Komentarze finansowe Wojciecha Białka analityka CDM Pekao SA
Wojciech Białek
RSS


Blog > Komentarze do wpisu

Wskaźniki wyprzedzające spadają, ale inwestycje przyspieszają

Według szacunków GUS dynamika PKB w naszym kraju w II kwartale była jedynie minimalnie niższa niż w I kw. (+3,9 proc. wobec +4 proc.), ale niektórych obserwatorów rynku niepokoił ostatnio spadek OECD-wskiego indeksu wskaźników wyprzedzających koniunktury gospodarczej dla Polski. Oparty na tym wskaźniku model dynamiki PKB schodzi w grudniu do 3 proc. 

 

 

Można by to zlekceważyć, gdyby nie to, że podobnie zachowuje się mój własny model rocznej dynamiki PKB oparty na zmianach tempa inflacji, zmianach krótkoterminowych stóp procentowych oraz dynamice agregatu pieniężnego M1. Tu skala spadku jest mniejsza - z 4,3 proc. w czerwcu do 3,3 proc. w grudniu. Przyczyną jest wzrost dynamiki CPI (który zmniejsza realną wartość zasobów pieniężnych w gospodarce), stabilizacja krótkoterminowych stóp procentowych (która nie szkodzi gospodarce, ale nie generuje też krótkoterminowych impulsów pro-wzrostowych) oraz spadek dynamiki M1 (oznaczający zmniejszanie się napływania na rynek "gorącego" pieniądza).

 

 

Również to można by uznać za nieistotny sygnał z racji na bardzo dużą ostatnio rozbieżność pomiędzy wskazaniami obu powyższych modeli a raportowaną przez GUS rzeczywistością, ale dochodzi do tego spadek wartości modelu rocznej dynamiki produkcji przemysłowej w naszym kraju opartego na zmianach krótkoterminowych stóp procentowych oraz na zmianach kursu złotego względem koszyka walut surowcowych. Kursy tych walut względem złotego spadły od grudnia do maja średnio o ok. 10 proc. i - z ok. 7-miesięcznym opóźnieniem - znajduje to wyraz w spadku wartości modelu, którego wartość spada z +7,7 proc. pod koniec lipca do przedziału 3-4 proc. w styczniu-lutym przyszłego roku. 

 

 

Dziwny był również brak spadku stopy bezrobocia w lipcu. Takie zjawisko w przeszłości występowało praktycznie jedynie podczas słabych lat, w których stopa bezrobocia generalnie rosła. Być może to przypadkowa miesięczna fluktuacja, ale przypomniała mi się moja projekcja z października 2015 roku ścieżki stopy bezrobocia, zgodnie z którą ten wskaźnik miał osiągnął cykliczny dołek w marcu 2017 roku na poziomie 7,25. Ze względu na zesonowość stopy bezrobocia prognozę jej dołka przeniosłem wtedy na październik 2017. Gdy tworzyłem tą prognozę stopa bezrobocia właśnie spadła poniżej 10 proc. W czerwcu i lipcu tego roku wyniosła 7,1 proc. 

 

5stopabezrobocianiespadawlipcu

 

Lipcowy spadek wartości PMI dla polskiego przemysłu do najniższego poziomu od listopada również nie świadczy o przyspieszaniu tempa wzrostu, chociaż tego wskaźnika nie można traktować jako wyprzedzającego wydarzenia w polskiej gospodarce (jest to raczej wskaźnik koincydentny), a dzisiejsze dane GUS na temat dynamiki produkcji (+6,2 proc. w lipcu) nie potwierdziły tego słabego odczytu PMI. 

 

4MPInajniejodlistopad2

 

Generalnie lipcowe dane GUS na temat produkcji w przemyśle, budownictwie oraz sprzedażu detalciznej nie potwierdziły jakiejś słabości polskiej gospodarki na początku drugiego półrocza. Oparty o te dane prosty model dynamiki PKB wzrósł w lipcu do poziomu +4,7 proc. 

 

7PKBmodelmies

 

Główna przyczyną tak wysokiego odczytu był lipcowy wzrost dynamiki produkcji budowlano-montażowej, która osiągnęła najwyższy poziom od 5,5 roku poziom +19,8 proc. Obecna sytuacja wydaje się kopią tej z I kw 2011 roku. Ostatnie znane wtedy kartalne dane GUS na temat dynamiki nakładów na środki trwałe brutto w gospodarce z III kw. 2010 mówiły o raptem +0,1 proc. dynamice inwestycji. Przypomina to obecną sytuację, w które ostatnie znane kwartalne dane GUS na temat dynamiki nakładów brutto na środki trwałe z I kw. br. mówią o -0,4 proc. zmianie tego parametru w skali roku. Tym czasem w lutym 2011 dynamika produkcji wystrzeliła w górę po raz pierwszy w okolice 20 proc. (tak jak w lipcu br.), co stanowiło potwierdzenie przyspieszenia dynamiki inwestycji (+2,5 proc. w IV kw. 2010, +5,4 proc. w I kw. 2011 oraz +7,8 proc. w II kw. 2011 oraz +10,4 proc. w III kw. 2011. Być może obecnie będzie podobnie. 

 

8inwestycjeproduckabudo

 

Najbardziej sprzeczne z zachowaniem wymienionych wyżej wskaźników wyprzedzających koniunktury gospodarczej było ostatnio to co robił rynek akcji. Roczna dynamika WIG-u - która w przeszłości wyprzedzała dynamikę PKB o średnio 5 miesięsy- sugerowała, że wzrost PKB nadal będzie przyspieszć raczej do okolic 4,5 proc. w III kw. i czu nawet 5 proc. w IV kw. Dynamika rynku akcji jest bardzo dobrym wskaźnikiem wyprzedzajacym koniunktury, więc mamy tu nieprzyjemną sprzeczność w stosunku do zachowania omawianych na początku wskaźków. 

 

6PKBaWIGdyn

 

Podsumowując: zachowanie szerogu wskaźników wyprzedzających koniunktury gospodarczej dla Polski sugeruje spadek tempa wzrostu gospoarczego w II półroczu do strefy 3-3,3 proc., ale lipcowy wzrost dynamiki produkcj przemysłowej sugeruje, że w II półroczu można liczyć się z wyraźnym ożywieniem dynamiki inwestycji (do powiedzmy ok. 2 proc. w II kw., ok. 4,9 proc. w III kw. i ok. 7,3 proc. w IV kw.). Ewentualne rozczarowanie danymi publikowanymi w przyszłości może doprowadzić do pogłębienia korekty na rynku akcji, ale piątkowe dane GUS za lipiec takiego rozczarowania nie przyniosły. 

piątek, 18 sierpnia 2017, bialek.wojciech

Polecane wpisy

Komentarze
2017/08/18 16:37:10
Już powoli brakuje mi cierpliwości żeby oglądać te zmagania na GPW, a co dopiero grać.
-
2017/08/18 17:03:43
I jeszcze na dodatek od 06.06 2017 roku na wig-u 20 jest kanał. Szczyty 09.06 i 08.08 2017, a dołki 06.06.2017 i dzisiaj.
-
2017/08/19 08:35:46
PKOBP - prawdopodobne odbicie od wsparcia:
www.bankfotek.pl/view/2092599
-
2017/08/19 10:41:09
Ciekawi mnie jak rozegrają tę korektę w USA .To jest zbyt oczywiste i potrzebny jakiś dodatkowy impuls aby poleciało ostro kilka sesji pod rząd.Może jeszcze raz pojdzie do góry?
-
2017/08/19 11:04:58
Panie Wojtku,jak Pan ocenia sytuację indeksu DAX.Zaczął korektę o wiele wcześniej i może już zrobił swoje minimum i w razie dalszej korekty w USA nie pogłębi ostatniego dołka? Pozdrawiam.
-
2017/08/20 07:29:04
-
2017/08/20 17:34:09
Dax mógł w zakończyć korektę w okolicach 11800. Choć faktycznie jest jeszcze sporo miejsca na jej rozwinięcie. Po zamknięciu luki hossy możliwe jest nawet odejście do 10700.

U mnie analiza CD Projektu, który wygląda trochę jak nasz PKB niby wzrośnie, ale początek korekty może być blisko.
pokonajrynek.pl/cd-projekt-opiera-sie-spadkom/
-
2017/08/21 09:07:09
O sytuacji na WIG20:

acemarketu.com/?p=248483
-
2017/08/21 10:03:34
Ten tydzień u nas obstawiam wzrostowy.
-
2017/08/21 10:43:57
@swiecki45:
"Ciekawi mnie jak rozegrają tę korektę w USA .To jest zbyt oczywiste i potrzebny jakiś dodatkowy impuls aby poleciało ostro kilka sesji pod rząd.Może jeszcze raz pojdzie do góry?"

Zgodnie z "dekadowym wzorcem" ("decennial pattern") rok o dacie kończącej się 7-ką to drugi najsłabszy rok dekady:

allstarcharts.com/wp-content/uploads/2014/03/3-20-14-decennial-cycle-all-yrs.png

Wrzesień do najsłabszy miesiąc w roku:

media.licdn.com/mpr/mpr/AAEAAQAAAAAAAAizAAAAJDBmY2QxZWZiLTBjYmYtNDc3Ni05ZDY2LTYyN2MyZmJjMGE3Mg.jpg

No i w drugą połowę września celuje dołek cyklu 40-tygodniowego. To by sugerowało bardzo słabe powiedzmy pierwsze 3 tygodnie września, ale rynek był złośliwy 10 i 20 lat temu: w obu przypadkach DJIA rósł wtedy we wrześniu o ponad 4 proc.
-
2017/08/21 10:54:13
@swiecki45:
"Panie Wojtku,jak Pan ocenia sytuację indeksu DAX.Zaczął korektę o wiele wcześniej i może już zrobił swoje minimum i w razie dalszej korekty w USA nie pogłębi ostatniego dołka?"

Ponieważ oczekuję umocnienia dolara do września:

wojciechbialek.blox.pl/2017/08/Kobylka-u-plota.html

... to sądzę, że DAX będzie teraz mocniejszy niż S&P 500 (tanieć będzie euro, więc DAX już nie będzie musiał spadać).

Celem 4-ek, których oczekuję na indeksach są dla mnie zasięgi 4-ek niższego rzędu. Problem polega na tym, że na DAX-ie ta 4-ka niższego rzędu była chyba pędząca i rozegrała się pomiędzy styczniem a kwietniem. Więc właściwie strefa, w której DAX powinien zakończyć spadki już została osiągnięta. Na S&P 500 to co biorę za 4-kę niższego rzędu rozegrało się w marcu-kwietniu i tu to zakresu tej korekty jeszcze sporo brakuje.
-
2017/08/21 15:08:03
@WB

" Ewentualne rozczarowanie danymi publikowanymi w przyszłości może doprowadzić do pogłębienia korekty na rynku akcji"

Czy wpływ ewentualnego wzrostu cen surowców (a także umocnienie dolara i złotego), może być na tyle duży, by utrzymać indexy na GPW?
-
2017/08/21 15:17:48
@bartalsi:
"Czy wpływ ewentualnego wzrostu cen surowców (a także umocnienie dolara i złotego), może być na tyle duży, by utrzymać indexy na GPW?"

W perspektywie pół roku - tak, na krótką metę obstawiam, że WIG-20 robi prawie ramię 5-tygodniowej głowy z ramionami, a USD/PLN robi to samo, ale w odwróconej głowie z ramionami. W tej koncepcji jutro - w dołku cyklu 13-sesyjnego (czyli połowy cyklu 5-tygodniowego) - jest dołek dolara i szczyt WIG-u 20, a potem następują wybicia z tych formacji (dolara w górę powyżej 3,67, a WIG-u 20 w dół poniżej 2340.
-
2017/08/21 15:39:10
Ja akurat lubię boczniaki :)
-
2017/08/21 16:12:00
@red007
Rozważyłbym na USD/PLN tzw dziewiątkę od grudnia 2016 roku. Teraz bylibyśmy w ósemce.
-
2017/08/21 16:14:15
hmm jak będzie zobaczymy
-
2017/08/21 17:04:22
@WB

"jutro - w dołku cyklu 13-sesyjnego (czyli połowy cyklu 5-tygodniowego) - jest dołek dolara "

Mi ładniej wygląda dołek dolara na 3,56 za około 2 tyg.
-
2017/08/21 18:28:52
@podczaszy1
Jestem przypadkiem na internecie i widzę Twój wpis.
Tak,tak.Ja Ci ostatnio pisałem,że po tej korekcie zejdziemy niżej niż ostatni dołek.
Liczyłem jak pisałem na podejście do 3,70,może jeszcze podejdzie,bo nawet Gospodarz o tym wspomniał.Cierpliwości potrzeba,może się uda.Coś mi ten Jackson Hole chodzi po głowie,że będzie spadek dolara ale to dopiero czwartek-piątek,zatem czekamy.
-
2017/08/21 20:04:32
WIG20 chodzi jak w zegarku - od wsparcia zarabia na L:
www.bankfotek.pl/view/2093009
-
2017/08/22 08:52:44
Bardzo WAŻNE dla polskiego rynku akcji:

acemarketu.com/?p=248738
-
2017/08/22 09:16:27
Zabawa w Pbg zakończona tylko 7% zyskiem (pierwsza partia kupiona za wczesnie). No ale pewnie za kilka sesji drugie kółeczko i liczę na więcej. :)
-
2017/08/22 10:06:59
@m.jagusiak:
"Bardzo WAŻNE dla polskiego rynku akcji:

acemarketu.com/?p=248738"

"DGP donosi, że wszystkie ministerstwa porozumiały się w.s reformy OFE i systemu emerytalnego, a decyzje mają być podjęte we wrześniu."

Przygotowania do wrześniowego dołka?
-
2017/08/22 10:07:56
@ mac-erson
7% zysku w praktyce to nie jest tak mało.
-
2017/08/22 10:09:40
Wig-20 zniósł niemal 61,8 % poprzedzającego spadku.
-
2017/08/22 10:11:55
Na WIG20 możliwy ząbek - korekta wzrostów.
-
2017/08/22 11:09:25
U naszego blogowego sąsiada Piotra Kuczyńskiego atak zwolenników dobrej zmiany - podobnie jak u nas kilka miesięcy temu. Biedny PK jakoś się trzyma ale mogą go pokonać... doświadczeniem ;-)
-
2017/08/22 13:15:46
@WB

"Przygotowania do wrześniowego dołka? "

Dołki związane z nomen omen akcjami z akcjami OFE, dotychczas zawsze wypadały wtedy jak już trwała ich faktyczna wyprzedaż.
-
2017/08/22 13:55:36
@bartalsi:
"Dołki związane z nomen omen akcjami z akcjami OFE, dotychczas zawsze wypadały wtedy jak już trwała ich faktyczna wyprzedaż."

Miałem na myśli takie dołki jak 27 czerwca 2013, dzień po tym:

samcik.blox.pl/2013/06/Rzad-o-naszych-emeryturach-niby-wybor-ale-na.html

... albo 5 września 2013, dzień po tym:

www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/skok;na;pieniadze;z;ofe;rzad;zabiera;nam;150;miliardow;zlotych,14,0,1375502.html



-
2017/08/22 16:43:06
No to jak ma teraz być z tymi pieniędzmi z OFE? Kto ma teraz z tego się utrzymywać?
-
2017/08/22 16:45:50
Istnieje spora możliwość powstania klina na Wig-u. Początek tego klina to09.03.2017 roku.
-
2017/08/22 17:21:09
Panie Wojtku może by przywrócić @ guyfawkesa 13 i @ datika do pisania na blogu ?
Uprzejmie proszę o rozważenie takiej możliwości.
-
2017/08/22 21:41:04
Dołączam się uprzejmie do przedmówcy.
-
2017/08/22 22:05:24
@WB

"
Miałem na myśli takie dołki jak 27 czerwca 2013, dzień po tym:

samcik.blox.pl/2013/06/Rzad-o-naszych-emeryturach-niby-wybor-ale-na.html

... albo 5 września 2013, dzień po tym:

www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/skok;na;pieniadze;z;ofe;rzad;zabiera;nam;150;miliardow;zlotych,14,0,1375502.html"

A pamiętam, pamiętam. Wg moich puzzli jesteśmy właśnie w okolicach września 2013.
-
2017/08/22 22:26:04
Przyłączam się do apelu o odblokowanie Guy'a. Fajnie byłoby znaleźć dla równowagi oponenta na poziomie a nie spuszczać trolle ze smyczy.
-
2017/08/23 00:51:11
Nie wiem co za problem założyć własnego politycznego bloga i zaprosić tam @guyfawkesa jeśli ktoś się za nim stęsknił. Tutaj jest znacznie lepiej bez siermiężnej propagandy w stylu TVP Info.
-
2017/08/23 08:23:08
@ WB
Czy korekta na CAC i DAX dobiegła końca ?
/ 19 kwiecień 2017 - Czy wierzymy w cykl pokoleniowy . . /
-
2017/08/23 08:51:13
@Carrie
Panda ma sufit?
-
2017/08/23 10:03:41
@W.B.
@podczaszy1
"Panie Wojtku może by przywrócić @ guyfawkesa 13 i @ datika do pisania na blogu ?
Uprzejmie proszę o rozważenie takiej możliwości."
Przyłączam się do prośby, gdyż nawiązywałem kilkakrotnie konwersację.
Oczywiście doceniam również Pana dbałość o formę.
-
2017/08/23 10:23:33
@ewiggin
Nie wiem co za problem założyć własnego politycznego bloga i zaprosić tam @guyfawkesa jeśli ktoś się za nim stęsknił. Tutaj jest znacznie lepiej bez siermiężnej propagandy w stylu TVP Info.
________________________________________________________________________________________
Jak widać są niereformowalni miłośnicy jedynie słusznej linii polityczno-społecznej. Z przerażeniem teraz obserwują jak jedna i jedyna z 3 wielkich telewizji mówi co innego niż dwie pozostałe. Ciężko im się odnaleźć w takim zalewie informacji jak mózg przyzwyczaił się do sytuacji w której obojętnie co się nie włączyło to mówili to samo :-D.
No ale teraz mamy dyktaturę a wtedy była demokracja....
-
2017/08/23 10:53:40
A propos telewizji publicznej to mam o niej jak najgorsze zdanie. Właściwie nie oglądam no chyba,że transmisje sportowe. No i co wtedy widzę i słyszę? Te same gęby od niemal 40 lat, brak fachowości,konformizm, układziki itd. Jak było za Macieja Szczepańskiego tak jest do dziś. Jakiś dwór na koszt państwa.
Co do TVN i Polsat-u to chyba wiadomo jak powstały i komu służą. To są stacje antypolskie.
Jaki taki poziom prezentuje TVP Historia, bo na bezrybiu i rak ryba.
-
2017/08/23 11:36:23
@ewiggin

Ja lubię propagandę wszelkiej maści; TVP, TVN, GW czy Radio Maryja.
Na blogu jest jednak problem z lewakami na odpowiednim poziomie, są tylko trolle najpodlejszego rodzaju.
-
2017/08/23 11:53:31
@bartalsi
Najwyraźniej masz na tym blogu taryfę ulgową, więc się nie krępuj - i tak nie jesteś w stanie mnie obrazić.

@mac-erson
Kilka razy apelowałeś o zaprzestanie tematów politycznych więc po co Ci @guyfawkes? Nie rozumiem tego.



-
2017/08/23 12:26:43
@podczaszy1:
"A propos telewizji publicznej to mam o niej jak najgorsze zdanie. Właściwie nie oglądam no chyba,że transmisje sportowe. No i co wtedy widzę i słyszę? Te same gęby od niemal 40 lat, brak fachowości,konformizm, układziki itd. Jak było za Macieja Szczepańskiego tak jest do dziś. Jakiś dwór na koszt państwa.
Co do TVN i Polsat-u to chyba wiadomo jak powstały i komu służą. To są stacje antypolskie.
Jaki taki poziom prezentuje TVP Historia, bo na bezrybiu i rak ryba."

Telewizji nie oglądam, a słucham wyłącznie II programu Polskiego Radia:

www.taraka.pl/radio_dwojka_elita_linia&bgad=12

Przyzwyczajenie się może zająć kilka tygodni, ale warto. Polecam.
-
2017/08/23 12:31:58
@resan:
"Czy korekta na CAC i DAX dobiegła końca ?
/ 19 kwiecień 2017 - Czy wierzymy w cykl pokoleniowy . . /"

Uważam, że dobiegnie do końca dopiero we wrześniu, ale nakładanka, którą wtedy zaprezentowałem:

wojciechbialek.blox.pl/2017/04/Czy-wierzymy-w-cykl-pokoleniowy.html

Minęła dołek z 3 stycznia 1983 przedwczoraj.
-
2017/08/23 12:35:27
@bartalsi:
"(...) są tylko trolle najpodlejszego rodzaju."

Panie bartalski, proszę ostrożność, bo jestem ostatnio w bojowym nastroju.
-
2017/08/23 12:35:56
@ewiggin

" i tak nie jesteś w stanie mnie obrazić."

Ależ ja o Tobie wogóle nic nie mówiłem, bo wogóle nie zwróciłem na Ciebie uwagi.
-
2017/08/23 12:39:29
@WB

"(...) są tylko trolle najpodlejszego rodzaju."

Panie bartalski, proszę ostrożność, bo jestem ostatnio w bojowym nastroju."

Lepiej wykorzystać to na trolle :)
-
2017/08/23 12:40:31
@relkame:
"Jak widać są niereformowalni miłośnicy jedynie słusznej linii polityczno-społecznej. Z przerażeniem teraz obserwują jak jedna i jedyna z 3 wielkich telewizji mówi co innego niż dwie pozostałe. Ciężko im się odnaleźć w takim zalewie informacji jak mózg przyzwyczaił się do sytuacji w której obojętnie co się nie włączyło to mówili to samo :-D.
No ale teraz mamy dyktaturę a wtedy była demokracja...."

Nie wiem, jaki poziom reprezentują TVN i Polsat, ale gdy odwiedzają mnie rodzice włączam im TVP1 czy TVP Info. To co tam zobaczyłem napełniło mnie przerażeniem. Ludzie, którzy serwują widzom tak prymitywną propagandę, muszą mieć "ciemny lud", który ma być tej propagandy odbiorcą, w jak najgłębszej pogardzie.
-
2017/08/23 12:44:04
"2017/08/21 15:17:48

W perspektywie pół roku - tak, na krótką metę obstawiam, że WIG-20 robi prawie ramię 5-tygodniowej głowy z ramionami, a USD/PLN robi to samo, ale w odwróconej głowie z ramionami. W tej koncepcji jutro - w dołku cyklu 13-sesyjnego (czyli połowy cyklu 5-tygodniowego) - jest dołek dolara i szczyt WIG-u 20, a potem następują wybicia z tych formacji (dolara w górę powyżej 3,67, a WIG-u 20 w dół poniżej 2340."

Na USD widać ostatnio ok. 3 sesyjny cykielek:

stooq.pl/q/?s=usdpln&c=10d&t=c&a=lg&b=1

Od ostatniego dołka minęło dwa dni. Ciekawe czy dolar zdoła się wybić w górę jeszcze w tym 3-dniowym cyklu, czy dopiero w następnym?
-
2017/08/23 12:50:51
@WB

"Na USD widać ostatnio ok. 3 sesyjny cykielek:

stooq.pl/q/?s=usdpln&c=10d&t=c&a=lg&b=1

Od ostatniego dołka minęło dwa dni. Ciekawe czy dolar zdoła się wybić w górę jeszcze w tym 3-dniowym cyklu, czy dopiero w następnym?"

Pasowałoby mi to dla mojego złota, ale system zawsze stawia opór, więc to może nie być tak szybko.
-
2017/08/23 13:48:24
@bialek.wojciech
.....włączam im TVP1 czy TVP Info. To co tam zobaczyłem napełniło mnie przerażeniem. Ludzie, którzy serwują widzom tak prymitywną propagandę, muszą mieć "ciemny lud", który ma być tej propagandy odbiorcą, w jak najgłębszej pogardzie.
___________________________________________________________________________
Z drugiej strony jest natomiast TVN z równie gównianą propagandą.
Gdyby jeszcze Polsat stał równo po środku zachowując neutralnośc byłoby wszystko jak najbardziej OK. Ot ścieranie się sił w demokracji.
Ale polsat opowiedział się po stronie tefałenu - może nie tak ordynarnie ale jednak....
-
2017/08/23 14:17:35
TVP chwali rząd i publikuje w jego narracji, natomiast nie ma tam ordynarnych kłamstw jak w Rusko-Niemieckim TVN i Polsacie.
Nie ma wyrwanych z kontekstu wypowiedzi, filmików z manipulacyjnym komentarzem. Np. ostatni przykład z wetem PAD i wypowiedzią JK.
TVN:
"To był poważny błąd" - dalej insynuacje o konflikcie pomiędzy PAD i PiS oraz tezy że PAD buduje "swoje zaplecze" i tworzy nową partię.
TVP:
"to był poważny błąd i na tym trzeba skończyć. Trzeba pomyśleć, jak z tego wyjść. Oby to był incydent, który zostanie zapomniany." - dalej o tym że PAD stworzy swoją wersję ustawy - czyli dalej wszystko ok.
-
bw0
2017/08/23 14:19:53
@ WB
Kolejny raz zwrócę uwagę że jest Pan po prostu cięty i niesprawiedliwy wobec PiS. Kolega relkame słusznie zwrócił uwagę że teraz przynajmniej jest jakiś pluralizm w propagandzie bo poprzednio wszystkie praktycznie media szły po jednej linii. Czemu Pan wtedy nie reagował na równie prostackie i to potrójne masowanie mózgu ;)
-
bw0
2017/08/23 14:28:28
@wb
Poza tym: skoro ostatnio przedstawił Pan równanie PiS=PPS FR = Citi, to czemu ta opcja jest gorsza od poprzednich. Czy PO lub PSL to jacyś patrioci bez zagramanicznych wpływów som? ;) Proszę o krótki wywód dla łaknącego wiedzy.
-
2017/08/23 14:46:51
U nas spodziewana korekta ostatnich wzrostów.
-
2017/08/23 15:23:34
Lotos - kiedy sprzedać? Kiszę jeszcze od dywidendy.
-
2017/08/23 15:32:04
@bw0:
"Kolejny raz zwrócę uwagę że jest Pan po prostu cięty i niesprawiedliwy wobec PiS. Kolega relkame słusznie zwrócił uwagę że teraz przynajmniej jest jakiś pluralizm w propagandzie bo poprzednio wszystkie praktycznie media szły po jednej linii. Czemu Pan wtedy nie reagował na równie prostackie i to potrójne masowanie mózgu ;)"

Tak jak mówię, nie oglądam telewizji, ale tego co zobaczyłem teraz w TVP chyba się nie da porównać do tego tego, co było dawniej. Przykro mi, ale takie wrażenie odniosłem. To wygląda tak, jak gdyby władze telewizji postanowiły dla równowagi przegiąć w drugą stronę, tyle że przegięły w tym przeginaniu i wyszło to co wyszło, czyli zgroza.
-
2017/08/23 15:36:55
@bw0:
"Poza tym: skoro ostatnio przedstawił Pan równanie PiS=PPS FR = Citi, to czemu ta opcja jest gorsza od poprzednich. Czy PO lub PSL to jacyś patrioci bez zagramanicznych wpływów som? ;) Proszę o krótki wywód dla łaknącego wiedzy."

A czy ja mówię, że gorsza. Angolosasi są ewidentnie lepsi od Niemców i Rosjan, bo bywają naszymi sojusznikami, a nie wrogami. Bez USA w ogólne nas by nie było. Ale też mogą być niebezpieczni, bo mogą nas popychać w stronę korzystną dla nich, a niekoniecznie korzystną dla nas (np. w 1939 roku Brytyjczycy nas zrzucili nas z sań, by zyskać rok czasu, Brytyjczycy w Jałcie nas przehandlowali za Grecję itp.).
-
2017/08/23 15:41:16
@WB"To wygląda tak, jak gdyby władze telewizji postanowiły dla równowagi przegiąć w drugą stronę, tyle,że przegięły w tym przeginaniu i wyszło to co wyszło, czyli zgroza."

Z tym się zgadzam.
Właściwie nie byłoby problemu, bo można nie oglądać tych bzdur ale chcą żeby im za to płacić, a to już jest skur.........stwo.
-
2017/08/23 16:00:02
"Miejsce OFE zajmą fundusze inwestycyjne,które będą zarządzać prywatnymi już oszczędnościami Polaków. Strategię inwestycyjną każdy wybierze sobie sam." - czytam sobie taki news.
No to bardzo ciekawe jak pieniądze publiczne zmieniają się w prywatne. Toż przecież sam najwyższy Trybunał Konstytucyjny/ chłopaki na posyłki/ uznał,że pieniądz w OFE są publiczne, a tu teraz prywatne. Cudowne naprawdę cudowne. To znaczy tak by było gdyby nie to,że gdzieś po drodze około 70 % tych pieniędzy zniknęło. Widać przekształcenie czegoś z publicznego na prywatne musi kosztować i to sporo.
-
2017/08/23 16:00:45
No przynajmniej nikt nie twierdzi, że TVP to obiektywne, narodowe medium. To już jakiś postęp.
-
2017/08/23 17:05:01
Tak, jak upartyjniło media za swoich rządów PO to PIS owi do tego jeszcze daleko.
Obecnie PIS próbuje zachować obiektywizm, a TVP za PO było propagandą iście Gebelsowską, jak TVN.
-
2017/08/23 17:06:07
@ Bialek

Jakis pomysl na temat GBP?
-
2017/08/23 18:03:24
@bartalsi
IMO-Stop na 47 take profit 70?
-
bw0
2017/08/23 18:21:13
@wb
"A czy ja mówię, że gorsza..."
Cieszę się że się zgadzamy. Zatem dajmy anglosaskiemu PiSowi spokój, niech robią swoją robotę/propagandę. Ocenimy po owocach. BTW jeden z moich ulubionych Pana bon motów sprzed jakichś 2 lat to: " nie dziwię się Pana poglądom, pracują nad Panem najlepsi specjaliści" :-)
-
2017/08/23 19:22:12
@bw0:
"Cieszę się że się zgadzamy. Zatem dajmy anglosaskiemu PiSowi spokój, niech robią swoją robotę/propagandę. Ocenimy po owocach."

My to akurat mamy mało do powiedzenia. Decydujący głos ma dysponent taśm, a kto to jest, nie wiemy.

-
2017/08/23 19:38:36
@WB

"To wygląda tak, jak gdyby władze telewizji postanowiły dla równowagi przegiąć w drugą stronę, tyle że przegięły w tym przeginaniu i wyszło to co wyszło, czyli zgroza"

Mógłby Pan opisać jakieś konkretne przykłady na tą zgrozę? Tzn konkretną zgrozę, bez ogólników.
-
2017/08/23 20:02:07
@bartalsi:
"Mógłby Pan opisać jakieś konkretne przykłady na tą zgrozę? Tzn konkretną zgrozę, bez ogólników."

Nie potrafię podać konkretnych przykładów, bo zbyt krótko oglądałem telewizję, ale mogę oddać głos (chyba) zwolennikowi PiS-u:

"Starszy widz szczypie się, bo czuje się jakby wehikuł czasu przeniósł go 40 lat wstecz i oglądał TVP Szczepańskiego" napisał mocno Wildstein."

www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/bronislaw-wildstein-ostro-o-tvp-propaganda-jak-za-gierka/05hz93s
-
2017/08/23 20:04:06
@bartalsi
"Mógłby Pan opisać jakieś konkretne przykłady na tą zgrozę? Tzn konkretną zgrozę, bez ogólników. "
_______________________________________________________________
To może ja dam przykłady na zgrozę - chociaż pewnie nie taką o jakiej mówił WB.
Obejrzałem sobie dzisiaj Wydarzenia na Polsacie. Niemal każda informacja komentowana w kierunku porażki rządu:
burze, usuwanie szkód itp. -> wina pisu. Oczywiście samorządowcy z PO robią co mogą żeby to naprawić.

TW bolek -> wiadomo, złowrogi pis tępi największego polskiego "bohatera". Nie podano że prokuratorzy IPN musieli podjąć śledztwo po zawiadomieniu przez znanego blogera Piotra Wielguckiego vel matka kurka o składaniu fałszywych zeznań przez kolegę lolka :)

pracownik autosanu nie złożył na czas oferty na dostawy sprzętu dla wojska - wina Szydło i Macierewicza. O zgrozo lamentowali nad tym, że przetarg wygrał niemiecki koncern żeby podkręcić prawicową część oglądających.

walka ze smogiem i wstrzymanie dostaw najgorszej jakości paliwa kopalnego na rynek -> wzrost cen i kosztów ogrzewania dla najbiedniejszych

Skandalem jest to, że nawet walkę o nasze interesy w sprawie delegowania pracowników w ue przedstawia się jako wymachiwanie szabelką, klęskę wizerunkową i inne pierdoły.
Wiadomo o co chodzi prezydentowi z kapelusza o ciągotach nekrofilskich, który jeździ teraz po trójmorzu i próbuje zwalczać jedność w regionie zabiegając o interes Francji. W skrócie chodzi o kaskę. Jednak dla dziennikarzyn z polsatu nie jest to najwyraźniej jasne skoro muszą dokonywać cudów interpretacyjnych żeby tą brutalną politykę i walkę o interesy przedstawić jako skandal i klęskę rządu B. Szydło...
-
2017/08/23 20:08:08
@ WB
Myślę o dołku na DAX,CAC albo 31 .08 lub 8.09 ?


-
2017/08/23 20:11:20
@zulus_chacka:
"Jakis pomysl na temat GBP?"

W ramach cyklu 8-letniego podwójne dno a la 2008/2009:

stooq.pl/q/?s=gbpeur&c=10y&t=c&a=lg&b=0

?
-
2017/08/23 20:19:06
@relkame:
Wniosek: nie oglądać telewizji, by się nie dawać napromieniowywać propagandzie.
-
2017/08/23 20:22:07
@białek.wojciech
"Inna opinia:
wiadomosci.dziennik.pl/media/artykuly/536313,ekspert-od-propagandy-analizuje-wiadomosci-przypominaja-program-satyryczny.html"
Panie Wojtku ta opinia pasowałaby idealnie do minionych rządów PO - byli o niebo lepsi w braku obiektywizmu od obecnej ekipy.
Ci nie są tak nachalni, jak poprzednicy w robieniu wody z mózgu widzom.
-
2017/08/23 20:29:56
A może coś o rynkach, bo medioznawcami to chyba nie jesteśmy?
-
2017/08/23 20:30:09
@all
Kończąc temat kanałów tv walczących z rządem polskim. Kilka dni temu w programie "tak czy nie" w polsacie zadano widzom pytanie:
"Czy rząd powinien przeprosić za swoją reakcję po nawałnicy?"
Oczywiście dla ludzi oglądających tę propagandę tefałenowsko-polsatowską nie pozostawiono pola manewru i nie spytano o to czy rząd zachował się dobrze czy nie dobrze. Wszyscy mają wiedzieć, że działał źle i ma za to przeprosić.
Niestety ciemny, polski, katolicki lud w ok 80% stwierdził w tym głosowaniu, że rząd nie powinien przepraszać..... :D
-
2017/08/23 20:41:10
@białek.wojciech
"A może coś o rynkach, bo medioznawcami to chyba nie jesteśmy?"

Proszę bardzo - nasz WIG20 nadal w hossie, nad wsparciem, wbrew panującemu powszechnie pesymizmowi i oczekiwaniom na głębszy spadek.
www.bankfotek.pl/view/2093309
-
2017/08/23 20:51:36
@relkame
'...ciemny, polski, katolicki lud...."

I to jest istota wszelkiego sporu w Polsce.

Polska pozostanie katolicka, albo jej nie będzie wcale - innej alternatywy nie ma, a kto tego nie akceptuje musi się liczyć z konsekwencjami.
-
2017/08/23 21:21:02
@WB

Same ogólniki, żadnego przykładu na "zgrozę". Dla mnie większą zgrozą było krycie afer i narracja Rusko - Niemiecka (Polaczki mają być tanią siłą roboczą i niczym więcej, nie tracić okazji do siedzenia cicho. Przyjąć jak najwięcej islamskich imigrantów).
-
2017/08/23 21:24:33
@karnakufo:
"Polska pozostanie katolicka, albo jej nie będzie wcale - innej alternatywy nie ma, a kto tego nie akceptuje musi się liczyć z konsekwencjami."

To chyba jest bardziej skomplikowane:

niniwa22.cba.pl/ksiaze_prymas_zwachal_line.htm

-
2017/08/23 21:35:49
Muszę przyznać, że ostatnie 2 sesje na Bovespie to dla mnie zaskoczenie:

stooq.pl/q/?s=^bvp&c=1y&t=c&a=lg&b=0
-
2017/08/23 22:15:20
@bialek.wojciech

"My to akurat mamy mało do powiedzenia. Decydujący głos ma dysponent taśm, a kto to jest, nie wiemy. "

Pan tak na powaznie?

->Po 2012 Amerykanie powrocili do Europy Wschodniej vide Ukraina.

->Ewidentnie pomogli PiSowi z tasmami (bezposrednio lub posrednio przez stara agenture), aby odsunac frakcje POPSL czyli zebysmy odeszli od kurateli szwabskiej na amrykanska. Ewidentnie PiS przenosi nas pod kuratele USA - vide wizyta Trampka.

-> Ewidentnie za kulisami jest spor o przyszlosc Polski bez naszego udzialu.
Spor jest pomiedzy USA i DE/FR. USA chce sojusznika i miejsce w centrum Europy. Tandem DE/FR - chce 40mln $hitmakerow aka konsumentow / tania sile robocza. Tusk byl idealny dla DE/FR troche gorzej dla Polski - vide przekrety na VAT etc...
Komisja Europejska to narzedzie DE/FR - to jest ewidentne, PL jest gorszym sortem.

troche odwagi Panie Wojtku!!

PS: Marze o POLexicie!



-
2017/08/23 22:26:14
@bialek.wojciech, @bw0
"
@bw0:
"Poza tym: skoro ostatnio przedstawił Pan równanie PiS=PPS FR = Citi, to czemu ta opcja jest gorsza od poprzednich. Czy PO lub PSL to jacyś patrioci bez zagramanicznych wpływów som? ;) Proszę o krótki wywód dla łaknącego wiedzy."

A czy ja mówię, że gorsza. Angolosasi są ewidentnie lepsi od Niemców i Rosjan, bo bywają naszymi sojusznikami, a nie wrogami. Bez USA w ogólne nas by nie było. Ale też mogą być niebezpieczni, bo mogą nas popychać w stronę korzystną dla nich, a niekoniecznie korzystną dla nas (np. w 1939 roku Brytyjczycy nas zrzucili nas z sań, by zyskać rok czasu, Brytyjczycy w Jałcie nas przehandlowali za Grecję itp.). "

Różnicą jest nie tylko to, że Niemcy i Rosja to nasi wrogowie, gdy z Anglią i USA częściej nam po drodze. Wielką różnicę stanowi także to, że o ile PiS szuka sojuszu z UK i USA, to cała to pomagdalenkowa mafia wykonywała polecenia każdego, kto płacił. Przykładów, gdy to hołota nas sprzedawała jest masa, nikt nie potrafi natomiast podać przykładu działania PiS, gdzie dbali oni o obcy interes bardziej niż nasz.
-
2017/08/23 23:26:53
@olejgujnar
"nikt nie potrafi natomiast podać przykładu działania PiS, gdzie dbali oni o obcy interes bardziej niż nasz."

"Tomasz Piątek: Książka dotyczy licznych, wieloletnich i wielostronnych powiązań ministra obrony Antoniego Macierewicza z rosyjskim, ale globalnym gangsterem-finansistą Siemionem Mogilewiczem i z sowieckim, a potem rosyjskim wywiadem wojskowym GRU, ponieważ Mogilewicz z GRU blisko współpracuje. Współpracuje też z cywilnymi rosyjskimi służbami FSB, ale przede wszystkim z Kremlem. Z różnych źródeł wiemy, że Mogilewicz jest przyjacielem Putina z dawnych lat, od dawna z nim współpracuje, mówił o tym m.in. Aleksandr Litwinienko, były oficer Rosyjskich Służb Specjalnych, który zaraz potem został zamordowany. Mówił o tym również były prezydent Ukrainy Łeonid Kuczma w rozmowie z szefem Służby Bezpieczeństwa Ukrainy Łeonidem Derkaczem."

www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/1710704,1,autor-bestsellera-macierewicz-i-jego-tajemnice-o-swojej-ksiazce.read



-
2017/08/24 03:30:54
@ bialek.wojciech

Ten " ? " oxnacza ze powininem rzucic moneta ?

-
2017/08/24 07:10:21
kapitał idzie na rynki wschodzące.Trzymam JSW PEO ENG i CLN.Innej opcji jak wzrosty raczej póki co nie ma.
-
2017/08/24 09:08:11
Indeks WIG20 wraca do hossy:

acemarketu.com/?p=249258
-
2017/08/24 10:18:05
@ zillioner
@bialek.wojciech
Sprawy taśm i udziału agentury dość wiarygodnie przedstawia Stanisław Michalkiewicz.
-
2017/08/24 10:26:53
Byczek górą.:)
-
2017/08/24 10:27:49
A propos dysponenta słynnych i głośnych taśm.
Trop jest chyba następujący: powstaje spółka Sowa i Przyjaciele. Dziwnym trafem istnieje też stowarzyszenie Sowa na czele którego stoi niejaki Dukaczewski. Spółka Sowa i Przyjaciele lokalizuje się w budynku, który można nazwać "rosyjskim". Budynek jest wybudowany w latach chyba pięćdziesiątych i istnieją w nim bardzo ciekawe kanały wentylacyjne, które umożliwiają przy pomocy odpowiedniego sprzętu podsłuchiwanie nawet z górnych pięter i podsłuch jest niemożliwy do zlokalizowania przez odpowiednie służby. To oczywiście nie wyklucza,że WSI działało na zamówienie USA ale nie koniecznie. Innymi słowy nie jest to takie proste jak się wydaje.
-
2017/08/24 10:31:26
@podczaszy1

"A propos dysponenta słynnych i głośnych taśm. "

to elementarne drogi Watsonie, kto na tym wszystkim zyskuje. Droga dedukcji - Nie ruscy, nie niemcy. Ale Yankees i PiS.
-
2017/08/24 10:33:03
Koncepcja klina na wig-u tak jakby się realizowała. Wspominałem o tym dwa dni temu.
-
2017/08/24 10:36:11
@ zillioner
To świat służb i tam nie jest to takie proste. Możesz mi wierzyć albo nie. Dla mnie to bez znaczenia.
-
2017/08/24 10:42:38
@All
Rynek chyba w końcu zdecydował się które wsparcie/opór przebić.
www.bankfotek.pl/view/2093376
-
2017/08/24 11:10:09
@Zillioner

Na pisowskiej retoryce anty UE zyskują najbardziej ruscy. Na Węgrzech też były taśmy i teraz Orban otwarcie flirtuje z Putinem. Od dawna twierdzę, że taśmy to robota Kremla. USA nic nie zyskują z powodu rządów PIS-u a Rosja jak najbardziej tak. Zwróć uwagę, że z USA już kilka razy pojawiały się uwagi, że PIS nie przestrzega praworządności. Do tego dochodzi ta książka Piątka o powiązaniach nietykalnego Macierewicza z rosyjskimi służbami.
-
2017/08/24 11:12:49
Odpowiednikiem domniemanego klina na Wig-u jest trójkąt zwyżkujący na wig-u 20.
-
2017/08/24 11:18:25
Nie piszący tutaj już/mam nadzieję,że tylko tymczasowo/ @ guyfakes 13 w swoim ostatnim wpisie polecał historię marksizmu Roberta Karonia. Ja się pod tym podpisuję i polecam ponadto jego filmik na you tube Altiero Spinelli i Nowa Europa.
-
2017/08/24 11:26:43
@zillioner
I jeszcze jedna uwaga - to nieprawda, że PO nie współpracowała z USA. Współpracowała i wojskowo i też chciała kupić Patrioty do programu Wisła. Przecież na taśmach Sikorski wkurza się, że wciąż robimy łaskę Amerykanom.
-
2017/08/24 11:33:23
W kwestii katolicyzm , a socjalizm to Stanisław Michalkiewicz głosi,że żaden socjalista nie może być katolikiem-choć może mu się tak wydawać- a to ze względu na jedno z przykazań: nie pożądaj............. ani żadnej rzeczy która jego jest.
-
2017/08/24 11:34:41
Powtarzam jak mantrę:
PO i wszelkie jej pączkowania trzeba wyplenić jak chwasty - dla dobra Polski.
-
2017/08/24 11:40:27
WIG20 może być już blisko lokalnego szczytu.
-
2017/08/24 12:15:23
Ale sygnału na S jeszcze nie ma.:)
-
2017/08/24 13:26:25
@ zillioner
"PS. Marzę o POLexicie!".
Ja też i wiem,że tak się stanie.
-
2017/08/24 13:33:02
@podczaszy1
"@ zillioner
"PS. Marzę o POLexicie!".
Ja też i wiem,że tak się stanie."

A ja jestem przeciwny POLexitowi i myślę, że do tego nie dojdzie - Unię trzeba zmieniać będąc w niej.
-
2017/08/24 13:33:05
@ karnakufo
"Powtarzam jak mantrę:
PO i wszelkie jej pączkowania trzeba wyplenić jak chwasty- dla dobra Polski"
Oczywiście masz rację.
-
2017/08/24 13:34:47
@ Karnakufo
Proponuję obejrzeć ten filmik o Spinellim.
-
2017/08/24 13:53:40
Co się dzieje z WIG Banki?
Czyżby wcześniej wyczuwał jakiś smród?
-
2017/08/24 13:54:10
Panie Wojciechu,

A jak Pan projektuje zachowanie CHF/PLN? Będzie umocnienie w stosunku większe niż na parze USD/PLN?
-
2017/08/24 14:22:00
proponuję na wig-u 20 poziom około 2441-2445 pkt jako ten, który zadecyduje czy robią nas w konia czy nie.
-
2017/08/24 14:29:29
Prognozy WB prezentowane w tym wpiscie chyba sie troche spoznia, okolo miesiac.
-
2017/08/24 14:40:29
JSW boi się przekroczyć 100 PLN.
-
2017/08/24 15:00:54
@bartalsi:
"Prognozy WB prezentowane w tym wpiscie chyba sie troche spoznia, okolo miesiac."

Mój scenariusz prawego ramienia na WIG-u 20 się dziś zdezaktualizował.

Przy okazji odkryłem dziś coś ciekawego na stooqu: Notowania->Indeksy->Indeksy giełdowe Stooq.

Można tam znaleźć indeksy (chyba) cenowe dla kilku rynków. Wyglądają dramatycznie

stooq.pl/q/?s=^_pl

stooq.pl/q/?s=^_usnm&c=3y&t=c&a=lg&b=1

stooq.pl/q/?s=^_uk


Czyli szeroki rynek się wszędzie załamuje, a indeksy są trzymane przez największe spółki.

-
2017/08/24 15:28:19
bialek.wojciech

2017/08/21 15:17:48

W perspektywie pół roku - tak, na krótką metę obstawiam, że WIG-20 robi prawie ramię 5-tygodniowej głowy z ramionami, a USD/PLN robi to samo, ale w odwróconej głowie z ramionami. W tej koncepcji jutro - w dołku cyklu 13-sesyjnego (czyli połowy cyklu 5-tygodniowego) - jest dołek dolara i szczyt WIG-u 20, a potem następują wybicia z tych formacji (dolara w górę powyżej 3,67, a WIG-u 20 w dół poniżej 2340.

bialek.wojciech

2017/08/24 15:00:54

Mój scenariusz prawego ramienia na WIG-u 20 się dziś zdezaktualizował.



Ech, te cykle...


-
2017/08/24 15:36:18
@rafskr:
"A jak Pan projektuje zachowanie CHF/PLN? Będzie umocnienie w stosunku większe niż na parze USD/PLN?"

Raptem w zeszłym miesiącu euro umocniło się do franka do najwyższego poziomu od 2,5 roku. Oczekiwałbym, że do momentu zakończenia hossy na rynkach akcji (gdzieś w przyszłym roku) kurs EUR/CHF wróci do poziomów z lat 2012-2014:

stooq.pl/q/?s=eurchf&c=5y&t=c&a=lg&b=1

Na CHF/PLN odpowiadałoby to spadkowi do okolic 3,4.

-
2017/08/24 15:39:09
@k-ufo

"A ja jestem przeciwny POLexitowi i myślę, że do tego nie dojdzie - Unię trzeba zmieniać będąc w niej."

Sie nie da ;)

-> Unia Europejska to unia celna, aby nikt nie mogl miec cla na produkty DE i FR->

->Unia walutowa - jest po to aby nikt nie mogl zdewaluowac waluty i byc konkurencja dla DE ...

-> Komisja Europejska to maczuga poityczna DE/FR na niepokornych, ktorzy nie chca zgodzic sie z interesami DE/FR. Nord Stream 2 jest OK, polskie firmy transpotowe to dumping socjalny, etc.

Otworz oczy. Jestem za dostepem do rynku unii, nic po za tym.
Bardzo ciekawym papierkiem lakmusowym jest UK, jak im sie uda to unia sie rozpadnie.
-
2017/08/24 16:13:04
Odnośnie groteskowej propagandy na tvp kilka tekstów z pasków (przepraszam za wielkie litery, cytaty są dosłowne):

"OBROŃCY PEDOFILÓW I ALIMENCIARZY TWARZAMI OPORU PRZECIWKO REFORMIE SĄDOWNICTWA"
"EKOTERRORYŚCI ZAATAKOWALI KSIĘDZA" - o protestujących przeciwko wycinaniu Puszczy Białowieskiej, którzy kłócili się z duszpasterzem leśników
"PRÓBA ZABLOKOWANIA PRAWDY"
"SPOŁECZNA REWOLTA SPOSOBEM NA SPROWADZENIE DO POLSKI ISLAMSKICH IMIGRANTÓW"
itd. itp.

Poziom tych tekstów to już niewiele ponad to co nadawano w rwandyjskim radiu, żeby zagrzać Hutu na Tutsi.
-
2017/08/24 16:27:23
Najstraszniejsze jest to, że jest ciemny lud, który to kupuje. Zastanawiam się tylko, czy na tym blogu jest tego ludu nadreprezentacja, czy też taka jest większość społeczeństwa?
-
2017/08/24 16:33:07
@podtworca

2017/08/24 16:13:04

"Odnośnie groteskowej propagandy na tvp kilka tekstów z pasków (przepraszam za wielkie litery, cytaty są dosłowne):

"OBROŃCY PEDOFILÓW I ALIMENCIARZY TWARZAMI OPORU PRZECIWKO REFORMIE SĄDOWNICTWA"
"EKOTERRORYŚCI ZAATAKOWALI KSIĘDZA" - o protestujących przeciwko wycinaniu Puszczy Białowieskiej, którzy kłócili się z duszpasterzem leśników
"PRÓBA ZABLOKOWANIA PRAWDY"
"SPOŁECZNA REWOLTA SPOSOBEM NA SPROWADZENIE DO POLSKI ISLAMSKICH IMIGRANTÓW"
itd. itp.

Poziom tych tekstów to już niewiele ponad to co nadawano w rwandyjskim radiu, żeby zagrzać Hutu na Tutsi. "

Akurat to jest TVP info a nie główne wydanie informacyjne i wiadomosci na TVP1 i TVP2. Widocznie ktoś na regionalce chce się wykazać i jest nadgorliwy.
-
2017/08/24 16:41:01
@bartalsi

Ekoterroryści są akurat z głównego wydania. Na efekty nie trzeba było oczywiście długo czekać:
www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci-marzena-paczuska-utrata-860-tys-widzow
Przy takiej profesce na innych polach sondaże dla PiS zapikują jak tylko skończy się boom gospodarczy. Żeby utrzymać władzę trzeba będzie skręcić jakąś mineriadę, górnicy z pewnością będą chętni jak tylko cena węgla spadnie i będą potrzebne od społeczeństwa kolejne miliardy na ratowanie kopalni.
-
2017/08/24 16:43:24
Dał dziś byczek czadu, ale krótkoterminowo rynek jest przegrzany.
-
2017/08/24 16:45:06
@wb
Czy dołek cyklu 40-tygodniowego mineliśmy kilka dni temu? Co Pan na to?
-
2017/08/24 16:48:26
Jak tak popatrzeć to ilu przedwcześnie wysiadło z pociągu hossa licząc na duży spadek.:)
-
2017/08/24 16:50:15
podtworca
Poziom cytowanych tekstów to nic w porównaniu z tym:
www.youtube.com/watch?v=aLAthopiOU4
I KTO NA KOGO ZAGRZEWA ?



-
2017/08/24 16:53:12
Biorę zysk z L na fixie, może uda odebrać się L niżej. :)
-
2017/08/24 17:01:41
@ewiggin:
"Czy dołek cyklu 40-tygodniowego mineliśmy kilka dni temu? Co Pan na to?"

Nie podoba mi się to, bo w na S&P 500 od wyraźnego dołka cyklu 20-tygodniowego z 13 kwietnia, były tylko 3 pełne cykle 5 tygodniowe, i teraz powinniśmy być w 4-tym - ostatnim. W tej interpretacji S&P 500 jest mniej więcej w takiej sytuacji jak 20 września ub. r. czyli w trakcie korekcyjnego wzrostu przed ostatnim spadkiem do Trumpowego dołka.

Ale oczywiście wszystko jest możliwe: poprzedni cykl 40-tygodniowe trwał na S&P 500 od 11 lutego do 3 listopada, a więc miał jedynie niecałe 9 miesięcy. Niecałe 9 miesięcy od 3 listopada to wręcz koniec lipca, więc dołek 18 sierpnia nie odbiegałby jakoś specjalnie od normy. No ale to zupełnie nie pasuje to projekcji przedstawionych 2 tygodnie temu:

wojciechbialek.blox.pl/2017/08/Najwyzsza-pora-na-korekte.html

-
2017/08/24 17:04:42
@ewiggin:
"Czy dołek cyklu 40-tygodniowego mineliśmy kilka dni temu? Co Pan na to?"

Dodam tylko, że w tych 5 systemach, które na początku czerwca kupowały WIG-20:

wojciechbialek.blox.pl/2017/06/Najgorszy-od-pol-roku-sentyment-krajowych.html

... jako uniwersalny sygnał sprzedaż ustawiłem osiągnięcie przez saldo INI 15-tygodniowego maksimum, więc realizacja zysków nastąpi, gdy INI SII wyjdzie za tydzień powyżej 19,1 pkt. proc. lub za 2 tygodnie powyżej 16,8 pkt proc. Dziś było +10,2 pkt. proc.
-
2017/08/24 17:19:48
@b_53:
"Ech, te cykle..."

Z komentarza do Parkietu sprzed tygodnia:

"Gdzieś w pobliżu powinno znajdować się minimum cyklu 5-tygodniowego, więc wydaje się, że końcówka sierpnia powinna przynieść odbicie w kierunku strefy oporu wyznaczonej w przedziale 2365-2371 przez minima z pierwszej połowie sierpnia."

Ot odbicie okazało się nieco mocniejsze.
-
2017/08/24 17:40:15
Czy jutro lub w poniedzialek powtórka z 1 .08.2011 ???
-
2017/08/24 17:46:53
@resan:
"Czy jutro lub w poniedzialek powtórka z 1 .08.2011 ???"

Wtedy rynek spadł od maja, więc ta analogia wydaje się wątpliwa, ale ciekawe, że przywołał Pan właśnie 2011 rok. Właśnie do Parkietu wysłałem komentarz, w którym zwróciłem uwagę na dwa zjawiska, które ostatnio miały miejsce, a które swe jedyne precedensy miały w maju 2011.

Otóż w całej historii GPW tylko w maju 2011 i teraz WIG był po 12 miesiącach bez korekty większej niż 6 proc.

A także tylko w maju 2011 i teraz indeks cenowy ustanawiał 8-miesięczne minimum, w czasie, gdy WIG-20 przebywał nie niżej niż 3 proc. poniżej swego wieloletniego szczytu.

Takie dwie ciekawostki.
-
2017/08/24 17:57:37
No nic, trzeba nasłuchiwać wieści z Jackson Hole.
-
2017/08/24 18:36:35
@bywalec.od2008
"2017/08/24 16:50:15
podtworca
Poziom cytowanych tekstów to nic w porównaniu z tym:
www.youtube.com/watch?v=aLAthopiOU4
I KTO NA KOGO ZAGRZEWA ? "

Ten to chyba usypia, nie dałem rady przesłuchać. Sugerujesz, że tym 2 promilom, które go popierają po takiej gadce skacze gul, że chcą tępić tych, co nie z nimi?
-
2017/08/24 18:41:34
@resan
'Czy jutro lub w poniedzialek powtórka z 1 .08.2011 ???
"
Kompletnie inna sytuacja jak poprzednio - nie sądzę.
-
2017/08/24 18:50:09
@ WB
DAX i CAC też od maja spadają .
Ciekawostka - liczba dni od dołka styczeń 2016
- liczba dni od 1.08 .2011 do dzisiaj
-
2017/08/24 19:11:20
Ten rysunek pokazuje, że WIG20 mógł osiągnąć szczyt:
www.bankfotek.pl/view/2093444
-
2017/08/24 19:30:40
bialek.wojciech
2017/08/24 17:19:48

Z komentarza do Parkietu sprzed tygodnia:

"Gdzieś w pobliżu powinno znajdować się minimum cyklu 5-tygodniowego"


2017/08/21 15:17:48

W tej koncepcji jutro - w dołku cyklu 13-sesyjnego (czyli połowy cyklu 5-tygodniowego) - jest dołek dolara i szczyt WIG-u 20, a potem następują wybicia z tych formacji (dolara w górę powyżej 3,67, a WIG-u 20 w dół poniżej 2340.



Twierdzi Pan, że 17.08 był dołek cyklu 5-tyg. , a 3 sesje później szczyt cyklu 13-sesyjnego ? Nad identyfikacją cykli chyba musi Pan jeszcze trochę popracować.


-
2017/08/24 20:29:31
@ewiggin
"Najstraszniejsze jest to, że jest ciemny lud, który to kupuje. Zastanawiam się tylko, czy na tym blogu jest tego ludu nadreprezentacja, czy też taka jest większość społeczeństwa?"
Jak widać lud tefałenowski nie rozumie tego co się dzieje w kraju i dlaczego poprzednia banda została pogoniona, mimo tego że pis nie miał ani dużych gazet ani żadnej z 3 telewizji...
Cóż. Tymczasem psy szczekają a karawana jedzie dalej:
Morawiecki szykuje najniższy deficyt od 2012 r.
-
2017/08/24 20:34:58
@relkame
Psom już piana z pyska cieknie, ale nie dadzą rady.
Złodziejstwo i cwaniactwo nie może zwyciężyć - wyborcy powinni ich skazać na niebyt, jak to zrobiono z lewicą.
Naszym zadaniem jest uświadamiać ludzi, jaki to rak toczył Polskę, by już nigdy ich nie wybrano.
-
2017/08/24 21:45:18
@ewiggin

Gdzie niby w tym Twoim cytacie jest przykład działania PiS, gdzie dbali oni o obcy interes bardziej niż nasz? Postaraj się choć raz napisać coś z sensem.

"I jeszcze jedna uwaga - to nieprawda, że PO nie współpracowała z USA. Współpracowała i wojskowo i też chciała kupić Patrioty do programu Wisła. Przecież na taśmach Sikorski wkurza się, że wciąż robimy łaskę Amerykanom. "

I przez 8 lat nie udało im się załatwić w tej kwestii nic, gdy PiS zawinęło temat w rok :o To albo są to kompletni nieudacznicy, albo po prostu odstawiali szopkę dla takich jak Ty, żebyś mógł sami siebie okłamywać, że nie głosujesz na zdrajców, którzy robią wszystko, żebyśmy byli bezbronni. Mój typ - nieudacznicy i zdrajcy.

I jeszcze o tych Twoich bzdurach, że PiS działa w interesie Ruskich - wzmacniają armię, dywersyfikują dostawy gazu, przekopują Mierzeję Wiślaną, zmontowali międzymorze. Przecież te Twoje dyrdymały zupełnie się nie trzymają kupy, dalej widzę działasz w strefie urojeń.
-
2017/08/24 22:45:18
@olejgujnar
Witam w klubie - tak trzymać i nie popuszczać.
Nie będą nam tu PO i tefałeny kitu wciskać.
Na pohybel z nimi.
-
2017/08/24 22:48:23
@olejgujnar
"... wzmacniają armię, dywersyfikują dostawy gazu, przekopują Mierzeję Wiślaną, zmontowali
międzymorze."

- Same kłamstwa, nie ma co komentować.



-
2017/08/24 22:58:26
@olejgujnar
"I przez 8 lat nie udało im się załatwić w tej kwestii nic, gdy PiS zawinęło temat w rok ..."

- I kolejne kłamstwo. PIS niczego nie załatwił w sprawie Patriotów.
-
2017/08/24 23:04:13
Ja mam taką zasadę, że jak nie wiem co się dzieje to siedzę z boczku :)
Tak jest teraz chociaż aktualne moje podejrzenia to, że jesteśmy:
1) 17.09.1996 lub
2) 01.04.2010

W obu przypadkach szczyt nastąpi około 2-3% wyżej od obecnego poziomu za 1-2 tyg.
(czyli nieco powyżej poziomu 2500)
No cóż na razie cykle 40tyg. się rozsynchronizowały,żeby nie było za łatwo :)

A przy okazji nikt nie zauważył, że Wig20 połknął SP500 :)
-
2017/08/24 23:12:25
Połykacz tefalenowskiej papki łyka wszystko. Jak mu powiedzą tam ze Pis jest od ruskow to jest i koniec. A ze ruskim Mozejki zwineli to szczegol. A ze Lech Kaczynski naprędce organizował opór trójmorza w Gruzji to nie istotne. O wspieraniu antyruskiego Juszczenki juz nie wspomne. Itd itp. Eh. Papka w glowie do ksztaltowania jak sie chce.
-
2017/08/24 23:17:29
I wygląda też na to, że doczekamy się dojścia $ do " blogowego punktu G" w okolicach 3.55 :)
-
2017/08/24 23:22:35
@WB

"...się wszędzie załamuje"

Ale czy wsparcie pękło?
-
2017/08/24 23:25:36
@relkame
Dyskutujesz sam z własnymi tezami. A co do Lecha - nie wiem co robił w Gruzji i nawet jeśli coś tam montował, to ewidentnie mu się nie udało. Tak czy siak i tak go lubię za to co mówił np. na temat TK a dziś, patrząc na to co się dzieje, nawet za nim tęsknię.
-
2017/08/24 23:38:20
@mac-erson
"No cóż na razie cykle 40tyg. się rozsynchronizowały,żeby nie było za łatwo :)"

- No w sumie od ostatniego dołka cyklu 40-tygodniowego - bodaj 17 listopada 2016 r - minęło już ponad 9 miesięcy, więc chyba jednak wszystko gra i buczy.

-
2017/08/25 01:17:06
W.Białek
No nic, trzeba nasłuchiwać wieści z Jackson Hole.

Jastrzębia Yellen? + gołębi Draghi? to chyba ostatnia nadzieja na poważniejsze odbicie się dolara. Na taki właśnie scenariusz postawiono spore pieniądze.

www.zerohedge.com/news/2017-08-24/someone-just-placed-massive-bet-yellen-will-surprise-investors-tomorrow
-
2017/08/25 09:12:49
Pociąg na GPW podjeżdża coraz bardziej, promocja sie kończy, a kolejna za 15 lat:

acemarketu.com/?p=249501
-
2017/08/25 09:44:13
I to by było na tyle. :)
-
2017/08/25 10:10:03
@ red007
Nie wiem czy jeszcze pamiętasz naszą dyskusję z końca lipca lub początku sierpnia kiedy pisałem,że w sierpniu spodziewam się przyspieszenia wzrostów na wig-20. Jeśli tak to sam widzisz ,że czas pokazał,że miałem rację.
-
2017/08/25 10:16:49
Wybicie z klina na wig-u świadczy o silnym rynku, a przynajmniej tak mi się wydaje.
-
2017/08/25 10:27:05
2017.13.07 11:42:05
"To już 8 miesięcy mija od dołka w listopadzie 2016 roku.W przypadku kontynuacji wzrostów w sierpniu powinno nastąpić mocne przyspieszenie w górę."

Ten wpis okazał się proroczy.
-
2017/08/25 10:36:46
A propos tych Patriotów to Grzegorz Braun powołują się na prasę zagraniczną pisze,że podobno mamy je kupić nie od Amerykanów tylko od Izraela. Ciekawe,że w tej sprawie ani PIS ani tzw. totalna opozycja milczą wspólnie. Coś ich jednak łączy.
-
2017/08/25 10:37:02
@podczaszy1
"Wybicie z klina na wig-u świadczy o silnym rynku, a przynajmniej tak mi się wydaje. "
Gdzie Pan widzi tego klina?
Wg. Murphy'iego:
"Formacja klina podobna jest do trójkąta symetrycznego zarówno pod względem kształtu, jak i długości czasu w jakim powstaje.
Podobnie jak trójkąt symetryczny rozpoznać ją można po 2 zbiegających się liniach trendu, które przecinają się na wierzchołku formacji. Tworzenie się klina trwa zwykle nie krócej niż miesiąc i nie dłużej niż 3 miesiące w związku z czym zalicza się ją do formacji średniookresowych. Specyficzne dla klina jest charakterystyczne skośne położenie. Formacja klina biegnie skosem w górę lub w dół, przybierając zwykle, podobnie jak formacja flagi, kirerunek przeciwny do istniejącego trendu. Klin zniżkujący jest uznawany za typowy dla trendu wzrostowego, klin zwyżkujący zaś za kontynuację trendu spadkowego. Na diagramie 6.8a widzimy jak typowy dla hossy klin zniżkujący opada ukośnie w dół pomiędzy dwiema zbiegającymi się liniami. W trendzie spadkowym widocznym na diagramie 6.8b, zbiegające się linie trendu wznoszą się wyraźnie ku górze."
Może inaczej definiuje Pan tego klina, albo ja go nie widzę?
-
2017/08/25 10:38:03
Izrael już kiedyś sprzedał rakiety Gruzji i jakoś w 2008 roku się nie sprawdziły.
-
2017/08/25 10:43:15
@ dociekliwy 54
Proszę sobie narysować linię na wig-u po dołkach 09.03.2017 i 18.08.2017 roku, a następnie po szczytach 04.05 i 08.08 i wszystko będzie jasne. Wykres świecowy i skala logarytmiczna.
-
2017/08/25 10:46:23
@ dociekliwy 54
A tak w ogóle to czy uważa Pan,że skończyła się dwójka na wig-u 20, bo chyba taka była Pana koncepcja?
-
2017/08/25 11:07:49
Małe spółki i średnie jak były słabe tak pozostają słabe.
-
2017/08/25 11:14:27
@podczaszy1
"Wybicie z klina na wig-u świadczy o silnym rynku, a przynajmniej tak mi się wydaje."

Skoro rynek jest silny to czy TERAZ kupujesz pod tą siłę, pod to wybicie górą? :)
-
2017/08/25 11:16:21
@ karnakufo
Krótko - nie gram na kontraktach na wig-20 .
-
2017/08/25 11:22:51
@podczaszy1

Czy w ogóle coś kupujesz Teraz pod tą siłę i wybicie?
Tak nakazywałaby logika.
-
2017/08/25 11:28:05
@ karnakufo
Logika to nakazuje mi nie utracić dużych zysków ze spadku z lat 2015-2016. Ja najlepiej czuję się na rynku niedżwiedzia. Ale jak jesteś taki dociekliwy to powiem ci,że utrzymuję niezbyt dużą pozycję na JSW choć dużo mniejszą niż miałem w lipcu i na początku sierpnia.
-
2017/08/25 11:34:28
@podczaszy1

Pytam, bo od tego jest blog, by się czegoś nauczyć.
Ciekawi mnie pod jaką technikę ludzie grają, czy pod ekstrema, czy pod wybicia, czy coś innego.
-
2017/08/25 11:47:19
@ewiggin
"
@olejgujnar
"... wzmacniają armię, dywersyfikują dostawy gazu, przekopują Mierzeję Wiślaną, zmontowali
międzymorze."

- Same kłamstwa, nie ma co komentować. "


1. Armia zwiększa liczebność i poprawia uzbrojenie. Wydatki na obronność rosną. Opracowana została strategia obronna dla Polski, co pozwoli wydawać pieniądze z głową.
2. Gaz - umowy PGNiG z dostawcami skandynawskimi + ekspansja na szelfie norweskim. Prace nad dostawami gazu z USA. Zwiększenie dostaw z Kataru businessinsider.com.pl/wiadomosci/umowa-pgnig-na-zwiekszenie-dostaw-lng-z-kataru/l4p96ym
3. Mierzeja wiślana: www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/przekopanie-mierzei-wislanej-prezydent-podpis,64,0,2293312.html
4. Trójmorze, nie jak napisałem międzymorze: pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3jmorze

To są fakty. Napiszesz, że część z tego to projekty w trakcie realizacji, podaj mi przy każdym punkcie chociaż projekty, które opracowało PO przez 8 lat swych nierządów.


Nadal nie wskazałeś działań PiS, gdzie dbali oni o obcy interes bardziej niż nasz, czyli tu też posługujesz się urojeniami.

"@olejgujnar
"I przez 8 lat nie udało im się załatwić w tej kwestii nic, gdy PiS zawinęło temat w rok ..."

- I kolejne kłamstwo. PIS niczego nie załatwił w sprawie Patriotów."

Patrioty - PiS negocjuje kontrakt. To jest konkret. Twój konkret to marudzenia podpitego Sikorskiego, że nie mogą nic załatwić. Poraża mnie siła argumentów zwolenników PO.

Ja wiem, że fakty do Ciebie nie przemówią, jak to sam napisałeś. Niech czytelnicy ocenią kto kłamie i przeinacza, aby tylko nie przyznać się przed samym sobą, że głosuje na zdrajców i złodziei.
-
2017/08/25 11:48:18
@ karnakufo
Moja rada jest następująca. Musisz grać na dłuższy termin tzn. jak już zaczynasz zarabiać to nie dać się wyrzucić z siodła. Takie wchodzenie i wychodzenie z pozycji w najlepszym wypadku kończy się około zera. I to już jest dobrze. Chyba wiem co mówię, bo przeszedłem już wiele. Na kontraktach na wig-20 zacząłem grać w 1999 roku, a więc w rok po ich wprowadzeniu. Dla ciebie to pewnie prehistoria.
-
2017/08/25 12:02:42
@podczaszy1, @karnakufo
"Moja rada jest następująca. Musisz grać na dłuższy termin tzn. jak już zaczynasz zarabiać to nie dać się wyrzucić z siodła. Takie wchodzenie i wychodzenie z pozycji w najlepszym wypadku kończy się około zera. I to już jest dobrze..."

Podpisuję się pod tą radą. Granie na krótki termin to IMO loteria. Ja gram na ruchy co najmniej kilkutygodniowe, a najchętniej na kilku-kilkunasto miesięczne. Dokładam zlecenia jak idzie w moim kierunku, w ten sposób mogę wyjść z małymi stratami jak się scenariusz nie zrealizuje, a zyski są bardzo solidne jak żre w moją stronę.
-
2017/08/25 12:07:04
@ Olejgujnar
Właśnie o to chodzi. Nie kosić trawy jak rośnie- jak mawiał pewien gracz z którym przesiadywałem kiedyś w biurze. Inny mówił: daj sobie szansę na duże zyski czyli to samo.
-
2017/08/25 12:15:17
@podczaszy1
Dziękuję za poradę.
Też uważam, że gra na dłuższe trendy przynosi lepsze efekty.
Pytanie, jak identyfikujecie te trendy, jaką techniką momenty wejścia i wyjścia.
Pisałeś, że nie grasz na kontraktach, czy dlatego, że jest ciężko na nich coś ugrać?
-
2017/08/25 12:40:47
@ karnakufo
Od listopada 2016 kiedy padł sygnał kupna w moim systemie na wig-20 ten sygnał nie został zanegowany. Nie mogł zostać zanegowany bo ani razu nie było poważniejszego spadku. No ale wiesz kiedyś tam pomimo braku sygnału nie wiadomo dlaczego zrealizowałem zysk z długiej pozycji i rynek mi uciekł. Gdyby to był trend spadkowy to bym go gonił bez problemu ale to jest trend wzrostowy na którym ja /nie wiadomo czemu/ nie czuję się najlepiej. Ot i cała tajemnica dlaczego nie gram na kontraktach na wig-20. No oczywiście w dużym skrócie. Znalazłem sobie jednak nie złe substytuty .
-
2017/08/25 13:34:24
@podczaszy1
1/Wg. Pana wybicie z klina nastąpiło górą, a powinno dołem(bo klin skierowany był w górę).
2/Klin powinien być przeciwnie skierowany do trendu wyższego rzędu a tymczasem był skierowany w tym samym kierunku(tyle że mniej).
3/ W związku z powyższym wg. Murphy'iego nie jest to klin a trójkąt.
4/Może Pan to nazywać dowolnie ale ze świadomością,że u Pana nazwa znaczy coś innego niż w klasyce AT.
Odnośnie TFE, przypuszczam, że 2 się zakończyła i mamy 3 w 3 w 3.
-
2017/08/25 13:58:41
@olejgujnar

"1. Armia zwiększa liczebność i poprawia uzbrojenie. Wydatki na obronność rosną. Opracowana została strategia obronna dla Polski, co pozwoli wydawać pieniądze
z głową."

- Liczebność bez sprzętu to dodatkowe mięso armatnie, uzbrojenie poprawiła tylko PO - Kraby i Raki - poza tym PIS nic nie kupił, wydatki może i rosną ale na pewno nie na sprzęt - chyba tylko na Misiewiczów, a strategię obronną to trzeba najpierw zrealizować bo papierem to sobie można...

"2. Gaz - umowy PGNiG z dostawcami skandynawskimi + ekspansja na szelfie norweskim. Prace nad dostawami gazu z USA. Zwiększenie dostaw z Kataru."

- Jak będzie gaz ze Skandynawii to wtedy pogadamy. Jedyną jak do tej pory rzeczywistą dywersyfikację przeprowadziła PO budując terminal w Świnoujściu. A zwiększenie dostaw gazu z Kataru - to strategia zapoczątkowana przez PO, żeby natomiast sprowadzać gaz z USA to potrzebny jest drugi terminal bo inaczej będziemy go chyba upychać w puste zapalniczki.

"3. Mierzeja wiślana:
www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/przekopanie-mierzei-wislanej-prezydent-podpis,64,0,2293312.html

- Napisałeś, zdaje się, że przekopują Mierzeję Wiślaną? Czy Duda robi to długopisem? Jak zaczną to pogadamy.

"4. Trójmorze, nie jak napisałem międzymorze:"
pl.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3jmorze

- No i co z tym trójmorzem? Równie dobrze mogę sobie napisać np. pięciomorze ale co ma z tego niby wynikać?