frajda i adrenalinka:)

    Od tego są rollercastery.
    Ja lubię pracę w spokoju, bez stressu i emocji. Robię 25pkt jak dzisiaj po otwarciu Londynu i mogę pisać na blogu p. Wojtka.
    ------------------------------------------------------------------------------
    To prawie tak jak ja, ale teraz czekam i się wiercę, bo piątek i trzeba pozamykać swoje "pazerne" wejścia:)). Faktem jednak jest, że różne techniki i narzędzia prowadzą do celu......

  • seville1

    Na ojro poszedł właśnie strzał z bata, SL zatopione :))

  • podczaszy1

    @ carrie
    "Ja jestem old school`owa.
    A jak mam być nowoczesna to nie podoba mi się słowo cinkciarz.Wolę dealer".

    Oczywiście popieram old schoolowość . Natomiast określenie dealer kojarzy mi się ze sprzedawcą samochodów lub narkotyków.. Zdecydowanie lepiej brzmi cinkciarz, bo ma swój rodowód i brzmi swojsko. Cinkciarz to cinkciarz, każdy wie o kogo chodzi.

  • podczaszy1

    NASDAQ od lutego 2016 roku "chodzi" w ładnym kanaliku wzrostowym. Na dzisiaj dolne jego ograniczenie to 7270 pkt.

  • red.007

    @podczaszy1
    "podczaszy1
    2018/07/12 18:20:48
    Przywódca Unii Europejskiej moczymorda Juncker na szczycie NATO schlał się jak świnia. "

    Ta przypadłość nazywa się obecnie-rwa kulszowa.
    fakty.interia.pl/raporty/raport-unia-europejska/aktualnosci/news-rzecznik-ke-juncker-mial-atak-rwy-kulszowej,nId,2606391

  • podczaszy1

    @ red007
    "Ta przypadłość nazywa się obecnie -rwa kulszowa".
    Zdaje się,że cierpiał na nią również "ALEK" w czasie wizyty na grobach w Katyniu.
    Standardy w UE są chyba takie jak w ZSRR albo jeszcze gorsze.

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy
    NASDAQ od lutego 2016 roku "chodzi" w ładnym kanaliku wzrostowym. Na dzisiaj dolne jego ograniczenie to 7270 pkt.

    Czekamy cierpliwie na 8000 :-D

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy
    @seville
    Od tego rysowania kanałów, wsparć, oporów wszystko Wam się z kreskami kojarzy.
    Jak Wam nie leży słowo dealer, to może być trader. Nie specjalnie lubię to słowo, bo niektórzy je spolszczają i brzmi...
    Dla rozwiania wątpliwości o czym mówimy zanim znowu coś skojarzycie:
    www.prospects.ac.uk/job-profiles/financial-trader

    NA RA.
    Miłego weekendu. Biorę się do prawdziwej roboty.

  • podczaszy1

    Bardzo ładny kanalik od 2009 roku jest na Dax-ie. Ten indeks jest najbliższy wybicia w dół. Na dzień dzisiejszy to poziom 12000 pkt. Tym niemniej na razie brak oznak zmiany trendu długoterminowego.

  • karnakufo

    No i PKOBP spadł - zgodnie z prognozą. :)

  • karnakufo

    WIG- na wsparciu:
    www.bankfotek.pl/view/2121300

  • karnakufo

    Super artykuł - ku rozwadze i przestrodze:
    www.stockmasters.pl/f-or-ex/

  • karnakufo

    Może być po dołku, ale jak potwierdzi się wygenerowaniem średnioterminowego sygnału L, którego, jak na razie nie ma:
    www.bankfotek.pl/view/2121325
    www.bankfotek.pl/view/2121326
    www.bankfotek.pl/view/2121327
    www.bankfotek.pl/view/2121329

  • karnakufo

    Na miesięcznym wygląda to tak:
    www.bankfotek.pl/view/2121330

  • podczaszy1

    Wymiar sprawiedliwości w wydaniu polskim.
    Sąd Rejonowy w Poznaniu skazał na dwa lata w zawieszeniu przewodniczącego RN Banku Staropolskiego Piotra B. za wyrządzenie temuż bankowi szkody majątkowej w wielkich rozmiarach w wysokości co najmniej 127 mln złotych w latach 1998-1999.
    Proces trwał 14 LAT.

  • podczaszy1

    Czy Helsinki będą nową Jałtą?

  • karnakufo

    PKOBP:
    www.bankfotek.pl/view/2121343

  • karolew518

    Panie Wojciechu,

    Czy mógłby Pan rozwinąć tezę o falach domniemanej obecnej bessy w PL? Pisze Pan o bliskiej końca fali A i szansie na korekcyjną B. Jak Pan widzi tę B a potem C bessy?

    Pzdr

  • bywalec.od2008

    podczaszy1 2018/07/14 13:23:24
    ,,Wymiar sprawiedliwości w wydaniu polskim.
    Sąd Rejonowy w Poznaniu skazał na dwa lata w zawieszeniu przewodniczącego RN Banku Staropolskiego Piotra B. za wyrządzenie temuż bankowi szkody majątkowej w wielkich rozmiarach w wysokości co najmniej 127 mln złotych w latach 1998-1999." Jak kraść to miliony - tak mówi przysłowie. Najlepsze że opozycja broni zaciekle tej patologi , pod hasłem obrony konstytucji. Te sądy są gwarantem nietykalności wszystkich aferzystów 3 RP. Czyli post komunistycznych elit.

  • red.007

    "Te sądy są gwarantem nietykalności wszystkich aferzystów 3 RP. Czyli post komunistycznych elit. "

    Wniosek oczywisty.Taki przekaz jest dla ludu.
    Pytanie jest jedno czy w przypadku sądów obecnej opcji politycznej,sądy te będą skazywały ewentualnych aferzystów pochodzących z obecnej opcji politycznej?
    Czy jest taka gwarancja?Może dopóki żyje Prezes ale czy później?
    Sądy będące pod wpływem większościowej partii,prędzej czy później wyzwolą pokusę bezkarności w tejże opcji i nie chodzi o jeden bank tylko o wszystko co rozumiemy jako wpływy w państwowym wymiarze-gospodarczym,finansowym itd.

  • bywalec.od2008

    @Red. 007
    Sądy trzeba ,,przewietrzyć" , wymienić kadrę. Rozbić lokalne kliki. Zanim nowe powstaną, moźe wykształci się jakiś w miarę obiektywny system kontroli.

  • ewiggin

    @datik
    @carrie

    Jako że odpisuję z opóźnieniem (wakacje) napiszę tylko, że zgadzam się w pełni z powyższym wpisem @wb. Dołek cyklu 40-tygodniowego powinniśmy już mieć za sobą i teraz korekcyjna fala B bessy. Co do jej końca - to lepiej zaczekać z prognozami, bo cykl jest trochę pogmatwany i niewyraźny. Książkowo szczyt fali B wypada na przełomie październik/listopad ale może być dłuższy lub krótszy nawet o miesiąc, więc obecnie nie ma to większego znaczenia. Znaczenie natomiast ma to, że przez najbliższe trzy miesiące można trzymać L i czekać na zyski. Później odwrót na S i prawdziwy zarobek.


  • slow2006

    ciekawe kto gra eski w usa, gdzie na nasdaq sky is the limit, a jezeli s&p przebije styczniowy szczyt ten sam scenariusz, u nas Pan WB widzi dolek co by korelowalo z hiperbola w usa, ale kto ma racje...

  • bialek.wojciech

    @karolew518:
    "Czy mógłby Pan rozwinąć tezę o falach domniemanej obecnej bessy w PL? Pisze Pan o bliskiej końca fali A i szansie na korekcyjną B. Jak Pan widzi tę B a potem C bessy?"

    Nie mam jakiejś bardziej jednoznacznej wizji kształtu bessy.

    Z cykli wynika jedynie sugestia, że domniemana wzrostowa fala B (faza wzrostowa 3-4-tego cyklu 40-tygodniowego w obecnym cyklu Kitchina) powinna się rozpoczynać gdzieś mniej więcej teraz i skończyć mniej więcej 40 tygodni (9-10 miesięcy) po styczniowym szczycie, czyli powiedzmy w listopadzie. Z kolei koniec spadkowej fali C (fazy spadkowej 4-tego cyklu 40-tygodniowego w obecnym cyklu Kitchina) czyli koniec cyklicznej bessy z definicji pokrywa się z dołkiem cyklu Kitchina na WIG-u, który wypada w okolicach maja/lutego/lutego 2019 (odliczając kitchinowe 40 miesięcy raz, dwa razy i trzy razy odpowiednio od poprzednich kitchinowych dołków ze stycznia 2016, czerwca 2012 oraz lutego 2009). Tyle, że to niewiele mówi o sile poszczególnych fal.

    Z opartych na "regule zmienności" spekulacji przedstawionych tu:

    wojciechbialek.blox.pl/2017/12/Historyczne-rymy-WIG-u.html

    ... wynikała sugestia bessy raczej jako fali płaskiej niż zygzaka, ale trudno powiedzieć na ile rynek będzie miał ochotę się do tego dostosować.

