Menu

Blog Wojciecha Białka

Komentarze na temat koniunktury na rynkach finansowych i w gospodarce

"Fabryka świata" już nie potrzebuje metali przemysłowych?

bialek.wojciech

Najniższe od 21 lat tempo wzrostu chińskiej gospodarki:

 

 

... spadające ceny nieruchomości w Chinach (chociaż tu dynamika lekko się podniosła w maju):


 


 

... i ceny chińskich akcji, który właśnie zaliczyły najsilniejsze w historii (uwzględniając dolarowe B-shares) 17-sesyjne załamanie:

 

 

... to zjawiska, które można interpretować jako objawy pewnego "flaczenia" chińskiej bańki inwestycyjnej.

Zgodnie z oczekiwaniami te oznaki słabości "fabryki świata", którą Chiny stały się w okresie minionych kilkunastu lat, nie są odbierane pozytywnie przez rynek metali przemysłowych. Indeks ich cen znalazł się właśnie na poziomie prawie 6-letniego minimum:

 


 

Takie zachowanie cen metali przemysłowych to konsekwencja pozycji rynków w ramach cyklu Kuznetsa. Pozwala to synchronizować obecną fazę cyklu z podobnymi fazami poprzednich cykli. Można do tego użyć Dollar Index:

 


 

Tak wygląda obecna ścieżka GSCI Industrial Metals wokół ostatniego tego typu sygnału z grudnia 2014 ze ścieżkami wokół sygnałów z początku 1998 roku i połowy 1981 roku:

 


Oparta na tych historycznych precedensach projekcja cen metali przemysłowych sugeruje dołek obecnej wyprzedaży w okolicach listopada, następnie odbicie w górę zbliżone swym charakterem do tych z lat 1982-83 i 1999-2000, a następnie test tegorocznych dołków i utrzymanie się niskich cen do okolic 2020 roku. Później powinna nadejść silna fala wzrostowa cen surowców wynikająca z ponownego wejścia cyklu Kuznetsa w fazę, w której odradzający się popyt generowany przez światową gospodarkę zacznie dominować nad podażą surowców ograniczoną po latach niskich cen. 

 


 

Komentarze (137)

Dodaj komentarz
  • konsultant121

    Calkiem przyjemna projekcja,Panie Wojtku. Czekamy na KGHM w okolicy 2020:) i USDPLN na poziomach o ktorych dieter wspominal:)

  • gamera-11

    wzrostowy (41,6%)
    boczny (28,4%)
    spadkowy (30%)

  • lucdas

    Witam,

    ".... i na te spółki postawiłem wszystkie pieniądze "

    i nie zostawiłeś sobie nawet na chleb z masłem ?

    Patrz na wpis; inwestOr555 (2015/07/14 20:00:53)
    " To dopiero Tobie puszczą zwieracze jak do października stracisz ponad 30%,
    wieczni zaklinacze hossy na GWP"

  • kamgie

    porozumienie zawarte, ale cieszyć się nie ma specjalnie z czego:
    www.pb.pl/4222957,22837,europa-zrzuci-sie-na-pilna-pozyczke-dla-grecji
    Nawet nie należąc do EZ będziemy moczyć w niej kasę.

  • michalzychal

    Witam,

    rozumiem Panie Wojtku, że obecny cykl Kuznetsa nie ma wiele wspólnego ze wzorem. W końcu obecna polityka ujemnych stóp procentowych jest bezprecedensowa. Wydawało się już w zeszłym roku, że będzie to dobry czas na przechodzenie po części w surowce. Kapitał jednak wciąż nie wraca na rynki wschodzące. Niemniej jednak zastanawia mnie punkt kulminacyjny, ponieważ o ile rzeczywiście najbliższy szczyt dla surowców zdaje się być na przełomie 2016-2017 to tendencje pro-wzrostowe dla rynków akcji sądziłem, że będą miały miejsce do 1 kw. 2016. We wcześniejszych wpisał szacował Pan nawet 2017. Jak się to ma do rynku surowców?
    P.S. Skąd bierze się różnica w wycenie ETP tracera na złoto, a zwykłego kontraktu na giełdzie. Ewidentnie się nie zgrywają. Kwestia konstrukcji produktu?

    Z góry dziękuję za poświęcony czas.
    pozdrawiam
    Michał Zychal

  • konsultant121

    ^CRY powinien wg mnie uderzyć w dołek z 2009r. i szczyty z końca 1997 i 2000 roku.
    stooq.pl/q/?s=^cry&c=30y&t=c&a=lg&b=1 zanim zobaczymy odbicie do linii spadkowej trendu od 2008 roku.

  • dieter_1

    Ciekawe, bo wychodzi mi z obliczen, ze za 22 miesiące ropa będzie po 17 USD.

  • konsultant121

    @dieter
    Pokaż swoje wyliczenia najlepiej z wykresem.

  • dieter_1

    @Konsultant

    Nie moge zdradzic swoich metod.

  • dieter_1

    @Chimenez

    Takie blokowanie sie na jeden kierunek, to prosta droga do bankruta. Na gieldzie zawsze trzeba miec plan B.

  • kamgie

    www.parkiet.com/artykul/1433907-Skok-indeksu-Euro-STOXX-Blue-Chip-50---Mamy-do-czynienia-z-korekta-czy-powrotem-hossy-.html

  • arturk17

    Dieter,
    A jak Ci wychodzi Wig20?

  • dieter_1

    @Artur

    Dziwne troche, bo wychodzi mi, ze w 10'2017, WIG20 bedzie jakies 720 pkt.

  • konsultant121

    @Dieter
    "Dziwne troche, bo wychodzi mi, ze w 10'2017, WIG20 bedzie jakies 720 pkt."

    To dziwne ze Ci wychodzi USDPLN=5 w tym czasi. Troche słabo, nie uważasz? Coś tu nie gra. 70% spadek WIG20 a tylko 33% wzrost USD ? :)))

  • dieter_1

    @Konsultant

    A od kiedy to istnieje zaleznosc, ze wig20 zmienia sie o tyle samo procent co usdpln?

  • konsultant121

    @Dieter
    Nie zdradzam moich narzędzi analitycznych:)

  • tr33

    Dieter_1, a byles u lekarza z ta gorączką?

  • m.jagusiak

    Wkrótce 11-letnia klasyczna formacja PODWÓJNE DNO na USDCAD z przyczyn fundamentalnych.

    AT + AF = sukces

    acemarketu.com/?p=114239

  • marjabol

    Panie Wojciechu,
    właśnie przeczytałam artykuł ( link ) w onecie i podjęłam decyzję o 100% alokacji w akcje.
    Co Pan na to ?
    biznes.pl/gielda/wiadomosci/5-powodow-dla-ktorych-nalezy-trzymac-sie-z-daleka-od-akcji/149zws
    pozdrawiam
    MB

  • mywebsite

    Czyli Chiny to w tej chwili największe zagrożenie...

  • konsultant121

    @Pani marjabol
    "100% gotówki w akcje"

    Toż to grzech wielki wsadzać w akcje wszystkie kopiejki:)

    P.S Zarządzanie kapitałem się kłania.

  • marjabol

    @Konsultant121
    "Toż to grzech wielki wsadzać w akcje wszystkie kopiejki:)

    P.S Zarządzanie kapitałem się kłania."

    Czasami trzeba.
    Jak na onecie będą pisali, że trzeba akcje kupować to wtedy sprzedam.

    pozdrawiam
    MB

  • pokonajrynekpl

    Może teraz będzie lekka zagrywka w górę. Później jednak technicznie bardziej prawdopodobne są spadki. Oczywiście to rynek o tym decyduje łamiąc wsparcia i opory.

    Mi wychodzi, że poziom ok 1600 na WIG20 jest możliwy
    pokonajrynek.pl/analiza-kontraktow-na-wig20/

  • inwest0r555

    Człowieku jak ty na podstawie takich wiadomości i z takiego portalu jak w linku podejmujesz decyzje o inwestowaniu w akcje ,to nie bardzo odbiegasz edukacyjnie o finansach od Chińczyków,którzy masowo kupowli akcje bo pisały o tym w gazetach ,ze można było zarobić ponad 150% w rok.
    =============================
    Panie Wojciechu,
    właśnie przeczytałam artykuł ( link ) w onecie i podjęłam decyzję o 100% alokacji w akcje.
    Co Pan na to ?
    biznes.pl/gielda/wiadomosci/5-powodow-dla-ktorych-nalezy-trzymac-sie-z-daleka-od-akcji/149zws
    pozdrawiam
    MB
    ===========================================
    To tak jak z blogiem szanowanego Tradera 21,prawie wszyscy biorą za wyrocznie to o czym pisze Trader 21 ,a pisał o lokowaniu w złoto fizyczne ,srebro ,akcje kopalń ETF-y kopalń wydobywających metale ,gaz ,akcje rosyjskie ,-a teraz złość od niektórych wypływa na blogu bo metale i podane ETF-y i akcje lecą od kilku lat ,pomimo ,że widać trend silnie spadkowy ,a czytelnicy na to nie patrzą ,słuchają swego guru ,ale niejeden guru się mylił w przewidywaniach.Zanim zaczniesz inwestować poświęć 3 mies .na edukacje w tym temacie ,który cię interesuje .Na chybił trafił też można dobrze trafić ,ale rzadko .

  • lucdas

    Witam,

    InwestOr555

    "... to nie bardzo odbiegasz edukacyjnie o finansach od Chińczyków, którzy masowo kupowali akcje bo pisały o tym w gazetach ,ze można było zarobić ponad 150% w rok..."

    No właśnie tyle i trochę więcej zarobili, tylko nie powiedziano im, że już należy się wycofać (sprzedać) z tych zakupionych akcji.

    A tak a'propos InwestOr555, czy nie za często zmieniasz poglądy.
    Patrz na swój wpis (2015/07/14 20:00:53)

    " To dopiero Tobie puszczą zwieracze jak do października stracisz ponad 30%,
    wieczni zaklinacze hossy na GWP "

    A to na deser;

    www.parkiet.com/artykul/1433995-Jak-uzdrowic-GPW-.html

    "....Niestety, dobrze to nie wygląda. Gdybym był dużym graczem, w obecnych warunkach, z pewnością nie zainwestowałbym na GPW. Ryzyko jest zbyt duże dodaje główny analityk DI Xelion. "

  • karnakufo

    alexjones.pl/pl/aj/aj-polska/aj-polityka-polska/item/60936-dlaczego-platformiana-wladza-utajnila-przed-polakami-tresc-instrukcji-dotyczacych-negocjacji-gazowych-z-rosja

  • gamera-11

    Jestem na wakacjach w Grecji i widzę że wciąż nie honoruje się tu paragonów:) Czyli bawimy się dalej:)

  • jureke.30

    ,,Zachować spokój, będzie hossa jak na BUX-ie"-analityk

    analizy-rynkowe.pl/wp-content/uploads/2015/07/RAPORT-TYGODNIOWY-20-07-2015.pdf

    (str.4)

  • konrad.jawor

    Emerging Markets bronią ważnego wsparcia. Ale pytanie pozostaje, czy państwowa regulacja w Chinach i doraźna pomoc dla Grecji zatrzyma spadki?

    www.gieldowy-wizjer.pl/wsparcie-na-wykresie-em-obronione/

  • d4v3s

    Ciekawa lektura i dobrze napisany artykuł. Nasuwa się pytanie, co dalej?

  • aisakpr

    Panie Wojtku,
    Z 14 listopada 2014: "Gdyby złoto nadal poruszało się w miarę zgodnie z przedstawionym schematem, to najniższy poziom powinien zostać ustanowiony gdzieś w lutym (w okolicach poziomu 1070 dolarów) a potem czekałby złoto szybki ruch w górę (nietrwały dla dynamiczny). Oczywiście tę analogię z majem 1999 traktuję oportunistycznie - pozycja rynku w cyklu Kuznetsa raczej nie pozwala szukać w najbliższym czasie dołka innego niż lokalny." Czy to jest obecny dołek? poziom się zgadza,tylko mamy lipiec

  • konsultant121

    Prognoza iz od jesieni 2015 zwiększy się popyt na złoto w Chinach także nie jest odosobniona...
    A więc ?
    wiadomosci.stockwatch.pl/trading-alert-spadkowe-prognozy-dla-cen-zlota-i-soi,surowce,140682?utm_source=position_0&utm_medium=swn_home&utm_campaign=swn_home

  • grzegors12

    kiedy Pan Wojtek przedstawi jakies prognozy dotyczace wigu?

  • zulus_chacka

    A ameryka do nieba..
    @ billy
    Widac schylek trendu w usa?

  • zulus_chacka

    Amber gold padl przy 1800 usd na zlocie, ostatnio w netcie poojawily sie info o szczegolach aktu oskarzenia ws amber gold, a zloto robi nowe dolki.

  • phoenix-2

    @M.Jagusiak 2015/07/17 11:06:49
    "
    Wkrótce 11-letnia klasyczna formacja PODWÓJNE DNO na USDCAD z przyczyn fundamentalnych.

    AT + AF = sukces

    acemarketu.com/?p=114239"

    Celna uwaga!
    CAD ucierpi jak inne waluty surowcowe i ma jeszcze spory potencjał spadkowy, można zarobić przy stosunkowo niewielkim ryzyku.
    Do 1.6 pewnie dojdzie w momencie którejś z kolejnych podwyżek % przez FED, a nie jak chyba wszyscy myślą wraz z pierwszą. Bańka hipoteczna też może trochę pomóc, choć dużo groźniejsza wydaje się być australijska - to tu nieźle pompowali. ;-)

  • phoenix-2

    @Mywebsite 2015/07/17 15:12:22

    "Czyli Chiny to w tej chwili największe zagrożenie... "

    Dla surówek - z pewnością.

    Choć po majestatycznej dynamice spadków GSCI można sądzić że na prawdę poważne problemy w realnej ChRL ujawnią się dopiero za jakiś czas, rzędu nawet 2-3 lat. Co trochę stoi w sprzeczności z moimi prognozami, które zakładają znacznie szybsze ich wystąpienie.
    Ktoś tutaj się myli, pytanie kto? ;-)

  • konsultant121

    Ki diabeł! Co za sesja! spadają akcje, waluty i surowce;)

  • ewiggin

    Związek Europejskich Republik Socjalistycznych:
    www.bankier.pl/wiadomosc/Jeszcze-bardziej-rekordowe-dlugi-strefy-euro-
    7271013.html

    Lewicowa ekonomia, która w doopie ma `dzieci i wnuki. Ważne nażreć się tu i teraz.

  • karnakufo

    www.bankfotek.pl/view/1916498
    www.bankfotek.pl/view/1916499

  • zero.to.one

    moj papierek lakmusowy podpowiada mi minima na gpw

    stooq.pl/q/?s=gtn&c=10y&t=l&a=lg&b=1

    jest najgorzej od 2009 i 2011, wiec to dolek.

  • zenfon

    Pragnę zwrócić waszą uwagę na rekordowy LOP , tylko taki rekordowy LOP na spadku był przed bessą 2008 roku ,

  • konsultant121

    @karnakufo
    A dla WIG20 kreski się już połamały?

  • ewiggin

    Z punktu widzenia cyklu 10-tygodniowego któryś z wierzchołków od końca czerwca do połowy lipca był szczytem, więc w najbliższym okresie spadki powinny się pogłębić. Przełom sierpnia/września jakieś odreagowanie a potem dalszy zjazd do październik/listopad, gdzie wypada dno cyklu 40-miesięcznego i 40-tygodniowego. Tak to przynajmniej wygląda w teorii. Jesteśmy w bessie od września 2014, a od maja mamy do czynienia z falą C.

  • konsultant121

    @ewiggin
    Pytanie tylko czy rynek pozwili USDPLN na jakiś skok w okolice 4,00 czy w zwiazku z tym ze rynek juz nie widzi w tej 10-latce wysokich horyzontow dla WIGu -to i paliwa w postaci wysokiego USDPLN także nie będzie.
    Z drugiej strony-w analogii z poprzednim Kuznetsem-lata 1999-2000 to byly lata umacniajacego sie dolara i jednoczesnych wzrostow cen akcji.

  • karnakufo

    @konsultant121
    "A dla WIG20 kreski się już połamały?"

    bankfotek.pl/view/1916569
    bankfotek.pl/view/1916571


  • ewiggin

    @konsultant
    Nie gram na walutach - nie znam się. Za to przytaczam moje dwa wpisy z grudnia 2014 - niech Ci, co wyśmiewają cykle zastanowią się dwa razy.

    1. "2014/12/17 20:55:26

    Jeśli ten wczorajszy dołek na W20 był dnem cyklu 40-tyg, to by znaczyło, że do końca maja 2015 już niżej nie będzie.
    W związku z powyższym przynajmniej pierwsza połowa przyszłego roku zapowiada się podobnie do całego 2014r.
    ...oczywiście, jeśli to było to dno."


    2.
    "2014/12/22 12:46:25

    Cykl 40-tygodniowy
    - No cóż, jak będzie to się oczywiście okaże ale ja widzę to zupełnie inaczej. Przyjmuję, że szczyty miały miejsce w listopadzie 2013 oraz we wrześniu 2014 a następny wypada w okolicach czerwca 2015.
    Dno cyklu miało miejsce w marcu 2014 i obecnie formuje się następne a kolejne na wrzesień 2015. Patrząc na INI powinniśmy jeszcze spadać ale najpóźniej od połowy stycznia kilkumiesięczne wzrosty. Rynek zawsze dłużej rośnie a krócej spada dlatego też dołek cyklu znajduje się średnio trzy miesiące po uformowaniu się szczytu. Po dołku szczyt formuje się przez średnio 6 miesięcy."


  • inwest0r555

    Coś ucichł po spadkach na GWP,TEN KTÓRY KUPOWAŁ I ANI MYŚLAŁ ODSPRZEDAWAĆ swoich akcji jankesom ,chyba nie żle zaliczył wtopę.A w stanach dalej wzrosty.

  • aisakpr

    Luka między S&P a surowcami rośnie i rośnie.....,a jak to wyglądało w latach 80-tych?
    pulsinwestora.pb.pl/foto/4229331,17074,135016,920815,surowcowa-bessa-zbliza-sie-do-konca-wykres-dnia

  • konsultant121

    @aisakpr
    CRB rósł od połowy 1982 roku do końca 1983 roku.
    www.fgmr.com/images/charts/goldisleadingagain-Aug98.jpg
    W tej analogii można spodziewać się wzrostów surowców od jesieni 2015 do wiosny 2017 ?

  • konsultant121

    A Dow Jones całkiem ładnie uróśł jeszcze od połowy 1982 przez kolejnych 6 kwartałów...wraz z indeksem surowcowym.
    stooq.pl/q/?s=^dji&c=50y&t=c&a=lg&b=1

  • konsultant121

    Nastroje na to jak na lato:) Nie boimy sie spadkow.
    INI: +8,8 pkt., poprzednio +11,6pkt
    wzrostowy (41,5%) boczny (25,8%) spadkowy (32,7%)

  • billy_the_kangoor

    zulus_chacka
    2015/07/20 17:29:28
    A ameryka do nieba..
    @ billy
    Widac schylek trendu w usa?
    ,
    Wierzchołki trendu możemy jedynie powtarzać na STANDARD's & POOR's
    Ktokolwiek wymyślił tą głupkowatą nazwę... Wiem kto ;)
    Do rzeczy.
    Trend się spalił - nie ma już NIC - Gram na ostatnie podbicie i...
    wypad z długich pozycji na AAPL/ TESLA/XON/... S&P500 wygląda w tej chwili gorzej, aniżeli jakiś wstrząs na EMERGING MARKETS, czy CHINA-GET-ON, napisany przez Host'a...
    Świat podąży za ROPĄ... Kto na tym wygra?...
    Odp. brzmi ... RUSSIA + NORWAY, finansowane przez banki z krajów... ooops, wygadam się... ;)
    Take Care, Billy

  • zenfon

    a ten BILLy the kangur coś bredzi znów o zarobkach

    a jak tam jego zakup miedzi , znów zarobił jak zwykle znawca z koziej wólki

  • aisakpr

    Tu mamy GSCI Industrial Metals od 2011; w roku zakończonym na "2" mamy zieleń (a la 1982?)
    markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=GYX:IOM
    Wzrosty od 1400 sesji ,czyli 2017 tam GS prognozował szczyt siły dolara.

  • drakmaj

    Na blogu u gospodarza jest jak w Polsce po ośmiu latach rządów MWzWM - zwykły ściek. Gospodarz ciężko na ten stan zapracował.
    Nikt by mi teraz nie uwierzył, że przed laty warto tu było zaglądać.

  • ryszard_z46

    Rabunkowa gospodarka zdegenerowanych, skorumpowanych polityków PO--PSL?
    Czasu mało...
    fakty.interia.pl/felietony/ziemkiewicz/news-zdazyc-przed-pis-em,nId,1858215

  • batavus23

    Ciekawe jest to, że mamy deflację na większości aktywów surowcowych. A z drugiej strony wiele krajów albo walczy z wysoką inflacją, albo przegrało tą walkę. Cały czas mamy do czynienia z walką inflacja - deflacja. Interesujące jaki bedzie rezultat tej wojny w przyszłości...
    systemwkryzysie.blox.pl/2015/06/Deflacyjny-MIT-INFLACYJNY-ARMAGEDDON.html

  • drakmaj

    Wczoraj byłem ciekawy jakie reakcje u Gospodarza (giełdowe) wywołały tegoroczne wybory prezydenckie i "przebiłem się" przez wpis pod nazwą: "Negatywna reakcja rynków na wynik wyborów okazją do zakupów?" oraz komentarze pod notką.

    Samej notki nie będę komentował - inwestorzy na GPW zrobili to już perfekcyjnie - ale powtórzę pytanie: jakie kryteria musi spełniać próbka danych aby można było na jej podstawie wnioskować a nie wróżyć??

    W komentarzach znalazłem wypowiedź WB, która szczególnie mnie poruszyła,
    tzn.: "Dlatego właśnie czynnik demokratyczny powinien być w polityce możliwie ograniczany, by zapobiec wpływaniu na działania państwa ludzi, którzy nic nie wiedzą, nic rozumieją i nic ich nie interesuje."
    To jest wypowiedź godna ubeka z początków PRL. 25 lat po upadku tamtego "bydlęcego" ustroju tzw. nowa inteligencja w osobie WB znowu mówi z przekonaniem, że dyktatura jest lepsza. Za PRL-u to była dyktatura głupszych nad mądrzejszymi. Teraz powinna być mądrzejszych nad głupszymi!

    Teraz zacytuję kolejny fragment wypowiedzi WB: "Tak jak ocena zarządzania portfelem wymaga zastosowania "benchmarków", tak samo oceniają skutki polityki i generalnie obraz rzeczywistości politycznej należy stosować jakieś w miarę obiektywne punkty odniesienia.
    Ocena jakości zarządzania portfelem nie wymaga wcale zastosowania "benchmarków" - wystarczy poczytać i przypomnieć sobie jakimi kryteriami należy posługiwać się oceniając zarządzających. Z pewnością Pan wie, że nawet zdecydowane przekroczenie wyniku benchmarku/benchmarków może lub nawet powinno skutkować zwolnieniem zarządzającego o ile złamał istotne zasady zarządzania kapitałem.
    Porównań z "benchmarkami" dokonujemy aby ocenić skutki działań inwestycyjnych.

  • drakmaj

    Jeszcze ostatnia uwaga odnośnie "zielonej wyspy".
    Na stronie stat.gov.pl GUS umieszcza tabele ze wskaźnikami makroekonomicznymi.
    Zadam proste pytanie: O ile % wzrosły przychody podmiotów niefinansowych - czyli w realnej gospodarce - od 2008 do 2014 roku???
    Jak komuś się nie chce sprawdzić: 2,7%. Ot i cała "zielona wyspa"!

  • sval-bard

    @drakmaj - porównujesz rzeczy nieporównywalne. Lata 2008-2013 dotyczą podmiotów o zatrudnieniu >9 osób, zaś rok 2014 to dane niepełne, bo tylko dla podmiotów zatrudniających >50 osób. W tabelce jest to opisane.

  • karnakufo

    WIG20 w ważnym miejscu - ostatnia szansa uniknięcia armagedonu:
    www.bankfotek.pl/view/1917117
    www.bankfotek.pl/view/1917118
    www.bankfotek.pl/view/1917119
    www.bankfotek.pl/view/1917123

  • zenfon

    batavus23

    Ciekawe jest to, że mamy deflację na większości aktywów surowcowych. A z drugiej strony wiele krajów albo walczy z wysoką inflacją, albo przegrało tą walkę. Cały czas mamy do czynienia z walką inflacja - deflacja. Interesujące jaki bedzie rezultat tej wojny w przyszłości...



    ja uczestniczyłem w wielu mądrych webinarach i tam wszyscy jak jeden MĄŻ mówią o mega inflacji kosztowej , o DEFLACJI nie ma mowy , taki głupi przykład za PiSu gdy ropa była na podobny poziomie benzyna kosztowała 3, 5 zł a dzisiaj 5 zł , doją 99% ludzi na całym świecie aż żeby bolą ZA POMOCĄ DRUKOWANEJ KASIORY ALE TYLKO DO 1 % cwaniaków przy korycie , wiadomo o kogo chodzi , ale że 99 % ludzi na to pozwala żeby 1 % ich okradał to nie mogę pojąc

  • konsultant121

    @karnakufo
    Uśmiecham się do tych kresek:
    www.bankfotek.pl/view/1917123
    Wsparcie jakieś 300 pkt. niżej. Przyjmując INI SII na poziomie 40pkt. przy WIG20=2550 i 8-10pkt. przy poziomie 2170, aby osiągnąć poziom INI (-20pkt.) trzeba zejść kolejne 200-300 punktów niżej. Oczywiście średnioterminowo...

  • karnakufo

    Na wsparciu:
    www.bankfotek.pl/view/1917231

  • drakmaj

    @sval-bard
    porównujesz rzeczy nieporównywalne. Lata 2008-2013 dotyczą podmiotów o zatrudnieniu >9 osób, zaś rok 2014 to dane niepełne, bo tylko dla podmiotów zatrudniających >50 osób. W tabelce jest to opisane.

    Oczywiście masz rację!
    Jak ktoś jest bardzo zmęczony i chce iść na skróty to zwykle ma takie rezultaty jak ja wczoraj. Muszę przyznać, że cały czas coś mi te dane nie pasowały.

  • karnakufo

    alexjones.pl/pl/aj/aj-swiat/aj-gospodarka-swiatowa/item/61136-co-z-tym-srebrem

  • karnakufo

    I my jesteśmy na tej liście:
    alexjones.pl/pl/aj/aj-swiat/aj-gospodarka-swiatowa/item/60994-jakie-banki-centralne-kontroluje-rothschild

  • slow2006

    karnakufo wkleiles prognozy negatywne tydzien po mojej prognozie i do tego post faktum, przebicia istotnych wsparc, a tydzien temu wkleiles wykresy ze mega wzrosty przed nami, nie wiem jaki to ma sens, to nie jest prognozowanie, to jest opisywanie tego co sie widzi, ale jaki blog tacy... ;)

    teraz najwazniejsze pytanie czy spadniemy na wig20 do 1500 pkt czy nie spadniemy.... ???


    i niech tu nikt nie pisze ze spadniemy od razu na 700 pkt, bo raczej to potrwa nawet dekade jezeli mamy tam dojsc, w co watpie ;]

  • pokonajrynekpl

    Szans na uniknięcie armagedonu pewnie będzie kilka. Zgadzam się jednak, że układ techniczny indeksu WIG20 sugeruje spadki i to być może dosyć mocne. Wszystko w rękach byków i niedźwiedzi. A wszystko przypomina mi trochę środek 2011.

    pokonajrynek.pl/pozycje-krotkie-nadal-preferowane-2/

  • kamgie

    Ciekawa i genialna w swej prostocie koncepcja na pomoc dla strefy euro:
    biznes.onet.pl/waluty/wiadomosci/gerxit-czyli-strefa-euro-bez-niemiec/6njepy

  • konsultant121

    Shanghai Composite spada już najmocniej od 8 lat (7,7 %). -
    acemarketu.com/?p=116363

  • ryszard_z46

    Największy przekręt III RP ---OFE.
    Zarówno w powstaniu OFE jak i w ostatnią kradzież 152 mld. zł z OFE zamieszani są politycy PO i ich sympatycy. Ta kradzież oszczędności emerytalnych milionów Polaków miała uchronić Tuska od poniesienia odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu i uchroniła ogłoszenie w 2015r niewypłacalności Polski. OFE rujnowały nasze finanse, przyznaje polityk PO.
    biznes.pl/emerytury/wiadomosci/kotecki-reforma-ofe-korzystna-dla-ludzi-ofe-rujnowaly-finanse-publiczne/vymzc9

  • aleksandra704

    Panie Ryszardzie,
    mld pisze się bez kropki. To przestaje być śmieszne. To publiczny blog i proszę o zachowanie powagi albo "do szkoły marsz".

  • aleksandra704

    Taki Pan mądry a ma Pan problemy z poprawnym pisaniem w ojczystym języku... Rozumiem, że teraz tacy ludzie dojdą do władzy - głośno krzyczą a z butów...

    rok - r.
    Dba Pan o tyle rzeczy u innych a nie dba Pan o to co najważniejsze u siebie.

  • ryszard_z46

    @aleksandra 702
    Ma Pani wielkie kompleksy. Kropka;-)))

  • konsultant121

    Znowu mamy sądny dzień, spadek akcji i walut:)

  • ryszard_z46

    @aleksandra 702
    Już chyba nikt nie skompromituje się swą pisownią i ilością pisanych wyrazów z rażącymi
    błędami ortograficznymi jak polityk PO ---"Bul" Komorowski. Jego pisownia przypominała
    rządy "dyktatury ciemniaków" z lat minionych. Jeżeli nauczy się już Pani co to są błędy
    ortograficzne, to proszę podać choć jeden przykład takiego błędu popełnionego przeze
    mnie.

  • ryszard_z46

    Kiedy nastąpią znaczne wzrosty na GPW ?
    Dopiero po wygranych przez PIS wyborach. Kropka ;-))

  • ryszard_z46

    Kowalski nie dał się złapać ;-))
    A miało być tak pięknie ;-)) Poniżej projekcja Gospodarza WIG 20 powyżej 3000 pkt.
    Na szczęście Kowalski nie dał się na to złapać.
    wojciechbialek.blox.pl/2015/05/Negatywna-rekacja-rynkow-na-wynik-wyborow-okazja.html

  • ryszard_z46

    Do projekcji WIG-20, dodam projekcję Gospodarza średniego kursu EUR i USD względem
    PLN.
    wojciechbialek.blox.pl/2015/05/Negatywna-rekacja-rynkow-na-wynik-wyborow-okazja.html

  • slow2006

    od siebie chcialbym dodac, ze 3 miesiace temu gdy eur/pln byl po 3,9 zl chyba ryszard petru w radiu mowil ze nie warto zamieniac zlotowek na euro aby zakupic wycieczki na wakacje bo w czasie wakacji kurs nie bedzie wyzej a i tak to sie nie oplaca....

  • slow2006


    tak to jest juz z tymi przewid ywaniami a...n$$al%%it ++kow, sa dla mas, aby zwiekszyc kieszen nielicznych

  • konsultant121

    @Ryszard
    Kowalski to jest zagubiony teraz. Widzi ze wszystko tanieje: akcje, waluty, złoto.

  • ryszard_z46

    @konsultant 121
    Kowalski nie jest zagubiony, bo nie wszedł do kasyna i nie dał się ostrzyc. Instynkt mu
    podpowiadał, że nie należy ufać analitykom i nie wchodzić w akcje po ponad 6 latach
    "drukowanej" hossy. Jeżeli chodzi o złoto, to należy patrzeć na wycenę fizycznego złota
    w PLN, bo za złotówki ten metal kupujemy. Poza tym, złotem się nie spekuluje. Au
    należy traktować jako polisę ubezpieczeniową w bardzo długim terminie. Według mnie,
    Au należy kupować gdy inflacja zacznie wzrastać, czyli dużo czasu jeszcze trzeba
    poczekać. Gdy cena spadnie np. ok. 3700--3800 PLN za uncję, zacznę kupować. USD
    papierowy to od ponad roku wygrana inwestycja. W USD chyba Kowalski wchodził;-))
    Od 2014r widać, że posiadacze akcji stracili a posiadacze "zielonego" zyskali.

  • ryszard_z46

    Wyraźny sygnał sprzedaży.
    W czerwcu tego roku pojawił się wyraźny sygnał sprzedaży i okazja do gry na spadki
    na kontraktach terminowych, co widać na wykresie. Układ spadających średnich kroczących
    MA200 i MA50 wskazywały na taką grę. Statystyka wprowadzała w błąd. Statystyka jest
    ulubionym narzędziem manipulacji stosowanym zwłaszcza przez polityków. Kilka razy ten wykres wcześniej tu wrzucałem. Kupowanie akcji w tym okresie to marnowanie kasy.
    stockcharts.com/h-sc/ui?s=EPOL

  • ryszard_z46

    @konsultant121
    USD/PLN
    Kilka razy pisałem, że tegoroczny wtórny szczyt na parze USD/PLN wypada w lipcu br.
    Podawałem też tutaj dlaczego. Odległość między szczytami z 01/2009 a 05/2012 wynosiła
    39 m-cy. Od ostatniego szczytu w 05/2012 do lipca 2015, to dokładnie ...39 m-cy. Obecne
    spadki więc mnie nie dziwią;-))

  • lucdas

    Witam
    A może mamy (albo prawdopodobnie) teraz doskonałą okazję do zwiększenia zaangażowania w akcje.
    Uwaga na dzisiejsze umocnienie PLN ! oraz trwającą już miesiąc zwyżkę cen polskich obligacji.
    Nie wygląda to raczej na rosnące obawy zagranicy przed ryzykiem politycznym ?

    Poniżej pełny obraz;

    stooq.pl/n/?f=981030

  • panpozwoli

    @lucdas
    O nie ładnie. Tutaj już od dawna wszyscy mają wyrobione jedynie słuszne zdanie. Jest źle, a będzie jeszcze gorzej.:-)

  • lucdas

    panpozwoli

    Witam,
    karcisz jak w przedszkolu. Nieładnienie.
    A wiesz gdzie jest jednomyślność - na cmentarzu.

  • bialek.wojciech

    @lucdas:
    "Uwaga na dzisiejsze umocnienie PLN ! oraz trwającą już miesiąc zwyżkę cen polskich obligacji.
    Nie wygląda to raczej na rosnące obawy zagranicy przed ryzykiem politycznym ?"

    Rzeczywiście to zastanawiające, bo 1) umocnienie się złotego do 5-tygodniowego minimum następujace w przeciągu miesiąca od momentu 2) ustanowienia przez WIG 5-miesięcznego minimum (czyli opis sytuacji z poniedziałku), to sygnały, który ostatnio zapowiadały powrót kapitału na rynek akcji:

    s10.ifotos.pl/img/Umocnieni_wqharsn.png

  • kamgie

    biznes.interia.pl/waluty/news/juan-zyskuje-na-znaczeniu-w-londynie,2141928,1023

  • bialek.wojciech

    @kamgie:
    "Ciekawa i genialna w swej prostocie koncepcja na pomoc dla strefy euro:
    biznes.onet.pl/waluty/wiadomosci/gerxit-czyli-strefa-euro-bez-niemiec/6njepy"

    Strefę euro można równoważyć albo odcinając peryferia albo centrum. Odcinanie peryferiów ma jednak chyba większy sens, bo odcięcie Niemiec nie zbliży Grecji do gospodarczego centrum Europy. Mało kto zwraca uwagę, że jednym z problemów Grecji jest brak geograficznej łączności z resztą strefy euro. Warto zauważyć, że podobny problem ma Finlandia:

    www.washingtonpost.com/blogs/wonkblog/wp/2015/07/23/finland-is-the-poster-child-for-why-the-euro-doesnt-work/

    ... z tą oczywiście różnicą, że Finowie mają za sąsiadów bogatych Skandynawów i Piotrogród, a nie biedne Bałkany i Turcję.

  • bialek.wojciech

    @pokonajrynekpl:
    "Szans na uniknięcie armagedonu pewnie będzie kilka. Zgadzam się jednak, że układ techniczny indeksu WIG20 sugeruje spadki i to być może dosyć mocne. Wszystko w rękach byków i niedźwiedzi. A wszystko przypomina mi trochę środek 2011.

    pokonajrynek.pl/pozycje-krotkie-nadal-preferowane-2/"

    WIG nie pogłębił dołka z 8 lipca, tak jak zrobił to WIG-20. Tym samym powstała dywergencja. W ostatnich 20 latach 3 z 4 takich przypadków pojawiły się w okolicach ważnych minimów WIG-u.

  • bialek.wojciech

    ^... i wykres do powyższego komentarza:

    s2.ifotos.pl/img/maledywer_wqhaneh.png

  • hossafan

    Panie Wojtku,

    Mógłby Pan zaktualizować cykl 40-tygodniowy? Zdaje się, że w okolicach lipca miał być szczyt a na to się raczej nie zanosi :)
    Przy okazji byłbym wdzięczny za link do raportu kwartalnego

  • ewiggin

    Szczyt 40 tygodniowy był w maju a po nim 10 tygodniowy 17 lipca 2303 pkt.

  • ryszard_z46

    Czas na kilkutygodniowe odbicie na GPW.
    Rynek jest silnie wyprzedany. Do tego potrzebna jest jutro informacja o przesunięciu podwyżek stóp procentowych w Stanach z września na koniec roku. Gdyby tak się stało,
    to byłby czas na longi na kontraktach i dalsze osłabienie dolara. Tego się spodziewam.
    stockcharts.com/h-sc/ui?s=EPOL

  • konsultant121

    @Ryszard
    Od kiedy spodziewasz się umocnienia dolara? Dopiero od jesieni 2017 ? :)

  • ignac81

    @ryszard_z46
    Panie Ryszardzie, widzę w Pana wypowiedziach co najmniej nie konsekwencje.
    Pod to się nie da grać.

  • marciejus

    Czas wakacyjnej hossy po ścianie strachu.

  • marjabol

    Panie Wojciechu,
    co Pan sądzi o tej prognozie:
    tvn24bis.pl/milion-w-portfelu,109,m/milion-w-portfelu-28-07,564059.html
    pozdrawiam
    MB

  • ryszard_z46

    @konsultant 121
    "Od kiedy spodziewasz się umocnienia dolara?"
    Ostatnie osłabienie dolara traktuję jako korektę w trendzie wzrostowym. Duży wzrost
    pary USD/PLN nastąpi moim zdaniem ( wielokrotnie o tym pisałem), gdy portfelowy kapitał
    zagraniczny będzie wychodził z Polski na skutek np. podwyżek stóp w Stanach czy
    końcowej fazy bessy na rynkach akcyjnych. Decyzje FED-u są b. ważne zarówno dla walut
    jak i dla akcji. Nie należy walczyć z FED-em;-)

  • konsultant121

    @Ryszard
    Myślę podobnie, kwestia tylko czasu. Rozumiem że od połowy 2008 rozpoczął się impuls na USDPLN i obecnie bylibyśmy w fali 4 (od marca) w duzej 3 ej trwającej od czerwca 2014. Brakuje wykończenia tej wielkiej 3ej, nie uwazasz? Choc wg Twoich teorii mamy 2 szczyty w 2015 roku:marzec i lipiec i po wzrostach... Zobaczymy co dzis ogłosi FED.
    Fala 5. -zasieg USDPLN->5 prawie jak w kieszeni pytanie tylko kiedy;)

  • ryszard_z46

    @konsultant
    Jeżeli chodzi o waluty to nie kieruję się nigdy numerami fal, bo to rynek najbardziej nieprzewidywalny. Jeżeli chodzi o GPW, to moim zdaniem ew. odbicie nie wyniesie
    indeksu WIG20 w tym roku do poziomu chociażby 2400 pkt. Analitycy w ub. roku prognozowali wzrosty na WIG-u20 w stosunku do roku 2013 i to była pomyłka. W tym roku ich prognozy znów okażą się błędne. Ale jak zwykle prognozy analityków. na 2016 będą przewidywały znaczne ( jak co roku;-) wzrosty. Takie są wymogi ich pracodawców ( banków) i TVN ;-). Każdy pamięta o projekcjach szalonych wzrostów na mWIG40 w 2014
    czy poziomach 3000pkt. na WIG20 w 2015r. O średnim kursie USD i EUR do PLN
    na poziomie ok. 3,60 w tym roku nie wspomnę;-)

  • bartalsi

    Zaciukali Kulczyka - jak to w mafii.

  • bialek.wojciech

    @hossafan:
    "Mógłby Pan zaktualizować cykl 40-tygodniowy? Zdaje się, że w okolicach lipca miał być szczyt a na to się raczej nie zanosi :)"

    Cykl 40-tygodniowy składa się z 2 cyklu 20-tygodniowych. W hossie szczyt cyklu 40-tygodniowego powinien wypaść drugim cyklu 20-tygodniowym. W bessie szczyt cyklu 40-tygodniowego powinien wypaść w pierwszym cyklu 20-tygodniowym. My od dłuższego czasu mamy ni to hossę (wieloletni szczyt) WIG-u, ni to bessę (w postaci trednu bocznego). Z fakt, że wzrost WIG-u powyżej szczytu majowego wydaje się obecnie mało prawdopodobny można wyciągać wniosek, że mamy charakterystyczny dla bessy układ cyklu 40-tygodniowego. Ale w sierpniu ub. r. wyglądało to jeszcze gorzej, a rynek zdołak jednak zrobić nowy szczyt miesiąc później. Ale zgadzam się, że na silnym rynku WIG powinien zakończyć fazę spadkową cyklu 20-tygodniowego na dołku z początku czerwca. Teraz w okolicach 54000 na WIG-u wytworzył się opór, przez który trudno się będzie przedostać nawet jeśli rzeczywiście rozpoczęliśmy już wzrost cyklu 20-tygodniowego.

    Lipcowy dołek może być dołkiem przenoszonego cyklu 20-tygodniowego i w takim przypadku można by oczekiwać przynajmniej killu tygodni silniejszego wzrostu (np. takiego jak w sierpniu-wrześniu ub. r. ). Potem - powiedzmy - od sierpnia-września - mielibyśmy spadkowe fazy i rozpoczętego w lipcu cyklu 20-tygodniowego i rozpoczętego w listopadzie cyklu 40-tygodniowego. Dołek obu w okolicach listopada, co pokryłoby się z oczekiwanym w październiku dołkiem mechanicznie (40 miesięcy) traktowanego cyklu Kitchina.


    "Przy okazji byłbym wdzięczny za link do raportu kwartalnego"

    Służę:

    www.analizy.pekao.com.pl/index.php?p=komentarze&kid=26&pkid=41&ppkid=57&kom_kid=15

  • bialek.wojciech

    @marjabol:
    "co Pan sądzi o tej prognozie:
    tvn24bis.pl/milion-w-portfelu,109,m/milion-w-portfelu-28-07,564059.html"

    Tam jest wiele elementów, więc trudno się do wszystkich ustosunkować. Jak dla mnie jest tam za dużo pesymistycznych elementów (jak zrozumiałem Chiny - nie, USA - nie, Europa - nie, obligacje - nie). Jak widzę zagrożenie tylko ze strony Chin, ale ponieważ pękanie bańki w Chinach miałoby deflacyjny wpływ na resztę świata, to działałoby pozytywnie na rozwinięte rynki akcji (spadek cen surowców->spadek tempa inflacji->opóźnienie zaostrzania polityki pieniężnej w krajach rozwiniętych->hossa na rynkach akcji jak w latach 1998-2000), które powinny moim zdaniem pozostawać w hossie do 2017 roku, kiedy to stopy w USA wreszczcie wzrosną do jakiegoś sensownego poziomu (z przerwą na 10 proc. korektę S&P 500 w najbliższym czasie, kończącą się 2 miesiące po pierwszej podwyżce stóp FED, czyli w listopadzie?). Oczywiście pękające Chiny to zagrożenie dla EM. Ale myślę, że spośród różnych regionów świata Europa Środkowo-Wschodnia ma relatywnie najmniejszą ekspozycję na Chiny.

  • marjabol

    Panie Wojciechu,
    dziękuję za odpowiedz
    pozdrawiam
    MB

  • bialek.wojciech

    @ewiggin:
    "Szczyt 40 tygodniowy był w maju a po nim 10 tygodniowy 17 lipca 2303 pkt."

    Z ciekawostek: gdy policzyłem sobie z jakim okresem najlepiej koreluje WIG z ostatnich12 miesięcy, to na pierwszym miejscu wyszedł mi 1994 roku (co jest ciekawe w kontekście wcześniejszej analogii Chin z WIG-iem w 1994-tym: wojciechbialek.blox.pl/2015/07/Czy-to-poczatek-Chinageddonu.html) , a na drugim 2011-ty (wtedy załamanie zaczęło się 29 lipca).

  • bialek.wojciech

    @konsultant121:
    "Shanghai Composite spada już najmocniej od 8 lat (7,7 %). -
    acemarketu.com/?p=116363"

    Z drugiej strony 200-tka Shanghai A Stock Index ciągle rośnie, co dla mnie jest dla mnie roboczą definicją hossy. 2 poprzednie przypadki ponad 20 proc. spadku w 20 sesji przy rosnącej średnie 200-sesyjnej czyli grudzień 1997/styczeń 1997 oraz sierpień/wrzesień 2009, to były okazje do któtkoterminowych zakupów przed wzrostami trwającymi 3-4 miesiące. Ale po tych wzrostach indeks należało sprzedać na 2-4 lata.

  • bialek.wojciech

    ^... i obrazek do powyższego:

    s3.ifotos.pl/img/schanghai_wqrhwrs.png

  • bialek.wojciech

    @karnakufo:
    "alexjones.pl/pl/aj/aj-swiat/aj-gospodarka-swiatowa/item/60994-jakie-banki-centralne-kontroluje-rothschild

    Uprzejmie proszę o niewklejanie odnośników do stron dla świrów takich jak powyższa.

  • konsultant121

    Panie Wojtku, czy jest jeszcze szansa na umocnienie USDPLN na koniec rozpoczętego obecnie cyklu 20-tygodniowego? Czy też zgodnie z projekcją średniego kursu (USD+EUR) nie należy miec juz takiej nadziei? Wszystko zależy chyba od dyskontowania przez waluty przyszłej zwyzki WIGu a tym może byc różnie:)

  • bialek.wojciech

    @drakmaj:
    "WB znowu mówi z przekonaniem, że dyktatura jest lepsza."

    Albo Pan nie czytał tego, co napisałem, albo Pan nie zrozumiał, albo celowo Pan moje słowa przekręca (podejrzewam, że to ostatnie). Napisałem, że nie jestem demokratą, tylko zwolennikiem republiki. W praktyce uważam, że ciężar władzy powinien być przeniesiony do Senatu złożonego z senatorów wybieralnych dożywotnio spośród posłów, który spędzili w Sejmie równowartość np. 5 kadencji (plus byli prezydenci, może sędziowie sądu najwyższego itp). Zmieniany co 4 lata rozkukizowany Sejm nie ma prawa sensownie rządzić na dłuższą metę i ja wolę że realna władza spoczywała w rękach dobrze widocznego stabilnego Senatu złożonego z doświadczonych polityków niż w rękach pozostających w cieniu tajemniczych grup trzymających władzę.

    "Za PRL-u to była dyktatura głupszych nad mądrzejszymi. Teraz powinna być mądrzejszych nad głupszymi!"

    Czy to nie raczej nieograniczona demokracja jest dyktaturą głupszych nad mądrzejszymi?

  • bialek.wojciech

    @drakmaj:
    "Wczoraj byłem ciekawy jakie reakcje u Gospodarza (giełdowe) wywołały tegoroczne wybory prezydenckie i "przebiłem się" przez wpis pod nazwą: "Negatywna reakcja rynków na wynik wyborów okazją do zakupów?" oraz komentarze pod notką.

    Samej notki nie będę komentował - inwestorzy na GPW zrobili to już perfekcyjnie (...)"

    Z ciekawości sam zerknąłem jak stawiane 2 miesiące temu tezy się sprawdziły. W przypadku akcji rzeczywiście nastąpiła zupełnie się nie potrwierdziły. Reakcja WIG-u była po ostatnich wyborach zdecydowanie bardziej negatywna niż w poprzednich przypadkach (ewidentnie zlekceważyłem tutaj zdolność PiS do straszenia inwestorów na rynku akcji ).

    Powybrcza reakcja złotego i obligacji też była najgorsza w historii, ale zarówno złoty jak i obligacje są obecnie droższe niż w momencie (28 maja) pisania tekstu, który Pan komentował, więc można by powiedzieć, że postawiona wtedy - na pół żartobliwie - teza sprawdziła się się w 2/3.

  • bialek.wojciech

    @aisakpr:
    "Tu mamy GSCI Industrial Metals od 2011; w roku zakończonym na "2" mamy zieleń (a la 1982?)
    markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Summary?s=GYX:IOM
    Wzrosty od 1400 sesji ,czyli 2017 tam GS prognozował szczyt siły dolara."

    Mnie z Kuznetsa szczyt dolara wychodził w 2018-tym (gdy następne recesja w USA - wojciechbialek.blox.pl/2015/06/Nastepna-recesja-w-USA-w-2018-roku.html - zmusi FEF do luzowania polityki pieniężnej).

  • bialek.wojciech

    @aisakpr:
    "Luka między S&P a surowcami rośnie i rośnie.....,a jak to wyglądało w latach 80-tych?
    pulsinwestora.pb.pl/foto/4229331,17074,135016,920815,surowcowa-bessa-zbliza-sie-do-konca-wykres-dnia"

    Względna siła GSCI do S&P 500 zaczęła rosnąć w lutym 1999:

    s5.ifotos.pl/img/GSCISP500_wqrhsqa.png

    ... a obecnie jest ciągle 80 proc. wyżej niż w ówczesnym dołku.

    W połowie tej wielkiej surowcowej (relatywnej) bessy z lat 1974-1999 wypadł moment, kiedy można było poflirtować z surowcami kosztem akcji (ale bez większych sukcesów). Był to okres sierpień 1987-październik 1990. Obecnie jesteśmy w 7 lat po pierwotnym szczycie względnej siły surowców w 2008 roku i 4 lata po wtórnym szczycie z 2011 roku, czyli obecna sutuacja odpowiada raczej okresowi 1981-1984 z poprzedniego cyklu.

  • konsultant121

    @Wojciech Bialek
    "W połowie tej wielkiej surowcowej (relatywnej) bessy z lat 1974-1999 wypadł moment, kiedy można było poflirtować z surowcami kosztem akcji (ale bez większych sukcesów). Był to okres sierpień 1987-październik 1990. Obecnie jesteśmy w 7 lat po pierwotnym szczycie względnej siły surowców w 2008 roku i 4 lata po wtórnym szczycie z 2011 roku, czyli obecna sutuacja odpowiada raczej okresowi 1981-1984 z poprzedniego cyklu."
    Czyli ostatni szczyt cyklu pokoleniowego byl jakis bardzo kiepski z punktu widzenia wzrostów surowców. Chyba kontrola urodzeń w 2. i 3.świecie zrobiła swoje:)
    Ciekawe co z surowców urośnie najbardziej w kolejnym wzrostowym cyklu pokoleniowym (za 2 Kitchiny). żywność?

  • konsultant121

    Korekta: miało być za 2 cykle Kuznetsa (a nie Kitchina) we wzrostowej fazie cyklu pokoleniowego skutkującej wzrostem cen surowców.

  • ewiggin

    "wb
    ... Cykl 40-tygodniowy składa się z 2 cyklu 20-tygodniowych. W hossie szczyt cyklu 40-tygodniowego powinien wypaść drugim cyklu 20-tygodniowym. W bessie szczyt cyklu 40-tygodniowego powinien wypaść w pierwszym cyklu 20-tygodniowym...

    Dziwne trochę to, co Pan pisze. Od poprzedniego szczytu we wrześniu minelo do szczytu majowego 8 mies (240 dni). Brakuje 40 dni do 40 tygodni, ale to nie apteka. Teraz, z punktu widzenia cyklu nie ma sensu mowic o wzrostach bo rynek jest w fazie spadkowej. Ewentualnie może jakieđ odreagowanie, nic więcej.

  • bialek.wojciech

    @konsultant121:
    "Czyli ostatni szczyt cyklu pokoleniowego byl jakis bardzo kiepski z punktu widzenia wzrostów surowców."

    No nie wiem. Dla GSCI mam dane tylko od 1970 roku, więc nie wiadomo co jest wcześniej (ale przed upadkiem Bretton Woods dolara i surowce były raczej stabilne), ale w latach 1972-74 względna siła GSCI/S&P 500 wzrosła ok. 4-krotnie, a pokolenie później w latach 1999-2008 7-krotnie. A więc wzrost był dłuższy i (relatywnie) silniejszy.

    "Ciekawe co z surowców urośnie najbardziej w kolejnym wzrostowym cyklu pokoleniowym (za 2 Kitchiny). żywność?"

    Hola hola, nie za bardzo się Pan spieszy? Jeśli cyklu pokoleniowy ma trwać mniej więcej pokolenie, a ostatni dołek był w lutym 1999 (pokolenie po dołku z przełomu lat 60-tyc i 70-tych), to pokoleniowego dołka na rynku surowców można oczekiwać dopiero w pierwszej połowie lat 30-tych. Na cykl pokoleniowy składają się 2 cykle Kuznetsa. My na razie zbliżamy się do dołka pierwszego cyklu Kuznetsa. To jest sytuacha podobna do tej sprzed 1986 roku.


  • bialek.wojciech

    @ewiggin:
    "Dziwne trochę to, co Pan pisze. Od poprzedniego szczytu we wrześniu minelo do szczytu majowego 8 mies (240 dni). Brakuje 40 dni do 40 tygodni, ale to nie apteka. Teraz, z punktu widzenia cyklu nie ma sensu mowic o wzrostach bo rynek jest w fazie spadkowej. Ewentualnie może jakieđ odreagowanie, nic więcej."

    Ja lubię jak cykl się ładnie harmonicznie dzieli na 2-krotnie krótsze składowe. W tym przypadku 40-tygodniowy na dwa 20-tygodniowe. Po dołku styczniowym następny dołek cyklu 20-tygodniowego powinien wypaść "gdzieś w okolicach czerwcu". 8 lipca aż tak bardzo od tego nie odbiega. Więc rzeczywiście cykl 40-tygodniowy jest w fazie spadkowej (i traktowany mechanicznie Kitchin też), ale być może w fazę wzrostową wszedł z lekkim opóźnieniem cykl 20-tygodniowy. Czy wywołany tym wzrost będzie długi i silny? Pewnie nie ze względu na układ cykli nadrzędnych.

  • bialek.wojciech

    @konsultant121:
    "Korekta: miało być za 2 cykle Kuznetsa (a nie Kitchina) we wzrostowej fazie cyklu pokoleniowego skutkującej wzrostem cen surowców."

    Ano właśnie, bo już zanim to przeczytałem zdążyłem się wdać w polemikę. Ale chyba nie za 2 cykle Kuznetsa, tylko za jeden, czyli począwszy od pierwszej połowy lat 30-tych. Odpowiedź jest prosta: będą drożeć te surowce, z których się robi drony, których się na świecie będzie trzaskać setki tysięcy w przededniu następnej wojny o globalną hegemonię a la Modelski (wojciechbialek.blox.pl/2015/06/Belle-poque.html). :)

  • konsultant121

    @Wojtek Białek
    "Hola hola, nie za bardzo się Pan spieszy? Jeśli cyklu pokoleniowy ma trwać mniej więcej pokolenie, a ostatni dołek był w lutym 1999 (pokolenie po dołku z przełomu lat 60-tyc i 70-tych), to pokoleniowego dołka na rynku surowców można oczekiwać dopiero w pierwszej połowie lat 30-tych."
    Zgoda, prawdopodobnie dopiero w okolicy 2030 roku, gdy rozpoczenie się pozytywny wpływ na surowce rosnącej populacji roczników 2005-2010 czyli dzieci pokolenia 1980-1985
    "Na cykl pokoleniowy składają się 2 cykle Kuznetsa. My na razie zbliżamy się do dołka pierwszego cyklu Kuznetsa. To jest sytuacja podobna do tej sprzed 1986 roku. "
    Zgoda- 1974+16=1990; 1990+18=2008 (idealny cykl pokoleniowy 16+18lat), kolejny szczyt surowcow w 2025, potem jakies zalamanie do 2029 (zgodnie z cyklem Bennera-Fibonacciego) a kolejny juz daleko bo w okolicy 2041r.
    A szczyty dolara (5-7 lat przed szczytem surowcow), wiec najwczesniej w 2018r...

  • bartalsi

    zmarl w wyniku dzialan operacyjnych

  • anaxagorre

    snalaska.com/cot/current/charts/GC.png

    Na złocie obecnie pozycja krótka commercials zmalała do minimum, przy jednocześnie rekordowym poziomie otwartych pozycji... zupełnie jak w listopadzie 2014 - kiedy to złoto zaczęło mocno roznąć:

    stooq.com/q/?s=xauusd&d=20150729&c=1y&t=c&a=lg&b=1

  • phoenix-2

    @Konsultant121 2015/07/29 16:04:19

    "Zgoda- 1974+16=1990; 1990+18=2008 (idealny cykl pokoleniowy 16+18lat), kolejny szczyt surowcow w 2025, potem jakies zalamanie do 2029 (zgodnie z cyklem Bennera-Fibonacciego) a kolejny juz daleko bo w okolicy 2041r. "

    Mała próbka na wyciąganie dalekoidących wniosków ale... Proponuję zauważyć że granica dojrzewania płciowego wciąż przesuwa się w dól, czyli pokoleniowo coraz młodzsze dzieci osiągają zdolności rozrodcze, z tym że wcale nie idzie za tym wzrost dzietności, a wręcz przeciwnie!
    Dane, do których podchodzi Pan tak mechanicznie (lata '70 - 16 lat, '90 - 18 lat) mogą dać pewną wskazówkę - następny cykl pokoleniowy powninien ulec wydłużeniu, i to być może nawet więcej niż o 2 lata!
    Choć być może jest jeszcze na to za wcześnie by wróżyć jakie zachowania społeczne będą dominowały u naszych dzieci/wnuków (pokolenie-Z?), a co za tym idzie na trendy kredytowe i ich konsekwencje dla rynków.

    Phx

  • konsultant121

    Chińscy rolnicy i giełda:)
    www.youtube.com/watch?v=iCPpJhLcf44

  • marjabol

    Panie Wojciechu,
    kiedy będzie na naszej GPW hossa na "misiach" i jak długo może potrwać ?
    pozdrawiam
    MB

  • ewiggin

    @wb
    Moim zdaniem dzielenie cyklu 40-tygodniowego na dwa cykle 20-tygodniowe może wprowadzać w błąd. Jeśli odnieść się do cyklu 10-tygodniowego, to można przyjąć, że szczyt z 17 lipca (2303 pkt) jest szczytem cyklu 10-tygodniowego - od szczytu z początku maja. W takim układzie następnego szczytu cyklu 10-tygodniowego można spodziewać się w drugiej połowie września. Tylko... że pomiędzy tymi szczytami powinien być nowy dołek. Kiedy? - myślę, że za jakieś dwa, trzy tygodnie lub być może jeszcze później. Dołek 20-tygodniowy był 8 lipca, więc następny 10 tygodni po nim, też wypada na wrzesień, ale na pewno przed kolejnym szczytem, który moim zdaniem będzie anemiczny. Jesteśmy w bessie i to od maja w fali C. Nikomu nie radzę brać L-ek do końca października.

  • ryszard_z46

    Bessa na GPW.
    Czy to przypadek, że analitycy nie widzą bessy na GPW;-)) ? Rozumiem, że nie potrafili przewidzieć jej rozpoczęcia, ale żeby teraz po tak długim czasie jej nie dostrzegać?

  • konsultant121

    INI SII +3,9pkt. poprzednio +8,7 pkt.

    wzrostowy (39,3%)
    boczny (25,2%)
    spadkowy (35,4%)

  • karnakufo

    W oczekiwaniu na wyrazistsze sygnały:
    www.bankfotek.pl/view/1919051

  • konsultant121

    Tak więc w fazie rosnącej siły relatywnej EM/DM inwestujemy... w Indie:)
    www.bankier.pl/wiadomosc/ONZ-Indie-wyprzedza-Chiny-a-Polakow-ubedzie-7271918.html

  • ml.36

    Uwaga! Blue Moon:)

  • bialek.wojciech

    Zapraszam do przenosin pod nowy wpis:

    wojciechbialek.blox.pl/2015/07/FOMC-znowu-odroczyl-podwyzke-stop.html

Dodaj komentarz

© Blog Wojciecha Białka
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci