Komentarze finansowe Wojciecha Białka analityka CDM Pekao SA
Wojciech Białek
RSS


Blog > Komentarze do wpisu

Czy Mario Draghi wie co mówi?

Podczas wczorajszej konferencji prasowej po posiedzeniu ECB szef banku stwierdził, że czwartkowa obniżka stóp była już ostatnią w obecnym cyklu. Reakcja rynków była zaskakująca. O ile wcześniej akcje gwałtownie drożały a euro gwałtownie słabło w reakcji na podjęte przez ECB decyzje (obok obniżki stopy refinansowej do zera i depozytowej do -0,4 proc. zwiększenie z 60 do 80 mld euro skali comiesięcznego skupu aktywów oraz włączenie obligacji korporacyjnych do skupowanych instrumentów), o tyle po sławach Mario Draghiego doszło do gwałtownej zmiany trendu na rynkach. 

Napisałem, że reakcja była zaskakująca, bo historia poucza, że ostatnie w danym cyklu obniżki stóp ECB, były doskonałymi okazjami do zakupów akcji. Zilustrowałem to na przykładzie WIG-u na poniższym obrazku:


 

Odnosząc zachowanie WIG-u po poprzednich ostatnich w danym cyklu obniżkach stopy refinansowej ECB do obecnej sytuacji otrzymujemy sugestię, że gdyby czwartkowa obniżka stóp rzeczywiście była ostatnią w tym cyklu, a zależności z przeszłości nadal pozostawały w mocy, to za ponad 3 miesiące WIG będzie powyżej poziomu 55000 pkt., a na początku przyszłego roku będzie w okolicach 70000 pkt. 

 

 

Niezależnie od tego za jak bardzo nierealistyczny uznamy powyższy wniosek, jednoznacznie pokazuje on, że zakończenie przez ECB serii obniżek stóp było historycznie świetną informacją dla rynku akcji. Dlaczego? Z oczywistego powodu: ECB obniża stopy, gdy boi się narastającej deflacji. Rynki akcji nie lubią deflacji, bo zwykle źle wpływa ona na zyski. ECB przestawał w przeszłości obniżać stopy, gdy uznawał, że ryzyko dalszego pogłębiania się deflacji zanikło. Rynki akcji dochodząc do tego samego wniosku wchodziły w silną hossę. 

Jeśli obecnie presja deflacyjna w strefie euro zelżeje,  a potem zmieni się w presję inflacyjną, to ECB nie będzie już dalej obniżał stóp, a rynki akcji zareagują wzrostami tak jak poprzednio.

Oczywiście pozostaje pytanie, czy Mario Draghi deklarując koniec obniżek dzielił się z nami jedynie swoimi pobożnymi życzeniami, że nie będą już one potrzebne, bo zagrożenie pogłębieniem deflacją zaniknie, czy też jego stwierdzenie oparte było na pogłębionej analizie tego, co czeka gospodarkę strefy euro  w najbliższej przyszłości. 

Osobiście sądzę, że Mario Draghi powiedział wczoraj prawdę. Na rynku ropy bowiem w okresie minionego miesiąca wygenerowany został sygnał, który dosyć jednoznacznie moim zdaniem wyznacza koniec okresu deflacji. Otóż w ciągu 18 sesji do środy cena baryłki amerykańskiej ropy (West Texas Intermediate) podrożała o 46,2 proc. odbijając się z prawie 13-letniego minimum na poziomie 26,1 USD z 11 lutego. To największy 18-sesyjny skok ceny ropy od ponad 25 lat.  Wtedy latem 1990 roku ropa drożała w wyniku paniki wywołanej inwazją Iraku na Kuwejt. W okresie minionego pokolenia poza przypadkiem z 1990 roku miały miejsce jeszcze tylko 3 18-sesyjne epizody, w trakcie których ropa drożała o ponad 30 proc. Takie sygnały pojawiły się 15 maja 1986 roku, 26 marca 1999 roku oraz 22 stycznia 2009 roku. W każdym przypadku taki sygnał oznaczał koniec krachu na rynku ropy i początek silnej hossy.

 

 

Co bardzo ciekawe 2 ostatnie z tych 4  skoków ceny ropy naftowej poprzedzały ostatnie obniżki głównej stopy refinansowej ECB o odpowiednio 4 miesiące (styczeń-maj 2009) oraz 2 tygodnie (marzec 1999-kwiecień 1999). To zresztą jest logiczne - ECB widzi drożejącą ropę i rozumie, że czasy spadającego tempa inflacji się już skończyły. 

W 1986 roku taki jak ostatni wystrzał ceny ropy naftowej w górę wyprzedził minimum  dynamiki CPI w strefie euro o 8 miesięcy, w 1999 roku tempo inflacji zaczęło przyspieszać równolegle ze wzrostem ceny ropy, a w 2009 roku odstęp czasowy pomiędzy skokiem w górę cen ropy z minimum dynamiki CPI wyniósł 6 miesięcy. 

Projekcja ceny ropy oparta na tych 4 sygnałach z okresu minionego pokolenia rośnie do lata br. do poziomu z października ub. r (50 dolarów), potem koryguje się, a następnie wznawia wzrost i w połowie przyszłego roku osiąga poziom szczytu z wiosny ub.r. czyli okolice 61 dolarów. Zastosowane podejście sugeruje, że w najbliższych latach na więcej na rynku ropy nie można liczyć. 




 

We wspisie z końca grudnia zatytułowanym "WIG-20 a ceny ropy naftowej" sugerowałem, że dołek ceny ropy wypadnie klasycznie w sezonowym minimum dla tego surowca. Wydaje się, że tak się właśnie stało na rynku WTI, chociaż ropa Brent zaczęła drożeć już w styczniu. Uwzględniając obserwowaną od ponad roku doskonałą korelację pomiędzy ceną ropy (na obrazku poniżej dla odmiany Brent) a WIG-iem 20:

 

 

... można roboczo założyć, że ewentualnemu powrotowi ceny ropy na poziomy szczytów z października ub. r. zapewne towarzyszyłby powrót WIG-u 20 w okolice październikowego maksimum (2143 pkt.), a wzrost ceny ropy do poziomów z wiosny 2015 oznaczałby powrót WIG-u 20 do poziomu szczytu z kwietnia ub. r. (2549 pkt.). 

Oczywiście z czasem bardzo silna obecnie korelacja pomiędzy WIG-iem 20 a cenami surowców powinna zacząć słabnąć, ale na razie chyba za wcześnie by się tym przejmować. 


piątek, 11 marca 2016, bialek.wojciech

Polecane wpisy

  • Na drodze do Chinageddonu

    Jeśli oczekiwany w 2019-tym roku dołek fazy spadkowej obecnego cyklu Kitchina ma stać pod znakiem Chinageddonu, to na chińskich rynkach już powoli powinny być w

  • Nadmierna ostrożność indywidualnych inwestorów w USA?

    Trudno obecnie mówić o jakimś przesadnym pesymizmie inwestorów aktywnych na rynkach akcji (saldo AAII w USA -1,4 pkt. proc., saldo INI SII w Polsce +0,7 pkt. pr

  • Krótkoterminowy scenariusz dla Nasdaqa

    W ostatnich dniach Nasdaq Composite spadł do najniższego poziomu od 5 tygodni. Po dodaniu jednego prostego kryterium można uzyskać sygnał, który pojawił się w k

Komentarze
2016/03/11 12:32:52
@podczaszy1:
"Czy zgadza się Pan z tezą,że wraz ze wzrostem podaży pieniądza pro-cykliczność systemów gospodarczych wzrasta? Ponoć zostało to dowiedzione. (...) Przez wzrost podaży pieniądza rozumiem,że jego ilość rośnie dużo szybciej niż wzrost PKB."

Nie badałem tego. Spróbuję kiedyś to sprawdzić, ale na razie nie bardzo wiem jak.
-
2016/03/11 12:42:13
@sunday68:
"Chciałbym jeszcze Pana zapytać jakie jest prawdopodobieństwo recesji w USA w tym roku. Chociaż w lutym pojawiło się kilka danych makro wskazujących na poprawę w gospodarce- są to jednak dane wyrównane sezonowo. Za przykład posłuży sprzedaż detaliczna
01.2015 396mld usd nsa
012016 402mld usd nsa
012016 449mld usd sa
W styczniu 2016 rożnica między danymi sa i nsa wynosi 47mld co stanowi ponad 1/4 pp pkb"

Porównywanie nieodsezonowanych danych miesięcznych ze stycznia i grudnia miałoby sens, gdyby w styczniu też było Boże Narodzenie. :)

Do tej pory prawdopodobieństwo recesji w USA w tym roku uznawałem za blisko zerowe, bo twierdziłem, że do wywołania recesji w USA potrzebny jest "szok naftowy", który rozumiełem jako skok rocznej dynamiki ceny ropy do powyżej 100 proc. W ciągu minionego miesiąca ropa zrobiła już ponad 40 proc. i z powyższej projekcji wyszło mi, że late dojdzie do 50 dolarów, czyli będzie droższa niż w lutowym dołku o prawie 100 proc. Ale zmiana roczna nadal będzie niska (bo latem ub. r. WTI kosztowała nawet 60 dolarów), więc to się jako "szok naftowy" w moim rozumieniu nie kwalikuje. Poza tym w latach 2009-2010 też mieliśmy "szok naftowy", ale ponieważ to było odbicie z bardzo niskich poziomów, to gospodarka USA tego raczej nie zauważyła (teraz nawet przy silnym odbiciu byłoby pewnie podobnie).

Mam tylko jedną wątpliwość: każdemu z 3 ostatnich szefów FED udawało się zmajstrować recesję w ciągu roku (Volcker 1979-1980), 3 lat (Greenspan 1987-1990) i 2 lat (Bernenke, 2006-2008). A pani Yellen jest szefową FED już o 2 lat i 1 miesiąca. :) Ale obstawiam, że ta "prawidłość" chyba jednak teraz nie zadziała.
-
2016/03/11 12:47:03
"Mam tylko jedną wątpliwość: każdemu z 3 ostatnich szefów FED udawało się zmajstrować recesję w ciągu roku (Volcker 1979-1980), 3 lat (Greenspan 1987-1990) i 2 lat (Bernenke, 2006-2008). A pani Yellen jest szefową FED już o 2 lat i 1 miesiąca. :) Ale obstawiam, że ta "prawidłość" chyba jednak teraz nie zadziała."

No i druga wątpliwość. Mamy ostatni rok drugiej kadencji prezydenta w USA. Można spekulować, że takiego ustępującemu prezydentowi już za bardzo nie zależy. Ostatnie recesja (2008-2009) rozpoczęła się w ostatnim roku drugiej kadencji Busha Młodszego. Poprzednia recesja (2001) wystąpiła rok po ostatnim roku drugiej kademcji Clintona. I jeszcze wcześniejsza recesja (1990-1991) rozpoczęła się w 2 lata po ostatnim roku drugiej kandecji Reagana. To dawałoby już 2017 rok jako moment początku recesji w USA...
-
2016/03/11 13:01:48
Oj szykuje się następny kryzys. Popamiętacie moje słowa
-
2016/03/11 13:02:43
Jednak sie sprawdzilo !
Cykl rosnącego dolara:
Rok 2008/2009- trwał 8 miesiecy
2011/2012-13 miesięcy
2014/2016-dotychczas 19 miesięcy w styczniu 2016,
Cykl bessy giełdowej GPW:
Rok 2007-2009 -21 miesięcy (06/2007-03/2009) a wlasciwie 19,5 m-ca od 7/2007 do 02/2009
2011-2012-13 miesięcy (04/2011-05/2012)
2015-2016 - 8 miesięcy (05/2015-01/2016)

@promagna
Tu jest Elliott, tu sa proporcje ! A czy ktos wie jak ten uklad zadziala w przyszlosci?:)

Panie Wojtku , to czy dolar jeszcze wybije szczyty w tym cyklu Kuznetsa?
-
2016/03/11 13:26:18
W.Białek
Wydaje się, że Pana projekcja nie uwzględnia strategicznego planu Arabii Saudyjskiej i OPEC a być może także Rosji a polegającego na wyeliminowaniu amerykańskich producentów łupkowych. To będzie wymagało utrzymania cen w przedziale 30-35 usd za baryłke znacznie dłużej niż się wszystkim wydaje.

Ropa reaguje sezonowo ale nie fundamentalnie. Dalsze wzrosty cen spowodują wzrost produkcji i zapasów na które może zabraknąć miejsca.
www.bloomberg.com/markets/economic-calendar
-
2016/03/11 13:26:49
@konsultant121:
"Panie Wojtku , to czy dolar jeszcze wybije szczyty w tym cyklu Kuznetsa?"

Jeśli wszystko odbywa się typowo, to w cyklu Kuznetsa jesteśmy w podobnym miejscu jak w okolicach 1998 roku i 1982 roku. W takim przypadku dolara miałby przed sobą jeszcze 3 lata do szczytu.

stooq.pl/q/?s=eurusd&c=50y&t=c&a=lg&b=1

Osobiście obstawiam, że od 2011 roku rysuje się na Dollar Index wzrostowa 5-tka. 2-ka trwała 22 miesiąca od lipca 2012 do maja 2014. Gdyby korekacyjna 4-ka trwała podpobnie długo, to korekta na dolarze skończyłaby się w okolicach stycznia 2017. Potem pasowała by mniej więcej roczna 5-a fala.

-
2016/03/11 13:29:42
@W.B
Tego sie trzymam bo po 1,5 roku trzymania pozbylem sie USD:)
-
2016/03/11 13:35:27
@konsultant121

Ładnie to rozpisałeś. Brawo
-
2016/03/11 14:03:46
@WB
W marcu 2015 r. Belka, obniżając stopy procentowe, złożył identyczną deklarację, jak Draghi, a mianowicie, że to ostatnia obniżka stóp w Polsce. Póki co słowa dotrzymał, ale mechanizm, o jakim Pan wspomina w artykule, w Polsce nie zadziałał. GPW znacznie spadła. Dlaczego? Czy Belka nie wiedział wówczas co mówi i cykl obniżek się nie skończył, czy może w Polsce ten mechanizm nie działa? Jeśli nie działa to dlaczego?
-
2016/03/11 14:48:38
@W.B.
"Osobiście obstawiam, że od 2011 roku rysuje się na Dollar Index wzrostowa 5-tka. 2-ka trwała 22 miesiąca od lipca 2012 do maja 2014. Gdyby korekacyjna 4-ka trwała podpobnie długo, to korekta na dolarze skończyłaby się w okolicach stycznia 2017. Potem pasowała by mniej więcej roczna 5-a fala."

Rozumiem ze koniec fali 3. ruchu od 2008 roku na dolarze umiejscawia Pan w marcu 2015 i od tego momentu odklada Pan 22 miesiace na fale 4. Co ciekawe, od 1. kwartalu 2009 do 1.kwartalu 2011 fala 2. miala przebie podobny czasowo (ok.2 lata) stooq.pl/q/?s=dx.f&c=10y&t=c&a=lg&b=1
-
2016/03/11 15:43:07
@kamgie:
"W marcu 2015 r. Belka, obniżając stopy procentowe, złożył identyczną deklarację, jak Draghi, a mianowicie, że to ostatnia obniżka stóp w Polsce. Póki co słowa dotrzymał, ale mechanizm, o jakim Pan wspomina w artykule, w Polsce nie zadziałał. GPW znacznie spadła. Dlaczego? Czy Belka nie wiedział wówczas co mówi i cykl obniżek się nie skończył, czy może w Polsce ten mechanizm nie działa? Jeśli nie działa to dlaczego?"

Stąd zastrzeżenie z tytułu. W typowym cyklu koniec obniżek stóp to całkiem niezły moment na zakupy akcji. Ale zdarzają się cykle nietypowe. W naszym przypadku (i innych EM też) ostatni cykl był nietypowy, bo nałożył się na załamanie cen surowców (w mojej interpretacji fazę spadkową cyklu Kuznetsa), przez co faza inflacyjna cyklu została silnie zgaszona.

-
2016/03/11 15:56:50
W kontekście ostatniego obrazka tu:

wojciechbialek.blox.pl/2016/02/Cykl-6-66-na-WIG-u-20.html

... USD/CNY wygląda tak jak pod koniec października:

stooq.pl/q/?s=usdcny
-
2016/03/11 17:04:35
Ciekawe co z JPY ? Nie jest juz waluta carry trade, wiec powinien zyskiwac wraz z surowcami.
-
2016/03/12 08:59:18
oficjalnie pozbywam się tvn24 z mojego tv:)
-
2016/03/12 13:37:22
@off topic na weekend
@gamera-11

Oficjalnie pozbyłem się wiedzy z książek wiele lat temu. Dlaczego? Dlatego, że tylko rzeczywisty eksperyment może potwierdzić wiedzę teoretyczną. I tak jest ze wszystkim.
www.youtube.com/watch?v=Y3CtNesR4qQ
-
2016/03/12 15:50:47
@promagna
"rzeczywisty eksperyment może potwierdzić wiedzę teoretyczną"
Niestety proces dedukcji jest żmudny, skomplikowany i jak widać często wiedzie na manowce ;) Zatem może lepiej czasem skorzystać z cudzego doświadczenia.
-
2016/03/12 16:11:55
@notradamusjackowski

To, czy ja zrobię doświadczenie, czy ktoś inny, nie ma różnicy. Ważne są efekty eksperymentu, które są różne od oczekiwanych. Teoria tutaj nie współgra z praktyką. Trzeba obiektywnie wnioskować na bazie tego, co widać w eksperymencie, a nie to, co w książce napisali. Eksperyment nie wygląda na fake technologii komputerowej. Tym bardziej, że coś odleciało od głowicy rakiety po zderzeniu z przeszkodą. Slow motion 01:37.
-
2016/03/12 16:28:11
@promagna
Przestań trollować. Podyskutuj o tym może na youtubie pod filmem.
-
2016/03/12 16:41:05
@notradamusjackowski

Wiesz co to jest "@off topic na weekend", który użyłem na początku? No, jak nie wiesz to się podszkol z protokołu towarzyskiego usenet`u.
-
2016/03/12 16:50:42
@promagna
Taki off topic, że aż trolling ;)
-
2016/03/12 17:01:50
@notradamusjackowski

Wiesz, czym jest trolling? No właśnie.
pl.wikipedia.org/wiki/Trollowanie
-
2016/03/12 17:05:03
@promagna
Jak ktoś już tu kiedyś napisał: nie chce mi się z tobą gadać.
Niech Gospodarz sobie decyduje, czy chce takie śmieci na blogu.
-
2016/03/12 17:30:54
@notradamusjackowski

Zobacz jaka jest definicja linii Karmana wg NASA i porównaj to z filmem.
-
2016/03/12 18:52:12
@promagna:
a ty się zastanów, czy ta rakieta nie leciała po nią:
metrocafe.pl/metrocafe/1,145523,18539399,kobieta-w-czerni-na-marsie-czy-sonda-curiosity-odkryla-zycie.html
-
2016/03/12 20:59:01
@kamgie

Twoje pytanie nie jest takie złe na jakie by wyglądało. Problem w tym, że powyżej linii Karmana są zupełnie inne warunki fizyczne, niż do wysokości na ktorej ona się znajduje. Tam, gdzie znajduje się Międzyarodowa Stacja Kosmiczna, czyli na wysokości 400-500km na oficjalnych zdjęciach NASA raczej nie widać gwiazd. Nie ma ich też na zdjęciach Plutona robione przez sondę New Horizons, które są ogólnie dostępne w necie. Gwiazdy widać z Ziemi, ale nie z Księżyca, czy z okolic Plutona. Każda gwiazda to emiter energii fal elektromagnetycznych o różnym widmie i zawsze świecą i widać gwiazdy nawet przez lornetkę. A jak mrugają :)

Prędkość światła była wyliczona na Ziemi w warunkach próżni technicznej i jest uznawana za stałą fizyczną. Nigdy nie była mierzona w kosmosie. Są naukowcy, którzy mają wątpliwości, czy jest to stała fizyczna. Jeśli przyjąć, że jest to zmienna fizyczna mniejsza od stałej, to odległość z Ziemi na Marsa jest o wiele mniejsza, niż jest to oficjalnie opisywane w książkach. Metale z ktorych zrobione są sondy, czy rakiety poruszające się w silnym polu elektromagnetycznym (wiatr słoneczny) doznają silnego oporu. Im bliżej źródła tego pola (Słońce), bo Mars jest bliżej naszej gwiazdy, tym bardziej pojazd zwalnia i z punktu widzenia obserwatora wewnątrz pojazdu wszystko jest OK. To samo jest, gdy obserwator patrzący na pojazd z Ziemi widzi, że leci on z prawidlową prędkością liczoną w km/s.

Włóż silny magnes neodymowy do długiej rury miedzianej, a przekonasz się, czym jest prawo Lenza.
-
2016/03/12 21:00:25
A ta panienka to jeszcze nic, bo są i inne artefakty, które NASA nawet niechce komentować, bo nie ma na nie odpowiedzi
-
2016/03/12 21:47:55
teraz czekamy na spowolnienie, i obnizke stop przez RPP, a namawianie teraz na kupno akcji to slaba mysl... no ale analitycy tak musza ;[]
-
2016/03/13 08:57:06
To nie jest blog o kosmitach również w łikend. To jest ostrzeżenie.
-
2016/03/13 10:54:02
@bialek.wojciech

To nie jest blog o kosmitach również w łikend. To jest ostrzeżenie.

Gospodarzu faktem jest, że to nie ja wywołuję duchy kosmitów :), ale przedstawione zostało zdarzenie fizyczne na wysokości 73 mil. Jeśli ktoś wątpi w hedge na open WIG20 musi bardziej otworzyć swój umysł i podnieść wiedzę z podstawówki z zakresu matematyki, jaki również z fizyki. Trzeba umieć wnioskować z faktów bez względu z czym mamy do czynienia. Przykład z rakietą był kijem wsadzonym w mrowisko. Pokazuje on z jakim poziomem wiedzy przychodzą do Pana dyskutanci i jak Pana malują. Ci bardziej ogarnięci wiedzą mają do Pana szacun. Takie życie. Miłego łikendu.

-
2016/03/13 11:38:01
@promagna
Lepiej wyjaśnij co to "zdarzenie" na wysokości 73 mil ma wspólnego z tematyką tego bloga i niby dlaczego ktokolwiek zainteresowany tematyką tego bloga powinien się roztrząsać możliwość istnienia "Bożego firmamentu nad ziemią", co sugeruje wklejony przez ciebie film?
Tego nie da się wyjaśnić, bowiem cyt. "Przykład z rakietą był kijem wsadzonym w mrowisko" czyli pospolitym trollowaniem.
W zasadzie twój udział w tym blogu sprowadza się właśnie do takiej działalności, czyli wkładania kija w mrowisko.
Jak rozumiem to przez "szacun" dla Gospodarza.
-
2016/03/13 11:44:16
@notradamusjackowski

Ja nawet nie czytałem opisów i komentarzy do tego filmu. Szkoda na to czasu. Do oceny sytuacji nie potrzebna mi czyjaś niewiedza, czy teorie spiskowe. Wiele spraw można racjonalnie uzasadnić.
-
2016/03/13 11:58:11
Sugestia, że to "Boży firmament nad ziemią" znajduje się już w tytule filmu, więc ciężko jej nie zauważyć. W połączeniu z komentarzem, który zamieściłeś do filmu, jest oczywistym co miałeś na myśli. Więc nie udawaj, że nie wiesz co wkleiłeś. Twe tłumaczenia świadczą jedynie o tym, że masz wszystkich odwiedzających tego bloga i pewnie również Gospodarza za idiotów.
Cyt. "Przykład z rakietą był kijem wsadzonym w mrowisko. Pokazuje on z jakim poziomem wiedzy przychodzą do Pana dyskutanci"
-
2016/03/13 12:30:07
@notradamusjackowski

Czytałeś książkę "Przedwiośnie" i mit o szklanych domach? Wyobraź sobie, że patrzysz na coś i widzisz nieskończoność, ale nie zdajesz sobie sprawy, że to na co patrzysz jest przeźroczyste i ma bariery, których nie widzisz. Będąc w szklanym domu patrząc w górę widzisz przeźroczysty strop, a tam widzisz ludzi chodzących po wyższych stropach itd. Im wyższe piętro stropu, tym mniejsze postacie ludzi widać.

Wlej olej spożywczy do szklanki i zanurz szklankę w naczyniu w ktorym jest również ten sam olej. Ciekawe, czy zobaczysz szklankę?

Tą analgię sugeruję zastosować do tego w co uderzyła rakieta. Na wykresach jest to samo. Widać graficzną formę zapisu położenia gwiazd i wycenę aktywów, jako zjawisk matematyczno fizycznych. Firnament boży zostaw w spokoju, bo to domena biblistów. Skup się na faktach.
-
2016/03/13 12:53:20
@promagna
"Ja nawet nie czytałem opisów i komentarzy do tego filmu. Szkoda na to czasu. "
Fakty są takie, że usiłujesz wszystkim wmówić ,iż oglądasz filmy z youtuba po kolei jak leci bez celu. Nikt normalny tak nie robi.
Na faktach sam mógłbyś się skupić (a nie na analogiach z olejem). A fakty są takie, że trollujesz tego bloga.
-
2016/03/13 13:45:20
Mnie bardziej interesuje czy opcje put out of money np. O1850 dadza zarobic przez ,,niespodzianke". Bo widac ze ,,Duuuzy" ma zamiar pojechac na maxa z krotkimi
-
2016/03/13 14:27:06
@notradamusjackowski

Pokazywanie empirii nie jest trollingiem.
-
2016/03/13 16:10:51
Zgadzam się ze stwierdzeniem, że na rynku ropy zaczyna się coś dziać. I może to mieć wpływ i na procesy inflacyjne i na ceny akcji. U nas WIG20 może mieć otwartą drogę do ok 2000 pkt. Choć nie wykluczam też akcji niedźwiedzi. Byki mają zbyt proste zadanie, dlatego kontrariańskie podejście może się sprawdzić.
pokonajrynek.pl/gpw-najwyzej-od-ponad-3-miesiecy/
-
2016/03/13 17:29:40
@WB
Nie wydaje mi się to przekonujące, optuję za poprzednią wersją , tj. z podobieństwem obecnej drogi chińskiej ''drobnicy'' i naszej 21 lat temu. Spodziewałbym się też testowania dna na ropie, może być podwójne dno za trzy cztery miesiące.

Obecny ruch przewidziałem, nawet napisałem o tym u Tradera21:

2016-02-12 18:25

''Arthur The King
@Doctore69
Wydaje mi się, że masz dobrą intiucję. Ropa dojdzie do czterdziestu paru i wróci do trendu. Chyba, że będzie jakaś poważniejsza wojna w Zatoce, to wtedy stówa jak nic.''

[inna ksywa wynika z banowania z powodu moich awersji do wszystkiego, co się kojarzy z sowiecką propagandą:))))]

Swoją drogą ciekawe, że Trader21 dostał cuffsa ostatnio, ciekawe za co??? Jego chałupnicza wytwórczość streszcza się w zasadzie: ''w zimie jest zimno, a w lecie ciepło'' i jest tak samo odkrywcza:))), a głównym założeniem jego rekomendacji jest, że człowiek żyje 1000 lat. Artykuł, pod którym komentowałem (pod dwoma nickami, z powodu banowania), nosił tytuł: ''Bessa 2016 - 2017''. Powiedziałem mu, że ma we wszystkim rację, z wyjątkiem tego, że będzie na odwrót, czyli hossa 2016-2017:)))

Napisałby Pan w końcu, Panie Wojtku, jakiś gruby buk, co by się ludziska dokształciły:)))
-
2016/03/13 19:17:42
W.Białek
Jeśli wallstreet idzie w tym roku ścieżką: 8 rok cyklu prezydenckiego to miejsca i czasu na dalszą na dalszą zwyżkę pozostało niewiele.

www.financialsense.com/sites/default/files/users/u691/images/2016/eighth-year-presidential-cycle-dow-spx.jpg

Co ciekawe, najlepiej zachowują się te klasy aktywów, które były najbardziej niedoważone.

fat-pitch.blogspot.com/2016/02/fund-managers-current-asset-allocation.html#more

Mój niepokój budzi relatywnie słabsze zachowanie NASDAQ. Wygląda na to, że motorem wzrostów jest zwyżka ropy naftowej do której przyczynił się powrót wiary w banki centralne i ich stymulacyjne działania. Musi więc trochę straszyć ta wypowiedź.

www.cnbc.com/2016/03/12/chinas-pboc-flags-stimulus-restraint-but-says-policy-should-be-flexible.html

Jeszcze tylko kilka słów o ropie. Pozycja spekulacyjna netto na kontraktach na rope wti to 244,3 tys. sztuk. Ostatni raz te ilości widać było w pażdzierniku i listopadzie ubiegłego roku kiedy zaczynała się fala spadkowa przeceniająca ropę o blisko 50%.















-
2016/03/14 06:52:53
@sunday68:
"Jeśli wallstreet idzie w tym roku ścieżką: 8 rok cyklu prezydenckiego to miejsca i czasu na dalszą na dalszą zwyżkę pozostało niewiele.

www.financialsense.com/sites/default/files/users/u691/images/2016/eighth-year-presidential-cycle-dow-spx.jpg"

Sygnalizowałem tę kwestię przy okazji poprzednich wyborów prezydenckich w USA:

"Jeśli Obama wygra, to - jak podpowiada historia - przyjmie podczas swej drugiej kadencji podejście "po nas choćby potop", co da w latach 2015-2017 czy też w latach 2016-2018 jakiś kolejny Armagedon a la 2007-2009 czy 2000-2002 (Chinageddon?)."

wojciechbialek.blox.pl/2012/11/Prezydencka-moneyball.html

Obecnie raczej się nie zgadzam z takim pesymizmem. W jednym z najbliższych wpisów wrócę do tego tematu i zrobię projekcję opartą na ścieżkach S&P 500 wokół końcówek drugich kadencji prezydenta w okresie minionych 60 lat.


-
2016/03/14 09:05:11
"W jednym z najbliższych wpisów wrócę do tego tematu i zrobię projekcję opartą na ścieżkach S&P 500 wokół końcówek drugich kadencji prezydenta w okresie minionych 60 lat. "

Wstępnie sygnalizuję, że zrobiłem projekcję opartą na końcówkach drugich kadencji Busha Młodszego (2008), Clintona (2000), Reagana (1988), Eisenhower (1960) i Truman (1952).

Odrzuciłem przypadek Nixona, bo co prawda miał drugą kadencję (po wyborach w 1972 roku, ale nie dotrwał do jej końca.

Odrzuciłem również przypadek Johnsona, bo miał prawo startować do swojej drugiej pełnej kandencji w 1968 roku (pierwsza, po śmierci Kennedy'ego w 1963 roku nie była pełna), ale z tego prawa zrezygnował.

Taka projekcja dla S&P500 rośnie do czerwca do 2067 pkt., a potem spada do listopada do 1821 pkt. Potem jest już wzrost chociaż przez pierwsze 2 lata niemrawy (2157 pkt. w w I kw. 2018 i 1964 pkt. w IV kw. 2018).

Projekcja S&P 500 zrobiona na podstawie 12 pozostałych przypadków z okresu powojennego systematycznie rośnie w roku wyborów i później, więc hipoteza, że koniec drugiej kadencji urzędujące prezydenta jest słaby dla akcji się potwierdza.

Ta "wiedza" nie przyda się przez dłuższy czas, ale na przyszłość: S&P 500 zaczyna relatywnie słabnąć od lata 3-ciego roku drugiej kadencji urzędującego prezydenta. I tak jakby się to potwierdza w obecnym cyklu. Efekt końca drugiej kandencji zanika mniej więcej w 2 lata po wyborach, które wyłaniają nowego prezydenta.
-
2016/03/14 09:11:56
@sunday68:
"Co ciekawe, najlepiej zachowują się te klasy aktywów, które były najbardziej niedoważone.

fat-pitch.blogspot.com/2016/02/fund-managers-current-asset-allocation.html#more"

Najwięcej gotówki od końca 2001 roku, co pasuje do cyklu 6,(66).

"Mój niepokój budzi relatywnie słabsze zachowanie NASDAQ."

To samo z moim ulubionym w długim terminie Nasdaq Biotechnology.
-
2016/03/14 09:16:43
@sunday68:
"Jeszcze tylko kilka słów o ropie. Pozycja spekulacyjna netto na kontraktach na rope wti to 244,3 tys. sztuk. Ostatni raz te ilości widać było w pażdzierniku i listopadzie ubiegłego roku kiedy zaczynała się fala spadkowa przeceniająca ropę o blisko 50%."

Sezonowy wzorzec dla ropy rośnie do kwietnia, a potem stabilizuje się na czerwca:

cdn1.benzinga.com/files/u81483/seasonal_oil.jpg
-
2016/03/14 09:56:47
@guyfawkes13:
"Nie wydaje mi się to przekonujące, optuję za poprzednią wersją , tj. z podobieństwem obecnej drogi chińskiej ''drobnicy'' i naszej 21 lat temu. Spodziewałbym się też testowania dna na ropie, może być podwójne dno za trzy cztery miesiące."

Trochę pomanipulowałem WIG-iem ("WIG rośnie z 2,5-letniego dołka do 3-mies. maksimum" i dostałem coś takiego:

s5.ifotos.pl/img/wigsygnal_swewxwq.png

Wniosek jest jednoznaczny: korekta rozpocznie się w tym tygodniu w środę/czwartek/piątek (WIG 48750-51499), a skończy tydzień później w środę/środę/piątek (WIG 44082-47798).

Projekcja rośnie do czwartku (49410) a potem spada do środy (46094), a potem już nie ma niżej. ;)

-
2016/03/14 10:05:45
@guyfawkes13:
"Napisałby Pan w końcu, Panie Wojtku, jakiś gruby buk, co by się ludziska dokształciły:)))"

To jest jakiś pomysł, ale chciałbym najpierw zobaczyć na własne oczy przynajmniej jeden pełny cykl pokoleniowy. :)
-
2016/03/14 10:06:54
"Wniosek jest jednoznaczny: korekta rozpocznie się w tym tygodniu w środę/czwartek/piątek (WIG 48750-51499), a skończy tydzień później w środę/środę/piątek (WIG 44082-47798)."

Tak to wygląda:

s10.ifotos.pl/img/wigsygnal_swewxss.png
-
2016/03/14 10:10:39
@guyfawkes13:
"Swoją drogą ciekawe, że Trader21 dostał cuffsa ostatnio, ciekawe za co???"

Czy chodzi o ten gadżet:

antyweb.pl/rufus-cuff-nie-dziwi-mnie-ze-ktos-to-wymyslil-dziwi-mnie-ze-ktos-za-to-placi/

To akcja mająca na celu przyzwyczaić ludzi do tego, że muszą mieć na stałe przyczepiony identyfikator pozycji. Nazwa - cuffs - mówi za siebie. ;)

-
2016/03/14 11:55:25
@WB

:)))))))))))))))

Nie o ten gadżet chodzi, Panie Wojtku, ale o ten przyznawany w Krakowie(!!!)

comparic.pl/wp-content/uploads/2014/10/FXCuffs-statuetka.png

Z góry można założyć, że cykl prezydencki się nie sprawdzi. Widziałem gdzieś wykres obrazujący zdejmowanie z rynku płynności. Proces ma objąć lata 2018 - 2025. FED wydrenuje w tym czasie rynek z płynności, którą wcześniej wykreował. Americageddon, Panie Wojtku. Hossa napompowała wszystkie bańki dzięki tej drukowanej płynności, a od 2018 ma się zacząć proces odwrotny. A więc w najbliższej dekadzie na hossę mamy czas właśnie teraz, w latach 2016-2017. Czyli odwrotnie niż objawia Trader21:)))))

Niech Pan nie czeka na zakończenie cyklu pokoleniowego, tylko niech Pan pisze, zanim zacznie się WW3. Ma Pan ogromną wiedzę, która powinno się utrwalić. Przecież i tak nie poprzestanie Pan na jednej książce, więc najwyższy czas zacząć.
-
2016/03/14 12:29:32
@guyfawkes13:
"Niech Pan nie czeka na zakończenie cyklu pokoleniowego, tylko niech Pan pisze, zanim zacznie się WW3."

Jeśli mamy Belle Epoque:

wojciechbialek.blox.pl/2015/06/Belle-poque.html

...to jeszcze zostało ćwierć wieku.

A przy okazji to dziękuję za zarekomendowanie tego Coryllusa:

coryllus.pl/

Polubiłem tę codzienną porcję dającej do myślenia rozrywki. :)
-
2016/03/14 12:32:02
@guyfawkes
Czyli w 2017 r kupujemy GOLD a sprzedajemy wszystko co leci: waluty, akcje, obligacje.
-
2016/03/14 12:38:53
I wszystko by sie zgadzalo. Armstrongowe 5000 USD/oz AU w 2024/25 r i koniec zimy Kondratiewa? :) 4^(1/8) = 0,189 ,czyli prawie 19% rocznie w ujeciu dolarowym.
-
bw0
2016/03/14 12:45:32
@WB
"A przy okazji to dziękuję za zarekomendowanie tego Coryllusa:
coryllus.pl/
Polubiłem tę codzienną porcję dającej do myślenia rozrywki. :) "

Niech Pan uważa, coryllus a zwłaszcza jego dobry kolega Osiejuk (też ciekawie pisze na salon24) mocno kojarzy się niektórym z PiSem ;-)

Teraz pytanie z gatunku głupich. Czy analagicznie jak dla WiG, dla ropy (a zwłaszcza natgas) można założyć, że również nie będzie już niżej?
-
2016/03/14 13:08:51
Snopek z Grodziska ma częściowo bardzo dobre intuicje, ale też nieuprawnione ekstrapolacje. Brakuje mu wykształcenia i metodologii.

Ten wykres zbieranej płynności przez FED , nie pamiętam gdzie to widziałem, przypomina wykres aktywności Banku Japonii z pierwszej połowy lat 90-tych, który Pan kiedyś pokazywał(...). Zaczyna się nie z początkiem 2018, ale może gdzieś od 2, 3 kwartału. A jaka była rola operowania płynnością japońską, to pamiętamy:(

W końcu musi być jakaś bessa sekularna... Okolice 2024 to dołek tego fundamentalnego cyklu demograficznego, i zakończenie zasadniczych programów zbrojeniowych, wprowadzenie pocisku hipersonicznego itd.

Następny cykl zacznie się od super baterii , automatyzacji i robotyzacji, jako efektów obecnej fazy rozwoju militarnego. Z poprzedniego takiego militarnego offsetu mieliśmy komputery, internet, GPS itp. Teraz będą super wydajne baterie i robotyka. A więc kończy się epoka ropy.

Na początku filmu Bartosiak mówi o obecnej strategii offsetowej, która ma sobie poradzić z ogromem Pacyfiku itd. Gdzieś od 26 minuty.

www.youtube.com/watch?v=9ig9iuyFNSk

Wszystkich wykładów Bartosiaka warto posłuchać.
-
bw0
2016/03/14 13:14:39
@guyfawkes13
"Na początku filmu Bartosiak mówi o obecnej strategii offsetowej, która ma sobie poradzić z ogromem Pacyfiku itd. Gdzieś od 26 minuty. "

Tego Bartosiaka pełno wszędzie. Kto go nagłaśnia i w jakim celu?. Jakby powiedział coryllus;-)
-
2016/03/14 13:15:03
@Konsultant

Właśnie, coś takiego należy zrobić pod koniec hossy. Jak mówi klasyk, mamy trzy główne bańki: na giełdach akcji, na rynku długu, i bańkę dolara (oraz innych walut w mniejszym stopniu). Więc koniec hossy 2017 będzie początkiem hossy złota - nie ma innego pojemnego aktywa, które nie byłoby przewartościowane. Ale wojna może coś skorygować.
-
2016/03/14 13:15:07
@bw0:
"Niech Pan uważa, coryllus a zwłaszcza jego dobry kolega Osiejuk (też ciekawie pisze na salon24) mocno kojarzy się niektórym z PiSem ;-)"

Eee nie, Coryllus to mi na socjalistę nie wygląda.

"Teraz pytanie z gatunku głupich. Czy analagicznie jak dla WiG, dla ropy (a zwłaszcza natgas) można założyć, że również nie będzie już niżej?"

Niekoneicznie. Naniosłem te 4 sygnały na ropie opisane w tekście powyżej na wykres Henry Hub. Właściwie tylko w 1998 roku to był dobry moment do kupna amerykańskiego gazu. W 1990 roku coś tak się odbiło przez kilka miesięcy, a w 1986 i w 2009 nadal spadało. Nie wiem jak będzie teraz, ale te precedensy z przeszłości nie zachęcają do automatycznego przekładania sytuacji na ropie na to, co się dzieje na gazie.

W 2012 roku "gwarancję" zysków na gazie dał spadek relacji pomiędzy ceną baryłki ropy (WTI) a MMBtu gazu (Henry Hub) poniżej 0,02 (obecnie wynosi ponad 0,04), ale pewnie aż tyle trudno będzie obecnie wycisnąć.
-
2016/03/14 13:17:13
tak tak prognozujcie co bedzie za 10 20 lat. Kto to zweryfikuje?
-
2016/03/14 13:19:45
@bw0

Posłuchaj sobie jego wykładów i sam się nad tym zastanów. Geopolityka to jest wiedza strategiczna, fundamentalna, mająca związek z najgrubszymi trendami. A ''my'' zwykle poruszamy się w szumie informacyjnym niższych trendów.
-
2016/03/14 13:24:44
@bw0:
"Tego Bartosiaka pełno wszędzie. Kto go nagłaśnia i w jakim celu?. Jakby powiedział coryllus;-)"

Może Rosjanie, którzy chcieliby, żeby chińskie towary jechały do Europy przez ich terytorium, zamiast błąkać się po kontrolowanych przez Amerykanów morzach i oceanach? ;)
-
2016/03/14 13:32:27
@WB

Panie Wojtku, niech się Pan nad tym zastanowi: Jedwabny szlak zakłada, że nie będzie potencjału, mogącego ten szlak zablokować(...). A więc nie będzie miejsca dla mocarstwa rosyjskiego. Bo jak zauważył przytomnie Putin, ''nie liczą się intencje, tylko potencjał''

A zasadnicza gra Rosji, to jest osiągnąć status amerykańskiego sojusznika przeciw Chinom, za cenę nowej Jałty. Rosja zawsze na to grała i w czasach Napoleona i Hitlera. A zmiana frontu w wykonaniu Rosji, to też jest stały fragment gry. WW2 też zaczęła się sojuszem rosyjsko-niemieckim, a skończyła sojuszem rosyjsko-anglosaskim. Chodzi o podbicie ceny, Jałtę itd.
-
2016/03/14 13:35:56
Nie po to Chińczycy , uciekając przed możliwością zablokowania szlaków morskich przez Amerykę włożą masę kasy w szlak jedwabny, żeby Rosja mogła go zablokować(...) i zrobić im szach mat:))))) Chinole nie są głupi.
-
2016/03/14 13:36:44
@Może Rosjanie, którzy chcieliby, żeby chińskie towary jechały do Europy przez ich terytorium, zamiast błąkać się po kontrolowanych przez Amerykanów morzach i oceanach? ;)"

A swoją drogą:

"Interestingly enough, "the Silk Road" -- a term that has become a metaphor for cultural exchange among people of diverse societies, distant places and different religions -- was not "coined" until 1877, some four centuries after its demise, by, of all people, a German geographer."

www.ldmark.com/SilkRoad.htm
-
2016/03/14 13:42:02
@guyfawkes13:
"Nie po to Chińczycy , uciekając przed możliwością zablokowania szlaków morskich przez Amerykę włożą masę kasy w szlak jedwabny, żeby Rosja mogła go zablokować(...) i zrobić im szach mat:))))) Chinole nie są głupi."

No ale - tradycyjnie - dołem:

www.ldmark.com/imagee/SRm-over.jpg

... też się tego nie da puścić bez stworzenia jakiegoś wielkiego muzułmańskiego imperium. A to jest niemożliwe, bo się sunnici z szyitami pokłócą.

-
bw0
2016/03/14 13:42:21
@WB
dziękuję za komentarz o gazie

@WB, guyfawkes13

"Może Rosjanie, którzy chcieliby, żeby chińskie towary jechały do Europy przez ich terytorium, zamiast błąkać się po kontrolowanych przez Amerykanów morzach i oceanach? ;) "

Cóż my możemy wiedzieć, maluczcy, kto nam masuje mózgi i w jakim celu:-)
To znaczy cel znamy "Twoim celem musi być zdobycie wszystkiego bez niszczenia
czegokolwiek" Sun Tsu :-)
Błyskotliwie opisuje to Vladimir Volkoff w "Montażu"

Bartosiak zna się na rzeczy. Co nie znaczy, że się nie myli (albo zawsze mówi prawdę;-) To dopiero sprawdzimy.
Osobiście cenię (rzecz jasna przy zastrzeżeniach jak dla p.Bartosiaka) np. Friedmana ze Stratforu, bo w 2009 twierdził, że w połowie obecnego dziesięciolecia Rosja wejdzie na Ukrainę. Podobnie słucham z uwagą acz nie bezkrytycznie, pewne środowisko polityczne, gdyż ich przedstawiciel w 2008 powiedział: "Świetnie wiemy, że dziś Gruzja, jutro Ukraina, pojutrze Państwa Bałtyckie, a później może i czas na mój kraj, na Polskę! ".
-
2016/03/14 13:42:56
"Interestingly enough, "the Silk Road" -- a term that has become a metaphor for cultural exchange among people of diverse societies, distant places and different religions -- was not "coined" until 1877, some four centuries after its demise, by, of all people, a German geographer."

Czyli może zawsze co 4 pokolenia w "belleepokowych" pokoleniach ten temat powraca. :)
-
2016/03/14 13:44:59
@WB

Jedwabny szlak istniał zawsze, aż do ''wielkich odkryć geograficznych'' dominował. Stąd najważniejszym kawałkiem Ziemi był Lewant - ziemia obiecana. Stąd potęga Fenicjan, do których pokonania Rzymianie potrzebowali aż trzech wojen punickich, znaczenie handlowe Żydów, wyprawy krzyżowe itd.

A propos Bartosiaka, coś na ten temat jest na początku tego filmu:

www.youtube.com/watch?v=p48ntV0QSvE
-
2016/03/14 13:48:14
No, ale pora wrócić do ''naszych baranów'' i zająć się bieżącym rynkiem:))))))))
Zaglądnę wieczorem. Miłego dnia.
-
bw0
2016/03/14 13:55:11
@WB
"Czyli może zawsze co 4 pokolenia w "belleepokowych" pokoleniach ten temat powraca. :) "

Czyli znowu przez parę/paręnaście lat się nagadają, namordują, poprzesuwają granice a potem temat padnie na 3 pokolenia? ;-)
A tak pięknie mógłby się szlak kończyć w Łodzi.

A Bartosiak, co go słucham, to tak niby mimochodem antyamerykański.
-
2016/03/14 13:57:45
@WB

Jeszcze jedno, na Bliskim Wschodzie jest kłębowisko różnych interesów, ale poza innymi aspektami jest też ten, że Irak i Syria to terytoria przez które są planowane gazociągi (i ropociągi) najkrótszą drogą z Zatoki do Europy (przez Turcję i częściowo Liban). Nic dziwnego, że sowieckie reżimy na tym terenie blokowały przeprowadzenie tych rurociągów, gdyż one unieważniłyby Rosję. Na terenie Turcji nad potencjalnym przebiegiem tych rurociągów czuwa od dawna Partia Pracujących Kurdystanu:)))))))

Ot i cała tajemnica:)))))

Miłego dnia.
-
2016/03/14 14:05:29
@guyfawkes13:
"Jeszcze jedno, na Bliskim Wschodzie jest kłębowisko różnych interesów, ale poza innymi aspektami jest też ten, że Irak i Syria to terytoria przez które są planowane gazociągi (i ropociągi) najkrótszą drogą z Zatoki do Europy (przez Turcję i częściowo Liban). Nic dziwnego, że sowieckie reżimy na tym terenie blokowały przeprowadzenie tych rurociągów, gdyż one unieważniłyby Rosję. Na terenie Turcji nad potencjalnym przebiegiem tych rurociągów czuwa od dawna Partia Pracujących Kurdystanu:)))))))

Ot i cała tajemnica:)))))"

Pisuje o tym ten człowiek:

iakal.wordpress.com/
-
2016/03/14 14:10:15
@WB

Ciekawe, wieczorem sobie poczytam.
-
2016/03/14 14:56:31
A taki szlak:

Chiny - Kirgistan-Tadżykistan-Uzbekistan-Turkmenistan-Morze Kaspijskie-Azarbejdżan-Gruzja-Morze Czarne-Ukraina-SBekistan :).
-
2016/03/14 15:05:45
-
2016/03/14 18:42:50
Komentarze typu hossa potrwa do 2020 roku albo bessa zacznie się w roku 2018 bądż za 25 lat wszystko się rozleci skomentuje krótko: myślał kogut o niedzieli a w sobotę łeb mu ścieli.
-
2016/03/14 18:45:45
Na razie bessa zaczęła sie w 2015 roku i ona trwa.
-
2016/03/14 18:57:18
@bw0:
"Osobiście cenię (rzecz jasna przy zastrzeżeniach jak dla p.Bartosiaka) np. Friedmana ze Stratforu, bo w 2009 twierdził, że w połowie obecnego dziesięciolecia Rosja wejdzie na Ukrainę".

Ale też nie należy przesadzać z uwielbieniem. To jest Friedman z 1991 roku:

www.amazon.com/The-Coming-War-With-Japan/dp/0312058365

:)

-
2016/03/14 19:23:52
@WB

Friedman nie mówi tylko ''od siebie''.

Jak widać po wykresie Nikkei, wojna nie okazała się potrzebna, a później jeszcze ta cała akcja z płynnością Banku Japonii i ten cały carry trade(...). Była niezła jazda.
Z Chinami też może się wojna okazać nie potrzebna.
4.bp.blogspot.com/-z-mpbzIcJqU/VBKJyRHeLWI/AAAAAAAAHTs/QU8arQqdjk0/s1600/nkx30.png
-
2016/03/14 23:29:16
Robimy przerwę we wzrostach, ale później kontynuacja

risktracker.blogspot.com/2016/03/czyzby-poczatek-korekty-na-wig.html
-
2016/03/15 09:09:34
Co zrobi EURUSD po dzisiejszej decyzji BoJ?

acemarketu.com/?p=171379
-
2016/03/15 10:02:13
@WB

"Ale też nie należy przesadzać z uwielbieniem. To jest Friedman z 1991 roku:

www.amazon.com/The-Coming-War-With-Japan/dp/0312058365 "

A czy w kontekscie BoJ vs FED, to nie miał racji? Pytanie kto pierwszy spasuje?
-
2016/03/15 10:05:14
@promagna2
Coś mi obiecałeś....
Dotrzymaj obietnicy.
Take Care, Billy
-
2016/03/15 10:32:54
bialek.wojciech
2016/03/14 09:56:47
@guyfawkes13:
"Nie wydaje mi się to przekonujące, optuję za poprzednią wersją , tj. z podobieństwem obecnej drogi chińskiej ''drobnicy'' i naszej 21 lat temu. Spodziewałbym się też testowania dna na ropie, może być podwójne dno za trzy cztery miesiące."
Trochę pomanipulowałem WIG-iem ("WIG rośnie z 2,5-letniego dołka do 3-mies. maksimum" i dostałem coś takiego:
s5.ifotos.pl/img/wigsygnal_swewxwq.png
Wniosek jest jednoznaczny: korekta rozpocznie się w tym tygodniu w środę/czwartek/piątek (WIG 48750-51499), a skończy tydzień później w środę/środę/piątek (WIG 44082-47798).
Projekcja rośnie do czwartku (49410) a potem spada do środy (46094), a potem już nie ma niżej. ;)
,
Panie Wojtku, niczego Pan się nie nauczył na błędach... na swoich błędach.
Życzę powodzenia.
Take Care, Billy
-
2016/03/15 12:16:25
@billy

"niczego Pan się nie nauczył na błędach... na swoich błędach"

Udowodnij i pokaż gdzie tam jest błąd. :)

Moim zdaniem WB zrobił bardzo dobrą robotę i nie widzę tam żadnego błędu. Błąd zrobi ten kto się tym zasugeruje.
-
bw0
2016/03/15 12:59:45
@WB

Ale też nie należy przesadzać z uwielbieniem. To jest Friedman z 1991 roku:
www.amazon.com/The-Coming-War-With-Japan/dp/0312058365

Zgadza się:-) Gdzieś mi ta pozycja już kiedyś przemknęła.
Z tego byłby wniosek, że Chiny (odpowiednik Japonii z tamtych czasów) są mocno przereklamowane i potwierdzałoby Pana koncepcję, że następna poważna zawierucha najwcześniej po belle epoque ;-) Stąd też być może wniosek, że Jedwabnym Szlakiem nie ma sobie jeszcze co głowy zawracać.

Zwróciłem tylko uwagę, że Friedman się nie mylił w 2009 co do Ukrainy (i Turcji też!) więc warto go czytać. Wspominał coś o Meksyku - ciekawe jak im idzie. No i o jeszcze jednym kraju, tym razem w Europie Środkowej ;-). Jak temu ostatniemu pójdzie, to chyba zależy np. od tego czy Rosjan stać na wejście do Estonii (i/lub Nadniestrze/Mołdawia) czy tylko tak straszą i negocjują.

@ guyfawkes13
"Friedman nie mówi tylko ''od siebie''. "
Się zgadza, to jedna z wielu tub.

"Z Chinami też może się wojna okazać nie potrzebna"
Na pewno jeszcze nie teraz. Poza tym są otoczenie setkami milionów nie lubiących i dominacji Japonczyków, Indonezyjczyków, Filipińczyków, Wietnamczyków i razem do kupy nie jest ich wcale mniej. Ciekawie tutaj haniashen.blogspot.com/
Tak w ogóle chyba niewielu zdaje sobie sprawę, że Chiny też narzuciły światu swoją propagandową narrację. Stąd tak wielu chciałoby współpracować z tym komunistycznym wciąż krajem i np. w Polsce uważa ich za jakąś tam realną alternatywę wobec US, DE czy UE.

-
2016/03/15 13:22:34
bw0:

"Wspominał coś o Meksyku - ciekawe jak im idzie."

Zwróciłem uwagę, że ostatnio w holywódzkich produkcjach coraz częściej w roli złoli obsadzami są latynosi wypierając z tej pozycji zdecydowanie wcześniej dominujących Arabów/muzułmanów.

-
2016/03/15 13:24:14
"Sicario", to jeden z przykładów:

www.youtube.com/watch?v=sR0SDT2GeFg
-
bw0
2016/03/15 13:28:23
@WB

"Zwróciłem uwagę, że ostatnio w holywódzkich produkcjach coraz częściej w roli złoli obsadzami są latynosi wypierając z tej pozycji zdecydowanie wcześniej dominujących Arabów/muzułmanów. "

Masują mózgi :-)
A w "Call of Duty" wszędzie biegają i strzelają ruscy (ciekawe czemu nie kitajce).
Jak mawia Coryllus;-) : najważniejszy przekaz jest w popkulturze.
Dla nas to Oscary dla Idy albo filmu o skandalach pedofilskich w kościele katolickim, które jak wiadomo tylko tam występują.
-
2016/03/15 14:12:04
@bw0

"Poza tym są otoczenie setkami milionów nie lubiących i dominacji Japonczyków, Indonezyjczyków, Filipińczyków, Wietnamczyków"

Nie wiem czy lubią dominację, czy nie, ale nawet teraz są zdominowani. Pytanie którą dominację wybiorą, czy bardziej skłoniłaby do tego marchewka, czy trochę kija.
-
2016/03/15 14:17:18
Najbliższa olimpiada w Brazylii, czy już wiemy kiedy będzie poważny kryzys w Ameryce Południowej?
-
2016/03/15 16:29:33
Podstawowa teza Coryllusa brzmi: są tylko trzej wielcy gracze: Kościół , Synagoga, Banki. Reszta jest tylko pod nich podwieszona.

Chiny to nie Japonia. Oni wiedzą jak USA "załatwiła" Japonię w latach 80-tych.
-
2016/03/15 16:59:03
Żeby pokomplikować bardziej, to roczna dynamika 3-miesięcznego WIBOR-u wyszła właśnie na plus. Daty poprzednich tego typu sygnałów to: luty 2011, luty 2007, kwiecień 2004, październik 1999 i luty 1997. W przeszłości taki sygnał zwykle o kilka miesięcy poprzedzał początek cyklicznej bessy.

Zupełnie mi to do nieczego nie pasuje. Tłumaczę sobie to tym, że obecny cykl jest skrajnie nietypowy (z podwójnym zamiast pojedynczym zejściem dynamiki WIBOR-u do głęboko ujemnych wartości najpierw w lipcu 2013 a później w kwietniu 2015), więc z wnioskami trzeba być ostrożnym, ale warto na to zwrócić uwagę, bo taki sygnał zwykle pojawia się raz w cyklu Kitchina.
-
2016/03/15 18:23:46

@billy_the_kangoor

Coś mi obiecałeś....
Dotrzymaj obietnicy.


W krótkim terminie masz rację, ale w średnim, czy długim terminie mam wątpliwości. Musiałaby się wypełnić gigantyczna formacja na przestrzeni wielu lat. Za jakieś 1,5-2 miesiące będzie widać, jak to jest z tym poziomem 4zł. Jeśli jen będzie się umacniał długoterminowo do reszty majorów to będzie istotny sygnał, że masz rację. Dlatego ja jestem bardzo ostrożny z takimi zapewnieniami, że na tym poziomie USDPLN mamy game over long. Jak dobrze się przypatrzysz kreskom to nie widać tam układów RGR. Ramiona powinny mieć tę samą wysokość, a tak nie jest. To, co widać to zwykłe korekty małego rzędu. Jedynie nachylenie kresek może coś podpowiadać na przyszłość.

Wydrukowane już jest, oprawione w ramki owszem, już wisi, ale ściągnę kiedy będzie powyżej 4zł. Już niedługo wszystko bedzie jasne. Cierpliwości billy.

bankfotek.pl/image/1983886
-
2016/03/15 18:32:12
''Podstawowa teza Coryllusa brzmi:''...

Nie przesadzajmy z tym Snopkiem z Grodziska. Miał parę intuicji, np. o opryczninie jako brytyjskiej kolonii itd, ale miesza chłopak tak, że szkoda gadać, czasem zastanawiam się, czy aby nie służbowo. Może po prostu pali o wiele lepszy towar niż ja?:))))))
-
2016/03/15 18:48:18
@WB

''W przeszłości taki sygnał zwykle o kilka miesięcy poprzedzał początek cyklicznej bessy.

Zupełnie mi to do nieczego nie pasuje''

Do wariantu chińskiego chyba pasuje (WIG sprzed 21 lat) . A w końcu Chiny są teraz kluczowe jako dostarczyciel inspiracji nespa?:)))

-
2016/03/15 18:56:23
Ruscy szachiści wycofuję się z potiomkinowskiej interwencji w Syrii. Ciekawe, czy przestraszyli się Turcji, która jest w stanie szybko ich tam pokonać, czy też przehandlowali Asada za wzrost cen ropy?

Usiłują stworzyć OPEC Plus, czyli zamiast bombardować ISIS postanowili sprzymierzyć się ze sponsorami ISIS:))))

Wygląda na to, że cała sprawa wymaga jeszcze czasu dla szczegółowych negocjacji, a więc może być jeszcze jedna fala obsuwająca ropę.
-
bw0
2016/03/15 19:08:28
@ guyfawkes

"Nie przesadzajmy z tym Snopkiem z Grodziska. Miał parę intuicji, np. o opryczninie jako brytyjskiej kolonii itd, ale miesza chłopak tak, że szkoda gadać, czasem zastanawiam się, czy aby nie służbowo. Może po prostu pali o wiele lepszy towar niż ja?:)))))) "

Generalnie się zgadzam, a co do tego, jak ktoś działa służbowo naprawdę miło się czyta "Montaż" Volkoffa.
A który być może sam był elementem montażu, bo przed śmiercią wychwalał Putina. Podobnie jak sam Pan Wojtek zwrócił mi kiedyś uwagę, kto wydawał u nas "Archiwum Mitrochina".
-
2016/03/15 20:56:57
@WB

Sorry, nieuważnie przeczytałem, Pan napisał ''cyklicznej bessy'' a nie hossy. Faktycznie nie pasuje.:(
-
2016/03/16 00:18:55
Może po prostu antycypacja wzrostu inflacji, podobnie jak w wypowiedzi Mario D?
-
2016/03/16 00:23:36
Albo sugestia niewidzialnej ręki rynku pod adresem RPP, żeby ewentualnie nie obniżała stóp. Nawet LIBORem się podobno manipuluje... a co dopiero jakimś warszawskim indeksem.
-
2016/03/16 12:07:56
Wykres 3D dla EURUSD przed dzisiejszym FED i ważne wnioski:

acemarketu.com/?p=171477
-
2016/03/17 08:43:37
Poranek w Europie i zniszczenia po FED:

acemarketu.com/?p=172315
-
2016/03/17 12:04:20
Wygląda mi na koniec wzrostów
-
2016/03/17 12:32:31
@billy
Szacun za wizje dolara !

@promagna
Ciekawe czy impuls spadkowy w lutym na WIG to ten przypadek kropli w oceanie?:)
-
2016/03/17 13:39:48
promagna2
2016/03/15 18:23:46
@billy_the_kangoor
Coś mi obiecałeś....
Dotrzymaj obietnicy.
W krótkim terminie masz rację, ale w średnim, czy długim terminie mam wątpliwości. Musiałaby się wypełnić gigantyczna formacja na przestrzeni wielu lat. Za jakieś 1,5-2 miesiące będzie widać, jak to jest z tym poziomem 4zł. Jeśli jen będzie się umacniał długoterminowo do reszty majorów to będzie istotny sygnał, że masz rację. Dlatego ja jestem bardzo ostrożny z takimi zapewnieniami, że na tym poziomie USDPLN mamy game over long. Jak dobrze się przypatrzysz kreskom to nie widać tam układów RGR. Ramiona powinny mieć tę samą wysokość, a tak nie jest. To, co widać to zwykłe korekty małego rzędu. Jedynie nachylenie kresek może coś podpowiadać na przyszłość.
,
Primo, JPY jest "major", ale nie tą najważniejszą...
Secondo, RGR jest RGR-em, nie wiem skąd bierzesz takie teorie? Chyba z książek albo z braku gry w realu. :)
Terzo, Jesteś (tak bynajmniej sam siebie nazywasz) "Miszczem TIK-ów", więc dlaczego nie korzystasz z pozycji krótkich?
Quarto, Dla pewnych walut RGR sprawdza się, dla innych jest okazją do kupna. Kolejny przykład, że nie masz za grosz intuicji oraz doświadczenia na FX. Żeby było jaśniej, nie dla USD - jaki kurs dziś mamy? ;)
Quinto Tylko teoria, a tak daleko nie ujedziesz ;)
Take Care, Billy
-
2016/03/17 13:40:15
@konsultant121

Ciekawe czy impuls spadkowy w lutym na WIG to ten przypadek kropli w oceanie?:)

Chodzi o korektę od 5 luty do 11 luty 2016r.? Impuls kojarzy mi się z hossą, a korekta wzrostowa kojarzy mi się z małym wzrostem w dłuższym spadku.

Tkwimy w podwójnym wzrostowym zygzaku, tak to wychodzi na WIG. W zależności od tego w którym miejscu pojawi się 5 falowa korekta, są dwa warianty, póki co. Resztę trzeba dopasować. Na WIG jest to fala 4, więc ma prawo być duża.

bankfotek.pl/image/1984304
-
2016/03/17 14:02:13
@billy

Widzę, że uczysz się włoskiego.

1. Obawiam się, że nie masz racji, ale to wynika z tego, że nie znasz mechanizmu walutowego
2. RGR powinna mieć taką samą wysokość ramion. Spójrz w lustro. Widziałeś jakiegoś kolesia, który ma różnej wysokości ramiona? Musi być kolesiem z atrofią kośćca
3. Na tickach wszystko się rozgrywa.
4. Kurs mamy dokładnie, jak wskazuje linia opadająca na prawej formacji
bankfotek.pl/image/1983886
USD dąży do zamknięcia luki na 1,2 EURUSD i o tym już wspominałem u Pana Macieja na blogu 13 lutego 2016 21:59, czyli dwa dni po Twoim komentarzu.

cyt."Panie Macieju. Bardzo nie podoba mi się luka na EURUSD na poziomie 1.2 z 2015-01-05. Powinna ona być domknięta. Mniej więcej na tym poziomie zakończyć powinna się fala 4, a potem na 0.98 W tym kontekście zastanawiam się, czy nie za wcześnie na koniec wzrostów na USDPLN. To, że obecnie Franklin jest w korekcie to normalne, ale czy to jest większy punkt zwrotny to już jest kwestią dalszej merytorycznej dyskusji."

Nie podaję linka, aby nie robić kryptoreklamy. Jest to pod wpisem pt. U S Down z 12 lutego br.

5. Teoria zawsze powinna pokrywać się z praktyką lub na odwrót.

Cały czas mam wątpliwości, co do poziomu 4zł na USDPLN. Jen musi być silny długoterminowo, aby Twoja wizja miała mocne fundamenty.

-
2016/03/17 14:10:12
@billy

Przypomnę tylko to co napisałeś

@konsultant121
Desperację to Ty powinieneś mieć na USD. Ja to wyj.... krótko mówiąc.
Ta waluta już nigdy nie osiągnie szczytów powyżej 4.00 PLN.
Będziesz miał narysowane prawe ramie na USDPLN około 4.00 PLN i to wszystko.

PS. Nie pytajcie mnie o terminy, bo gdybym nimi się posługiwał, to zostałbym bankrutem jak pan HOST WB.
Take Care, Billy
2016/02/11 12:23:02

Ponieważ USDPLN dwa razy lekko wyszedł poza magiczny poziom 4zł to zapytałem się, czy dalej jest to aktualne co piszesz. I tyle w temacie, tak sądzę.
-
2016/03/17 14:19:35
@billy

Rynki akcji mialy spadac a tu ciagle up. Nie zauwazulem bys zmienial prognoze?
-
2016/03/17 14:24:50
@zulus
Pan WB blokuje, więc dlatego nie widziałeś. Nie będę się wpychał na siłę.
Może i dobrze, bo teraz nadchodzą spadki.
Take Care, Billy
-
2016/03/17 14:37:28
@promagna2
0) nie muszę - poznałem wcześniej
1) Hahaha :)
2) Bzdura kompletna
3) Bzdura totalna
4) Być może - nie neguję
5) Być może - nie neguję
Saluto, Billy
-
2016/03/17 14:58:21
@billy_the_kangoor:
"Pan WB blokuje, więc dlatego nie widziałeś."

Straszny z Pana kłamczuszek, Panie billy.
-
2016/03/17 15:04:18
Panie Wojtku , billy twierdzil ze to Pan blokuje spadki cen akcji:) O ile dobrze zrozumialem:)
-
2016/03/17 15:27:05
Nastroje INI SII bez wiekszych zmian tygodniowych (+25,9 pkt)
wzrostowy (51,8%) boczny (22,3%) spadkowy (25,9%)
-
2016/03/17 16:06:12
@billy_the_kangoor

Widzsz billy!?!? Jesteś kłamczuszek :)

Ale poważnie. Nie mam żadnego interesu, aby zmieniać zdanie. JPY jest najważniejszą walutą w mechanizmie walutowym. Niestety JPY nie jest najważniejszą walutą w systemie walutowym po Bretton Woods.
-
2016/03/17 16:32:38
@promagna
Twoje 3,50zl za USD wypada na czerwcowe referendum dot. BREXIT :)
-
2016/03/17 16:50:16
@ konsultant121

Ja nie napisałem, ze będzie po 3,5 ale o zamykaniu luki na 1,2. PLN ma prawo szybko osłabić się, tak samo, jak szybko wzmacniać się. Akcja-reakcja i nie będzie to miało większego przełożenia na EURUSD, ale w związku z koszykiem zagranicy w Polsce.

Ja to bym chciał $ poniżej 2zł, albo jeszcze niżej. Im większy dodruk za dwoma oceanami i w Brukseli w porównaniu do dodruku w Polsce to PLN powinien być supe mocny. U nas nie ma QE. Może kiedyś to nadejdzie, bo ustawa o NBP cosik się zmieniła.
-
2016/03/17 17:57:20
@konsultant121:
"Nastroje INI SII bez wiekszych zmian tygodniowych (+25,9 pkt)
wzrostowy (51,8%) boczny (22,3%) spadkowy (25,9%) "

Szczyty WIG-u z 8 maja i 9 października wpycham w schemat cyklu 20-tygodniowego (podobnie jak dołki z 24 sierpnia i 20 stycznia) i w kolejnym maksimum tego cyklu chciałbym zobaczyć saldo INI porównywalne do tych z 30 kwietnia (+45,4 pkt. proc.) i 15 października (+32,3 pkt. proc.).

Na razie pomimo ubiegłotygodniowego ostrzegawczego skoku w górę o ponad 20 pkt. proc. ciągle jeszcze nie osiągnęliśmy takiego jak w październiku i kwietniu poziomu optymizmu.

W ostatnim Raporcie tygodniowym zrobiłem projekcję wartości WIG-u i WIG-u 20 po takich 20 punktowych skokach salda INI następujących w ciągu tygodnia i wyszło mi, że rynek powinien sie teraz ustabilizować, a 1,5-miesięczna korekta powinna zacząć się mniej więcej za 8 sesji licząć od dziś.

www.analizy.pekao.com.pl/pdf.php?id=10409
-
2016/03/17 18:39:01
Tak całkiem na oko trwający na WIG-u od 20 stycznia wzrost kojarzy mi się ze podobnymi odbiciami po 19 grudnia 2011 i po 3 paździenika 2001. W tej analogii znajdujemy się w okolicach początków korekt, które rozegrały się odpowiednio pomiędzy 17 lutego i 6 marca 2012 oraz 19 listopada i 14 grudnia 2001. Potem dochodziło do kończących cały wzrost zwyżek: krótkiej i słabej pomiędzy 6 a 15 marca 2012 oraz dłuższej i silnej pomiędzy 14 grudnia 2001 a 25 stycznia 2002. Potem w obu przypadkach przychodziły 3-6 miesięczne fale spadkowe kasujące prawie całość początkowej wzrostu.

Wzorując się na tych 2 przypadkach wyobrażałbym sobie uformowanie niebawem lokalnego szczytu, powiedzmy 3 tygodniową korektę, a potem ostateczne szarpnięcie w górę, które powinno dotrzeć do październikowego szczytu WIG-u (51720) i któremu powinien towarzyszyć wystrzał salda INI do bardzo wysokich poziomów.

-
2016/03/17 18:47:56
Co do krótkoterminowych cykli to minima WIG-u z 24 sierpnia i 20 stycznia ingterpretuję jako dołki cykl 20-tygodniowego. Dzieli się on na 4 cykle 5-tygodniowe i myślę, że dołki związane z tym krótkim cyklem dosyć ładnie widać 24 sierpnia, 28 września, 16 listopada, 14 grudnia i 20 stycznia. W nowym cyklu 20-tygodniowym rozpoczętym 20 stycznia pierwsze minimum cyklu 5-tygodniowego wyznaczam na 24 lutego. Uśredniająć długość ostatnich cykli 5-tygodniowych dostałem 31 marca jako termin następnego dołka cyklu 5-tygodniowego. Taki dołek byłby zarazem następnym po 20 stycznia dołkiem cyklu 10-tygodniowego. W tym hipotetycznym dołku z okolic 31 marca zaczełoby się to również hipotetyczne "ostateczne szarpnięcie w górę", o którym pisałem niżej. Gdyby coś podobnego się zmaterializowało, to można by zacząć zastanawiać się nad przebiegiem fazy spadkowej rozpoczętego 20 stycznia cyklu 20-tygodniowego.

-
2016/03/17 22:17:32
po decyzjach bankierów, teraz czas na wiedźmy, potem koniec kwartału - zarządzający nie marnują czasu, pytanie tylko jaki mają plan na kolejne miesiące...

www.gieldowy-wizjer.pl/marzec-nalezy-bankierow/
-
2016/03/17 23:38:58
@bialek.wojciech

Proponuję, jeśli to możliwe, aby z czystej ciekawości rozpocząć badania z rozkladem Gausa dla nastrojów INI SII. Powód jest bardzo prosty. Naukowo dowiedziono na Uniwersytecie w Prinston w USA, że rozkład normalny może zachowywać się nienormalnie, gdy o tym rozkladzie myślimy. INI jest właśnie takim projektem zespołowym, gdzie można kształtować (zaklinać) rzeczywistość.

Podpowiem, że chodzi o film "Am Anfang war das Licht". Urywek tego filmu (lektor) z tą problematyką mam na swoim blogu w zakładce "filmy" i jest on ogólnie dostępny. Proszę nie traktować tego, jako reklamy. Chodzi o fakt i dowód naukowy. Powodem zamieszczenia tego komentarza są próby zweryfikowania przydatności INI przez wielu fachowców od inwestycji.
-
2016/03/18 00:13:53
Zrobila sie spora dywergencja EM vs DM. DM stoja w miejscu , a EM pikuja. Bovespa poleciala dzis w kosmos :)

Jesli ma byc hossa, to za jakis czas EM powinny sobie zrobic odpoczynek i DM powinny nadrobic. Problemem jest to, ze taki rozdzwiek moze trwac nawet kilka miesiecy - nie chodzi mi tu o wartosci nominalne a raczej wzgledne (EM sa w wiekszosci ponad SMA200 podczas gdy wiekszosc DM nawet nie osiagnela SMA100).

Zazwyczaj takie dywergencje sa zamykane do gory, tzn walory z relatywnie nizszymi wycenami zaczynaja rosnac, wiec mysle, ze tak bedzie i w tym przypadku. Wyjatkiem jest srodek bessy, ale ten okres raczej mamy juz za nami.
-
2016/03/18 06:01:22
Jak widać zasada :zmniejszamy rating żeby kupupić akcje stosowana przez banki inwestycyjne z USA działa niezawodnie:)
-
2016/03/18 12:34:42
@ billy_the_kangoor

(...)Może i dobrze, bo teraz nadchodzą spadki.

Duże, średnie, czy małe?
-
2016/03/18 14:12:41