    Szukać inspiracji można również w cyklach wyższego rzędy. Obecnie - w 9 lat po końcu ostatniej recesji - różnica pomiędzy rentownością amerykańskich 10- i 2-latek spadła do +0,25 pkt. proc. W ostatnim cyklu Juglara (cyklu inwestycji w środki trwałe rozdzielającym jedną recesję od drugiej) taka sytuacja miała miejsce w lipcu 2005 (to było już po łagodnej "pędzącej" bessie z lat 2004-2005. W cyklu Juglara z lat 90-tych taki spread niestety pojawiał się kilkukrotnie (od grudnia 1994, od lipca 1997 oraz w latach 1999-2000), więc niewiele z tego chyba wynika.

    Z punktu widzenia cyklu Kuznetsa jesteśmy gdzieś w 2000 roku (czyli jednak sugestia bessy na WIG-u w postaci zygzaka testującej dołek poprzedniej bessy czyli w obecnych realiach dołek ze stycznia 2016).

    Nie układa się to raczej w jakiś bardziej jednoznaczny obraz.

  • red.007

    @WB
    "wynikała sugestia bessy raczej jako fali płaskiej niż zygzaka"

    Ta idea jest możliwa i na nią liczę.
    Luźna uwaga.
    Przy korekcie płaskiej fala B może być nawet równa fali A czyli podejść pod styczeń.
    Nie kierując się cyklami tylko wykresem,widzę jeszcze jedną a najlepiej dwie sekwencje spadkowe.Jeśli spadki ułożą się w TUK fali 5,to przykazanie mówi,że następny ruch powinien znieść cały impuls czyli całość fali A.
    Tak czy siak dla mnie wzrost z obecnych poziomów rozumiany jako początek fali B zanegowałby powyższy scenariusz.Jeśli jednak scenariusz jest prawidłowy,to spadki mogą potrwać jeszcze cały sierpień.

  • red.007

    Na WTI może być grubsza sprawa(trzy korony).
    stooq.pl/q/?s=cl.f&c=3y&t=c&a=ln&b=1
    www.bankfotek.pl/view/2119307
    Podobna formacja była na USD/PLN(2015/2016)
    stooq.pl/q/?s=usdpln&c=10y&t=c&a=ln&b=1
    Ciekawe czy @lastkura wyszedł z długich,no i co ewentualne pogłębienie spadków oznacza dla giełd.

  • podczaszy1

    Ponoć dla celów spekulacyjnych powstała na świecie masa pieniężna wynosząca w dolarowym ekwiwalencie 600bln podczas gdy łączna wartość globalnego handlu wynosi jedynie 5,6 bln dolarów.

  • carrie-anne.moss

    @007
    Ciekawe czy @lastkura wyszedł z długich

    Musiałby najpierw wejść:-P
    Zdaje się, że z Twoim friendem spędza upojny czas z szachownicą ;-)

  • carrie-anne.moss

    @poczaszy
    Ponoć wróżka Morgana potrafi otworzyć na futures na Ag pozycje, która przekracza światowe zasoby tego kruszcu ;-)

  • podczaszy1

    @ carrie
    Realne zasoby banków pokrywają jedynie od 0,15 do 0,6 % globalnych zobowiązań spekulacyjnych.

  • dociekliwy54

    @podczaszy1
    @ carrie
    Dodałbym, że te 600bln to prawie 10 razy tyle co światowe PKB.
    Płynność ogólnie nie jest niczym złym. Złe jest nadmierne lewarowanie i nadmierna koncentracja kapitału. Jeśli bank inwestycyjny lewaruje 5-10 razy a większość ciułaczy 50-100 razy, to kto ma większą szansę na wygraną?

  • slow2006

    netflix preopening market minus 11%, tak tylko pisze

  • podczaszy1

    CDR dotknął dziś 200 PLN. Chyba jest to spółka,która od minimum notuje największy wzrost z wszystkich spółek na GPW w historii/ponad 300 razy/.

  • andrzej_stefaniak

    Ważny rynek w ważnym miejscu:

    acemarketu.com/?p=299999

  • idmmaximus

    Rekord nalezy do skotan w 2002-2007

  • podczaszy1

    Rzeczywiście SKT urósł ponad 1000 razy.

  • datik

    @red.007
    "Pytanie jest jedno czy w przypadku sądów obecnej opcji politycznej,sądy te będą skazywały ewentualnych aferzystów pochodzących z obecnej opcji politycznej?
    Czy jest taka gwarancja?Może dopóki żyje Prezes ale czy później?
    Sądy będące pod wpływem większościowej partii,prędzej czy później wyzwolą pokusę bezkarności w tejże opcji i nie chodzi o jeden bank tylko o wszystko co rozumiemy jako wpływy w państwowym wymiarze-gospodarczym,finansowym itd."
    ------------
    Dobry wpis, tym cenniejszy, ze od, o ile dobrze pamiętam, zwolennika "dobrej zmiany". Nie sądzę jednak by cokolwiek skłoniło obecnie nam panujących do refleksji. Takie motto im chyba przyświeca:
    "władzy raz zdobytej nie oddamy nigdy" - chyba jakoś tak to było

  • red.007

    @datik
    Zdecydowany zwolennik,co nie znaczy bezkrytyczny.
    PiS brakuje większości do zmiany konstytucji i ustawami dokonuje zmian w sądownictwie.
    Nowy Trybunał Konstytucyjny oczywiście nie widzi w tym nic złego.
    Patologia w sądownictwie jest oczywista.
    Pytanie czy cel uświęca środki.
    Konstytucja mówi o podziale i niezależności władzy,w tym sadowniczej.
    Czy ostatnie zmiany naruszają niezależność?
    UE i opozycja twierdzą,że tak.Jak oceniają te zmiany pozostali?
    Dowiemy się przy następnych wyborach.
    Najgorsze,że może to mało kogo obchodzić.Taki urok demokracji.

  • podczaszy1

    Sąd Najwyższy w Mołdawii unieważnił wybory na burmistrza w Kiszyniowie w związku z naruszeniem ciszy wyborczej przez kandydatów. Nie spodobało się to w Unii Jewropejskiej, która domaga się żeby rząd Mołdawii zlekceważył wyrok sądu i uznał wybory za ważne oraz wymienił sędziów,którzy nie słuchają się Unii na takich którzy będą się słuchać. Unia grozi odebraniem subwencji.
    W tym przypadku Unia uznała,że praworządność musi ustąpić demokracji, a więc odwrotnie niż w Polsce.

  • slow2006

    jezeli netflix nikogo nie przestraszyl, to chyba jednak hiperbola i 3300 na s&p, bo kazdy szczyty wyznacza, a wiadomo ze nie moga miec racji ...

    demokracja to rzady wiekszosci, czyli z reguly masy bez wiedzy i ambicji, nie obchodzi ich konstytucja ani ich prawa, dopoki jest co do garnka wlozyc i w co sie ubrac, a na ewentualne konsekwencje braku dzialan bedzie za pozno.

  • podczaszy1

    Być może jak Juncker jest zalany to jest tak, a jak trzeżwy to tak, ale chyba nie bo on podobno ciągle jest zalany.

  • dociekliwy54

    @ red.007
    Świetne streszczenie.
    Pytanie-czy legalizm jest najważniejszy?
    Zdaje się, że promotor Pana J.K. był innego zdania?
    Czy Konstytucja 3 maja była legalna?
    Czy skutki takich działań tym razem będą lepsze?
    W Polsce była tradycja legalizacji nielegalnych działań.
    W końcu każda zwycięska rewolucja staje się źródłem prawa.
    Konfederacja to uznany rokosz, którego nie można było łatwo stłumić.
    Konfederaci wprowadzali do sejmu przedstawicieli i wtedy głosowano większością głosów (bez veto) oraz ograniczano czasowo prawa szlachty. Tym sposobem w naszym ustroju istniał wentyl bezpieczeństwa. W rokoszach/konfederacjach brała udział szlachta, ale czasem i mieszczaństwo (lub razem), a jak się zachciało Jegomości, to i król. Dziś, no cóż, chyba mamy konfederację zubożałej inteligencji i prekariatu.

  • terrainahead

    Sąd Najwyższy w Mołdawii unieważnił wybory na burmistrza w Kiszyniowie w związku z naruszeniem ciszy wyborczej przez kandydatów. Nie spodobało się to w Unii Jewropejskiej, która domaga się żeby rząd Mołdawii zlekceważył wyrok sądu i uznał wybory za ważne oraz wymienił sędziów,którzy nie słuchają się Unii na takich którzy będą się słuchać. Unia grozi odebraniem subwencji.
    W tym przypadku Unia uznała,że praworządność musi ustąpić demokracji, a więc odwrotnie niż w Polsce.

    Pislamska propaganda.

    A może to było tak?
    W Rumunii prezydent musiał odwołać szefową Krajowej Dyrekcji Antykorupcyjnej, dzięki której przed sądem stanęło 68 dygnitarzy. Zdecydował o tym rumuński TK, działając w interesie rządzącej partii. W Mołdawii Sąd Najwyższy unieważnił wynik wyborów na mera Kiszyniowa, które wygrał przywódca opozycji. Bo szef partii rządzącej podporządkował sobie sądy

  • carrie-anne.moss

    @dociekliwy
    Pytanie-czy legalizm jest najważniejszy?

    "Polska nierządem stoi". Czyż nie?

    Pytanie po jaką ch...ę ktoś napisał w Konstytucji, że Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawa?
    Pytanie czy demokracja ludowa to też demokracja?

    Czy Konstytucja 3 maja była legalna?

    A co to ma do rzeczy?
    Jeśli chcesz w to brnąć, to Konstytucja Kwietniowa też nie była legalna, bo została uchwalona z pogwałceniem przepisów o zmianie konstytucji, zapisanej w ustawie zasadniczej z marca 1921.

    Czy skutki takich działań tym razem będą lepsze?

    Już widać, że wprowadziły chaos. Wystarczy porównać ostatnie orzeczenie TK versus orzeczenie SN w sprawie stosowania prawa łaski. A umówmy się, że ta sprawa ma tylko i wyłącznie znaczenie symboliczne.

    W Polsce była tradycja legalizacji nielegalnych działań.

    Nie wiem czy z tej tradycji wypływa cokolwiek dobrego.

    W końcu każda zwycięska rewolucja staje się źródłem prawa.


    "Terror jest niczym innym jak sprawiedliwością, niezwłoczną, srogą, nieugiętą; dlatego jest emanacją cnoty; nie tyle jest specjalną zasadą, ale konsekwencją ogólnej zasady demokracji dostosowaną do najpilniejszych potrzeb naszego państwa. "

    Wiesz kto to powiedział?



    Konfederacja to uznany rokosz, którego nie można było łatwo stłumić.
    Konfederaci wprowadzali do sejmu przedstawicieli i wtedy głosowano większością głosów (bez veto) oraz ograniczano czasowo prawa szlachty. Tym sposobem w naszym ustroju istniał wentyl bezpieczeństwa.


    Co doprowadziło RON do upadku.
    Rokosze wynikały z oligarchii. Ktoś bogaty z wewnątz lub zewnątrz, mający w kieszeni swoją klientelę na sejmikach i sejmie.
    Dziś można kupić głosy za 500, za 300 i za obietnicę... Na dodatek zwycięsca ma prawo rozdawać posady w administracji rządowej i spółkach SP (królewszczyzny).

    W rokoszach/konfederacjach brała udział szlachta, ale czasem i mieszczaństwo (lub razem), a jak się zachciało Jegomości, to i król.

    Udział króla nie wynikał z chęci sankcjonowania układu, a raczej bezradności lub jak kto woli słabości jego władzy.


  • podczaszy1

    "Pislamska propaganda".

    Zdaje się,że propagandą jest to co się nam nie podoba.

  • terrainahead

    Tu się z panem zgadzam. Kłamstwa podobać się nie mogą.
    Osobiście podoba mi się poszukiwanie odpowiedzi i wytrwałe dążenie do prawdy, stawiam pytania, a nie stwierdzam.
    Dlatego napisałem - a może to było Tak?

  • podczaszy1

    "stawiam pytania, a nie stwierdzam"No, niestety ale stwierdza Pan pisząc : kłamstwa podobać się nie mogą.

  • terrainahead

    No chyba takie słowa w cywilizacji chrześcijańskiej pytań już nie wymagają.

  • podczaszy1

    @ carrie
    "Pytanie czy demokracja ludowa to też demokracja?"

    Najwyższa jej forma.

  • terrainahead

    Nie atakuję, nie pouczam. Każdy osobiście ( nie zbiorowo ) zostanie rozliczony ze swoich poglądów, a więc i czynów, np. czy kłamał i wprowadzał w błąd.
    Jednak myślę, że warto dbać o miejsce takie jak to, w tym sensie, żeby nie stało się kolejnym ściekiem, ale żeby było treściwie i inspirująco.
    Np. cenię pańskie komentarze na temat perspektyw dla GPW.

  • red.007

    @terrainahead
    "Osobiście podoba mi się poszukiwanie odpowiedzi i wytrwałe dążenie do prawdy"

    Prawda doskonała czyli obiektywna nie jest dla nas osiągalna bo jest przymiotem Stwórcy.Każdemu z nas co najwyżej wydaje się,że jego punkt widzenia jest prawdą.
    Taki stan rzeczy porównam do giełdy,forex.Dla jednych prawda to wzrosty,dla innych prawda to spadki.Rynek jest prawdą a nie nasze prawdy.W odniesieniu do społeczeństw rynkiem w czasie pokoju są wybory gdzie akceptowana,bądź odrzucana jest prawda prezentowana przez rządzących.Nigdy nie będzie ona prawdą obiektywną z powyższych względów,co najwyżej obowiązującą.

  • terrainahead

    Lepiej nie zapuszczajmy się w filozofię.
    W ten sposób można wszystko kwestionować i poddać w wątpliwość. Właśnie dlatego ludzkość cały czas szuka swej drogi, bo proste prawdy zostały wypaczone przez filozofów. Człowiek by był zdrowy umysłowo potrzebuje jasnych wytycznych i konkretnych przykazań i takie dał mu właśnie Stwórca. Niestety człowiek posłuchał drugiego człowieka, zamiast stosować wprost to co jest zrozumiałe - np. nie kłam to nie kłam, nie zabijaj to nie zabijaj.
    Ale to nie miejsce chyba na takie dyskusje.

  • terrainahead

    I jeszcze, szukamy prawdy na naszym ludzkim poziomie, nie boskim,
    z tych wysiłków zostaniemy rozliczeni. Vide pierwsza para ludzka - proste zasady, proste prace, proste prawa.
    to ludzie skomplikowali sprawy.

  • podczaszy1

    @ dociekliwy 54
    Robi Pan coś na GPW? Ja jestem poza rynkiem. Wczoraj zamknąłem krótką pozycję otwartą w poniedziałek. Wynik: - 1 pkt plus prowizja.

  • dociekliwy54

    @ carrie-anne.moss
    Powiem Ci szczerze. Nie mam tego do końca rozkminionego.
    Mam problem z tym, czym wg. mnie powinna być władza.
    Jednak, to co myślę na dziś, wygląda tak.
    Władza pochodzi od Boga (wiedza ewangeliczna), ale równocześnie jest sprawowana w historii na różne sposoby. Przez większość czasów historycznych dominowały monarchie lub podobne ustroje. Potem stopniowo powstawały parlamenty i tworzyły się monarchie parlamentarne a potem republiki. Oczywiście były w tej chronologii wyjątki (np. demokracja w Atenach republika w Rzymie). Lord Acton stwierdził, że władza deprawuje, a władza absolutna deprawuje absolutnie. Wg. niego władza ma naturalną tendencję do rozrastania się i obejmowania coraz większej ilości sfer życia, ze szkodą dla obywateli. To z powodu tej świadomości, która istniała już wcześniej, Wielka Rewolucja Francuska wprowadza trójpodział. Władze ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza mają się wzajemnie ograniczać.
    Z powyższego można chyba wyciągnąć następujące wnioski.
    Władza pochodzi od Boga, jest instytucją potrzebną, zgodną z działaniem natury. Może jednak doprowadzać do wynaturzeń i wtedy jest szkodliwa.
    Cywilizacja łacińska opiera się na uznaniu osobistej godności i odpowiedzialności pojedynczej osoby ludzkiej za jej czyny i z tego wynikają moralne ograniczenia władzy.
    To z tego faktu, jak i realnego rozdziału KK (który stał na straży) i władzy świeckiej wynikało stopniowe cywilizowanie się władzy poprzez wieki. Wiedzieli o tym Jezuici dążąc do objęcia edukacją rodzin osób wysoko urodzonych. Inną metodę wprowadzały siły rewolucyjne, które władzę ograniczały nie poprzez edukację i przykład, a poprzez terror i bunt poddanych. Różna aksjologia-różne wyniki.
    Rewolucja nie uznaje władzy jako takiej, nienawidzi jej, bo pochodzi od Boga.
    Czy zatem jestem przeciwnikiem rewolucyjnego trójpodziału? Chyba jednak nie, bo rewolucja była jedynie protektorem idei wynikającej z jakiejś tam mądrości etapu.
    Nie ma chyba nic złego w trójpodziale, ale można sobie wyobrazić inny skuteczny podział. Ten podział zawsze ma na celu ograniczanie władzy przed nadużyciem. Czyni więc w zasadzie to samo, co właściwe wychowanie, tylko bardziej zewnętrznie. Na straży tych podziałów i kompetencji stoi ustawa zasadnicza.
    Uznaję więc, że ustawa zasadnicza jest dobra i warta ochrony pod warunkiem, że ona sama nie chroni w ewidentny sposób nadużyć władzy. Cywilizacja łacińska uznaje wyższość prawa naturalnego i objawionego (Akwinata) nad stanowionym(pozytywizm prawniczy) , a więc uznaje, że istnieją takie okoliczności, które usprawiedliwiają bunt przeciw niej.
    Wydaje mi się, że takie okoliczności występują dziś w sądownictwie.....
    A co do konfederacji, to jednak wiele razy popierały one słuszne postulaty i nie można ich uznać za ruchy rewolucyjne.

  • andrzej_stefaniak

    Dzisiejsza luka ma duże znaczenie:

    acemarketu.com/?p=300227

  • bialek.wojciech

    @dociekliwy54:
    "Konfederacja to uznany rokosz, którego nie można było łatwo stłumić.
    Konfederaci wprowadzali do sejmu przedstawicieli i wtedy głosowano większością głosów (bez veto) oraz ograniczano czasowo prawa szlachty. Tym sposobem w naszym ustroju istniał wentyl bezpieczeństwa. W rokoszach/konfederacjach brała udział szlachta, ale czasem i mieszczaństwo (lub razem), a jak się zachciało Jegomości, to i król. Dziś, no cóż, chyba mamy konfederację zubożałej inteligencji i prekariatu."

    Na ten temat:

    "Odwrotnie niż Platforma (oferta niezakłóconej prywatności) PiS podjął próbę zbudowania czegoś, co można nazwać konfederacją w permanencji (wezwanie do nieprzerwanej polityczności). Nie trzeba chyba mówić, że obie są na dłuższą metę nie do utrzymania. Kiedy niezwykle żywiołowa konfederacja, która powstała zaraz po katastrofie smoleńskiej okazała się niezdolna do osiągnięcia politycznych celów PiS zamiast pomóc w jej (czasowym) rozwiązaniu zaczął zwiększać napięcie. Choć konfederacja słabła, liderzy PiS zamiast pozwolić wrócić konfederatom do domu wzmacniali przekaz. Oczywiście odwrót w takich warunkach - nie byłoby łatwy. Oddajmy PiS sprawiedliwość. Rozwiązanie konfederacji zwołanej w tak fundamentalnej sprawie jak Smoleńsk jest jak zgoda na klęskę. Jeśli dodać do tego polityczny klimat sasko-gierkowskiej Polski, która dziecięcą beztroskę łączy z brutalnymi, ocierającymi się o nihilizm atakami na konfederatów i wszystko, co im drogie, to można uznać że rzecz graniczyła z niemożliwością. Inna sprawa czy PiS chciał się z tym zadaniem zmierzyć. Bardzo wątpię. Nieumiejętność rozwiązywania konfederacji, to problem bardzo typowy dla polskiej inteligencji (nie tylko prawicowej dodajmy), która źle znosi stany niższe od wrzenia. Częsty w Polsce konfederacyjny trismus tkwi korzeniami w starej inteligenckiej tradycji, która z irytacją spogląda zarówno na polskie zamiłowanie do prywatności (bo to płytkie, egoistyczne i jałowe) jak i na pulsacyjną naturę polskiego zaangażowania (patrz: Norwid, Brzozowski, Miłosz itd., itp.). Ale, że nie mówimy tu o marzeniach lecz o skuteczności pamiętać należy, że po to by zwołać konfederację trzeba najpierw rozpuścić do domu poprzednią. I to zarówno wtedy gdy udało się osiągnąć pożądane cele jak i wtedy gdy poniosło się porażkę."

    www.teologiapolityczna.pl/dariusz-karlowicz-konfederaci-z-soplicowa

  • bialek.wojciech

    I jeszcze z tego samego źródła:

    "W namiotach konfederacji można przeżyć jedną zimę, na stałe mieszkać w nich mogą tylko dobrowolni emigranci ze świata przez większość uważanego za krainę zdrowego rozsądku (mówię o wrażeniu nie o racji). Stała mobilizacja nie może być formą polityki do tego trzeba zupełnie innych instytucjonalnych form a na te jak widać pomysłu brak. Dlatego konfederacja nawet jeśli zwołana w najszczerszych republikańskich intencjach po zbyt długim czasie nabiera rysów antyrepublikańskich staje się ekskluzywistyczna i reaktywna tracąc zdolność pozyskiwania sojuszników i współpracy dla dobra wspólnego.

    Mechanizm jest dobrze znany i dotyczy wielu podobnych przypadków. Ryzyko demobilizacji sprawia, że konfederaci zmuszeni są stale zwiększać temperaturę spajających ich wspólnotę emocji. Warto spojrzeć na życzliwe PiS portale. Czytając teksty i komentarze widzimy atmosferę, która wytwarza coś w rodzaju sytuacji insurekcyjnej bez insurekcji. Sprzyja to militaryzacji ruchu, a więc zgodzie na hierarchię, posłuszeństwo i ogólny wzrost dyscypliny."

  • dociekliwy54

    @W.B.
    "Stała mobilizacja nie może być formą polityki do tego trzeba zupełnie innych instytucjonalnych form a na te jak widać pomysłu brak."
    Pomysłów to chyba obecnie nie brakuje. Bardziej możliwości.

  • finansowyninja

    Myśle że słaby złoty to nigdy nic dobrego.Warto więc czasem lepiej wierzyć we własną walutę.

  • datik

    @dociekliwy
    "Pomysłów to chyba obecnie nie brakuje. Bardziej możliwości."
    -------------
    Powiedziałbym, że jest odwrotnie. Możliwości są praktycznie nieograniczone, brakuje właśnie pomysłów. Bo musisz przyznać, ze PO, jeżeli już, to subtelniej to robiła:

    wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,161770,23687721,galopujacy-major-rydzyk-jak-ochodzki-jesli-zwolennicy-pis.html#BoxOpinionImg

  • dociekliwy54

    @datik
    Jak rozumiem polityka historyczna jest prowadzona za pieniądze państwowe i to akurat w moim przekonaniu dobrze. Jest to ewidentna antyteza do PO-wskiej polityki braku polityki historycznej lub nawet prowadzenia polityk historycznych innych krajów.
    Uważam natomiast, że od takich spraw jest ministerstwo kultury ze swoim budżetem i przyznaję, że razi mnie zmuszanie spółek skarbu państwa do płacenia haraczu na kwiaty, wieńce i obchody historyczne. Jednak podobnie raziło mnie zamieszczanie płatnych ogłoszeń spółek skarbu państwa w GW. Jedno i drugie jest nieetyczne, a to z tego powodu, że wyprowadzonych pieniędzy ze spółek skarbu państwa brakuje na podwyżki dla pracowników, o których zresztą coraz trudniej. O tym trzeba faktycznie mówić. Może coś dotrze.

  • podczaszy1

    No i co cinkciarze jewro już w dół czy jeszcze nie?

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy
    No i co cinkciarze jewro już w dół czy jeszcze nie?

    W jakim horyzoncie? :P
    Jakiegoś S mam, ale za chwilę może się zmienić :-D

    Nie samym jewro żyje dealer. Czasem kupi jenota, czasem loonie i jakoś się kręci handelek.

  • konsultant121

    @carrie
    To kiedy to 1,30-1,35 na EURUSD ? Jewro uber alles?:)

  • podczaszy1

    @ carrie
    No ,dobra trejderka uściślę pytanie . Czy to już teraz powtórka z okresu kwiecień -maj 2018?
    A propos AUD-i to chyba ostatni dołek mocno zagrożony?

  • carrie-anne.moss

    @konsultant
    To kiedy to 1,30-1,35 na EURUSD ? Jewro uber alles?:)

    Najpierw jewro musi odwiedzić 1,14 moim zdaniem. Chyba, że mamy do czynienia z układem reakumulacyjnym. To wymaga czasu żeby się przekonać.
    Poza tym, umocnienie głównej pary może się odbić czkawką EURPLN i CHFPLN.

  • carrie-anne.moss

    @podczaszy
    Czy to już teraz powtórka z okresu kwiecień -maj 2018?
    Chyba bokiem będzie jeszcze chwilę chodzić.

    A propos AUD-i to chyba ostatni dołek mocno zagrożony?


    Książkowe wyjście z flagi. Można założyć, że fala 5 w toku, a może nawet będzie złożenie trójek. Coś się dzieje z Chinami?
    www.tradingview.com/x/53zS6z49/
    www.tradingview.com/x/12Nv2vKI/

  • datik

    @dociekliwy
    "Jak rozumiem polityka historyczna jest prowadzona za pieniądze państwowe i to akurat w moim przekonaniu dobrze."
    -------
    Proszę, nie rób sobie jaj i nie nazywaj bezczelnego wyprowadzania państwowych pieniędzy polityką historyczną

  • andrzej_stefaniak

    20 % szansy na Hard Brexit. Jakie będą konsekwencje?

    acemarketu.com/?p=300459

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2018/07/W-USA-przemysl-jak-w-2004-uslugi-jak-w-2000.html

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci